Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ethiek, misleiding, censuur en communicatie met de community

Pagina: 1
Acties:

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:42

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
We zullen zien op het topic het overleefd, of snel wordt gesloten/verwijderen of gewoon weer genegeerd. Ja, ik zet de toon flink neer, maar naar mijn idee is dit terecht, en ik vraag iedereen hier dan ook om hun ongezouten mening op te geven, want ik vind dat Tweakers hier wel echt kleur mag bekennen.

Ik schrijf dit topic n.a.v. de advertorials rondom black friday, en de opvolging daarvan.

Ik schreef bij de advertorial van MM over naar mijn idee het adverteren van nep deals, een bericht die zelfs nadat een promod hier een punt van maakte in het mismoderatie topic op basis van dat deze in GR hoorde, nog steeds op +2 stond, want ja, de community is duidelijk, dit soort artikelen kloppen niet, en niet alleen mijn bericht, maar andere talloze berichten staan op +2 die kritiek hierop uiten, ik zal ze maar niet linken want anders zullen deze vast ook op 0 gefixeerd worden... al heb je nu kans dat een aantal nu driftig opzoek gaan. Tevens was dit bij een eerdere advertorial ook al gebeurd.

Ik heb de poging om mijn bericht op 0 te krijgen, tegengesproken in het mismoderatie forum, waarop mijn bericht dus op 0 werd gefixeerd. Waarschijnlijk had dit niet gebeurd anders, maarja ik vond het punt belangrijk, en hoop altijd maar erop dat ik mensen van gedachte kan laten veranderen.
Vandaar ook dit bericht.

Ethiek en misleiding:

Op dit moment ziek ik de volgende tekst boven in mijn beeld: "Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien"
Ik kan het niet meer eens zijn dat dit, en ik denk dat ik voor iedere tweaker spreek, dat wij allemaal moe zijn van nepaanbiedingen. De Pricewatch is al jaar en dag de primaire plek om te zoeken naar prijzen, binnen de categorieen die Tweakers aanbiedt, en ik doe dit persoonlijk al een jaar of 20 (tenminste, is die er al 20 jaar? Ik ben in ieder geval 20 jaar geleden al begonnen met het bezoeken van deze site). Ook nu zie ik een leuk systeem om specifiek nog de black friday deals in de gaten te houden, helemaal mooi dus.

De pricewatch heeft ook altijd wel in het teken gestaan van goede informatie voor consumenten. Het vergelijken, zoeken op veel gedetailleerde informatie, de prijsvergelijking, maar ook zeker de prijsgeschiedenis. En al is de pricewatch wel wat waarde verloren in de loop der jaren door dingen zoals cashbacks, bundel deals, nep 'persoonlijke' prijzen op aanvraag en hetzelfde product verkopen onder meerdere productnummers, maakt het dat je niet altijd een realistisch beeld krijg van wat een product heeft gekost in het verleden, maar dat is op zichzelf geen kritiek op de Pricewatch, al zie ik daar nog wel wat mogelijkheden voor verbetering.

Tweakers heeft daardoor de reputatie als betrouwbare bron voor goede prijs informatie, en wanneer Tweakers zegt dat ze moe zijn van nepaanbiedingen, dan zou je geloven dat dit in lijn is met het beleid binnen Tweakers.

Maar dat beeld gaat verloren wanneer die betrouwbaarheid om te kopen is, en daar heb ik destijds al 2 topics over geplaatst, hier kwamen geen inhoudelijke reacties op, ook deze topics hebbben niet tot zichtbare verandering geleidt. Dit terwijl er enerzijds keihard wordt gelogen door de adverteerde, en anderzijds dit ook slecht is voor de transparantie van de Pricewatch.

Daar zou je echt nog wel kunnen zeggen, het is een advertentie, ja misschien niet helemaal tof, en oke misschien past het niet helemaal, maarja, het is echt niets meer dan een advertentie, en Tweakers gaat niet over wat een bedrijf precies doet. Niet dat Tweakers ook maar iets erover heeft gezegd, maar dat terzijde.
Bij deze advertorials is dat anders. Deze zijn geschreven door Tweakers, er wordt gebruikt gemaakt van de Pricewatch. Vervolgens is er een combinatie van splinternieuwe producten en producten met een eigen SKU, waardoor hetzelfde product bijvoorbeeld wel te vinden is onder een andere SKU, maar wordt er hier, via de Pricewatch, geadverteerd met de 'laagste prijs'. Hiermee nemen jullie een actieve rol in de misleiding van consumenten.

Jullie hebben een reputatie van transparantie voor consumenten, op iedere pagina, ook terwijl je GOT bezoekt, staat groot over moe zijn van nepaanbiedingen, en wie biedt hier nu nepaanbiedingen aan? Juist, Tweakers. Jullie kiezen ervoor om SKU's te gebruiken die niet eerder zijn gebruikt, die zijn gemaakt om niet vergeleken te kunnen worden, om zo nep prijzen aan te bieden. In meerdere comments wordt gesproken of bijv prijsverschillen van 70 euro voor hetzelfde product, maar dan met een andere SKU.

Censuur en communicatie:

En dan komen we bij censuur en communicatie, want wat gebeurd er als men publiekelijk dit aankaart, de hypocrisie van Tweakers, dan worden we door een klein groepje, inclusief mensen die jullie in dienst hebben (tenminste, ik ga er vanuit dat in ieder geval een aantal in dienst zijn/compenseerd worden), gaan deze berichten naar 0 of lager zetten, want wij mogen niet niet jullie beleid bekritiseren onder artikelen, alles moet onder GR gedaan, maar vervolgens reageren jullie of niet, of totaal niet inhoudelijk. En ik begrijp natuurlijk dat jullie niet de communicatie met partners op tafel gooien, maar nu is het compleet nietszeggend en geeft het vooral de indruk dat het niet als relevant wordt gezien.

En dit was ook niet de enige keer dat ik geen reactie kreeg op vragen rondom beleid, namelijk ook deze bleef onbeantwoord. Een bericht die ging over een nieuwsartikel die alle indrukken gaf van een advertentie voor een bedrijf waar Tweakers vaak zaken doet rondom adverteren. En prima als jullie dat anders zien, maar ook daar is er geen communicatie.

