Toon posts:

Remeha eTwist verbruik klopt van geen kanten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:22
Beste Tweakers, begin dit jaar hebben we een nieuwe CV ketel laten plaatsen waar een Remeha eTwist thermostaat bij kwam. Hier zit een handige app bij die je energievebruik weergeeft. Dat zou top zijn, maar het blijkt achteraf van geen kant te kloppen. In de maanden juni, juli en augustus zitten we op zo'n 6m³ gas per maand volgens de app. Op het energierapport van onze energieleverancier zitten we op zo'n 33m³ gas gemiddeld in die maanden. Als je het verbruik van douchen mee rekent (3 persoons huishouden) klopt die 33m³ aardig. Ik weet dat je ook nog gas verbruikt met koken maar dat is misschien 35m³ op jaarbasis.

Hoe kan het dat de Remeha app zo veel minder weergeeft? Is zo'n meter uberhaupt betrouwbaar of is het maar een gimmick? Kan ik beter een Raspberry Pi (geen verstand van) als energiemeter gebruiken?

Je zou toch zeggen dat zo'n energieverbruik functie + app enigszins betrouwbaar zou moeten zijn bij een nieuwe ketel.

Alle reacties

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk je ook in beide tabbladen voor warmwater en verwarming? Ik heb ook de eTwist al een paar jaar en bij mij klopt het best aardig.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50
Kook je op gas?

Edit te snel gelezen. Ik zit met 4 personen in zomer rond 20 kuub, met douchen en koken.

[Voor 75% gewijzigd door ymoona op 14-11-2021 16:26]

https://f1nerd.nl

• Piet_Piraat7
@masaman ik kijk op beide tabbladen, samen is het dus zo'n 7m³ in de zomermaanden wat veel te weinig is.

@ymoona dat is best weinig, netjes :) maar alsnog drie keer zo veel als wij hier op de app zouden verbruiken. Waardoor ik haast wel zeker ben dat het niet klopt bij ons.

Ik heb vanmorgen een foto gemaakt van de meterstand en doe dat eind van de dag weer. Dan leg ik de Remeha app er naast.

[Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-11-2021 17:13]

• masaman
  • Niet online
En bij Instellingen - KW instellingen in de eTwist app ook de goede info ingevuld? Die info heeft ie nodig om het verbruik te berekenen.

• Piet_Piraat7
masaman schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:24:
En bij Instellingen - KW instellingen in de eTwist app ook de goede info ingevuld? Die info heeft ie nodig om het verbruik te berekenen.
Volgens mij wel..

• masaman
  • Niet online
Bijna. Ik bedoelde het "KW-instellingen" tabje. Die informatie wordt gebruikt om het verbruikt te berekenen.

• Piet_Piraat7
@masaman Die instelling heb ik niet, of ik kijk er echt overheen. Als ik op 'instellingen energieverbruik' klik kom ik op mijn eerdere screenshot.

Gisteren overigens om 06:00 en om 22:00 gasmeter gecontroleerd: 4m³ verbruikt (niet gekookt op gas dus alles naar CV). Remeha app geeft 1,4m³ aan.

[Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 15-11-2021 08:15]

• masaman
  • Niet online
Da's raar. Je hebt inderdaad 1 andere menuoptie, maar "installatie bijvullen" heb ik dan weer niet. Moet je dat wellicht eerst doen voordat je de verbruiks informatie goed kunt invullen?

Ik heb via "Instellingen" en dan "Systeem Informatie" de volgende versie nummers van de app en andere onderdelen. Heb je daar wat aan? De eTwist sw is bij mij ook regelmatig geüpdatet.

• Piet_Piraat7
@masaman inmiddels ook contact gehad met Remeha. De CV ketel die wij hebben wordt automatisch ingesteld en wij hebben de KW instelling dus niet in de app.

Het gasverbruik is indicatief volgens Remeha. Een factor vier verschil is toch geen indicatie te noemen? Dan kun je net zo goed een chimpansee wat willekeurige cijfers laten invoeren.

Ik heb me maar aangemeld voor een website die je slimme meter afleest en een overzichtelijk dashboard maakt van je verbruik. Die app is waardeloos.

• masaman
  • Niet online
Dank dat je dit nog deelt. Jammer dat dit met jouw ketel niet goed werkt. Wat voor Remeha ketel is dit? Ik heb een Remeha Tzerra van een jaar of 4 oud. Ik gebruik die info "indicatief" maar het lijkt aardig overeen te komen met de eindafrekening van de energieleverancier.

