• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dag medetweakers,

Ik ben werkzaam bij een bedrijf in brandveiligheid, daar zijn we nu een flinke IoT slag aan het maken bij onze klanten in een relatief ‘stugge’ markt waardoor onderhoud beperkt kan worden.

Dit lukt best goed, zelfs zo goed dat onze leverancier achter blijft qua mogelijkheden. Wij zijn ongeveer goed voor 1/3 van de totale portefeuille van ze. Dit deel heb ik grotendeels in mijn eentje weggezet.

Nu lopen wij al een jaar tegen het probleem aan dat ik sneller wil dan de leverancier bij kan houden. Dit heeft vooral te maken met personale bezetting, het stellen van prioriteiten en bezig zijn met randzaken. Dit zien ze zelf gelukkig ook zo.

Al een aantal keer gekscherend geroepen dat ik wel in te huren ben en vandaag werd ik gebeld dat ze dit wel zien zitten.

Nu ben ik altijd in loondienst geweest en zit ik eigenlijk niet te wachten op een complete administratie. Ik mijn gedachten popt dan meteen ‘detacheren’ op waaraan mijn huidige werkgever wil mee werken en hier zeker positief tegenover staat.

Ik ben niet iemand die het onderste uit de kan hoeft te hebben, ik vind het veel belangrijker dat ik het naar mijn zin heb maar wil mijn kennis/kunde ook niet zomaar even weg geven.

Doe ik er dan ook goed aan om mij zelf uit te lenen via mijn huidige werkgever of kan ik bijvoorbeeld veel beter een eenmanszaak beginnen en gebruik maken van de KOR? Of kan ik bijvoorbeeld veel beter een bonus ontvangen over de uren die ik voor de derde partij heb gewerkt?

Mijn investering is vrijwel nihil, ik heb een laptop en telefoon nodig en mijn huidige werkgever is echt flexibel dat als ik onder ‘zijn’ tijd twee uurtjes voor een ander werk dat geen probleem is, deze uren haal sowieso ‘s avonds wel weer in.

ik wil m’n werk kunnen doen, als ik 6 uur per maand bezig ben met administratie dan zoek ik liever een oplossing waarbij tot 0 gereduceerd word…

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 01-12-2025 15:26 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Leen je jezelf dan uit tijdens werkuren van je baas of ga je dit naast je werk doen?

Als ZZP'er vanuit de eenmanszaak jezelf 'verhuren' loopt vrij snel mank vanwege de zogeheten schijnzelfstandigheid en de wetgeving die dit moet voorkomen (Wet DBA)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Maak heldere, duidelijke afspraken en zorg voor transparantie als je bij je werkgever wil blijven en geen gedoe wil met een eigen administratie (en risico).

Ik ben sinds een paar maanden overgestapt van een standaard klassieke "detacheringsclub" naar een "midlance-club". Komt er op neer dat 75% van het uur tarief bruto aan mij uitgekeerd wordt (over een jaar gezien) en de rest voor mijn werkgever is. Mogelijk kan jij een dergelijke constructie ook afspreken met je eigen werkgever.
Het grote verschil met mijn vorige werkgever is dat er veel meer transparantie is. Ik weet mijn uurloon, ik weet de kosten, etc. Ik zie nog net niet de facturen die heen en weer gaan :p

Dus stel je werkgever een soortgelijke verdeling voor op basis van het uurtarief wat ze voor jouw werk vangen.
edit:
De reden dat ik niet als ZZP-er ben begonnen is de genoemde wet DBA en omdat ik een hekel aan zowel netwerken als administratie hebt.. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 01-12-2025 15:51 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Herman schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:46:
Leen je jezelf dan uit tijdens werkuren van je baas of ga je dit naast je werk doen?