Dan kom ik ook weer terug naar censuur, want wat zeg je als men niet onder een advertentie kritiek mag uiten, want je wordt geforceerd weggemod door werknemers, met de boodschap zet het maar in GR, waar bijna niemand kijkt, en waar Tweakers zelf ook niet op dit soort berichten reageert.
Zoals ik in mijn bericht in het moderatie draadje al zei, het is alsof je zegt: Doe al je feedback in deze brievenbus, om vervolgens de inhoud bij het vuil te gooien, want we doen er niets mee. En voordat iemand zegt "je weet niet of we er niets mee doen", nee, feitelijk weet ik dat niet, maar wanneer jullie niet (inhoudelijk) reageren, en er lijkt ook niets te veranderen, dan blijft dat het enige gevoel nog over.

En ja, jullie mogen ook zeker betwisten dat het geen censuur is, maar berichten op 0 forceren (die tevens door de community op +2 wordt gezet, of jullie het nu eens zijn daarmee of niet), en ze dan verwijzen naar een forum waar vrijwel niemand kijkt en er geen reactie is, is een beetje hetzelfde als zeggen tegen demonstranten dat ze mogen protesteren in afgelegen bos waar geen hond komt.

Ik wil als laatste ook nog een reactie geven op de opmerking die ik veel heb zien langskomen, ook als reactie op mij, namelijk Tweakers moet geld verdienen. Dat is zo. Ik zal niemand beledigen, of doen alsof ik weet hoe het financieel geregeld is bij Tweakers/DPG, door te zeggen dat Tweakers zat geld heeft. Ik weet het oprecht niet, en ik vind ook niet dat ik hier iets over heb te vinden, ik ga niet over jullie lonen, uitgaven, winstpercentages enz, die hoeven jullie wat mij betreft ook helemaal niet te onderbouwen, en dat bedoel ik ook echt niet in een negatieve manier. Ik begrijp ook zeker, dat Tweakers kijkt naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren, en ik ben in de basis ook niet tegen advertorials.
De grote maar is dan wel echt, hoe integer zijn die? In het geval van MM kan je dan ook zeggen, natuurlijk willen wij wel een mooie advertorial schrijven, als jullie nu 5 producten uitzoeken die ook nog mooi uit de bus komen op de pricewatch, dan zetten wij die in het zonnetje, maar dat gebeurd niet, en dat is hier het probleem. Niet dat er geadverteerd moet worden, niet dat er advertorials zijn (al zullen er ook vast mensen zijn die 1 of beide niet oke vinden), maar dat er misleiding is van prijzen, dat berichten door betaalde mensen worden weggemod onder het mom, zet het maar in een forum, waar vervolgens de redactie niet reageert.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit forum is bedoeld voor feedback op de redactie, dus voor dat deel zit je hier goed want het hoort inderdaad niet op de FP. Ik laat de inhoudelijke reactie op de Black Friday advertenties dan ook bij de redactie, maar ik merk wel op dat degenen die de reactiescores modereren (waaronder ik) niet bij de redactie horen en vrijwilligers zijn. Wij maken die afwegingen dus zelf, op basis van de moderatierichtlijnen: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2

Discussie over het moderatiesysteem hoort trouwens in Frontpagemoderatie

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:51:
Dit forum is bedoeld voor feedback op de redactie, dus voor dat deel zit je hier goed want het hoort inderdaad niet op de FP. Ik laat de inhoudelijke reactie op de Black Friday advertenties dan ook bij de redactie, maar ik merk wel op dat degenen die de reactiescores modereren (waaronder ik) niet bij de redactie horen en vrijwilligers zijn. Wij maken die afwegingen dus zelf, op basis van de moderatierichtlijnen: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2

Discussie over het moderatiesysteem hoort trouwens in Frontpagemoderatie
"De ProMod- en PowerMod-statussen worden handmatig uitgedeeld. PowerMods beschikken over bijzondere rechten zoals het kunnen vastzetten van reactiescores en het uitdelen van de score -2, waarmee een reactie effectief onzichtbaar wordt gemaakt. De PowerMod-rechten zijn voorbehouden aan een kleine groep crewleden."
Hier haal ik uit dat het forceren van de 0 score toch echt door een medewerker is gedaan. Tenzij het woord 'crew' hier een andere betekenis heeft.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:39

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Alle pro en power mods zijn vrijwillige crew.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Ircghost schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:01:
Alle pro en power mods zijn vrijwillige crew.
Ik wil je niet tegenspreken want ik weet oprecht niet wat de situatie precies. Die pagina heeft het over gebruikers die promods zijn, en powermods die crewleden zijn. Ik kan daar niet uithalen wie welke rol daar in vervult, en tevens worden ook zat vrijwilligers betaald of op andere manieren gecompenseerd.

Uiteindelijk maakt dat ook niet niet heel veel uit, als Tweakers zegt dat powermods tot hun crew horen, dan is dat zo. En dan nog stelt Tweakers ze aan, geven ze hen die bevoegdheid, voeren zij het beleid uit van het bedrijf enz. Tenzij ik iets heb gemist waarbij de moderatie compleet uit handen is gegeven aan vrijwilligers, en het bedrijf hier niets meer over te zeggen heeft.

Dessalnietemin is dat nog niet zozeer de kern van het probleem, maar slechts 1 van een veel groter geheel. Tevens zeg ik ook niet dat de mods specifiek iets fout doen, maar in de context van hoe Tweakers de website draait, past dit naar mijn mening niet bij elkaar, en daar lijkt een overweldigende meerderheid van de community het mee eens te zijn, want zij modereren massaal dit soort berichten naar +2 om een boodschap af te geven, terwijl de meeste echt wel weten dat deze berichten normaliter in GR zouden moeten horen. Zie het maar als een stuk verzet en ongehoorzaamheid tegen het beleid.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

@Benjamin- Ik ben jarenlang powermod en daarna forum crew geweest dus ik weet waar ik het over heb als ik dat zeg. :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is voor mij ook vooral dat dit grote bedrijven zijn. En de MM advertorial heb ik niet zo gevolgd en als ik snel kijk valt die nog mee iig, al nog steeds is het wel heel twijfelachtig dat powermods waarschuwingen die gewaardeerd worden door andere gebruikers wegmoffelen. De Amazon advertorial was natuurlijk gewoon tegen alle wettelijke regels in. En dan kom ik terug op mijn eerste punt: Er zijn best fatsoenlijke aanbiedingen geweest bij Amazon. Ik heb zelf er nog een monitor gekocht die hoewel hij eerder op deze prijs is geweest, hij de laatste maanden flink duurder was bij alle winkels. Dus het had best mogelijk moeten zijn geweest om echte aanbiedingen te tonen.

