• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:31

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Lucht/Water warmtepomp vraagje graag:

Hallo, ik weet niet welk systeem na 15 jaar het hoogste rendement oplevert (lees: minder elektriciteit verbruikt).

- [Plan A] Haier AW082MUGHA (serie 'Super Aqua') Monobloc GT Lucht-water warmtepomp http://climamarket.nl/nl/haier-monobloc-gt-82,
- [Plan B] Haier AW062MUGHA Monobloc GT Lucht-water warmtepomp van https://www.climamarket.nl/nl/haier-monobloc-gt-62.

(1) Woningstructuur: (zie geüploade luchtfoto's) tussenwoning, gebouwd in 2002 in Den Haag, standaard isolatie, energielabel A+, Nederland, 145 m², 3 verdiepingen (met een plafondhoogte van 2,5 m op de begane grond en de eerste verdieping), 4 slaapkamers van 13 m², 23 m², 20 m² en 20 m² en een woonkamer van 43 m². Deze tussenwoning is gebouwd in 2002 en heeft een totale woonoppervlakte van 150 m², verdeeld over 3 verdiepingen, met een fundering van 12,4 m lang en 5,4 m breed. Er zijn 5 kamers die verwarmd moeten worden, als volgt. (1) Op de begane grond is er 1 woonkamer van 43m2 (115 m3), met een temperatuur op de koudste dagen (-6 graden Celsius buiten) van 12 tot 14 graden als deze een week niet wordt verwarmd. (2) Op de 1e verdieping zijn er 2 slaapkamers van 21 m2 (53 m3) en 19 m2 (48 m3), beide hebben een temperatuur op de koudste dagen (-6 graden Celsius buiten) van 12 graden als deze een week niet wordt verwarmd. (3) Op de 2e verdieping is er een kantoor van 23 m2 (66 m3), met een temperatuur van 12 graden als deze een week niet wordt verwarmd op de koudste dagen (-6 graden Celsius buiten), en een meditatieruimte van 13 m2 (30 m3), met een temperatuur van 12 als deze een week niet wordt verwarmd op de koudste dagen (-6 graden Celsius buiten). Deze meditatieruimte is de koudste kamer in huis omdat de muren meer blootgesteld zijn aan de koude buitenlucht dan andere kamers die grenzen aan de kamers van de aangrenzende huizen.

(2) Verwarmingssysteem: Jaga convectorradiatoren, aangestuurd door een Honeywell Evohome-systeem om de kamers te scheiden in verwarming (1 wifi evohome-hoofdcontroller ATC928G3000 (RX klasse 2, CRC 9DF6), 1 draadloze relaisbox BDR91, 4 actuatoren HR92 om de 4 radiatoren aan te sturen, 1 draadloze ronde modulatie T87RF2083 om de vloerverwarming van de badkamer te regelen).

(3) Energieverbruik verwarming: extreem zuinig (Stadsverwarmingscontract met Eneco), dit gezin verbruikt nu 5 gigajoule voor douchen en 12 gigajoule voor ruimteverwarming. Na de overstap naar de warmtepomp wil dit gezin het comfortniveau verdubbelen: naar 10 gigajoule voor douchen en 24 gigajoule voor ruimteverwarming.

(4) Elektriciteitsverbruik: het huidige verbruik van alle elektrische apparaten + e-bikes in huis bedraagt ​​2800 kWh/jaar. Na de installatie van de warmtepomp wil dit gezin nog steeds een lage elektriciteitsrekening.