Als ZZP'er vanuit de eenmanszaak jezelf 'verhuren' loopt vrij snel mank vanwege de zogeheten schijnzelfstandigheid en de wetgeving die dit moet voorkomen (Wet DBA)
Tijdens werktijd :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit klinkt als consultancy. Ik mag consultancy doen, en dat kan op twee manieren:
- in mijn eigen tijd en dan kan ik het geld houden (en er belasting over betalen). Nadeel: ik mag de materialen van mijn werkgever niet gebruiken, en als er klachten/rechtszaken etc komen, is dat allemaal voor eigen risico. Dat laatste moet je echt goed beseffen en afdekken.
- in de tijd van de werkgever. De werkgever neemt het risico bij rechtszaken etc en is degene die mij uitleent. Ik krijg er persoonlijk geen geld voor, maar ik krijg een deel in een projectcode en kan het voor het werk gebruiken (reizen, of zoals ik nu ga doen, een stevige desktopcomputer voor analyses kopen die tegen de €10k loopt).

Dus goede afspraken maken over geld en wie er aansprakelijk is, en verzekering.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Standeman schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:46:
Maak heldere, duidelijke afspraken en zorg voor transparantie als je bij je werkgever wil blijven en geen gedoe wil met een eigen administratie (en risico).

Ik ben sinds een paar maanden overgestapt van een standaard klassieke "detacheringsclub" naar een "midlance-club". Komt er op neer dat 75% van het uur tarief bruto aan mij uitgekeerd wordt (over een jaar gezien) en de rest voor mijn werkgever is. Mogelijk kan jij een dergelijke constructie ook afspreken met je eigen werkgever.
Het grote verschil met mijn vorige werkgever is dat er veel meer transparantie is. Ik weet mijn uurloon, ik weet de kosten, etc. Ik zie nog net niet de facturen die heen en weer gaan :p

Dus stel je werkgever een soortgelijke verdeling voor op basis van het uurtarief wat ze voor jouw werk vangen.
edit:
De reden dat ik niet als ZZP-er ben begonnen is de genoemde wet DBA en omdat ik een hekel aan zowel netwerken als administratie hebt.. :)
Dat klinkt als een ideaal scenario maar werk jij ook nog voor je werkgever direct? Ik heb nu een contract voor 38 uur en mijn wens is dat dat onveranderd blijft.

Wat zou dan een redelijk percentage zijn? Ik kan moeilijk 75% van de kosten vragen aangezien de werkgever mij ook mijn contract uren moet uitkeren. Dan zou het hem geld kosten.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
Dit klinkt als consultancy. Ik mag consultancy doen, en dat kan op twee manieren:
- in mijn eigen tijd en dan kan ik het geld houden (en er belasting over betalen). Nadeel: ik mag de materialen van mijn werkgever niet gebruiken, en als er klachten/rechtszaken etc komen, is dat allemaal voor eigen risico. Dat laatste moet je echt goed beseffen en afdekken.
- in de tijd van de werkgever. De werkgever neemt het risico bij rechtszaken etc en is degene die mij uitleent. Ik krijg er persoonlijk geen geld voor, maar ik krijg een deel in een projectcode en kan het voor het werk gebruiken (reizen, of zoals ik nu ga doen, een stevige desktopcomputer voor analyses kopen die tegen de €10k loopt).

Dus goede afspraken maken over geld en wie er aansprakelijk is, en verzekering.
Klopt. De constructie is alleen ingewikkeld, er zijn 3 aparte BV’s bij betrokken.

Bedrijf A produceert een product
Bedrijf B produceert en levert een dienst
Bedrijf C verkoopt beide

Wij hebben klanten die zeggen: hé! Wij willen dit wel, maar we willen niet afhankelijk zijn van één leverancier (Bedrijf C) dus we willen graag zaken doen met bedrijf B.

We merken dat de klanten niet de kennis en kunde hebben om hiermee aan de slag te gaan. Bedrijf C Is geen partij meer dus ze gaan naar bedrijf B met de vraag voor ondersteuning.

Bedrijf B heeft geen tijd/mensen en zit dus klem. Nu willen ze mij inhuren om die klanten te helpen. Feitelijk help ik dus mijn eigen klant.

Het is een lastige situatie en elke partij wil mee werken.