Maar van de website die actief reclame maakt dat je hier moet komen voor de echte black friday deals en niet al die neppe, dat die website komt met reclame die nog geen eens binnen de kaders van de wet is? Dat is natuurlijk gewoon echt zwak.

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 12:10

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
De reden dat er - vanuit de redactie - niet (vaak) op berichten over advertorials gereageerd wordt, is omdat deze content geheel buiten ons om tot stand komt. De samenwerking met de adverteerders loopt via sales en dit soort advertenties worden door externe copywriters geschreven. Wij hebben er vanuit de redactie letterlijk niets mee te maken.

Ik snap dat dit geen inhoudelijke reactie is op jouw kritiek, maar voor mij en mijn collega's van de redactie voelt dit als een aanval op onze integriteit. Dat neem ik jullie als bezoekers niet kwalijk, deze commerciële uitingen staan tussen de redactionele content, en jullie worden voor kritiek op deze content immers ook doorverwezen naar het Geachte REDACTIE subforum, maar voor ons is het belangrijk te benadrukken dat de content die wij maken, de nieuwsberichten, previews, reviews en video's, nooit betaald zijn en onafhankelijk tot stand komen. Daar laat ik het vanuit mij bij.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Een score fixeren op 0 of 1 nadat mensen het moderatie systeem weer eens niet correct gebruikt hebben zou ik niet zien als 'wegmoffelen', immers de reactie is nog prima zichtbaar. Zou de reactie gefixeerd worden op -2 (en dus niet meer zichtbaar zijn) zou ik dat wat anders vinden.

De door TS gelinkte reactie zou ik zelf ook niet hoger beoordelen dan +1 aan de hand van de moderatie FAQ kijkende naar de inhoud, kijk je dan verder in de FAQ komt er een punt aftrek vanwege het feit dat dit soort feedback eigenlijk op het forum hoort (als je wil waarschuwen voor iets, zou ik persoonlijk de waarschuwing over de handelspraktijk van de adverteerder loskoppelen van de feedback aan de redactie, immers een goed met bronnen onderbouwde waarschuwing over de handelspraktijk zou potentieel wel makkelijk een +2 kunnen zijn) en je komt inderdaad op een 0 uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 28-11-2025 11:45 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:36

Dazzler2120

FP ProMod
Eric van Ballegoie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:48:
De reden dat er - vanuit de redactie - niet (vaak) op berichten over advertorials gereageerd wordt, is omdat deze content geheel buiten ons om tot stand komt. De samenwerking met de adverteerders loopt via sales en dit soort advertenties worden door externe copywriters geschreven. Wij hebben er vanuit de redactie letterlijk niets mee te maken.

Ik snap dat dit geen inhoudelijke reactie is op jouw kritiek, maar voor mij en mijn collega's van de redactie voelt dit als een aanval op onze integriteit. Dat neem ik jullie als bezoekers niet kwalijk, deze commerciële uitingen staan tussen de redactionele content, en jullie worden voor kritiek op deze content immers ook doorverwezen naar het Geachte REDACTIE subforum, maar voor ons is het belangrijk te benadrukken dat de content die wij maken, de nieuwsberichten, previews, reviews en video's, nooit betaald zijn en onafhankelijk tot stand komen. Daar laat ik het vanuit mij bij.
Hoe kan er voor gezorgd worden dat er door de verantwoordelijke teams in dit geval dan wél inhoudelijk gereageerd wordt op de kritiek?
Ondanks dat ik de Promod was die gemeld had dat de frontpage comment van @Benjamin- op 0 hoorde te staan, ben ik het wel inhoudelijk met hem eens dat de Advertorials van m.n. Media Markt en Amazon toch echt haaks staan op de Black Friday belofte van Tweakers.net met de Pricewatch.
Tweakers heeft met de Pricewatch een hele sterke tool, waardoor mensen naar de website komen voor tech-prijzen. Echter doordat Tweakers zichzelf op deze manier ook als Autoriteit opstellen op dit gebied (prijsvergelijkers voor Tech), vertrouwen mensen ook al gauw op frontpage artikelen (of advertorials), ondanks dat ze niet kloppend of misleidend zijn.

Jullie hebben een sterke USP om mensen te blijven aantrekken, het zou zonde zijn als die reputatie de komense jaren het gootje in gaat door het vermarketen van dubieuze nep-aanbiedingen...

Edit: Overigens, zie ik dat de nieuweste BF advertorial beter ontvangen wordt (.plan: Vijf thuisbatterij-enthousiastelingen gezocht: test de Solarbank 3 Pro) Ik denk dat dat vooral duidelijk maakt dat bezoekers niet per definitie tegen zijn op Advertorials rondom Black Friday, maar vooral op 'fake' aanbiedingen welke vaak toegepast worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dazzler2120 op 28-11-2025 11:54 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De reden dat er - vanuit de redactie - niet (vaak) op berichten over advertorials gereageerd wordt, is omdat deze content geheel buiten ons om tot stand komt.
Dan is het toch hoog tijd om dit buiten de Redactie te houden, en duidelijk onderscheid te maken? Extra subforum deel voor de feedback.

Nu liften de groepen die voor commerciele redenen wat eh... "losjes met de waarheid omgaan" mee met de reputatie van de Redactie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dennism schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:44:
Een score fixeren op 0 of 1 nadat mensen het moderatie systeem weer eens niet correct gebruikt hebben zou ik niet zien als 'wegmoffelen', immers de reactie is nog prima zichtbaar. Zou de reactie gefixeerd worden op -2 (en dus niet meer zichtbaar zijn) zou ik dat wat anders vinden.
De vraag blijft, is het systeem misbruikt, of niet? Of is het simpelweg een andere interpretatie van subjectieve moderatieregels? Er wordt altijd gepretendeerd dat de regels en daarmee de beoordelingen ontzettend duidelijke scheidslijnen hebben, die grosso modo gelijk worden geinterpreteerd. Keer op keer op keer blijkt dat dat niet het geval is.
De door TS gelinkte reactie zou ik zelf ook niet hoger beoordelen dan +1 aan de hand van de moderatie FAQ kijkende naar de inhoud, kijk je dan verder in de FAQ komt er een punt aftrek vanwege het feit dat dit soort feedback eigenlijk op het forum hoort (als je wil waarschuwen voor iets, zou ik persoonlijk de waarschuwing over de handelspraktijk van de adverteerder loskoppelen van de feedback aan de redactie, immers een goed met bronnen onderbouwde waarschuwing over de handelspraktijk zou potentieel wel makkelijk een +2 kunnen zijn) en je komt inderdaad op een 0 uit.
Het blijft voor gebruikers vreemd dat er een select clubje is, dat een veto-recht op de score heeft, daar waar er vaak geen enkele objectieve aanleiding is om aan te nemen dat het systeem daadwerkelijk is misbruikt. Ik zei het deze of vorige week al: de werking van het systeem is niet getoetst. Niemand heeft objectieve data die de werking van het systeem onderbouwt. Daarmee is het systeem per definitie onbetrouwbaar.