(5) Nieuwe verwarmingswens met de nieuwe warmtepomp: Ik wil dat de kamers automatisch worden verwarmd wanneer dat nodig is, en als dat niet nodig is, de kamers op ongeveer 17-17,5 graden houden. Het schema voor doordeweeks is gemarkeerd als (A) en het schema voor het weekend als B. De details van het verwarmingsschema zijn als volgt: (A) Schema voor doordeweeks: (A1) Woonkamer: verwarming naar 19 graden op 3 momenten: ontbijt, lunch, diner. (A2) Kantoor: verwarming naar 19 graden van 9.00 uur tot 22.00 uur. (A3) Meditatieruimte: verwarming rond de 18 graden van 08:00 uur 's ochtends tot 21:00 uur 's avonds, (A4) Slaapkamer 1: verwarming rond de 17 graden tussen 08:00 en 21:00 uur, (A5) Slaapkamer 2: verwarming rond de 17 graden de hele dag, daarna 19 graden tussen 16:00 en 22:00 uur, ( B ) Weekend: (B1) Woonkamer: verwarming rond de 19 graden van 10:00 tot 20:00 uur, (B2, B3, B4) Kantoor, Meditatieruimte, Slaapkamer 1: hetzelfde als doordeweeks, (B5) Slaapkamer 2: verwarming rond de 19 graden van 10:00 tot 22:00 uur.

(6) Zonneproductie: Extreem lage winterproductie (414 kWh van 1 november tot 28 februari)
Hieronder vindt u de zonneproductie per maand
Januari 83 kWh
Februari 153 kWh
Maart 395 kWh
april 573 kWh
Mei 712 kWh
Juni 735 kWh
Juli 736 kWh
Augustus 650 kWh
September 464 kWh
Oktober 209 kWh
November 117 kWh
December 61 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SobmM9-gm3o7eifTmBrJjP-jSWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zX0BzrkJEEEvG4coNFlUuAjj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIfP7dcFhrhAJbt6roMPmDuaM24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0M5qcWaN6xtkpsO5jNZczsjV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door noucmen op 03-12-2025 09:04 ]

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zo'n mooie startpost verdient een eigen topic :)

Als ik je vraag even platsla zoek je een warmtepomp om 34 GJ te vervangen, zit je vast aan Haier en twijfel je tussen een 6* of 8* kW variant?

* Check wat er bij A-7 over blijft

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 03-12-2025 08:28 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:27:
[mbr]Zo'n mooie startpost verdient een eigen topic[/mbr] :)
ik ben een trouble maker :-), dus misschien eigen topic helpt :-) Bedankt
Als ik je vraag even platsla zoek je een warmtepomp om 34 GJ te vervangen, zit je vast aan Haier en twijfel je tussen een 6* of 8* kW variant?

* Check wat er bij A-7 over blijft
Wat is A-7 ?
Ik heb gisteren voor de 8kw Haier naar Climamartket betaald (creditcard), en Haier klinkt de beste SCOP per Kw per Euro.

Maar nu twijfel ik of een 6kw minder Kwh verbruikt als ik nog zuinig blijf met het verwarmen.

Nog een andere vraag: helpt het om 5 verticale zonnepanelen (2300 Wp) te plaatsen voor de winter ?

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 03-12-2025 08:54 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
De AIs (ChatGPT, Gemini, Perplexity, Grok) zijn aan het vechten tussen 6 kw en 8 kw
- 8kw: beter om sneller op te warmen met mijn gedetailleerd verwarmingschema
- 6kw: minder short-cycle omdat de Jaga radiatoren zo weinig water stroom nodig hebben.

Bottom line: ik weet dat ik een Tesy 150L voor douche en een Cordivari 50L Buffer tank moet gebruiken

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:30
34 GJ/jr is ongeveer 900-1000 m3 aardhas equivalent. Volgens de rekenregels die hier vaak gebruikt worden heb je aan een 4,8 kW warmtepomp voldoende.

Conclusie: beide gaan het wel redden, 6 of 8 maakt weinig uit. Het eventuele verschil in effiecientie en jaarverbruik is marginaal dus daar hoef je ook niet naar te kijken.

Oh ja: reken op circa 2000 kWh extra stroomverbruik per jaar erbij.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Fr33z schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:56:
34 GJ/jr is ongeveer 900-1000 m3 aardhas equivalent. Volgens de rekenregels die hier vaak gebruikt worden heb je aan een 4,8 kW warmtepomp voldoende.

