APSystems ECU-R vervangen voor uitschakelen panelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik open dit topic een beetje 'op de gok'. Ik heb op het forum gezocht of ik ergens het antwoord op mijn vraag kon vinden, maar ik ben het niet tegengekomen.

Op het dak van mijn huis liggen 11 zonnepanelen die zijn aangesloten op APSystems omvormers, welke communiceren via een APSystems ECU-R. De versie van deze ECU-R begint met code 2160. Oftewel, de versie waar je zelf erg weinig mee kunt doen.

Ik zou graag de zonnepanelen uit willen laten schakelen zodra sprake is van teruglevering (tijdens een periode van negatieve energieprijzen), zodat ik relatief gunstig kan overstappen op een dynamisch energiecontract. Ik heb thuis een Homey 2023 Pro draaien en daarmee zou je zoiets kunnen automatiseren. Mits de ECU-R dat toelaat en dat doet die van mij dus niet.

Nu de vraag: is het voor mijzelf mogelijk om een andere versie van de ECU-R te installeren, zodat ik wel die mogelijkheid heb? Of moet dit altijd via een (officiële) installateur gebeuren?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:16
ik heb zelf een ecu-c geinstalleerd met lokale toegang.
Als je in de app wil meekijken, moet inderdaad een installateur je helpen

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-05 21:29

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Nee hoor, dit hoeft niet via een installateur. Je kunt een ECU-R-Pro (2162) proberen te scoren of een ECU-C. Tip: In de EMA manager app nooit aangeven dat je een inverter of ECU vervangt want dan is die onbruikbaar en niet te imporeren in de nieuwe ECU). Dus gewoon uit de oude ECU verwijderen en in de nieuwe weer aanmaken. HAEdwin heeft een mooie integratie geschreven voor HomeAssistant waarmee je dan e.e.a. kunt regelen: https://github.com/haedwin/

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 13:25
@Rossi46, geen idee of het nog actueel is maar ik heb na veel zoeken een webshop gevonden die serienummer 2162 verkoopt, verder altijd de oude. Ik ga geen reclame zitten maken hier, dus al wil je hem weten stuur even een DM ;-)

• aburg
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 22:50
@Rossi46 Ben jij nog verder gegaan met de vervanging? Ik wil hetzelfde doen en heb een goed exemplaar gevonden.
Heb jij, of iemand anders, nog tips van de aanpak van de vervanging?

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 16:22
Als je wilt voorkomen dat je teruglevert tegen negatieve prijzen bij een dynamisch energiecontract dan kun je dit ook met de 2160 instellen toch? Settings -> Energy Management

• Michiel313
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 11:50
Te lezen bij HAEdwin |:(

APsystems will drop support on the webinterface of the ECU's.

This change will impact the following:
  • Set inverter state On/Off
  • Set zero export
  • Set inverter max power
  • Reboot ECU
  • Get power meter graph data
I will do my best to find a solution that fits the architecture of the ECUs. Given my in-depth knowledge of the ECUs, I understand and respect APsystems' decision to make this change.

(I am not an affiliated employee of APsystems, this is just one of my hobbies)

LAAG8 Blog

• Dapdodo
@Michiel313
Lijkt erop da de bovenste 2 verschoven zijn naar de EMA-manager app met lokale-toegang.
Maar ook alleen bij meterinstellingen, ECU-C.
Kan me niet herinneren dat die daar vroeger stonden
En de modbus over TCP is er nog. Maar die regelt niet zelf. Dan moet je dat zelf doen.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-05 09:58
Dapdodo schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:10:
@Michiel313
Lijkt erop da de bovenste 2 verschoven zijn naar de EMA-manager app met lokale-toegang.
Maar ook alleen bij meterinstellingen, ECU-C.
Kan me niet herinneren dat die daar vroeger stonden
En de modbus over TCP is er nog. Maar die regelt niet zelf. Dan moet je dat zelf doen.
@Dapdodo
die lokale toegang op de ECU-C, hoe heb jij dat werkend gekregen? Ok, uitloggen uit de EMA manager of de EMA app is stap 1? Maar dan, hoe krijg ik de ECU-C zover dat die een wifi access point wordt? Ik ga ervan uit dat local access noodzakelijk is om de modbus settings te bereiken, een andere manier lijkt er niet te zijn?