Stemmen mensen met de mediaan mee, omdat ze anders hun rechten dreigen te verliezen? Dat weet niemand. Stemmen mensen 1/2/3 als in, mee eens, heel erg mee eens, volledig mee eens? Dat weet niemand. Zo zijn er legio voorbeelden te verzinnen. Er is geen tijd en geen geld om het systeem te toetsen/valideren/etcetera. Prima, maar hijs het dan ook niet op een altaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Het is misschien vervelend om te lezen, maar aan de buitenkant staat gewoon het logo van Tweakers, onafhankelijk van welke afdeling een bepaald product komt. Door van twee walletjes 'te snoepen' krijg je dit soort hypocrisie. Volgens mij moet je dit als bedrijf niet eens willen: je bent één gezicht naar buiten toe met, hopelijk, één set aan normen en waarden.

En ja, dat straalt ook op jullie af. Als jullie elkaar intern niet eens kunnen overtuigen dat dit soort advertorials hypocriet zijn en loodrecht op de andere actie staat rondom Black Friday dan moeten we dat wel van buitenaf doen.

Zoals vaker genoemd en geroemd door jullie: de community is een wezenlijk onderdeel van deze website. Negeer dan niet de feedback die je ontvangt van diezelfde community en doe er iets mee. Het gaat twee kanten op.

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Aangezien hier nog steeds reacties over de moderatie verschijnen, breng ik even in herinnering dat dit onderwerp niets met de redactie te maken heeft en dat discussie hier gevoerd kan worden: forum: Frontpagemoderatie.

En mocht de redactie een betere plek weten voor dit topic, dan kan ik die verplaatsen :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Bij deze even een move naar forum: Acties en evenementen

• Martinez-
  • Niet online
Patriot schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:37:
[...]

We kunnen denk ik onderaan de streep niet verwachten dat de redactie bij hun leidinggevenden op de spits zullen gaan drijven. De redactie draagt daarin alle risico en wij als bezoeker eigenlijk geen. Vinden dat iemand dan zijn baan en misschien wel carrière maar op het spel moet zetten is erg makkelijk vanaf de zijlijn. De enige manier om dit ergens aan te laten komen is door er genoeg 'herrie' over te maken, zonder dat we de boel compleet laten escaleren. Want onderaan de streep kunnen Eric en zijn collega's ook niet zoveel meer dan het aankaarten bij de relevante afdelingen, maar als het consequent gemeld wordt en veel mensen geven aan hierover ontevreden te zijn dan kan er wel ergens naar gewezen worden.

[...]
Het bespreekbaar maken staat niet gelijk aan rondtrappen totdat je iets raakt - volgens mij voelen die leidinggevenden ook wel prima aan wat het sentiment is rondom deze acties i.r.t. de witte ridder uithangen bij Flack Briday ( ;) ). Dat is geen kwestie van je carriére op het spel zetten, maar gewoon het gesprek erover aangaan en starten. Je kan me toch niet vertellen dat het ook voor de medewerkers (inclusief leidinggevenden) scheef voelt?

• Patriot
  • Laatst online: 29-11 18:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Martinez- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:53:
[...]

Het bespreekbaar maken staat niet gelijk aan rondtrappen totdat je iets raakt - volgens mij voelen die leidinggevenden ook wel prima aan wat het sentiment is rondom deze acties i.r.t. de witte ridder uithangen bij Flack Briday ( ;) ). Dat is geen kwestie van je carriére op het spel zetten, maar gewoon het gesprek erover aangaan en starten. Je kan me toch niet vertellen dat het ook voor de medewerkers (inclusief leidinggevenden) scheef voelt?
Maar weet jij wat zich achter de schermen afspeelt? Ik ga ervan uit dat de redactie hun ontevredenheid over deze zaken intern wel kenbaar maakt. Als je dit allemaal en plein public gaat uitspelen dan ben je openlijk je werkgever aan het afvallen en dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Daar kun je het nodige van vinden, maar het valt volgens mij wel onder je baan en/of carrière op het spel zetten.

EDIT:

Hier, voor de volledigheid, nog even de volledige post die hierboven gedeeltelijk is gequote door Martinez- maar verloren is gegaan in de moderatie. Dank aan @Bor om me in de gelegenheid te stellen het relevante deel terug te plaatsen:
[...]

Eric legt hier juist haarfijn uit hoe het komt. Niet alles wat je ziet op Tweakers komt van de redactie en juist de content waar jij en de TS kritisch over zijn komt niet van de redactie. Als redactie reageren ze dus - regelmatig - niet omdat ze de klacht die hier (terecht, want zo worden gebruikers doorverwezen en dat erkent Eric ook) wordt geuit niet kunnen behandelen omdat ze geen zeggenschap hebben over de inhoud waarover wordt geklaagd.

Natuurlijk heeft ook @Martinez- ergens wel een punt, onderaan de streep kan de content wel uit twee verschillende afdelingen komen maar de leden van de redactie opereren natuurlijk wel onder de gedeelde naam. Heel cynisch gezegd kun je stellen dat ook de redactie gewoon voordeel geniet van deze vermeende misleiding.