Ik wil er wel wat aan verdienen maar ook mijn werkgever wil er wat aan verdienen

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12 17:55
Ziek worden tijdens of als gevolg van werkzaamheden voor die andere werkgever is ook een leuke. Dan hoeft je ene werkgever jou niet door te betalen terwijl die andere werkgever alleen de uren die je daar in dienst bent uitbetaalt. Dat kan je heel veel geld kosten. Wat dat betreft blijf je liever in dienst bij die ene werkgever en laat je je uitlenen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik begrijp er nog niet zoveel van merk ik. Je wilt dus eigenlijk je huidige werkgever gaan beconcurreren als ZZP-er in de tijd van je huidige werkgever? Dit lijkt me een recept voor problemen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:51:
Ik begrijp er nog niet zoveel van merk ik. Je wilt dus eigenlijk je huidige werkgever gaan beconcurreren als ZZP-er in de tijd van je huidige werkgever? Dit lijkt me een recept voor problemen....
We doen het werk nu al, alleen krijgen we er (nog) niet voor betaald.

Dus beconcurreren? Zeker niet, ik wil ook helemaal niet aan de slag als ZZP’r vanwege de rompslomp en doe liever iets als detachering maar ik wil wel een klein stukje van de taart :9

Mijn huidige werkgever is overigens mede initiator van dit idee.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:00:
[...]

We doen het werk nu al, alleen krijgen we er (nog) niet voor betaald.

Dus beconcurreren? Zeker niet, ik wil ook helemaal niet aan de slag als ZZP’r vanwege de rompslomp en doe liever iets als detachering maar ik wil wel een klein stukje van de taart :9

Mijn huidige werkgever is overigens mede initiator van dit idee.
Nou ja, je benoemt zelf de optie om je te laten inhuren als eenmanszaak...
of kan ik bijvoorbeeld veel beter een eenmanszaak beginnen en gebruik maken van de KOR
Als dit niet is wat je wilt, kun je het toch gewoon bij je werkgever neerleggen en een bonus met je werkgever afspreken? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ff simpel gesteld, jij (jullie) verkopen software en een andere partij de hardware en installateurs. Jij wilt nu bij de andere partij aan de slag voor installatie/configuratie?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:28:
Ff simpel gesteld, jij (jullie) verkopen software en een andere partij de hardware en installateurs. Jij wilt nu bij de andere partij aan de slag voor installatie/configuratie?
Wij verkopen het product en verlenen de dienst die door een andere partij is ontwikkeld.

En nogmaals: dit idee is iets van alle betrokkenen. Het is gaandeweg ontstaan omdat wij tegen de ‘de muur’ lopen omdat er geen tijd is bij die partij. Omdat ik het systeem door en door ken zijn we allemaal van mening dat ik zeer efficiënt kan bijdragen in zowel de ondersteuning alsook de ontwikkeling.

Ze hebben iemand in dienst voor 40 uur in de week maar die komt, door allerlei randzaken, niet toe aan de ontwikkeling.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:06:
[...]

Nou ja, je benoemt zelf de optie om je te laten inhuren als eenmanszaak...
Ik bekijk de opties. Als zelfstandige aan de slag gaan is een optie maar niet de meest gewenste vanuit mijn kant
[...]

Als dit niet is wat je wilt, kun je het toch gewoon bij je werkgever neerleggen en een bonus met je werkgever afspreken? :?
Klopt. Maar wat is dan een reëel bedrag?

Als ik even alle bij mij bekende gegevens inklop in chatgpt dan zou ik uitkomen op €4 tot €6 per uur extra… ik had zelf wat meer verwacht of ben ik dan gek?

