Warmtepomp - buffervat met HT en LT circuits aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• heinz pol
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:29
Hallo,
Ik ben nog steeds bezig met orientatie aanschaf warmtepomp. Ondertussen heb ik optie om Batavia Heat te installeren of Nibe. Ik schrik alleen van de enorme installatiekosten (soms dubbele van de hardware) en aangezien ik op zich handig ben en handige mensen om me heen heb overweeg ik zelf installatie. Maarrrr, dat wil ik wel op basis van een ontwerp doen dat ik volledig begrijp. Ik heb al naar diverse aansluitschema's gezocht en ook gevonden maar er zijn geen duidelijke schema's (P&ID's) te vinden van een opstelling van buffervat (ca. 100 liter) in combinatie met LT vloerverwaming en HT radiatoren. Zelf heb ik daarom maar een schema gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJm5iVN7Ok--CqL7O315F3AnFNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuAx3RToSGpkpZvXO7ioWZjI.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg: WP op basis van R290 wat een buitentemperatuurgeregelde stooklijn volgt. Deze verwarmd dus het buffervat dat hydraulisch volledig gescheiden is van WP ciruit. Op buffervat wordt HT (radiatoren) en LT (vloerverwaming) aangesloten. Beiden te bedienen regeld via kamerthermostaten. In de winter kan de aanvoertemperatuur vanuit de buffervat dus circa 50°C. worden en misschien stel ik de temperatuur van buffervat daar altijd wel op in (m.u.v. zomer). Hiermee kan ik de HT aanvoer naar de HT radiatoren doen en ook de LT vloeverwamring. Temperauur vloerverwaming wordt dan geregeld via mengventiel. EN temperatuur radiatoren ook.

Is dit een concept dat zo kan werken of sla ik de plank helemaal mis?

Dank alvast voor reacties! :)
...

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05
Het meeste vermogen zal naar je vloerverwarming gaan die vermoedelijk op je begane grond aanwezig is.
Om daarvoor water van 50 graden te maken kost je de helft meer dan water van <35C maken (2% meer stroom per graad)... Dus dit plan is echt grof stroom/geldverspilling.

Doe de waarmteverliesberekeningen, boost je radiatoren met wat fans:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

maar ga niet met water van 50 graden werken om het voor je vloer te gaan verdunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• heinz pol
Dank! Is helder inderdaad. Maar het gaat me vooral even om het schema. Hoe zou je HT en LT goed kunnen combineren? Nog los van COP. Ter eigen lering en vermaak zeg maar.
Maar dank voor de tip van de boosterfans!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:51
heinz pol schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:45:
Hoe zou je HT en LT goed kunnen combineren? Nog los van COP.
Niet, HT moet je gewoon niet willen. Oversized HT radiatoren, gebooste HT radiatoren, LT radiatoren/fancoils het kan allemaal maar in alle gevallen wil je werken aan een Ta<40

Vervolgens buffervat weglaten en gewoon waterzijdig inregelen. Wordt dan een heel eenvoudig schema.

Overigens zijn deze schema's wel gewoon te vinden, ook bij fabrikanten.

Voorbeeld Daimin:
https://www.daikin.nl/nl_...port/aansluitschemas.html

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 04-12-2025 18:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
heinz pol schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:45:
Dank! Is helder inderdaad. Maar het gaat me vooral even om het schema. Hoe zou je HT en LT goed kunnen combineren? Nog los van COP. Ter eigen lering en vermaak zeg maar.
Maar dank voor de tip van de boosterfans!
Als LT enkel vloerverwarming is, dan is het gewoon een kwestie van een VV verdeler met pomp installateren, dus net zoals dat altijd bij CV-ketels gedaan wordt. Maar goed, vergeet dit, want de energierekening gaat erg hoog worden op deze manier.

• Ronald
  • Laatst online: 21:05
@heinz pol zou je de gehele situatie kunnen delen? dan kan er beter met je meegedacht worden.

Huis, isolatiestaat, beschikbare afgifte.. alles wat er maar bij hangt :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• heinz pol
Huidig gasverbruik/jaar:1100 m3
woning vrijstaand, bj 2016
Goed geïsoleerd
B.g.g.: vloerverwarming ca 100 m2
Verdieping: radiatoren slaapkamers

Ik wil naar all electric. Genoeg zonnepanelen.

Boilervat 300 ltr
Door installateurs uitgerekend:
Nibe R290 WP uitgerekend op 5,6 kW
Daikin ERGA08EVH7 WP (geen R290) uitgerekend op 8 kW
Daikin aangeboden met 40 ltr buffervat, Nibe met 100 ltr.

Huidige VV en radiatoren draaien op pomp in ketel (itho daalderop base en cool cube) Nu ingeregeld als gescheiden LT circuit en HT circuit.

Ik denk dat dit het wel is.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@heinz pol Dus je hebt nu eigenlijk een soort hybride installatie?
Wat is het huidige verbruik c.q. vermogen van de wp in de "itho daalderop base en cool cube"?
Dit zou je misschien bij de 1100m³ gas qua energie moeten optellen, of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 04-12-2025 20:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• heinz pol
Conclusie : R290 Warmtepomp op LT inregelen, voor zowel VV als radiatoren. Evt blowers toepassen op radiatoren slaapkamers. Radiatoren staan niet vaak aan overigens.

Wel of geen buffervat? Denk het wel om
Pendelen te voorkomen??

• heinz pol
dunklefaser schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:16:
@heinz pol Dus je hebt nu eigenlijk een soort hybride installatie?
Wat is het huidige verbruik c.q. vermogen van de wp in de "itho daalderop base en cool cube"?
Dit zou je misschien bij de 1100m³ gas qua energie moeten optellen, of niet?
Ja je hebt gelijk, heeft nog geen installateur maar gevraagd. Maar ik weet het verbruik in kW niet. Chat gpt schat in 3500 kWh aan warmte. Maar dat blijft een gok. Totaal komt dan op ca. 13000 kWh aan warmte en tapwater.

• _JGC_
  • Nu online
Buffer weg. Je hebt 100m2 vloerverwarming, dat is zat om het vermogen en water van je warmtepomp in weg te stoken. Ook bij defrosts heb je genoeg systeeminhoud.
Pagina: 1