We kunnen denk ik onderaan de streep niet verwachten dat de redactie bij hun leidinggevenden op de spits zullen gaan drijven. De redactie draagt daarin alle risico en wij als bezoeker eigenlijk geen. Vinden dat iemand dan zijn baan en misschien wel carrière maar op het spel moet zetten is erg makkelijk vanaf de zijlijn. De enige manier om dit ergens aan te laten komen is door er genoeg 'herrie' over te maken, zonder dat we de boel compleet laten escaleren. Want onderaan de streep kunnen Eric en zijn collega's ook niet zoveel meer dan het aankaarten bij de relevante afdelingen, maar als het consequent gemeld wordt en veel mensen geven aan hierover ontevreden te zijn dan kan er wel ergens naar gewezen worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Patriot op 28-11-2025 15:04 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Voor de transparantie:

Ik heb een aantal reacties verwijderd gezien iemand het nodig lijkt te vinden met niet toegestane clone accounts aan de gang te gaan in dit topic. Hierbij zijn ook een paar quotes verdwenen van personen die hebben gereageerd op de clone. Ik heb de betreffende mensen een net bericht gestuurd om ze hiervan op de hoogte te brengen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Martinez-
  • Niet online
Patriot schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:56:
[...]

Maar weet jij wat zich achter de schermen afspeelt? Ik ga ervan uit dat de redactie hun ontevredenheid over deze zaken intern wel kenbaar maakt. Als je dit allemaal en plein public gaat uitspelen dan ben je openlijk je werkgever aan het afvallen en dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Daar kun je het nodige van vinden, maar het valt volgens mij wel onder je baan en/of carrière op het spel zetten.

EDIT:

Hier, voor de volledigheid, nog even de volledige post die hierboven gedeeltelijk is gequote door Martinez- maar verloren is gegaan in de moderatie. Dank aan @Bor om me in de gelegenheid te stellen het relevante deel terug te plaatsen:

[...]
Nee, uiteraard weet ik niet wat er intern besproken is bij Tweakers, maar tegelijkertijd vul jij ook een heel gedeelte in. Er zou natuurlijk ook een generieke post oid gemaakt kunnen worden waarbij Tweakers zelf aangeeft intern het e.e.a. te bespreken, zonder daarbij mogelijke oplossingen, excuses of wat dan ook erbij aan te bieden.

En natuurlijk adviseer ik ook niemand om zelf het heft in handen te nemen - maar uit jouw post kon ik niet uitmaken of je bedoelde dat een medewerker op eigen initiatief reageert of dat het puur over het interne gedeelte ging.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:28

Croga

The Unreasonable Man

Ik ben blij dat ik de advertorials al uitfilter op de front page en deze dus nooit gezien heb. Maar heel Black Friday is hier ondertussen één grote klucht aan het worden. Eerst een grote knop in het scherm, daarna een grote bewegende banner die ook nog eens de layout kapot maakt.

De smoes "Dit komt niet van de redactie" is niet echt sterk. De redactie is het enige aanspreekpunt wat wij als gebruikers hebben en dus is de redactie (je weet wel, degenen die de inhoud van de site bepalen!) verantwoordelijk. Voor al deze misêre.

Net als @Benjamin- kom ik hier al wat jaartjes. En nogsteeds is de waarde van de site groter dan de frustratie. Maar dat is met de jaren wel heel hard de verkeerde kant op aan het gaan. Het cookie-debacle waar Tweakers aan de ene kant nieuws postte over wat allemaal wel en niet mag volgens de wet om vervolgens gewoon keihard datgene te doen waarvan ze haarfijn uitgelegd hebben dat het verboden is. Het issue met de externe advertenties waar nieuwsbericht op nieuwsbericht liet zien dat het voor de gebruikers gevaarlijk is en het toch blijven doen. En dan nu dit weer.

Wellicht tijd om opnieuw de ACM en de Consumentenbond achter onze site aan te sturen? Dit is namelijk gewoon bij wet verboden. Alweer.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Martinez- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:12:
[...]

Nee, uiteraard weet ik niet wat er intern besproken is bij Tweakers, maar tegelijkertijd vul jij ook een heel gedeelte in. Er zou natuurlijk ook een generieke post oid gemaakt kunnen worden waarbij Tweakers zelf aangeeft intern het e.e.a. te bespreken, zonder daarbij mogelijke oplossingen, excuses of wat dan ook erbij aan te bieden.
Op zich ben ik het met je eens, maar de halve insteek van TS is het gebrek aan een inhoudelijke reactie. Nu stel je voor dat ze een niet-inhoudelijke reactie geven :+

Het punt is dat de meest zichtbare mensen hier eigenlijk niet, of in ieder geval in sterk verminderde mate, verantwoordelijk zijn voor de vermeend misleidende inhoud. Wat Eric hier duidelijk aangeeft is dat hij en zijn collega's van de redactie niets aan deze inhoud kunnen veranderen. Het komt buiten hen tot stand. Als ik dan zie dat ze zeggen dat ze het jammer vinden dat hun integriteit lijkt te worden aangetast, maar dat ze niet schrijven dat ze het in de basis oneens zijn met verwijten aan het adres van Tweakers, dan staat daar genoeg voor mij om tussen de regels door te lezen.

Als laatste wil ik nog even duidelijk maken dat ik deze dingen niet zeg om de kritiek an sich te ondermijnen, ik zeg alleen dat we er niet zoveel mee opschieten om onszelf heel erg op te winden over het feit dat de redactie zelf niet zoveel inhoudelijk hierover zegt. Ik zou zeggen dat het beter is als we met veel mensen aangeven dat we dit niet oké vinden, want de mensen die hier wel over gaan zitten er niet zo dicht op dus die zijn ook wat minder snel onder de indruk van één klacht. Verder moeten we er zorg voor dragen dat de feedbacktopics niet ontsporen want daar hebben we uiteindelijk vooral onszelf mee

• Martinez-
  • Niet online
Patriot schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:30:
[...]

Op zich ben ik het met je eens, maar de halve insteek van TS is het gebrek aan een inhoudelijke reactie. Nu stel je voor dat ze een niet-inhoudelijke reactie geven :+

Het punt is dat de meest zichtbare mensen hier eigenlijk niet, of in ieder geval in sterk verminderde mate, verantwoordelijk zijn voor de vermeend misleidende inhoud. Wat Eric hier duidelijk aangeeft is dat hij en zijn collega's van de redactie niets aan deze inhoud kunnen veranderen. Het komt buiten hen tot stand. Als ik dan zie dat ze zeggen dat ze het jammer vinden dat hun integriteit lijkt te worden aangetast, maar dat ze niet schrijven dat ze het in de basis oneens zijn met verwijten aan het adres van Tweakers, dan staat daar genoeg voor mij om tussen de regels door te lezen.