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 01-12-2025 18:21 ]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als ik het goed begrijp

Bedrijf C verkoopt beide

Jij werkt voor C
Afnemers X,Y, Z willen direct zaken doen met B, voor afname van beide (het product/dienst van C)
B heeft geen capaciteit maar wil wel leveren, en jij wil (en mag) naast je dienstverband bij C dat gaan doen

Een aantal opties
- je werkt deeltijd bij B, zal niet het grote geld opleveren
- je krijg een bonus bij C, check je cao en zo... Wat verdient je werkgever aan je, welk tarief rekent hij zijn klanten voor jou en vergelijkt dat met de kosten die hij voor je maakt (hint dat is meer dan je bruto salaris)
- je werkt als ZZP-er bij B, dan heb je last van de wet DBA, het feit dat je ook ergens anders werkt, maakt niet uit
- je levert direct dienst aan XYZ, bv als zzper*, effectief start je bedrijf D een concurrent van C, gaat C een probleem mee krijgen op lange termijn. Dan heb je de meeste winst denk ik, zelf met een kickback naar C

*) De administratieve lasten voor een simple zzp-er zijn niet hoog, 4x per jaar btw aangifte doen, en je belasting aangifte wordt complexer. Ik doe het allemaal zelf, en de boekhouding in een Excel (die er voor is gemaakt), maar het is zeker extra werk. Vergeet niet zaken als overhead, maken van offertes, reizen naar de klant, allemaal onbetaald!

De meest eenvoudige is dat C diensten voor B doet onder hun naam en jou dan een bonus geeft. NB die wordt wel hoger belast dacht ik.....

Everything is better with Bluetooth

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap hem, doe dit zelf ook wel eens als een fabrikant of importeur ergens niet uit komt en stuur dan een factuur. Voor jou lijkt het er echter op dat je regulier werk van een vergelijkbare werknemer in loondienst gedeeltelijk over gaat nemen en daar is de wetgever niet zo blij mee.
Als ik jou was zou ik twee dingen willen weten:
- wat is je huidige uurtarief bij de werkgever. Niet het bruto bedrag op je loonstrook, maar wat de werkgever aan jou kwijt is op jaarbasis. (en dan delen door X werkbare uren)
- wat is het uurtarief dat de fabrikant voor jou over heeft?
Zit daar een paar euro tussen dan zou ik het zo laten en jouw werkgever de factuur laten sturen. Zit er iets meer dan een paar euro tussen dan kan je met de werkgever een bonus/loonsverhoging afspreken. Is het meer dan dubbel wat ze voor je over hebben dan is zelf een factuur sturen misschien wel lucratief. >:)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:52:
Ik snap hem, doe dit zelf ook wel eens als een fabrikant of importeur ergens niet uit komt en stuur dan een factuur. Voor jou lijkt het er echter op dat je regulier werk van een vergelijkbare werknemer in loondienst gedeeltelijk over gaat nemen en daar is de wetgever niet zo blij mee.
Als ik jou was zou ik twee dingen willen weten:
- wat is je huidige uurtarief bij de werkgever. Niet het bruto bedrag op je loonstrook, maar wat de werkgever aan jou kwijt is op jaarbasis. (en dan delen door X werkbare uren)
- wat is het uurtarief dat de fabrikant voor jou over heeft?
Zit daar een paar euro tussen dan zou ik het zo laten en jouw werkgever de factuur laten sturen. Zit er iets meer dan een paar euro tussen dan kan je met de werkgever een bonus/loonsverhoging afspreken. Is het meer dan dubbel wat ze voor je over hebben dan is zelf een factuur sturen misschien wel lucratief. >:)
Mijn werkgever is nu een eensmanzaak en betaald dus ‘gewoon’ 50% belasting. Als ik die factuur rechtstreeks stuur en ik in aanmerking zou komen voor de KOR dan hou ik een stuk meer over

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jeanj schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:48:
Als ik het goed begrijp

Bedrijf C verkoopt beide

Jij werkt voor C
Afnemers X,Y, Z willen direct zaken doen met B, voor afname van beide (het product/dienst van C)
B heeft geen capaciteit maar wil wel leveren, en jij wil (en mag) naast je dienstverband bij C dat gaan doen

