Hoe Kozijn van 127 mm in 1/2steens muur incl 140 mm iso?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:42
Hallo,

We gaan een bestaande garage ombouwen tot mantelzorg woning.
Deze garage heeft nu een 1/2 steens muur van 100 mm die we vanaf buiten willen isoleren met 140 mm PIR met aan beide zijden Alu.
We willen ook kunststof kozijnen plaatsen met triple beglazing, deze hebben een inbouw diepte van 127 mm.
Normaal gesproken werk je met een stelkozijn in een spouwmuur dat wil hier niet denk ik?

Het kunststof kozijn zou dan alleen in het stelkozijn vastgezet kunnen worden?
Kan dit stelkozijn wel het gewicht van de ramen met Triple glas dragen?

Ik heb een simpele tekening gemaakt hoe dat er uit komt te zien.
k heb het kozijn voor het Cedral geplaatst, dit kan natuurlijk ook tegen de PIR isolatie als dat beter is?
Wie heeft goede raad?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGIgvoeaLGTPn3m9Y2cDdB9iQEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyWMFMZtePuADZMVAXoCSWoP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dit detail.klopt.in ieder gevak niet. Je kozijn moet binnen je buitenste afwerklaag vallen niet er buiten. Kijk voor de lol naar nieuwbouw HSB detaillering voor kozijnen.

Je.moet je kozijn dus naar binnen plaatsen en waarschijnlijk.zo.dat die half tegen de stenen miir valt en half tegen get PIR. Je kunt dan het kozijn met beugels in de stenen muur vastzetten.

Kijk dit maar eens: YouTube: Leer in 15 minuten hoe je zelf een raam of deur kan plaatsen!

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 30-11-2025 11:16 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mijn eerste ingeving zou zijn om een stelkozijn te maken van binnenkant binnenmuur tot aanslag kozijn.
Een beetje een knap stukje hardhout.
Dat kun je dan goed vastzetten aan de binnenmuur en tussen de pir en het stelkozijn kun je hem strak vastpurren en nadien afplakken met alutape.
Dan zou alles met elkaar dat kozijn wel moeten blijven hangen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:44
Ik zou het stelkozijn met hoekankers vastzetten tegen de stenen muur. Er zijn speciale aansluitprofielen van Cedral voor deze toepassing.

Zie ook de documentatie van Cedral https://www.cedral.world/...ssionals/document-library

En alle beschikbare profielen, etc

https://www.cedral.world/...n/accessoires-toebehoren/

[ Voor 86% gewijzigd door tux-87 op 30-11-2025 11:28 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
Ronald.42 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:14:
Mijn eerste ingeving zou zijn om een stelkozijn te maken van binnenkant binnenmuur tot aanslag kozijn.
Een beetje een knap stukje hardhout.
Dat kun je dan goed vastzetten aan de binnenmuur en tussen de pir en het stelkozijn kun je hem strak vastpurren en nadien afplakken met alutape.
Dan zou alles met elkaar dat kozijn wel moeten blijven hangen.
exact dit, zo zitten mijn kunststof kozijnen ook. hardhout multiplex stelkozijn, dat zit vast op(in mijn geval HSB) binnenwand en steekt iets van 100mm over mijn buitengevelisolatie heen tot de aanslag van mijn kozijn. Dat stelkozijn is dus iets van 250mm diep.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich kan wat hier boven wordt genoemd, maar persoonlijkzou ik even kijken naar details met een negge. Zelf vind ik het snel een tuinhuisjes vibe hebben als je kozijnen zonder negge plaatst.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
twain4me schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:41:
Opzich kan wat hier boven wordt genoemd, maar persoonlijkzou ik even kijken naar details met een negge. Zelf vind ik het snel een tuinhuisjes vibe hebben als je kozijnen zonder negge plaatst.
zoals ik het omschreef is het natuurlijk prima mogelijk een negge te maken, zonder negge ziet het er inderdaad niet uit.

even link naar mijn buitengevel topic, De buitengevel van buiten isoleren,keraliet liever niet? negge is daar dus gemaakt met het verlengde hoekprofiel van Keralit. Cedral zal ook wel zoiets hebben. Als dat niet diep genoeg is als negge zijn daar nog tal van oplossingen om die negge te verdiepen.

[ Voor 27% gewijzigd door No Hands op 30-11-2025 13:20 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1