Compatibiliteit Hybride omvormer <-> batterijsysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-12 01:00
Edit: kan een moderator het topic wijzigen naar: "Compatibiliteit Hybride omvormer <-> batterijsysteem"?
Geen idee waarom het onderwerp volledig fout ingevuld staat...

Hallo,

Huidige installatie (België):
  • 1 x Hybride monofase SAJ H1-5K-S2 omvormer (Spec sheet)
  • 6720Wp aan panelen (2 strings)
  • 3 fase aansluiting (230v / 40A)
Huidige cijfers voor dit jaar (tot op vandaag):
  • ZP productie: 7880kWh
  • Zelfconsumptie: 2180kWh
  • Afname electriciteit: 1660kWh
  • Injectie electriciteit: 5700kWh
Zoals je ziet injecteren we zeer veel stroom naar het net toe. Ik ben dus aan het kijken welke batterij ik zou kunnen laten aansluiten op onze omvormer. Ik vond nog onderstaande info over mijn SAJ omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/654236086838755340/1441805536856117469/image.png?ex=6929104b&is=6927becb&hm=70ddd948f22fe6422990272f4eaef5e52bf1d25d034c6967c79a6cd402f3d069&=&format=webp&quality=lossless

De approved lijst met batterijen is echter minimaal en sterk verouderd. Hoe kan je dan te weten komen welke batterij compatibel is met mijn omvormer? Ik had oorspronkelijk gedacht aan Pylontech batterijen tot ik dan deze Dyness Powerbrick zag ook.

Welke batterijen raden jullie aan en hoe kan ik te weten komen of mijn omvormer met die batterijen overweg kan? Volgens mij lijkt het er op dat de SAJ kan communiceren met de Pylontech en Dyness batterijen over CAN-bus. Echter vind ik nergens zwart op wit terug dat mijn specifiek type omvormer overweg kan met die specifieke Dyness Powerbrick / Pylontech US5000-1C.

Hoe evalueer je welke batterij je koopt? Ik keek naar die Pylontech's omdat ik zo nogal veel zie passeren bij mensen die zelf hun batterijen installeren. Dan heb je nog batterijen van het merk Nkon die ook populair lijken te zijn. Dus in het algemeen, wat zijn de grote verschillen dan tussen deze merken/systemen?

Ik ken er op zich weinig van en zou sowieso nog een electricien nodig hebben (in regie) die dan alles aansluit/tekening maakt voor de keuring. Ik kan het dus niet helemaal zelf installeren. Ik zou ook gewoon SAJ batterijen kunnen laten installeren door een electricien, maar dan ben ik een veelvoud aan geld kwijt en wil het net zo goedkoop mogelijk houden om een zo laag mogelijk terugverdientijd te hebben.

Trouwens, waarom lijkt het gros van de mensen te investeren in plugin batterijen? Gewoon omdat het makkelijker te installeren is (aparte groep, geen keuring,...)? Een plug-in batterij van 5kWh komt qua prijs al in de buurt van 10kWh aan Pylontech batterijen bvb.

Kortom, benieuwd naar jullie ervaringen!

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Titelfix :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-12 01:00
Niemand? :-)

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-12 00:33
Goeie vraag @argon007 , heb vergelijkbare vraag gesteld, echter niemand die het nog weet. https://gathering.tweaker...message/84068520#84068520
Bij SMA krijg ik ook slechts de standaard lijst terug als ik naar compatibiliteit vraag.

Wat zijn nu de eigenschappen die compatibiliteit definiëren?
Het is een te grote investering om maar op goed geluk te proberen.
Retourneren zal ook wel z'n beperkingen hebben.

Links naar goeie bronnen of relevante topics zijn welkom.