Een aantal opties
- je werkt deeltijd bij B, zal niet het grote geld opleveren
- je krijg een bonus bij C, check je cao en zo... Wat verdient je werkgever aan je, welk tarief rekent hij zijn klanten voor jou en vergelijkt dat met de kosten die hij voor je maakt (hint dat is meer dan je bruto salaris)
- je werkt als ZZP-er bij B, dan heb je last van de wet DBA, het feit dat je ook ergens anders werkt, maakt niet uit
- je levert direct dienst aan XYZ, bv als zzper*, effectief start je bedrijf D een concurrent van C, gaat C een probleem mee krijgen op lange termijn. Dan heb je de meeste winst denk ik, zelf met een kickback naar C

*) De administratieve lasten voor een simple zzp-er zijn niet hoog, 4x per jaar btw aangifte doen, en je belasting aangifte wordt complexer. Ik doe het allemaal zelf, en de boekhouding in een Excel (die er voor is gemaakt), maar het is zeker extra werk. Vergeet niet zaken als overhead,
maken van offertes, reizen naar de klant, allemaal onbetaald!

De meest eenvoudige is dat C diensten voor B doet onder hun naam en jou dan een bonus geeft. NB die wordt wel hoger belast dacht ik.....
Offertes en dergelijke hoef ik niet te maken, als afnemer Y mij belt krijgt hij vanuit bedrijf B de rekening. Hoe ze dat aan de achterkant afspreken is voor mij natuurlijk niet interessant :)

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:22:
[...]

Dat klinkt als een ideaal scenario maar werk jij ook nog voor je werkgever direct? Ik heb nu een contract voor 38 uur en mijn wens is dat dat onveranderd blijft.

Wat zou dan een redelijk percentage zijn? Ik kan moeilijk 75% van de kosten vragen aangezien de werkgever mij ook mijn contract uren moet uitkeren. Dan zou het hem geld kosten.
Ik werk niet direct voor mijn werkgever. Als ik wel "direct" voor mijn werkgever werk (en geen opdracht heb) verdien ik minimumloon.

Dus dat gezegd hebbende, ik denk dat je beter een bonus kan afspreken gerelateerd aan je omzet die je behaald per jaar. Even kort door de bocht: loonkosten - opbrengst * 50% (allemaal bruto uiteraard). Zo profiteren jij en je werkgever hier aan. Het grootste voordeel is dat het arbeidscontract niet helemaal opengebroken hoeft te worden en het geeft veel meer zekerheid.

Het belangrijkste hierin is transparantie en eerlijke afspraken.

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:06:
[...]

Mijn werkgever is nu een eensmanzaak en betaald dus ‘gewoon’ 50% belasting. Als ik die factuur rechtstreeks stuur en ik in aanmerking zou komen voor de KOR dan hou ik een stuk meer over
Dat is dus niet ‘gewoon’ 50% belasting. Er zijn staffels. Er is geen mens in NL die 50% inkomstenbelasting betaald. ;)

En staar je niet blind op de KOR. Klinkt leuk voor de korte termijn en het is ook niet veel meer dan dat. De korte termijn.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Om welk bedrag of hoeveel gaat het op jaarbasis? ZZP-er is voornamelijk aantrekkelijk door de zelfstandigen en starters aftrek, maar daarvoor moet je aan het uren criterium (1225) voldoen, en van de KIA wordt je ook niet rijk. Dus dan is het alleen de MKB aftrek die je mist, eventueel de KOR als je wel een ondernemer bent

Je kan ook gewoon een factuur sturen naar B voor een klus voor hen, dat komt dan onder 'inkomsten uit overig werk". Mogelijk wel een kvk inschrijving maar geen ondernemer voor de belasting. Je moet mogelijk btw in rekening brengen en afdragen, maar dat is voor jou per saldo 0.

Je zou eens 1 project kunnen aannemen op die basis en dan later beslissen of je verder gaat?