Conclusie: beide gaan het wel redden, 6 of 8 maakt weinig uit. Het eventuele verschil in effiecientie en jaarverbruik is marginaal dus daar hoef je ook niet naar te kijken.
Oh top, dan kan ik blij zijn met mijn bestelling en verder gaan met het voorbereiden voor installatie. Bedankt
Oh ja: reken op circa 2000 kWh extra stroomverbruik per jaar erbij.
Met 5 x 455 Wp zonnepanelen, verticaal op de muur zou zijn, hopelijk kan ik 270 kwh in de winter opleveren (Nov-Feb). Na 15 jaar produceren deze verticale dingen 1215 euro :-)

[ Voor 27% gewijzigd door noucmen op 03-12-2025 09:17 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik vraag me wel af hoe dat gaat werken met al je gewenste temperatuurwisselingen, klinkt alsof je wp straks de hele dag vol gas bezig is om temperatuurdalingen weer in te halen, met elektriciteitsverbruik en comfortverlies als resultaat. Maargoed, daar ga je vanzelf achter komen :)

Hier stond een dode link.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
strandbal schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:07:
Ik vraag me wel af hoe dat gaat werken met al je gewenste temperatuurwisselingen, klinkt alsof je wp straks de hele dag vol gas bezig is om temperatuurdalingen weer in te halen, met elektriciteitsverbruik en comfortverlies als resultaat. Maargoed, daar ga je vanzelf achter komen :)
Oude stadsverwarmingsgedrag, met de warmtepomp ga ik de nieuw leren.

Maar dan, als mijn temperatuur stabiel blijft, dan is 6kw al genoeg ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@noucmen de "6 kW" is bij 7 graden "outside air" en 35 graden voor het verwarmingswater, vandaar A7W35. Jij wil weten wat het vermogen is bij A-7W45. Dat kan zomaar 4 kW of minder zijn en dus te weinig.

Tip: zorg dat je de FAQ begrijpt, we zijn beschikbaar voor vragen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:40
Voldoet die kist wel qua geluidsdruk op de erfgrens?

Ik vraag me oprecht af waarom je een zulke warmtepomp zou kopen... Goede specs met een slechte regeling (uch lg uch) zijn nog steeds matig ...

Heb je een support netwerk om op terug te vallen of heb je zin om zelf bezig te houden met finetuning, support etc?

Eerlijk; wij krijgen dagelijks aanvragen van mensen die "een warmtepomp" hebben gekocht/laten plaatsen en vragen dan of we "even" langs kunnen komen om het in te regelen..
En als je langs gaat wordt je ineens verantwoordelijk gehouden voor alles...

2050vandaag, waarom wachten?

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:52:
@noucmen de "6 kW" is bij 7 graden "outside air" en 35 graden voor het verwarmingswater, vandaar A7W35. Jij wil weten wat het vermogen is bij A-7W45. Dat kan zomaar 4 kW of minder zijn en dus te weinig.

Tip: zorg dat je de FAQ begrijpt, we zijn beschikbaar voor vragen :)
Dankzij je vraag nu weet ik hoe ik de datasheet moet lezen. Het is inderdaad duidelijk: de 8 kw verbruikt altijd iets meer, om van A7 naar W35 of A7 naar W55 te brengen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns2WLQPpAl7bw7675E1f-IxfrMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpS1vdCnO1Esq30JyfhRfeWq.png?f=fotoalbum_large

Dus, als ik zuinig wil gaan: zuinig verbruiken op een zuinig verwarming, dan is de 6 kw beter.
Maar goed, ik kan niet terug komen,

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Aangezien de 4 kw maar 50% van de 8 kw verbruikt, komt een gedacht naar mijn hoofd:

"Als ik mijn zuinigheid niet te veel wil veranderen, dan heb ik een grote winst"

- Huidig: 5 GJ douche, 12 GJ ruimteverwarming = 17 GJ
- Toekomst: 7 GJ douche, 20 GJ ruimteverwarming = 27 GJ = 900 m3 gas --> 4.55 Kw warmte pomp nodig, maar misschien 4 Kw is al genoeg voor een Jaga systeem plus Evohome zonneregeling ?