Ok, local access krijgen is gelukt, ik heb een wachtwoord gezet in de ECU-C webinterface, de ECU-C reboot en dan is de local access wifi (tijdelijk?) beschikbaar. Vervolgens uitloggen in de EMA manager app, connecten met het ECU Local Wireless Acces (LWA) en ik zie onder workspace idd de modbus ingang. Dan treedt er echter een volgend probleem op: Zodra ik modbus aanzet en op save druk krijg ik dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5HjUyllS22ajGfdRAQvBwKf2Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA0bFW73pat3MSS9ZZYG6VrM.jpg?f=fotoalbum_large

De inverters met de bijbehorende adressen worden niet getoond. Wat zou daarvan de reden kunnen zijn? (ik heb de inversters al een keer 'ge-syncd')

[ Voor 48% gewijzigd door johnhemmers op 27-04-2026 15:44 ]

• Dapdodo
@johnhemmers , zitten de inverters wel al in de app? Zijn de op de andere plaatsen zichtbaar?
Modbus zit bij mij bedraad via netwerkkabel. Weet niet of dat via wifi kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Dapdodo op 27-04-2026 18:10 ]

• johnhemmers
Dapdodo schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:09:
@johnhemmers , zitten de inverters wel al in de app? Zijn de op de andere plaatsen zichtbaar?
Modbus zit bij mij bedraad via netwerkkabel. Weet niet of dat via wifi kan.
@Dapdodo
ja, de inverters zitten in de app - tcp/ip poort 502 staat open voor modbus verkeer, maar diverse tools die ik probeerde kunnen geen connectie krijgen met de ECU-C, in de management app via local acces staat het dan ook uit (of kan helemaal niet uitgelezen worden). Wat eveneens niet werkt via local acces in de management app is het instellen van de meter functie. Via de website bekeken staat het uitlezen via de CT klemmen gewoon aan, maar de management app via lokale toegang ziet dat niet. Ik heb verder de meter functie uitgezet via de apsystemsemea website, dan meten de CT klemmen inderdaad niet meer, maar het helpt niet bij de modbus functie aan proberen te zetten.

Ik herinner me van de ECU-R dat modbus daar alleen aan te zetten was als de meter functie uit stond (terwijl die geen meter functie had?). De adressen van de inverters werden daar wel goed getoond.

[ Voor 15% gewijzigd door johnhemmers op 27-04-2026 18:48 ]

• Dapdodo
johnhemmers schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:43:
[...]

@Dapdodo
ja, de inverters zitten in de app - tcp/ip poort 502 staat open voor modbus verkeer, maar diverse tools die ik probeerde kunnen geen connectie krijgen met de ECU-C, in de management app via local acces staat het dan ook uit (of kan helemaal niet uitgelezen worden). Wat eveneens niet werkt via local acces in de management app is het instellen van de meter functie. Via de website bekeken staat het uitlezen via de CT klemmen gewoon aan, maar de management app via lokale toegang ziet dat niet. Ik heb verder de meter functie uitgezet via de apsystemsemea website, dan meten de CT klemmen inderdaad niet meer, maar het helpt niet bij de modbus functie aan proberen te zetten.

Ik herinner me van de ECU-R dat modbus daar alleen aan te zetten was als de meter functie uit stond (terwijl die geen meter functie had?). De adressen van de inverters werden daar wel goed getoond.
We zijn weer software versie verder zie ik. En ik kan dus ook geen modbus adressen via de app instellen.
Zowel de gewone als de manager app.
Mijn meter leest die nog wel uit, maar kan die data nergens gebruiken verder.\
Zover ik nu zie niet in de OpenAPI en van modbus kon dat al niet. want alleen de inverters kregen een modbus adres en de unit zelf niet. Voorlopig doen we dus alleen nog maar stappen achteruit.

Geen XOM meer alleen nog maar aan/uit via de app op basis van tarieven.

• johnhemmers
Dapdodo schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:33:
[...]

We zijn weer software versie verder zie ik. En ik kan dus ook geen modbus adressen via de app instellen.
Zowel de gewone als de manager app.
Mijn meter leest die nog wel uit, maar kan die data nergens gebruiken verder.\
Zover ik nu zie niet in de OpenAPI en van modbus kon dat al niet. want alleen de inverters kregen een modbus adres en de unit zelf niet. Voorlopig doen we dus alleen nog maar stappen achteruit.

Geen XOM meer alleen nog maar aan/uit via de app op basis van tarieven.
@Dapdodo ,
Ja, die op github genoemde methode om shell root acces te krijgen https://github.com/gekkehenkie11/APSECUroot/tree/main heeft vermoedelijk veel losgemaakt bij apsystems - ook wel slordig dat men dat toeliet. Zal wel prio hebben. Dus de web interface dichtgezet.

Ik heb nog een ecu-r, van voor swich naar ecu-c, mogelijk straks een inverter naar overzetten en kijken of modbus daarop aan de praat is te krijgen, is geen pro versie.

Zag hier trouwens dat de home assistent integratie het weer doet met de aanstaande versie D, https://github.com/HAEdwi...iscussioncomment-16739331 - daar eerst maar op wachten.

[ Voor 31% gewijzigd door johnhemmers op 28-04-2026 12:33 ]

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:45
johnhemmers schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:01:
[...]

