Beste Tweakers, begin dit jaar hebben we een nieuwe CV ketel laten plaatsen waar een Remeha eTwist thermostaat bij kwam. Hier zit een handige app bij die je energievebruik weergeeft. Dat zou top zijn, maar het blijkt achteraf van geen kant te kloppen. In de maanden juni, juli en augustus zitten we op zo'n 6m³ gas per maand volgens de app. Op het energierapport van onze energieleverancier zitten we op zo'n 33m³ gas gemiddeld in die maanden. Als je het verbruik van douchen mee rekent (3 persoons huishouden) klopt die 33m³ aardig. Ik weet dat je ook nog gas verbruikt met koken maar dat is misschien 35m³ op jaarbasis.
Hoe kan het dat de Remeha app zo veel minder weergeeft? Is zo'n meter uberhaupt betrouwbaar of is het maar een gimmick? Kan ik beter een Raspberry Pi (geen verstand van) als energiemeter gebruiken?
Je zou toch zeggen dat zo'n energieverbruik functie + app enigszins betrouwbaar zou moeten zijn bij een nieuwe ketel.
Hoe kan het dat de Remeha app zo veel minder weergeeft? Is zo'n meter uberhaupt betrouwbaar of is het maar een gimmick? Kan ik beter een Raspberry Pi (geen verstand van) als energiemeter gebruiken?
Je zou toch zeggen dat zo'n energieverbruik functie + app enigszins betrouwbaar zou moeten zijn bij een nieuwe ketel.