Everything is better with Bluetooth

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
jeanj schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:28:
Om welk bedrag of hoeveel gaat het op jaarbasis? ZZP-er is voornamelijk aantrekkelijk door de zelfstandigen en starters aftrek, maar daarvoor moet je aan het uren criterium (1225) voldoen, en van de KIA wordt je ook niet rijk. Dus dan is het alleen de MKB aftrek die je mist, eventueel de KOR als je wel een ondernemer bent

Je kan ook gewoon een factuur sturen naar B voor een klus voor hen, dat komt dan onder 'inkomsten uit overig werk". Mogelijk wel een kvk inschrijving maar geen ondernemer voor de belasting. Je moet mogelijk btw in rekening brengen en afdragen, maar dat is voor jou per saldo 0.

Je zou eens 1 project kunnen aannemen op die basis en dan later beslissen of je verder gaat?
Het zijn kleine projecten en voornamelijk op afroep. Dus ik ga die 1200 uur echt bij lange na niet halen.

Dat ‘inkomsten uit overig werk’ zou denk ik nog een oplossing kunnen zijn, ik moet me daar wat verder in verdiepen

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 01-12-2025 19:37 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Makkelijkste constructie is een Payroll bedrijf zoeken. Payroll verhuurt je aan bedrijf. Jouw werkgever jou aan de payrolling. Payroll stuurt gewoon factuur, jouw werkgever stuurt gewoon factuur.
Je wordt mogelijk wel duur voor de eindklant dan, maar ja, iemand moet die administratie en lasten dragen en jij hebt ongetwijfeld al een VT contract met je werkgever dat je qua inkomen en uren wilt houden, en je wg ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zit je niet in de unieke positie om niet een stukje van de taart te krijgen, maar een flinke hap van de taart? Je kunt best constructies verzinnen om met een aandeel in de dienst/product van B de boel vlot te trekken. Je helpt met deze constructie eigenlijk vooral de eigenaren van A, B en C, en het minst jezelf.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:00:
Zit je niet in de unieke positie om niet een stukje van de taart te krijgen, maar een flinke hap van de taart? Je kunt best constructies verzinnen om met een aandeel in de dienst/product van B de boel vlot te trekken. Je helpt met deze constructie eigenlijk vooral de eigenaren van A, B en C, en het minst jezelf.
Ik zit niet te wachten op een of andere administratieve rompslomp. Ik wil m’n werk doen en geen ellende/gezeur met belastingen en dergelijke. En dat uitbesteden is ook niet efficiënt!😂

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-12 10:48
Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:16:
beter een eenmanszaak beginnen en gebruik maken van de KOR?
De KOR is vooral interessant als je richting particulieren, stichtingen enz mag leveren, dan vervalt de BTW.
Voor een bedrijf is er geen voordeel de btw is verrekenbaar, ik ben dus niet goedkoper of beter uit. Tja ben natuurlijk wel geholpen met je kennis ;)
Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:08:
[...]
Ik zit niet te wachten op een of andere administratieve rompslomp. Ik wil m’n werk doen en geen ellende/gezeur met belastingen en dergelijke. En dat uitbesteden is ook niet efficiënt!😂
Met een goed boekhoudpakket en een beetje discipline valt die rompslomp best mee, per kwartaal btw betalen en einde van het jaar een winst/verlies laten opstellen door een accountant met je opgave, deze kosten zijn gewoon weer aftrekbaar.
Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:06:
Deze begrijp ik niet, hoe is je werkgever een eenmanszaak, als jij er werkt is het toch geen eenmanszaak meer? of bedoel je dat er één eigenaar is met mensen in dienst?

[ Voor 58% gewijzigd door Drharlin op 02-12-2025 07:27 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:34:
[...]

Het zijn kleine projecten en voornamelijk op afroep. Dus ik ga die 1200 uur echt bij lange na niet halen.

Dat ‘inkomsten uit overig werk’ zou denk ik nog een oplossing kunnen zijn, ik moet me daar wat verder in verdiepen
Maar wat verwacht je dan? Je werkgever betaalt je voor 36 uur. Van die 36 werk je er 6 voor die andere toko. Als je die zelf factureert dan wil je ook nog steeds dat je werkgever de volle 36 aan jou betaald ?