Ik hoop voor je dat ze hier wel wat mee doen, dit is waardeloos idd.

• denn72
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-04-2022
Cv Warmwater Totaal Greenchoise Verschil
vrijdag 28-jan 2,8 0 2,8 8 5,2 m2
zaterdag 29-jan 3,5 1,6 5,1 9 3,9 m2
Zondag 30-jan 2,2 0,3 2,5 8 5,5 m2

Hier net zo, vind het nog al grote verschillen ik heb het deze dagen ook getest zonder te koken.
verbruik ligt bijna een keer zo hoog. Contact gehad met remeha en die zeggen dat het inderdaad indicatief zijn.
indicatief is bij mij dat het het er een beetje van af kan wijken maar niet meerdere m2

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 10:51
Ik heb enige tijd een eTwist verbonden gehad met mijn Rehema Ace via de eTwist gateway, omdat de installateur dit zo gedaan had.
De eTwist praat dan OpenTherm. Ik moest zelf de kwH van de ketel instellen, en de verbruiksmeting was vrij nauwkeurig.

Twee weken geleden heb ik de gateway er tussen uitgehaald. De eTwist is nu via R-bus direct met de ketel verbonden en het kWh menu is weg (en het water vullen menu verschenen) zoals bij TS. Sindsdien is de verbruiksmeting waardeloos;

Mijn daadwerkelijke verbruik is sindsdien iets hoger dan voorheen terwijl ik hetzelfde klokprogramma gebruik.

Ben er nog niet achter of dit aan de buitentemperatuur ligt, of aan de aansturing.

ping @denn72

[Voor 29% gewijzigd door frickY op 05-03-2022 09:56]

• Harrij
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06-2022
Nou de nieuwe app geeft aan, dat mijn energieverbruik in kWh ongeveer 1500 per maand is? Maar goed dat dat niet waar is in de praktijk.

• FDK
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 10:45
@Piet_Piraat7
Is het opgelost? Zo ja, wat had je gedaan met grote afwijking bij de app?
Ik heb ook probleem met grote afwijking van temperaturen.
Afgelopen dag 13 m3 verbruikt volgens de meterstand (ik had het opgeschreven).
En vervolgens app van remeha vergeleken.Bij app stond ca 7 m3 verbruik.

• Piet_Piraat7
FDK schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:53:
@Piet_Piraat7
Is het opgelost? Zo ja, wat had je gedaan met grote afwijking bij de app?
Ik heb ook probleem met grote afwijking van temperaturen.
Afgelopen dag 13 m3 verbruikt volgens de meterstand (ik had het opgeschreven).
En vervolgens app van remeha vergeleken.Bij app stond ca 7 m3 verbruik.
Nee klantenservice zegt doodleuk dat het een schatting is en daarom kan afwijken. Ik kan via mijn energieleverancier mijn dagelijkse verbruik zien, die leest de slimme meter af dus klopt wel.

• FDK
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 10:45
Oke, ik ga komende dagen even vergelijken en in gaten houden want ik heb hier 2 CV's (een bij de winkel gedeelte en andere bij woningsgedeelte). Ik vermoed dat bij winkel gedeelte wel kloppend is en bij woningsgedeelte niet.
Er was bij afgelopen dagen gemiddeld 4 m3 verbruik bij de winkel (gezien de oppervlakte klopt wel) en bij woning volgens remeha app 1,5 - 3m3 en de woning gedeelte is 3 a 4x groter dan winkelgedeelte.

Bij winkel gedeelte is er nieuwe app gekoppeld en bij woning gedeelte kan alleen oude app op. Nieuwe app wilt het helaas niet accepteren. Ik denk dat de probleem vooral bij oude app ligt.

• Joerot
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-06 23:13
Sorry om deze even vanonder het stof te halen.

Ik heb zelf een Remeha Neptuna E warmtepomp met een Remeha eTwist thermostaat. Deze is ook gekoppeld aan de app. Nu lukt het mij niet om het energieverbruik uitgelezen te krijgen. Ik lees online dat je je KW-instellingen (min en max vermogen) moet juist zetten, maar die optie heb ik niet. Andere manieren om dit geklaard te krijgen? Blijft bij mij gewoon op 0 kWh staan.

Heb ook een ticketje aangemaakt bij Remeha, maar voorlopig nog geen antwoord mogen ontvangen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee