Verbruik Remeha-ketel veel hoger dan hij zelf aangeeft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Tobias
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-12 07:41
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 28c CW4 in mijn huis (met energielabel D). Deze is in april dit jaar geplaatst tezamen met een Remeha e-Twist thermostaat welke in verbinding staat met internet. Ik verwarm ermee en heb ook sanitair warm water via de ketel. De ketel staat op eco-modus, dus geen sanitair warmwater reserve. Een handigheidje van deze thermostaat is dat hij zelf een inschatting geeft van het verbruik van het toestel.
MeiJuniJuliAugustusSeptemberOktoberNovember
Remeha-app312221127kuub
Greenchoice6344438 :? 112 :-( kuub
Om een lekkage uit te sluiten heb ik vannacht geen gas verbruikt. Over een periode van 10 uur registreerde de meter 0,001 kuub. In ieder geval geen noemenswaardige lekkage dus.

Ik vind dit een behoorlijk verschil. Waar ik naar op zoek ben is het volgende:

- Iemand die ook zo'n ketel heeft en zijn/haar perspectief kan delen op de betrouwbaarheid van de Remeha-metingen.
- Is er nog meer wat ik kan doen om er zeker van te zijn dat de fout in de meter zit?
- Iemand die ervaring heeft met het laten testen van de meter (mijn netbeheerder is Enexis) - en eventueel proces van schadevergoeding

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via _Tobias op 03-12-2025 08:29)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:07
In dit topic staan wat dingen die je kan controleren.

Remeha eTwist verbruik klopt van geen kanten

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik kan weinig zeggen over de Remeha metingen, maar 27m³ voor heel november zou erg weinig zijn voor een energielabel D woning. Dat is minder dan 1m³ voor sww én verwarmen per dag. Er zaten een aantal behoorlijk koude dagen tussen waardoor 112m³ een stuk realistischer klinkt als je regelmatig de toko verwarmt.

Heb je een slimme meter? Veel energieleveranciers houden dan vaak ook het gasverbruik per dag bij, mits je daar toestemming voor hebt gegeven. Anders is een uitvoering: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter wellicht ook het overwegen waard. Dat geeft je goed inzicht in je energieverbruik en kan zichzelf terugverdienen.

• _Tobias
Misschien nog wel goed om te vermelden: ik woon alleen en ik stook weinig. De basistemperatuur is 15 graden en op sommige dagen staat hij een paar uur op 19 graden.

Mijn slimme meter doet ook metingen per uur. Dus dat inzicht heb ik al.

Acties:
  • Beste antwoord

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:07
In dit topic staan wat dingen die je kan controleren.

Remeha eTwist verbruik klopt van geen kanten

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:07
Met energielabel D en 15 graden heb je al aardig wat stookuren gehad in November. Er zijn flink wat koude nachten geweest inclusief vroege nachtvorst.

Is dit de eerste winter dat je in deze woning woont? Zo niet, hoe was je gebruik de afgelopen winter?

Een fout in de meter lijkt me discutabel aangezien het verschil pas merkbaar is wanneer er actief gestookt gaat worden.

• _Tobias
Eerste winter met deze ketel. De vorige ketel was 27 jaar oud.
Op basis van het gelinkte topic denk ik inderdaad dat de app niet klopt en het verbruik gewoon realistisch is!
Pagina: 1