Als laatste wil ik nog even duidelijk maken dat ik deze dingen niet zeg om de kritiek an sich te ondermijnen, ik zeg alleen dat we er niet zoveel mee opschieten om onszelf heel erg op te winden over het feit dat de redactie zelf niet zoveel inhoudelijk hierover zegt. Ik zou zeggen dat het beter is als we met veel mensen aangeven dat we dit niet oké vinden, want de mensen die hier wel over gaan zitten er niet zo dicht op dus die zijn ook wat minder snel onder de indruk van één klacht. Verder moeten we er zorg voor dragen dat de feedbacktopics niet ontsporen want daar hebben we uiteindelijk vooral onszelf mee
We zijn het met elkaar eens - natuurlijk wil ik ook een inhoudelijke reactie - in de tussentijd zou je echter wel kunnen laten zien dat je de reacties gelezen hebt en acties hebt uitstaan om er opvolging aan te geven. Ook dat is al inhoud wat mij betreft.

Overigens vat ik je posts niet op als ondermijnend, het is juist goed om constructief kritisch te zijn op elkaar - dan komen we tenminste ook verder.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Croga schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:29:
Ik ben blij dat ik de advertorials al uitfilter op de front page en deze dus nooit gezien heb. Maar heel Black Friday is hier ondertussen één grote klucht aan het worden. Eerst een grote knop in het scherm, daarna een grote bewegende banner die ook nog eens de layout kapot maakt.

De smoes "Dit komt niet van de redactie" is niet echt sterk. De redactie is het enige aanspreekpunt wat wij als gebruikers hebben en dus is de redactie (je weet wel, degenen die de inhoud van de site bepalen!) verantwoordelijk. Voor al deze misêre.
Als we het hebben over de groep mensen die de nieuwsberichten, (p)reviews, video's en podcast die Tweakers uitbrengt produceren dan hebben we het over een andere groep mensen dan als we het hebben over de mensen die de inhoud van de advertorials en andere zaken via het Tweakers Partners-programma samenstellen.

De eerste groep is hier (nu dat het topic is verplaatst en niet meer in GR staat weliswaar in mindere mate) veel zichtbaarder dan de tweede. Dat is weliswaar frustrerend, maar daar compleet lak aan hebben resulteert in een flamewar en dan is het topic (m.i. terecht) zo dicht. Daar heeft niemand wat aan.
Net als @Benjamin- kom ik hier al wat jaartjes. En nogsteeds is de waarde van de site groter dan de frustratie. Maar dat is met de jaren wel heel hard de verkeerde kant op aan het gaan. Het cookie-debacle waar Tweakers aan de ene kant nieuws postte over wat allemaal wel en niet mag volgens de wet om vervolgens gewoon keihard datgene te doen waarvan ze haarfijn uitgelegd hebben dat het verboden is. Het issue met de externe advertenties waar nieuwsbericht op nieuwsbericht liet zien dat het voor de gebruikers gevaarlijk is en het toch blijven doen. En dan nu dit weer.

Wellicht tijd om opnieuw de ACM en de Consumentenbond achter onze site aan te sturen? Dit is namelijk gewoon bij wet verboden. Alweer.
Hoe meer mensen hierover klagen, hoe groter de kans dat ze het oppakken. Maar wees ook zo realistisch om te begrijpen dat je daar geen uitgebreide reactie op kan verwachten. Het is een volkomen legitieme manier om dit probleem te 'escaleren' (in de niet per se vervelende zin van het woord), maar je kunt niet verwachten dat mensen die onder de vlag van Tweakers opereren daar openlijk, maar in feite op eigen conto, op reageren. Wat ze ook vinden van deze reclame.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:28

Croga

The Unreasonable Man

Patriot schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:44:
Als we het hebben over de groep mensen die de nieuwsberichten, (p)reviews, video's en podcast die Tweakers uitbrengt produceren dan hebben we het over een andere groep mensen dan als we het hebben over de mensen die de inhoud van de advertorials en andere zaken via het Tweakers Partners-programma samenstellen.
Da's leuk maar de volledige groep die de inhoud van de website bepaalt ís de redactie. Je kunt niet zeggen "Hun zijn sales en dus geen redactie en dus..." Ze vormen met z'n allen de redactie.
De eerste groep is hier (nu dat het topic is verplaatst en niet meer in GR staat weliswaar in mindere mate) veel zichtbaarder dan de tweede. Dat is weliswaar frustrerend, maar daar compleet lak aan hebben resulteert in een flamewar en dan is het topic (m.i. terecht) zo dicht. Daar heeft niemand wat aan.
Het gaat mij ook niet om de flamewar. Het gaat mij er wel om dat de groep mensen die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website, zich voor sommige inhoud verschuilt achter "not my problem".
Hoe meer mensen hierover klagen, hoe groter de kans dat ze het oppakken. Maar wees ook zo realistisch om te begrijpen dat je daar geen uitgebreide reactie op kan verwachten. Het is een volkomen legitieme manier om dit probleem te 'escaleren' (in de niet per se vervelende zin van het woord), maar je kunt niet verwachten dat mensen die onder de vlag van Tweakers opereren daar openlijk, maar in feite op eigen conto, op reageren. Wat ze ook vinden van deze reclame.
Van mij hoeft het niet op eigen conto hoor. Maar de community een dikke middelvinger geven wanneer die je er op wijst dat je de wet aan het overtreden bent is een mes in de rug van die community. Van die mensen die de afgelopen 25-30 jaar deze site gebracht hebben waar die nu is. Dan is het, wat mij betreft, aan de volledige redactie om aan het deel van de redactie wat verantwoordelijk is voor deze dingen duidelijk te maken dat het echt niet kan en dat ze verantwoording verschuldigd zijn.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Croga schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:52:
[...]

Da's leuk maar de volledige groep die de inhoud van de website bepaalt ís de redactie. Je kunt niet zeggen "Hun zijn sales en dus geen redactie en dus..." Ze vormen met z'n allen de redactie.
Ok, maar dan volgt een zuiver semantische discussie. Dan gaat het alleen nog maar over of 'de redactie' zich zo mag noemen, terwijl niemand daar echt iets mee opschiet. Feit is dat de twee groepen die ik omschreef gescheiden zijn en we vooral (lees: vrijwel uitsluitend) die ene groep zien die zichzelf (in jouw ogen blijkbaar onterecht) de redactie noemt.
[...]

