Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste pc build

Pagina: 1
Acties:

• MathijsKr
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:55
Hallo,

Ik ben momenteel mijn eerste PC aan het samenstellen en wil graag wat advies horen van mensen met meer verstand over dit onderwerp. Ik vroeg me af of ik de juiste combinatie van onderdelen en of ik misschien beter een aantal andere onderdelen in mijn build kan zetten. Ik heb een budget van rond de 1200 euro en gebruik de PC voor gamen en voor school/werk. Dit zijn de onderdelen die ik tot nu toe heb:

[BEHUIZINGEN] : Deepcool CH260
[VOEDING] : 650W DeepCool PL650-D Non-Modular (80+ Bronze)
[MOEDERBORD] : MSI B550M Pro-VDH
[PROCESSOR] : AMD Ryzen 7 5700X 8x 3.4GHz (max 4.6GHz)
[WATERCOOLING] : Waterkoeling 360mm - Deepcool LE360 V2 ARGB
[GRAFISCHE KAART] : Radeon RX 9060 XT 16Gb
[RAM] : 32Gb DDR4 3200Mhz Dual Channel (2x16Gb) - 128Gb max
[SSD DRIVE] : 1Tb SSD M.2 (3500Mbps/2100Mbps)
[BESTURINGSSYSTEEM] : Windows 11 Home 64-bit NL

Graag hoor ik jullie meningen hierover.
Groeten Mathijs

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik zou je vraag even overnieuw stellen en dan het voorbeeldtopic als leidraad nemen en dus ook de linkjes meenemen vanuit de pricewatch.

Voorbeeldtopic Desktop koopadvies

Het eigen eerste voorstel zou ik absoluut op basis van een AM5 systeem doen en niet AM4. Zonde van je eerste investering.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Op wat voor resolutie wil je gaan gamen?

Verder heb je in het algemeen voor een AM4 systeem gekozen, wat denk ik niet nodig is met jouw budget. Je hebt een mooie grafische kaart gekozen met de Radeon RX 9060 XT, en kan met dit budget ook prima voor een AM5 systeem met die kaart gaan. Dat is nu al iets sneller door o.a. DDR5, maar daarnaast kun je daarna nog makkelijk een keer een upgrade doen van het systeem. Verder zou ik denk ik niet snel voor zo'n voeding gaan, een goede gold voeding is ook betaalbaar. Tot slot is waterkoeling echt niet nodig, dit is relatief heel duur, maakt net zoveel herrie, is ingewikkelder af te stellen en voor een normale gaming build niet nodig.

De best buy guide geeft al een mooi opzetje:
Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc

youtube.com/@hisrep