Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderkelderen: Muziekruimte maken!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GorillaHuman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11 16:38
Hoi!
Ik ben bezig om ónder mijn gezellige, kleine doch vrijstaande huis een muziekruimte te gaan maken! Hier wil ik bas- en elektrische gitaar gaan spelen. Geen drumstel dus. Dit doen we door gefaseerd de kruipruimte uit te graven, en de fundering bij te metselen om 2.60-2.70 stahoogte te krijgen. Meter voor meter. En stalen balken er in voor de doorgangen tussen de ruimtes. En ramen in koekoeks/vossengaten. Enfin, het (ver)bouwkundige aspect zal ik jullie niet verder mee vermoeien. De voorste ruimte wordt dus de muziekruimte van pak 'm beet 20 m2: ongeveer 3.5 x 5.5 m.

De grootste uitdaging gaat zijn om het geluid beneden, ook beneden te houden. Daarom dit epistel. Ik hoop dat jullie mee willen denken en kunnen helpen!

1. De muren
De muren zijn onderaan 50 cm dik beton, vanaf het moment dat we moesten bijmetselen. Het betreft staal op zand. Dat wil zeggen dat de muren dubbelsteens zijn, en via een bredere funderingsvoet, de dikte naar beneden wordt doorgezet. Het gevolg is dat bovenaan de ruimte dus breder is dan onderaan.
Naar de buitenmuren ga ik sowieso voorzetwanden plaatsen. De binnenmuren plaats ik dat niet, maar ik denk in de muziekruimte wel, voor de akoestische isolatie. De vraag of dit akoestisch ontkoppeld moet zijn, zou ik graag met jullie willen bespreken.
  • Voor de akoestische isolatie voor de ruimte ernaast; is dubbelsteens 'genoeg'; of is het alleen daarom al verstandig om dit ook ontkoppeld te maken? In het kader van, als ik toch bezig ben...
  • Ik twijfel dus nog over zwevende voorzetwanden. Hoeveel winst levert een zwevende voorzetwand op in kader van opvangen flankerende geluiden? 5 cm steenwol is iig afdoende voor de thermische isolatie.
  • Welk systeem is een goede prijs/kwaliteitverhouding tbv maken van ontkoppelde muur?
De vloer
Op de grond komt een betonvloer (12 cm), met daarop PIR (8 cm) en vervolgens een afwerkvloer met vloerverwarming daar in (7 cm). Ik neem aan dat ik hier geen akoestische voorzorgregels moet nemen, gezien ik niet NOG een verdieping onder mijn kelder wil bouwen ;-)
  • Klopt mijn aanname? Ik verwacht namelijk dat de trillingen via de vloer in de muren nihil is t.o.v. de doorgave via de muren en plafond.
Het plafond
Het plafond van de kelder/vroegere kruipruimte c.q. vloer van begane grond bestaat uit houten balken waarop een eikenhouten plankenvloer ligt van paar cm dik. Over de lengte van de ruimte loopt een moerbalk welke de andere vloerbalken ondersteunt. Die stond op twee penantjes, welke we hebben vervangen door twee stalen balken. Daarbij, omdat het vroeger een kruipruimte was, is het vrijwel helemaal vol gespoten met PUR schuim tussen de 18 cm dikke balken. Dat ben ik bezig om te verwijderen (hels karwei maar wel noodzakelijk om steenwol te kunnen plaatsen tussen de balken)
Hier wil ik een zwevend plafond maken.
  • Hoe dik zal ik gaan met steenwol?
  • Moet ik de stalen balk en moerbalk ook dik inpakken?
  • Welk ontkoppelingssysteem gebruiken voor het plafond?
  • Ik heb gelezen dat Metal Stud beter is dan houten frame, houten regelwerk leek mij wel makkelijker te maken boven mijn hoofd met die moerbalk en stalenliggers die verspringend zijn tov de balkenlaag. Thoughts?
De convectorput
Tevens is er een convectorput tbv de radiator in de woonkamer, welke ook door een stalen balk is opgevangen. Dat is enkelsteens. Als je onder in de ruimte staat, dan kijk je dus tegen het smalle betonstrookje en bakstenen aan waar de radiator in zit.
  • Dit ook volledig akoestisch inpakken en ontkoppeld afwerken zoals plafond/muur/stalen balk?
Goed, veel vragen mijnerzijds, en ik vermoed dat jullie net zoveel vragen weer terug gaan stellen, dus bij deze maar de openingspost! :-)

Alle reacties

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:01
Dat klinkt als een leuk maar ook intensief project.

De Vloer
80 mm hardschuim is meer dan voldoende om de vloer akoestisch te ontkoppelen. Denk ook aan goede ontkoppeling langs de randen. Daarvoor wordt doorgaans een strook geëxpandeerd PVC gebruikt. Trillingen die vanuit de vloer niet worden doorgegeven aan de wand is winst.

Wanden en plafond
Voor de wanden en het plafond is twee of meer overlappende lagen gipskarton gangbaar. Dit is zowel voor de geluidsisolatie als voor de akoestiek binnen je ruimte. De gips schroef je op metal stud of als je graag balkhout gebruikt dan kan dat natuurlijk ook. Ontkoppel deze constructie met bouwvilt of neopreen. Er zijn ook houten regels te krijgen waarop het bouwvilt reeds is aangebracht.