@Dapdodo ,
Ja, die op github genoemde methode om shell root acces te krijgen https://github.com/gekkehenkie11/APSECUroot/tree/main heeft vermoedelijk veel losgemaakt bij apsystems - ook wel slordig dat men dat toeliet. Zal wel prio hebben. Dus de web interface dichtgezet.

Ik heb nog een ecu-r, van voor swich naar ecu-c, mogelijk straks een inverter naar overzetten en kijken of modbus daarop aan de praat is te krijgen, is geen pro versie.

Zag hier trouwens dat de home assistent integratie het weer doet met de aanstaande versie D, https://github.com/HAEdwi...iscussioncomment-16739331 - daar eerst maar op wachten.
Ik ben benieuwd! Ik vind de overstap naar een ECU-R-Pro of ECU-C nog best prijzig om op die paar dagen de panelen voor een aantal uur uit te schakelen :P

Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003

• johnhemmers
newz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:17:
[...]

Ik ben benieuwd! Ik vind de overstap naar een ECU-R-Pro of ECU-C nog best prijzig om op die paar dagen de panelen voor een aantal uur uit te schakelen :P
Zit wat in, je kunt ook zero export aanzetten middels de ECU-C, dan moet je APSystems CT klemmen aanbrengen in de meterkast (situatie hier), of je moet een stroom meter (zie https://github.com/HAEdwi...xamples#grid-zero-control, YouTube: 5 How to use CHINT-Single, 3 fase kan ook) aansluiten op de ECU-R (is geen pro voor nodig). Dat werkt ... wel aardig, iedere paar minuten worden de outputs van de inverters door de ECU aangepast, schommelingen in huis gebruik verstoren vervolgens e.e.a. behoorlijk, na enkele (5?) minuten volgt er dan een correctie, zodat het system zelden op nul uitkomt, maar gemiddeld over een periode wel. Zonder stroom meter kun je in de app de panelen uitzetten bij negatieve prijzen binnen een dynamisch contract, maar diverse gebruikers klagen dat dat niet goed werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door johnhemmers op 30-04-2026 13:43 ]

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-05 09:02
Eigenlijk is toch gek dat je de Ecu-R 2162xxxxxx of Ecu-C moet hebben om in HA het uit-aanschakelen van de omvormers te regelen, en dat dat niet kan met de 2160xxxxxx.
Want je kunt wel op de 2160xxxxxx mbv de app het reageren op de EPEX instellen, met andere woorden ook de 2160xxxxxx is hardwarematig in staat adhv een input de omvormers aan te sturen. Alleen is er kennelijk geen koppeling met een andere input dan de EPEX geprogrammeerd.

• FrostBreath
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 21:43
Ik heb contact met APsytems en krijg het volgende advies:

ECU-R batches met serienummers hoger dan 216000088925 en alle ECU-C ondersteunen de Dynamic Tariff functie. Alleen hoe weet ik dat ik een correcte krijg als ik die bestel?
Verder wil ik graag weten hoe ik de oude ECU-R op een juiste wijze vervang door een nieuwe zonder het systeem kwijt te zijn. Kortom, welke stappen moeten er doorlopen worden voor een correcte vervanging

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-05 09:02
FrostBreath schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:53:
Ik heb contact met APsytems en krijg het volgende advies:

ECU-R batches met serienummers hoger dan 216000088925 en alle ECU-C ondersteunen de Dynamic Tariff functie. Alleen hoe weet ik dat ik een correcte krijg als ik die bestel?
Verder wil ik graag weten hoe ik de oude ECU-R op een juiste wijze vervang door een nieuwe zonder het systeem kwijt te zijn. Kortom, welke stappen moeten er doorlopen worden voor een correcte vervanging
heb je nu een ECU met een lager nummer?
Dynamic Tariff is een optie die de panelen uitschakelt als de EPEX tarieven negatief zijn. Dat wil niet zeggen dat jouw tarief dan ook negatief is.
Mijn ervaring hiermee is dat te snel wordt uitgeschakeld. Maar het werkt wel.
Zelf heb ik overwogen om mijn ECU-C 2160002xxx te vervangen door een ECU-C 2162xxxx, maar vindt het bij nader inzien geen rendabele investering voor die paar keer per jaar.

• FrostBreath
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 21:43
Ik heb een nieuwe aangeschaft, omdat ik verwacht dat dit de prijs vaker fors negatief zal zijn en ik niet steeds de prijzen wil controleren en de stoppen in de meterkast wil omzetten. De oude was ruim 5 jaar oud en nu heb ik in ieder geval een back up versie voor noodgevallen. Wel belangrijk om terugleverkosten en energiebelastingen etc mee te nemen in de instellingen. Als er over een paar jaar veel batterijen zijn, zal de situatie wel fors wijzigen, maar ik verwacht dat de markt de komende jaren erg volatiel zal blijven qua prijzen.
Pagina: 1