Vraag

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-11 20:00
Ik heb in het keukenplafond van mijn nieuwe huis 8 halogeen spots die aan een dimmer hangen.
Nu wil ik zonder de dimmer te vervangen de halogeenspots vervangen door niet dimbare led spots (goedkoop bij action). Ik heb hierbij twee vragen.
1) Is het juist dat dit gaat werken mits je afziet van het gebruik van de dimmer dwz met de dimmer op (ongeveer) helemaal open?
2) De halogeenspots zijn 35 watt. Hoeveel watt verbruiken die als ik de dimmer maximaal dicht draai?

De achtergrond bij vraag 2 is deze: bezuinig ik nog wel op energieverbruik als ik ongedimde led spots ga gebruiken. Ik laat hierbij buiten beschouwing dat gedimde halogeenspots uiteraard (veel) minder licht geven dan ongedimde leds.

Beste antwoord (via gribo op 30-11-2025 14:34)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:19

DukeBox

loves wheat smoothies

Het grootste probleem bij LED i.c.m. dimmers is dat de load vaak zo laag is dat zelfs mét LED geschikte dimmers ze knipperen door net fluctuaties of andere apparaten op dezelfde fase.

Ik heb net zulke goede (en slechte) resultaten gehad met goedkope dimmers (<€10) van IKEA en de action dan duurdere berker,kopp, jung etc. (€50+). Zolang er maar genoeg load (aantal led lampen) aan hangt of eventueel een weerstand toevoegen maar zo'n weerstand toevoegen is gewoon energie weggooien.

Wil je goede dimbare LED spots, dan is een smart spot zoals HUE of Ikea vaak het meest betrouwbaar qua niet knipperen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:05
Dimmer vervangen….maar dat wist je al.

[ Voor 33% gewijzigd door TweakGP op 30-11-2025 13:04 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je even de plaat van je dimmer afhaalt en kijkt wat voor dimmer (merk en model) het is, kan er een passend antwoord gegeven worden. Anders is het zo dat voor 1 het meestal ja is, en voor 2, ook meestal ja.
Als je dimmer het aankan zou ik wel voor dimbare led gaan, proportioneel scheelt dimmen bij led zelfs veel meer energie dan bij andere lampen. Verder, kijkt niet naar Watt maar naar Lumen. Zeker in een keuken wil je goed licht hebben, beter meer lumen en dan dimmen dan tekort.

• gribo
@tweakgp Waarom dimmer vervangen als ik hem niet wil gebruiken? En dimmer vervangen lijkt ook zinloos als ik niet dimbare leds wil gebruiken.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gribo schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:05:
@tweakgp Waarom dimmer vervangen als ik hem niet wil gebruiken? En dimmer vervangen lijkt ook zinloos als ik niet dimbare leds wil gebruiken.
Vervangen voor een wipschakelaar, hier ook gedaan.

https://discord.com/invite/tweakers

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Omdat een halogeen dimmer problemen kan geven met LED, ze gaan dan knipperen of helemaal uit. Veel ledlampen gaan aan / uit met een halogeen dimmer. Dan denk dat schakelaar niet werkt, maar t is de dimmer.
Gewoon de dimmer ertussenuit slopen is voldoende.

Halogeendimmers werken door voltage omlaag te gooien.
niet dimbare ledlampen hebben 230 V nodig. (als je GU10 hebt, trafo zit dan in lampje)

Als je dan een halogeen dimmer gebruikt en maar 20V oid aanlevert, heb je een probleem.

[ Voor 57% gewijzigd door 99ruud99 op 30-11-2025 13:08 ]

• gribo
De halogeen/gloeilamp dimmers in mijn nieuwe huis werken wel met niet dimbare leds. Uiteraard zonder gebruik van de dimfunctie. De dimmers die ik heb zijn draaibare knoppen (om te dimmen) en met aan/uit functie door ze in te drukken.

• gribo
Een led dimmer kost 35 euro bij toolstation en flink meer bij bouwmarkten. Ik neem aan dat dimbare led spots ook flink duurder zijn dan de niet dimbare van de action. Vraag me af of ik dat wel terugverdien.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het induwen werkt gewoon - en het draaien zorgt dan gewoon voor "ineens uit" ipv langzaam dimmen.

Waarom wil je hem vervangen voor dimmer? gewoon normale schakelaar van 2 euro werkt ook .

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 30-11-2025 13:19 ]

• gribo
Precies 99ruud99. Je gebruikt dus alleen maar de aan/uit functie. Die werkt nog en ik wil liever iets niet iets vervangen wat niet stuk is. Bovendien heeft vervangen geen zin als ik niet dimbare leds wil gebruiken.

• gribo
@dukebox
Ik heb ook nog twee andere led lampen die de keuken verlichten. De spots fungeren alleen als feest/sfeer verlichting.

Acties:
  • Beste antwoord

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het grootste probleem bij LED i.c.m. dimmers is dat de load vaak zo laag is dat zelfs mét LED geschikte dimmers ze knipperen door net fluctuaties of andere apparaten op dezelfde fase.

Ik heb net zulke goede (en slechte) resultaten gehad met goedkope dimmers (<€10) van IKEA en de action dan duurdere berker,kopp, jung etc. (€50+). Zolang er maar genoeg load (aantal led lampen) aan hangt of eventueel een weerstand toevoegen maar zo'n weerstand toevoegen is gewoon energie weggooien.