Het gaat mij ook niet om de flamewar. Het gaat mij er wel om dat de groep mensen die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website, zich voor sommige inhoud verschuilt achter "not my problem".
Nou, en nu is duidelijk waarom je graag de semantische discussie voert want nu probeer je via de achterdeur mensen een verantwoordelijkheid in de schoenen te schuiven die ze niet hebben. De mensen die zich hier 'de redactie' noemen hebben geen invloed op dat deel van de inhoud. Dat jij vind dat dat onjuist gebruik is van het woord redactie is prima, maar dat verandert niets aan het feit dat ze geen invloed hebben op die inhoud die hier ter sprake is gesteld.
[...]

Van mij hoeft het niet op eigen conto hoor. Maar de community een dikke middelvinger geven wanneer die je er op wijst dat je de wet aan het overtreden bent is een mes in de rug van die community.
Maar dit is alleen maar nodeloos lomp en beledigend, bovendien dekt het de lading niet. Eric is heel duidelijk geweest dat hij er alle begrip voor heeft dat we bij hen uitkomen. Hij geeft alleen aan dat zij, de groep die zichzelf redactie noemt, geen invloed hebben op deze reclame. Het slaat nergens op om dat te interpreteren als een middelvinger of een mes in de rug. Daar heb je alleen wat aan als je alleen maar hier komt om je ongenoegen te ventileren.
Van die mensen die de afgelopen 25-30 jaar deze site gebracht hebben waar die nu is. Dan is het, wat mij betreft, aan de volledige redactie om aan het deel van de redactie wat verantwoordelijk is voor deze dingen duidelijk te maken dat het echt niet kan en dat ze verantwoording verschuldigd zijn.
Dat is gewoon lekker makkelijk praten vanaf de zijlijn. Het gaat uiteindelijk wel gewoon om hun werk, als zij zich hevig verzetten tegen wat die andere groep doet dan staat er voor hen onmetelijk veel meer op het spel dan voor ons.

Het is totaal onredelijk om te verwachten dat iemand zijn baan of carrière volledig op de tocht zet omdat 'ie het niet eens is met een beslissing die in een andere tak van het bedrijf is gemaakt.

[ Voor 1% gewijzigd door Patriot op 28-11-2025 16:04 . Reden: typo ]

• Eric van Ballegoie
  • Laatst online: 29-11 12:10

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Croga schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:52:
[...]

Nee, sales en radactie vormen zeker niet 'met z'n allen de redactie'. De groep die de redactionele content (nieuws, reviews etc) plaatst en daarvoor dus ook verantwoordelijk is, is de redactie. Op de inhoud daarvan zijn wij aanspreekbaar, en gaan we volgens mij doorgaans ook open de discussie met jullie aan als er kritiek is.

Commerciële content en banners komen NIET van de redactie, maar vanuit sales. Dat zijn collega's van ons en samen zijn we Tweakers, maar we zijn niet met z'n alle 'de redactie'. Veel duidelijker kan ik het niet maken.

Dat ik me na mijn eerste post niet verder in deze discussie heb gemengd is overigens niet omdat ik bang ben voor mijn baan zoals hier wordt gesuggereerd, of dat ik toestemming aan iemand moet vragen ofzo, maar gewoon omdat ik dit letterlijk niet van mijn afdeling komt, en ik dus ook niet de juist persoon ben om hier wél inhoudelijk de discussie met jullie over aan te gaan.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
Dat begrijp ik, maar jullie zijn wel één Tweakers.

Aan de ene kant profileert Tweakers zich als site waar je nep-deals van echte deals kan onderscheiden, en aan de andere kant staan er letterlijk nep-deals op de site.

Dat is waar het om gaat. Niet om wie wat plaatst en wie waar voor verantwoordelijk is. De advertorials zoals in dit topic besproken staan haaks op een van de sterkste punten van Tweakers (pricewatch) en hoe Tweakers zich profileert.

Nogmaals, dit is totaal geen kritiek op de redactie, maar op Tweakers in het algemeen. Het voelt wrang.

[ Voor 10% gewijzigd door Sito op 28-11-2025 19:57 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor wat betreft de blackfriday advertorial, check ook vooral LuukaLike in "Amazon’s Black Friday: veel korting (leugens)" als je die post nog niet gezien had. De specifieke discussie daarover kan misschien ook beter in dat topic worden voortgezet.

De verdere discussie over waar men heen wordt gestuurd voor het geven van feedback die niet in de reacties onder de artikelen hoort en het adequaat reageren op dergelijke feedback lijkt me een goed punt om verder te bespreken hier. Wellicht dat daar wat te stroomlijnen valt zodat het minder als een kastje naar de muur verhaal voelt.

Geef dat wel ook even tijd, zeker de genen voor wie Tweakers hun werk is zullen in het weekend niet zoveel online zijn, laat staan in de gelegenheid om hier intern even overleg over te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 28-11-2025 20:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Eric van Ballegoie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:34:
[...]

Dat ik me na mijn eerste post niet verder in deze discussie heb gemengd is overigens niet omdat ik bang ben voor mijn baan zoals hier wordt gesuggereerd, of dat ik toestemming aan iemand moet vragen ofzo, maar gewoon omdat ik dit letterlijk niet van mijn afdeling komt, en ik dus ook niet de juist persoon ben om hier wél inhoudelijk de discussie met jullie over aan te gaan.
Voor de duidelijkheid, ik wilde niet de indruk wekken dat jij met knikkende knietjes achter je bureau moet zitten bij het posten omdat je bij het eerste onvertogen woord de laan uit zou worden gestuurd. Maar we hoeven ook niet te doen alsof iemand die bij Tweakers werkt niet heel andere belangen heeft dan een bezoeker bij (vermeende) 'misstanden' (in de allerbreedste zin van het woord) binnen het bedrijf. Dus dan is het ook normaal dat de reactie heel anders is.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter

Laat ik vooropstellen dat ik de eerlijke en inhoudelijk reactie waardeer.

Het stuk over hoe dit tot stand komt, is informatief interessant, en tegelijkertijd ook volstrekt irrelevant voor ons als tweakers. Interessant om te zien hoe jullie bedrijfsvoering is, maar uiteindelijk krijgen wij 1 product, en hoe dat bij jullie intern geregeld is, dat is aan jullie. Ik bedoel daar niet jou persoonlijk mee, maar als Tweakers.
Als hulpverlener heb ik zovaak gezeik gehad dat niets met mij had te maken, of het nu een collega was, leidinggevende, cultuur van de organisatie, beperkingen qua financiën enz enz, aan het eind van de dag spreek ik bijv kinderen, hun ouders, andere hulpverleners enz, en ben ik op dat moment de organisatie, en ik neem die feedback mee probeer daar iets mee. Onze interne processen zijn die van ons, en als werknemer vertegenwoordig ik het bedrijf.