Voor akoestische isolatie wil je simpelweg zo veel mogelijk massa. Glaswol is te licht. Je kunt of steenwol gebruiken of de holte laten inblazen met cellulosevlokken. Neem even contact op met https://acoustiq.nl/ cq. https://warmteplan.nl/ twee bedrijven met dezelfde eigenaar. Doe Abe de groeten. Hij was vroeger professioneel drummer en heeft in der tijd ook zijn eigen studio gebrouwd. Ondertussen heeft hij de zaak van z'n vader overgenomen en is hij expert op het gebied van geluidsisolatie en akoestiek.

De convector put zou ik inderdaad ook inpakken. Je wilt van de muziekruimte een volledige doos in een doos (box in a box) maken.

Ventilatie
Denk overigens aan goede ventilatie en zorg er voor dat deze akoestische demping heeft zodat het geluid niet alsnog via die route uit de ruimte ontsnapt. Twee buizen, één voor aanvoer en de ander voor afvoer. Geforceerde ventilatie op onderdruk is veelal gangbaar, de gedachte is dat je bij kieren en spleten het geluid minder gemakkelijk naar buiten ontsnapt wanneer in de ruimte een lichte onderdruk heerst. Maar een mechanisch ventilatiesysteem D, balansventilatie, kan natuurlijk ook.

Neem je een WTW unit zorg er dan voor dat deze een ingebouwde bypass functie heeft zodat je in de zomer de warmte 's nachts gemakkelijk kwijtraakt.

Verse buitenlucht in je muziekruimte, al dan niet via een WTW, is heel prettig. Er is niets vervelender dan een ruimte die wordt gevuld met 'oude lucht' uit huis.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Je moet een box-in-box maken. Dus je nieuwe binnen afwerking (vloer, wand en plafond) moet (akoestisch) volledig los staan van de ruwbouw.

Plafond:
Gipskarton plafond ophangen met akoestische beugels (met een rubber blokje erin, zie bvb AcouStud van Gyproc), en aan de randen los blijven van de (ruwbouw)muren.
Evt. aanvullend zachte isolatie (rotswol/glaswol).

Wanden:
Voorzetwand plaatsen die je volledig los houdt van de kelderwanden. Dus enkel bevestigen op zwevende vloer (zie hieronder) en aan het akoestisch plafond. Als er toch bevestigd moet worden aan de ruwbouw, dan weer verend. Voorzetwand evt opvullen met zachte isolatie (rotswol/glaswol).

Vloer:
Harde isolatie (PIR) is thermisch goed maar doet akoestisch niets. Wat akoestisch wel werkt is een mat polyethyleen schuim voorzien onder de dekvloer (dikte ongeveer 10mm of zelfs iets minder). De (zwevende) dekvloer is dan volledig ontkoppeld van de ruwbouw. Ook aan alle randen een strook polyethyleen schuim voorzien en goed opletten dat er geen akoestische bruggen zijn (kabels/leidingen/...) tussen dekvloer en fundering/keldermuren.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:18:
De Vloer
80 mm hardschuim is meer dan voldoende om de vloer akoestisch te ontkoppelen.
Dit klopt niet.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:06
Die geluidsisolatie boeits me niet zo :+ maar zou je niet wat fotos willen delen van dit project? Lijkt me mooi om te volgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben ook heel benieuwd naar de praktische kant van dit project! Even voor de beeldvorming: je gaat de huidige kruipruimte (1m hoog?) uitgraven tot zeg maar 3 meter? Dus bij 20m^2 heb je 40 kuub af te voeren? :X

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Ik ben ook benieuwd naar de uitvoering, heb je ook foto's? Ik ben ook aan het kijken om mijn keldervloer uit te graven en deze te verdiepen naar moderne sta hoogte ipv middeleeuwse hoogte. Nou is dat maar een cm of 30-50 verschil, maar toch.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Als er een tuin bij het huis zit is het misschien een beter idee om met een gravertje een gat in de tuin tegen het huis te graven en daar een prefab kelder in te laten zakken.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:41

LankHoar

Langharig tuig

Klinkt zeer interessant! Tenminste, tot je zei dat er geen drumstel komt, want waarom zou je hier niet een oefenruimte voor een bandje van maken? :+ Dat staat nog op mijn verlanglijstje om ooit thuis een studio te hebben, en gezien ik drummer ben dus zeker met drumstel :o

Het kan aan mij liggen, maar is 5cm steenwol niet aan de karige kant? Dat heeft een Rd waarde van ongeveer 1,35, dus lijkt me weinig effect te hebben. Zou zeker voor 14cm of meer gaan, het is toch fijn om behaaglijk te kunnen spelen? Steenwol heeft overigens ook een geweldige isolerende werking qua geluid, dus zal ook daar gunstig voor zijn.

Verder heb ik geen ervaring met het opbouwen van een oefenruime, enkel met het gebruik er van, maar ik zou heel graag het verloop volgen en foto's bekijken hiervan :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:01
Dat hangt er een beetje van af wat je voldoende vindt. Voor een opnamestudio is alleen hardschuim inderdaad een no-go. Een laagje 10 mm geexpandeerd polyethyleen is ook de kosten niet. Trek die meteen door naar de wanden zodat de vloer rondom netjes is ontkoppelt.
Pagina: 1