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 03-12-2025 13:20 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@noucmen ze hebben een ander modulatiebereik. Dat hoeft geen hoger verbruik te betekenen. Als je op een dag 24 kWh warmteverlies hebt moet de 6 kW variant 4 vollasturen draaien en de 8 kW variant maar 3.

De vraag was of de "6 kW" variant bij -7 nog voldoende levert. Je screenshot vertelt dat niet.

Oja tijdens inregelen zet je de EvoHome uit. Zodat je de warmtepomp niet de schuld geeft van zijn slechte regeling.

• Fr33z
nee je leest de datasheet niet goed. Er gaat echt weinig verschil in zuinigheid zitten tussen die 2 dingen. Belangijker lijkt me inderdaad dat je er echt zin in hebt om een nieuwe hobby op te pakken OF een installateur in te huren die weet waar hij/zij mee bezig is.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Haier datasheet https://haierhvac.eu/site...4_English_DIGITAL-min.pdf

Ja, mijn hobby is om te optimiseren, maar "early optimization is the root of all evil" (:-.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik merk dat je graag LLMs gebruikt om je te helpen bij beslissingen. Ook merk ik dat je niet uit de FAQ hebt gehaald wat ik hoopte.

Idee: Voer het FAQ topic aan je AI tool naar keuze en kijk of je op kan helderen waarom ik "6 kW" tussen aanhalingstekens zet :)

• Fr33z
mijn hobby is om mensen te helpen die zich inlezen en daar de juiste vragen uit stellen. Ik sla deze even over. Zoals @Proton_ opmerkt ishet echt tijd om beter in te lezen en de juiste vragen te stellen, er zit genoeg kennis hier maar je moet er wel een beetje zelf naar zoeken.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Bedankt voor de herinnering. Ik ga de FAQ en jullie opmerkingen meer zorgvuldig lezen.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:52
Hint: zoek de curve "geleverd vermogen tov de buitentemperatuur".
Anders wordt defrostmania nog wel eens aan je woordenboek toegevoegd.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:51:
Ik merk dat je graag LLMs gebruikt om je te helpen bij beslissingen. Ook merk ik dat je niet uit de FAQ hebt gehaald wat ik hoopte.

Idee: Voer het FAQ topic aan je AI tool naar keuze en kijk of je op kan helderen waarom ik "6 kW" tussen aanhalingstekens zet :)
Mijn beste begrip tot nu toe, dankzij LLM , en het bestuderen van de PUHZ-SW75V/YAA(-BS) in je FAQ:

Appendix A: Simulated Capacity Data Reconstruction van dit link https://gemini.google.com/share/8e67890e7328 laat zien dat voor elke combinatie van (T_lucht, T_water) er een bereik aan capaciteit bestaat tussen Min, Mild, Nominaal en Max. Daarom is een machine "6kw" niet altijd “6 kW”.
Ik vermoed dat je eigenlijk bedoelde: Ik moet een meer gedetailleerde datasheet hebben om te bepalen of de 6 kW-unit op een koude dag snel genoeg warmte kan leveren op zijn Min-capacity. Alleen als dat zo is én het opgenomen vermogen ook laag blijft, kan ik veilig zeggen dat deze “6 kW” minder elektriciteit verbruikt dan de “8 kW”.

Sorry, mijn brein is moe vandaag, morgen hopelijk kan het die teksten beter begrijpen.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ik moest optijd Climamarket informeren, daarom heb ik terug gekeerd naar 6kw. Misschien het is weer totaal verkeerd gedaan.
Vandaag probeer ik meer de FAQ te lezen.

Op dit moment kan ik nergens de "Haier AW062MUGHA Monobloc GT minimum capacity" vinden

Pagina: 1