Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gemeenschappelijke ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• logicalguess
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:44
Ik ga binnenkort een appartement betrekken. De buurman die de 2 appartementen daarboven bewoond, heeft een aantal jaar geleden de zolderberging erbij gekocht. Vlak daarna heeft hij op de gang op mijn verdieping pal naast mijn deur een toegangsdeur geplaatst naar zijn eigen appartementen. Hierdoor is er voor mij nauwelijks gangruimte meer over op mijn verdieping.

Ik heb daarom laatst aan deze bovenbuurman gevraagd of hij zijn toegangsdeur niet op zijn eigen verdieping kan zetten. Ik heb natuurlijk ook aangeboden om hem hierbij te helpen. Hij weigerde en hij stuurde mij ook meteen een splitsingsakte met tekening toe uit de tijd dat hij de zolderbergingen aan 1 zijn woningen heeft toegevoegd. Hierin staat niet iets in over "het exclusieve gebruik" van het trappenhuis. In de tekening staat een streepje waar hij de deur heeft geplaatst maar het trappenhuis is niet aangemerkt als deel uitmakend van zijn woningen. In de akte staat wel dat de toegangsdeur naar zijn appartementen zich bevindt op mijn verdieping, en dat hij het recht behoud om deze naar boven te verplaatsen (mocht hij de 2 appartementen afzonderlijk willen verkopen).

Mijn vraag is dus of dit betekent dat ik hier niets meer aan kan doen?

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Foto's en tekening zouden kunnen helpen.
Maar over het algemeen mogen in de gemeenschappelijke ruimtes in appartementsgebouwen, zoals trappenhuizen, gangen en hal geen belemmeringen geplaatst worden i.v.m. veiligheid. (Brandweer, ambu en zo).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:55
Ik weet niet of je in de positie bent, maar je koopt / huurt / accepteert het appartement zoals deze is. Kun je niet een andere woning kiezen?
Zonee, dan is de VvE jouw aanspreekpunt. Een dergelijke aanpassing is via de VvE gegaan, kennelijk is de vorige bewoner er ook mee akkoord gegaan. Eventueel kun je de gemeente vragen om te controleren of dit volgens bouwregels (inclusief brandveiligheid) is gemaakt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:07
Als in de akte is bepaald dat hij de deur op jouw verdieping mag plaatsen, dan is er toch geen vraag meer? Dat is juist heel erg duidelijk vast gelegd.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:16
Dit lijken mij goeie vragen vóór dat je iets koopt/huurt, niet na.

[ Voor 75% gewijzigd door SCIxX op 26-11-2025 23:16 ]

• logicalguess
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:44
Ik heb de woning geerfd, vandaar dat ik ook de geschiedenis ken van de woning. Ik weet dat de vorige bewoner ook niet over te spreken was over de plaatsing van de deur, maar die was toen te oud en ziek om er nog iets aan te doen. Ik was benieuwd of iemand wist of je zoiets nog ongedaan kan maken, of je dan nog rechten hebt.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27
Yaksa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:36:
Foto's en tekening zouden kunnen helpen.
Maar over het algemeen mogen in de gemeenschappelijke ruimtes in appartementsgebouwen, zoals trappenhuizen, gangen en hal geen belemmeringen geplaatst worden i.v.m. veiligheid. (Brandweer, ambu en zo).
Dat is absoluut waar maar daar lees ik ik verder niets over. TS lijkt een stukje gang te willen "claimen"?
Maar plaatjes zouden helpen. Hoe is er minder gangruimte beschikbaar? Ik zie het niet voor me.

[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 27-11-2025 00:27 ]

Roomba E5 te koop

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:33
logicalguess schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:19:
Ik heb de woning geerfd, vandaar dat ik ook de geschiedenis ken van de woning. Ik weet dat de vorige bewoner ook niet over te spreken was over de plaatsing van de deur, maar die was toen te oud en ziek om er nog iets aan te doen. Ik was benieuwd of iemand wist of je zoiets nog ongedaan kan maken, of je dan nog rechten hebt.
Ik zou zeggen begin eens bij de VVE (en de documenten van de VVE), daar moeten vast besluiten in staan over deze situatie. Het bestuur van de VVE, of als er een VVE beheerder is aangesteld door de VVE kan je hier vast verder mee helpen.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik vind het maar een warrig verhaal. Heeft de (boven?)buurman nu een stuk gang geclaimd of een stuk trappenhuis (of allebei)? En wat heeft de zolderberging (die vermoedelijk weer boven zijn appartementen zit) ermee te maken?

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:46
Leuke overloop met dit topic:
Splitsingsakte VVE akkoord bij hoeveel stemmen

Staat misschien nog iets interessants/nuttig in voor TS.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:06:
Als in de akte is bepaald dat hij de deur op jouw verdieping mag plaatsen, dan is er toch geen vraag meer? Dat is juist heel erg duidelijk vast gelegd.
Ja, dit lijkt mij dus ook. Als het je om het principe gaat en je wilt echt weten hoe het zit dan zou je inderdaad de stukken uit de tijd dat die akte is gewijzigd op moeten vragen (eigenlijk zou je ze al moeten hebben imo, maar we kunnen de vorige bewoner nu niet meer kwalijk nemen dat die ze niet netjes heeft bewaard natuurlijk). Maar reken erop dat je hier nu niets meer aan kunt doen.

Verder ben ik net als nog een paar mensen wel heel benieuwd naar een tekening van de situatie. Want alleen een deur op de verkeerde verdieping heb je niet zo veel aan. Dus heeft de beste man dan ook ergens een extra trap weten te bouwen? En hoe steekt dat in elkaar. En wat heeft die zolderverdieping er mee te maken?

• DietColo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:04
Met een klein beetje logica en aanname kan je dus aannemen dat de zolderverdieping boven buurman zijn 2 appartementen zit.
Er een trap loopt van buurman zijn verdieping (maar 2 woningen, want "de 2 appartementen daarboven"), ergens naar onderen, met mogelijk een stukje gang, om uiteindelijk een toegangsdeur pal naast die van TS appartement te plaatsen. En daarna dus door te lopen in een gezamenlijke gang.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als de splitsingsakte met tekening de huidige situatie beschrijft heb je pech.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
logicalguess schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:30:
[knip]
In de akte staat wel dat de toegangsdeur naar zijn appartementen zich bevindt op mijn verdieping,
[knip]
Dat lijkt me een duidelijk antwoord op je vraag

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:28

BaRF

bijna kerst

Nou dat gaat gezellig wonen worden als het eerste contact al meteen is dat je buurman dingen voor je moet gaan veranderen.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1