Ik werkte ooit in de detachering en daar had ik een bonus per uur afgesproken van x%

Wat iemand al eerder opmerkte, achterhaal wat je echt kost, en voor wel tarief die lui je inhuren. Het verschil daartussen ga je verdelen met je werkgever.
Dan hoef je niks te doen qua administratie? Ja bijhouden hoeveel uur je voor die andere toko werkt en op je salarisstrook checken of je bonus klopt.
Maakt je inkomstenbelasting ook simpel, meer dan je jaaropgave heb je dan niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Oogje op 02-12-2025 07:39 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Drharlin schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:21:
[...]

De KOR is vooral interessant als je richting particulieren, stichtingen enz mag leveren, dan vervalt de BTW.
Voor een bedrijf is er geen voordeel de btw is verrekenbaar, ik ben dus niet goedkoper of beter uit. Tja ben natuurlijk wel geholpen met je kennis ;)

[...]

Met een goed boekhoudpakket en een beetje discipline valt die rompslomp best mee, per kwartaal btw betalen en einde van het jaar een winst/verlies laten opstellen door een accountant met je opgave, deze kosten zijn gewoon weer aftrekbaar.

[...]

Deze begrijp ik niet, hoe is je werkgever een eenmanszaak, als jij er werkt is het toch geen eenmanszaak meer? of bedoel je dat er één eigenaar is met mensen in dienst?
De rechtsvorm is een eenmanszaak, er zijn wel meerdere mensen in loondienst.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Oogje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:37:
[...]

Maar wat verwacht je dan? Je werkgever betaalt je voor 36 uur. Van die 36 werk je er 6 voor die andere toko. Als je die zelf factureert dan wil je ook nog steeds dat je werkgever de volle 36 aan jou betaald ?

Ik werkte ooit in de detachering en daar had ik een bonus per uur afgesproken van x%

Wat iemand al eerder opmerkte, achterhaal wat je echt kost, en voor wel tarief die lui je inhuren. Het verschil daartussen ga je verdelen met je werkgever.
Dan hoef je niks te doen qua administratie? Ja bijhouden hoeveel uur je voor die andere toko werkt en op je salarisstrook checken of je bonus klopt.
Maakt je inkomstenbelasting ook simpel, meer dan je jaaropgave heb je dan niet nodig.
Ik wil dat mijn werkgever mij gewoon 38 uur betaald en over de uren die in in die maand voor een andere partij werkt mij een extra vergoeding geeft van zeg €7 per uur. Dat is in mijn ogen best een realistisch voorstel en geen gekke constructie. Maar ja, ik ben hierin geen expert en ben altijd in loondienst geweest.

Dat er meerdere mensen zijn die wat van die taart willen snap ik en is logisch. Dat mijn werkgever relatief gezien een groter deel vraagt snap ik ook, er zit voor hem ook extra werk e.d. in.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dan spreek je af wat die verdeling gaat zijn op t verschil tussen jouw uurkosten en t tarief waarvoor je weggezet wordt.
En dat wordt dan je bonus elke maand. Lekker overzichtelijk.

Zou je echt zelf willen factureren dan krijg je ook allemaal juridische rompslomp aangezien je dan eigen ondernemer aan t spelen bent in de uren dat je in dienst bent ergens., recipe for disaster en denk ook niet dat je werkgever dat ziet zitten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:41
Dit is toch heel.simpel? Jij wilt gewoon 38u per week in dienst zijn bij je huidige werkgever maar in die tijd wat ander werk doen voor die leverancier van je toch? De enige vraag is wat de bedrijven onderling afspreken wat het waard is, als jullie vaker uren verkopen is dat simpel maar het klinkt alsof je dat nou juist niet vaker doet dus wat onbekend mee.bent nog.

Zo ja dan stel je voor dat je werkgever jouw diensten aan dat bedrijf aanbiedt voor bijv. 110 euro per uur voor 8 uur per week. Spreek daarnaast af dat je halfjaarlijks een bonus krijgt van X% van de extra omzet/waarde die dit oplevert. Klaar

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2025 09:24 ]

Pagina: 1