Wil je goede dimbare LED spots, dan is een smart spot zoals HUE of Ikea vaak het meest betrouwbaar qua niet knipperen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of, als je iets betrouwbaars/offline/ecosysteem agnostisch/intuïtiefs/repareerbaars/goedkoops wil, laagspanning spots met een 0-10V dimbare driver in combinatie met een simpele potmeter in de muur.
Wel misschien gedoe met opnieuw bekabelen.

Re 2; Voordat een halogeen/gloeilamplamp bruikbaar gaat gloeien zit je al op 25% van zijn vermogen.
Probeer maar een 12V autolamp op 5V.
Het reeds beroerde rendement is in deellast nog lager (wat wel gezellig warmer licht oplevert).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• gribo
@proton Bedankt. Een 35 Watt halogeen die minimaal 25 procent gebruikt zit dus al op ca 9 Watt. Dat betekent dus dat als ik een niet dimbare led ga gebruiken dat ik dan enerzijds veel meer lumen krijg en anderzijds nog steeds praktisch zeker op energieverbruik bespaar.

Als ik moet kiezen tussen weinig wam /geel licht en veel helder wit licht geef ik vermoedelijk de voorkeur aan het laatste. Denk dat ik het maar eens uit ga proberen. Terugdraaien kan altijd nog en ook van 8 spots naar 6 of 4 spots gaan is ook nog een dim optie ;)

• gribo
@dukebox Het is waar wat je zegt dat led dimmers met dimbare leds ook niet altijd ok is. Omdat in mijn woonkamer een halogeen/gloeilamp dimmer stuk was heb ik die moeten vervangen en meteen een led dimmer gekozen (toolstation het goedkoopst) maar zelfs met een dimbare led werkt die niet lekker.

Terzijde: ik vind dimmers zowiezo een beetje flauwekul want je kunt in ook dimmen door een (led) lamp met minder lumens te kiezen. Even uitzoeken wat voor je situatie gewenst/ideaal is. Bij dimmers moet je steeds kiezen voor een stand en ik haat kiezen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:43
Je kunt ook teveel licht hebben, dat het bijna pijn doet aan je ogen.
De meeste led-spotjes hebben 350 a 400 lumen en dat komt eerder overeen met 50w halogeen.
Je krijgt dus niet dezelfde lichtsterkte als dat je nu hebt met de dimmer voluit.
Dimbare leds zijn helemaal niet zoveel duurder, volgens mij zijn de meeste leds tegenwoordig wel dimbaar, de dimmers zelf zijn idd niet heel goedkoop.
Zelfs bij leds zit er aardig wat verschil in verbruik de meeste gu10 lampjes van 350 lumen zitten ronde de 4 a 4,5 watt. Ikea heeft er eentje die maar 2,5 watt doet https://www.ikea.com/nl/n...5-lumen-dimbaar-20584096/
Iets waar je ook op moet letten is de kleurtemperatuur, bijna iedereen wil het liefste warm wit, dat zit rond de 2500 a 3000k. Je zult de eerste niet zijn die per ongeluk koelwit/4000k lampjes koopt en zich dan een ongeluk schrikt als je ze aan zet, een beetje alsof je bij de tandarts zit.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

gribo schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:39:
Terzijde: ik vind dimmers zowiezo een beetje flauwekul want je kunt in ook dimmen door een (led) lamp met minder lumens te kiezen. Even uitzoeken wat voor je situatie gewenst/ideaal is. Bij dimmers moet je steeds kiezen voor een stand en ik haat kiezen.
Dat is natuurlijk heel persoonlijk, zelf heb ik letterlijk overal dimbare verlichting, zelfs op mijn WC.

Als ik 's nachts naar de wc ga is gaat het licht gedimd aan (kan nog steeds volle sterke door 2x aan te zetten), overdag normaal. Overloop/gang idem, na bedtijd van de kinderen gaat die op 10% aan i.p.v. 80%. 100% doen we eigenlijk alleen met stofzuigen/dweilen etc.

Voor de grotere ruimtes denk ik ook niet in lampen (per lamp aan/uit) maar in een lichtplan. Over de dag heen adaptief aan omgeving en wat ik aan het doen ben (schoonmaken, tv kijken, uitslapen, gordijnen open/dicht etc.. ). Alles aan met ene druk op de knop (per ruimte) en indien nodig is alles bij te sturen naar wens, ik zou niet meer zonder willen en kunnen.

Ik merk ook dat ik nu ik wat ouder wordt meer licht nodig heb om dingen goed te zien (en misschien ook wel een leesbril). Als ik aan het koken ben bijv. vind ik het ook wel heel fijn om alles ff feller te zeten dan vroeger. Of als ik in de woonkamer een lego set aan het maken ben, ff wat meer licht (en witter) om de kleuren beter te kunnen onderscheiden. Maar 99% van de tijd staat het licht minder fel en minder wit.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 30-11-2025 15:20 ]

• gribo
@ASW Inderdaad ben ook ik bang voor teveel lumens. Je ziet steeds meer leds met 600, 700 etc etc lumen en de led lampen met 250 lumen kom je minder tegen. Ik zou willen dat er juist meer keuze met minder lumens zou zijn. Dus lampen van 150, 200, 250, 300 lumen etc.

@dukebox Mijn haat van dimmers is inderdaad zeeeeer persoonlijk. Ben zelf zowiezo nogal een digitaal persoon. Vind het wel leuk als andere mensen iets anders denken en doen dan ikzelf. Ook dat denken in een lichtplan en alles sturen laat me glimlachen maar ook denken "wie weet wat ik allemaal mis".
Pagina: 1