Op het moment dat jullie als redactie het moeten doen met dingen waar jullie achter staan (voor de duidelijkheid, ik zie hier geen uitspraak van jou hierover, dit is meer om het argument te maken), dan moeten jullie hier iets mee, er is altijd ergens iemand die hier wel iets mee kan, of ze er iets meedoen, dat is iets anders, maar ergens is iemand verantwoordelijk voor beide partijen, en aan de top van iedere partij, zijn er ook mensen die flink druk kunnen uitoefenen. Maar jullie als Tweakers in het geheel zijn verantwoordelijk voor deze content. Dit is niet zoals adsense waar Google misschien een advertentie op de site toont die jullie niet tof vinden.

Daarbij is het ook geen simpele advertentie. Het is een bericht die tussen de nieuwsberichten komt, het is een bericht die gebruikt maakt van de pricewatch, het is een bericht die reacties toelaat, het is een bericht waarop moderators te werk gaan en exact dezelfde regels hanteert, en ons verwijst naar jullie als redactie, wanneer deze jullie regels overtreed.
Het voelt een beetje anders als toen ik gezeur had met PostNL, waarbij PostNL zei dat zij hier niets aan konden doen, want zij huren een uitzendbureau in, en hun ingehuurde kracht, met PostNL stickers op de bus, en PostNL jasje, met mijn PostNL pakket, die verziekt het, maarja, niet het probleem van PostNL, maar ze wilde nog wel even mijn klacht doorsturen naar het uitzendbureau.

Ik wil echt duidelijk nog wel zijn, ik val jou niet persoonlijk aan, wat ik al, ik waardeer de reactie, ik vind het ook eerlijke reactie, en het geeft mij zeker meer inzicht, maar het probleem verandert niet. Ik zie misschien wat meer mogelijke oplossingen op bepaalde punten, zoals aparte regels voor advertorials rondom reacties en moderatie daarvan, inclusief waar klachten e.d. naartoe kunnen, maar dan nog blij je houden, dat jullie, als Tweakers, adverteren over het moe zijn van nepaanbiedingen, en dat jullie, als Tweakers, nepaanbiedingen plaatsen in het nieuwsoverzicht, tegen betaling. En wie verantwoordelijk is voor wat, dat is niet aan ons om uit te vogelen of begrip voor te hebben, dat is aan jullie, als Tweakers, om op te lossen. Of natuurlijk niet, dat is ook een keuze, maar realiseer en accepteer dat jullie, als Tweakers, jullie betrouwbaarheid verder zullen verliezen, want als individu heb ik geen enkele reden om te geloven dat jij niet ethisch te werk gaat, of dat je doet aan misleiding oid, maar als bedrijf, als Tweakers in het geheel, zeggen jullie 2 hele verschillende dingen. En dat werkt niet. Het is de zwakste schakel die het verziekt. Dus zolang jullie als Tweakers nepaanbiedingen plaatsen, dan kunnen jullie als Tweakers niet tegen nepaanbiedingen zijn, ongeacht wat jij als individu ervan denkt.
Dennism schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:44:

Probleem van deze argumentatie, is dat je het in een ideale situatie bekijkt. Als alles zou lopen zoals het hoort, dan ben ik het eens met je. Je kan gerust door mijn berichtgeschiedenis kijken, en je zal zien dat ik over de jaren heel wat GR topics heb gemaakt. Ik ben altijd al groot voorstander geweest van iets aankaarten bij de mensen die er iets aan kunnen doen, dan ergens tegenaan schoppen. Echter wanneer er geen reactie is, en er niets lijkt te gebeuren, terwijl er wel dingen gebeuren die naar mijn idee niet passend zijn in waar deze site voor staat, dan geloof ik er zeker in om dit op een veel zichtbare plek te doen.
Daarom had ik het ook over het voorbeeld van protesteren, want voor mij gaat dit om het protest, en daarmee het onder de aandacht brengen, wanneer het volgens de normale routes niet werkt.

Binnen onze wet hebben wij daar regels over, binnen grote bedrijven zijn daar regels over, allemaal routes die bewandeld kunnen worden enz. Hier moeten wij het hebben van wat Tweakers beslist. Ik kan het nog zo oneens zijn met keuzes, en wij allen, maar als dit bedrijf een andere keuze maakt, dan hebben wij dat te slikken. Als ze morgen zeggen, wij zijn klaar met kritiek, en we trappen je van de site als je kritiek levert, dan hebben wij dat te slikken.

Je kan mijn bericht afschuiven op slechts een mismoderatie, en oprecht, mijn reactiescore boeit me echt niet, en tevens is die best heel netjes, dus het is niet alsof ik me misdraag, en nu wil ik niet mijn bericht als speciaal bestempelen, want inderdaad het is geen heel informatief verhaal met diepgang enz, maar het is wel een protestgeluid die ikzelf en vele met mij, hebben laten horen, en daar is de overgrote meerderheid het keihard mee eens. En dan moet je je afvragen, als zoveel mensen protesteren tegen hoe deze site gedraaid wordt, moet zo'n protest dan niet met rust worden gelaten, en gezegd tegen de crew: Mensen, er speelt hier wat, we kunnen wel alles steeds op nul gaan forceren, maar volgens mij verdient dit aandacht op een andere manier.

En andersom geldt dat ook voor de crew om tegen de mods te zeggen, goh voel hier de ruimte om dit soort dingen toe te laten, bespreek dit met ons en laat mensen even hun feedback zo geven, want blijkbaar falen wij er in om mensen gehoord te laten voelen, blijkbaar weten mensen ons niet meer te vinden om op de gewenste manier in contact te gaan, en wanneer honderden dit zo doen met een moderatiesysteem die vaak best prima werkt, dan is er als crew voor je werk aan de weg.

Als laatste zou ik ook nog willen toevoegen, dat dit volgens mij helemaal niet erg is, want als ik het zo lees, dan kan flink ophef best weleens helpen om betere afspraken te maken zodat dit soort advertorials niet meer op deze manier geplaatst worden. En als adverteerder wil je ook niet de top50+ comments allemaal de advertentie af zien zeiken met +2.

Pagina: 1