Vraag

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:30
Goedeavond, wij wonen nu een kleine drie jaar in onze twee-ondereenkapper uit 1993.
Vorig jaar hebben wij de 12 jaar oude CV ketel met enige haast moeten vervangen omdat die op sterven stond.

Er is toen een 4kW Remeha Elga Ace met Tzerra CV ketel geinstalleerd.
Achter afgezien hadden wij beter gelijk volledig elektrisch kunnen gaan maar door de haast zijn er andere keuzes gemaakt. Beurt is beurt zeggen we dan maar.

Bij de verbouwing hebben wij de bestaande radiatoren op de beganegrond verwijderd en hier hoh 10cm vloerverwarming in laten leggen. Met de lage temperaturen van de nieuwe installatie is het beneden comfortabel warm.

Nu hebben we wat betreft isolatie alleen het dubbel glas vervangen voor HR++ glas en niets gedaan aan het afgifte systeem op de 1e verdieping.

Het probleem waar wij nu tegen aanlopen is dat het afgegeven vermogen van de radiatoren op de 1e verdieping niet voldoende is om het behagelijk warm te krijgen.

Weet iemand op welke stooktemperatuur C.V. installaties begin jaren negentig werden berekend?
Ik kan hier via google niets over vinden. Was het toen nog 90C of al 70C?

Mijn lui ik heb geen zin om te rekenen plan is namelijk, om het afgiftevermogen van de bestaande radiatoren op te zoeken.
Om er vervolgens een vervanger voor te zoeken die bij een lagere temperatuur hetzelfde vermogen kan afstaan.
Dan zou het niet opwarmen van de 1e verdieping opgelost moeten zijn.

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

paQ

waarom kijk je dan niet naar je huidig Ta van de vvw, en zoek je iets wat daar bij in de buurt komt aan vermogen bij dat Ta in de vorm van een LTV?
M.a.w. : Bij Ta x, levert product y, z vermogen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TheUnknowny Gooi met Sinterklaas wat radiatorventilatoren in de schoenen, dat is nog makkelijker dan uitzoeken of het 90 of 70 graden moet zijn en vervolgens te gaan loodgieteren op basis van een gok.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:30
paQ schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:32:
waarom kijk je dan niet naar je huidig Ta van de vvw, en zoek je iets wat daar bij in de buurt komt aan vermogen bij dat Ta in de vorm van een LTV?
M.a.w. : Bij Ta x, levert product y, z vermogen.
Dat is het plan, ik weet alleen niet hoeveel vermogen ik boven nodig heb. Vandaar mijn zoektocht naar de oorspronkelijke ontwerp Ta.
Als ik dat weet kan ik op basis van de bestaande radiatoren het benodigd vermogen bepalen.
Proton_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:45:
@TheUnknowny Gooi met Sinterklaas wat radiatorventilatoren in de schoenen, dat is nog makkelijker dan uitzoeken of het 90 of 70 graden moet zijn en vervolgens te gaan loodgieteren op basis van een gok.
Die optie heb ik begin dit jaar onderzocht.
Twee van onze type 11 radiatoren hangen te dicht op de muur. Hierdoor passen de ventilatoren niet verborgen onder de radiatoren, de vrouw des huizes keurt dat niet goed.

Heb er ook aan gedacht om de radiatoren verder van de wand te monteren maar dat ging niet met de leidingen. Daarnaast zit er niet echt elektra in de buurt om ze aan te sluiten.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je er zelf vv in hebt gelegd dan zou ik daar mee beginnen, hoe zorg je dat die een lage temperatuur krijgt en boven een hoge?
Dit klinkt een beetje als niet goed ingeregeld waardoor de vv de meeste flow heeft en de rest een beetje.
Of de watertemperatuur is überhaupt te laag maar dat kan je met een cvketel nog prima aanpassen.
Begin eens met de temperatuur per radiator en kijk of de radiatoren proberen een muur te verwarmen...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren