Onderkelderen: Muziekruimte maken!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GorillaHuman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 20:25
Hoi!
Ik ben bezig om ónder mijn gezellige, kleine doch vrijstaande huis een muziekruimte te gaan maken! Hier wil ik bas- en elektrische gitaar gaan spelen. Geen drumstel dus. Dit doen we door gefaseerd de kruipruimte uit te graven, en de fundering bij te metselen om 2.60-2.70 stahoogte te krijgen. Meter voor meter. En stalen balken er in voor de doorgangen tussen de ruimtes. En ramen in koekoeks/vossengaten. Enfin, het (ver)bouwkundige aspect zal ik jullie niet verder mee vermoeien. De voorste ruimte wordt dus de muziekruimte van pak 'm beet 20 m2: ongeveer 3.5 x 5.5 m.

De grootste uitdaging gaat zijn om het geluid beneden, ook beneden te houden. Daarom dit epistel. Ik hoop dat jullie mee willen denken en kunnen helpen!

1. De muren
De muren zijn onderaan 50 cm dik beton, vanaf het moment dat we moesten bijmetselen. Het betreft staal op zand. Dat wil zeggen dat de muren dubbelsteens zijn, en via een bredere funderingsvoet, de dikte naar beneden wordt doorgezet. Het gevolg is dat bovenaan de ruimte dus breder is dan onderaan.
Naar de buitenmuren ga ik sowieso voorzetwanden plaatsen. De binnenmuren plaats ik dat niet, maar ik denk in de muziekruimte wel, voor de akoestische isolatie. De vraag of dit akoestisch ontkoppeld moet zijn, zou ik graag met jullie willen bespreken.
  • Voor de akoestische isolatie voor de ruimte ernaast; is dubbelsteens 'genoeg'; of is het alleen daarom al verstandig om dit ook ontkoppeld te maken? In het kader van, als ik toch bezig ben...
  • Ik twijfel dus nog over zwevende voorzetwanden. Hoeveel winst levert een zwevende voorzetwand op in kader van opvangen flankerende geluiden? 5 cm steenwol is iig afdoende voor de thermische isolatie.
  • Welk systeem is een goede prijs/kwaliteitverhouding tbv maken van ontkoppelde muur?
De vloer
Op de grond komt een betonvloer (12 cm), met daarop PIR (8 cm) en vervolgens een afwerkvloer met vloerverwarming daar in (7 cm). Ik neem aan dat ik hier geen akoestische voorzorgregels moet nemen, gezien ik niet NOG een verdieping onder mijn kelder wil bouwen ;-)
  • Klopt mijn aanname? Ik verwacht namelijk dat de trillingen via de vloer in de muren nihil is t.o.v. de doorgave via de muren en plafond.
Het plafond
Het plafond van de kelder/vroegere kruipruimte c.q. vloer van begane grond bestaat uit houten balken waarop een eikenhouten plankenvloer ligt van paar cm dik. Over de lengte van de ruimte loopt een moerbalk welke de andere vloerbalken ondersteunt. Die stond op twee penantjes, welke we hebben vervangen door twee stalen balken. Daarbij, omdat het vroeger een kruipruimte was, is het vrijwel helemaal vol gespoten met PUR schuim tussen de 18 cm dikke balken. Dat ben ik bezig om te verwijderen (hels karwei maar wel noodzakelijk om steenwol te kunnen plaatsen tussen de balken)
Hier wil ik een zwevend plafond maken.
  • Hoe dik zal ik gaan met steenwol?
  • Moet ik de stalen balk en moerbalk ook dik inpakken?
  • Welk ontkoppelingssysteem gebruiken voor het plafond?
  • Ik heb gelezen dat Metal Stud beter is dan houten frame, houten regelwerk leek mij wel makkelijker te maken boven mijn hoofd met die moerbalk en stalenliggers die verspringend zijn tov de balkenlaag. Thoughts?
De convectorput
Tevens is er een convectorput tbv de radiator in de woonkamer, welke ook door een stalen balk is opgevangen. Dat is enkelsteens. Als je onder in de ruimte staat, dan kijk je dus tegen het smalle betonstrookje en bakstenen aan waar de radiator in zit.
  • Dit ook volledig akoestisch inpakken en ontkoppeld afwerken zoals plafond/muur/stalen balk?
Goed, veel vragen mijnerzijds, en ik vermoed dat jullie net zoveel vragen weer terug gaan stellen, dus bij deze maar de openingspost! :-)

Alle reacties

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-12 22:15
Dat klinkt als een leuk maar ook intensief project.

De Vloer
80 mm hardschuim is meer dan voldoende om de vloer akoestisch te ontkoppelen. Denk ook aan goede ontkoppeling langs de randen. Daarvoor wordt doorgaans een strook geëxpandeerd PVC gebruikt. Trillingen die vanuit de vloer niet worden doorgegeven aan de wand is winst.

Wanden en plafond
Voor de wanden en het plafond is twee of meer overlappende lagen gipskarton gangbaar. Dit is zowel voor de geluidsisolatie als voor de akoestiek binnen je ruimte. De gips schroef je op metal stud of als je graag balkhout gebruikt dan kan dat natuurlijk ook. Ontkoppel deze constructie met bouwvilt of neopreen. Er zijn ook houten regels te krijgen waarop het bouwvilt reeds is aangebracht.

Voor akoestische isolatie wil je simpelweg zo veel mogelijk massa. Glaswol is te licht. Je kunt of steenwol gebruiken of de holte laten inblazen met cellulosevlokken. Neem even contact op met https://acoustiq.nl/ cq. https://warmteplan.nl/ twee bedrijven met dezelfde eigenaar. Doe Abe de groeten. Hij was vroeger professioneel drummer en heeft in der tijd ook zijn eigen studio gebrouwd. Ondertussen heeft hij de zaak van z'n vader overgenomen en is hij expert op het gebied van geluidsisolatie en akoestiek.

De convector put zou ik inderdaad ook inpakken. Je wilt van de muziekruimte een volledige doos in een doos (box in a box) maken.

Ventilatie
Denk overigens aan goede ventilatie en zorg er voor dat deze akoestische demping heeft zodat het geluid niet alsnog via die route uit de ruimte ontsnapt. Twee buizen, één voor aanvoer en de ander voor afvoer. Geforceerde ventilatie op onderdruk is veelal gangbaar, de gedachte is dat je bij kieren en spleten het geluid minder gemakkelijk naar buiten ontsnapt wanneer in de ruimte een lichte onderdruk heerst. Maar een mechanisch ventilatiesysteem D, balansventilatie, kan natuurlijk ook.

Neem je een WTW unit zorg er dan voor dat deze een ingebouwde bypass functie heeft zodat je in de zomer de warmte 's nachts gemakkelijk kwijtraakt.

Verse buitenlucht in je muziekruimte, al dan niet via een WTW, is heel prettig. Er is niets vervelender dan een ruimte die wordt gevuld met 'oude lucht' uit huis.

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Je moet een box-in-box maken. Dus je nieuwe binnen afwerking (vloer, wand en plafond) moet (akoestisch) volledig los staan van de ruwbouw.

Plafond:
Gipskarton plafond ophangen met akoestische beugels (met een rubber blokje erin, zie bvb AcouStud van Gyproc), en aan de randen los blijven van de (ruwbouw)muren.
Evt. aanvullend zachte isolatie (rotswol/glaswol).

Wanden:
Voorzetwand plaatsen die je volledig los houdt van de kelderwanden. Dus enkel bevestigen op zwevende vloer (zie hieronder) en aan het akoestisch plafond. Als er toch bevestigd moet worden aan de ruwbouw, dan weer verend. Voorzetwand evt opvullen met zachte isolatie (rotswol/glaswol).

Vloer:
Harde isolatie (PIR) is thermisch goed maar doet akoestisch niets. Wat akoestisch wel werkt is een mat polyethyleen schuim voorzien onder de dekvloer (dikte ongeveer 10mm of zelfs iets minder). De (zwevende) dekvloer is dan volledig ontkoppeld van de ruwbouw. Ook aan alle randen een strook polyethyleen schuim voorzien en goed opletten dat er geen akoestische bruggen zijn (kabels/leidingen/...) tussen dekvloer en fundering/keldermuren.

• willem7q
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:18:
De Vloer
80 mm hardschuim is meer dan voldoende om de vloer akoestisch te ontkoppelen.
Dit klopt niet.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:44
Die geluidsisolatie boeits me niet zo :+ maar zou je niet wat fotos willen delen van dit project? Lijkt me mooi om te volgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben ook heel benieuwd naar de praktische kant van dit project! Even voor de beeldvorming: je gaat de huidige kruipruimte (1m hoog?) uitgraven tot zeg maar 3 meter? Dus bij 20m^2 heb je 40 kuub af te voeren? :X

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik ben ook benieuwd naar de uitvoering, heb je ook foto's? Ik ben ook aan het kijken om mijn keldervloer uit te graven en deze te verdiepen naar moderne sta hoogte ipv middeleeuwse hoogte. Nou is dat maar een cm of 30-50 verschil, maar toch.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:18
Als er een tuin bij het huis zit is het misschien een beter idee om met een gravertje een gat in de tuin tegen het huis te graven en daar een prefab kelder in te laten zakken.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:11

LankHoar

Langharig tuig

Klinkt zeer interessant! Tenminste, tot je zei dat er geen drumstel komt, want waarom zou je hier niet een oefenruimte voor een bandje van maken? :+ Dat staat nog op mijn verlanglijstje om ooit thuis een studio te hebben, en gezien ik drummer ben dus zeker met drumstel :o

Het kan aan mij liggen, maar is 5cm steenwol niet aan de karige kant? Dat heeft een Rd waarde van ongeveer 1,35, dus lijkt me weinig effect te hebben. Zou zeker voor 14cm of meer gaan, het is toch fijn om behaaglijk te kunnen spelen? Steenwol heeft overigens ook een geweldige isolerende werking qua geluid, dus zal ook daar gunstig voor zijn.

Verder heb ik geen ervaring met het opbouwen van een oefenruime, enkel met het gebruik er van, maar ik zou heel graag het verloop volgen en foto's bekijken hiervan :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-12 22:15
Dat hangt er een beetje van af wat je voldoende vindt. Voor een opnamestudio is alleen hardschuim inderdaad een no-go. Een laagje 10 mm geexpandeerd polyethyleen is ook de kosten niet. Trek die meteen door naar de wanden zodat de vloer rondom netjes is ontkoppelt.

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:26
vogelmans schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:27:
Als er een tuin bij het huis zit is het misschien een beter idee om met een gravertje een gat in de tuin tegen het huis te graven en daar een prefab kelder in te laten zakken.
Dit zou wel eens goedkoper kunnen zijn ja, en lijkt me een stuk minder risico op verzakkingen van je huis. Maar verder, klinkt als een tof project!

Qua geluid lijkt doos in doos zodat alles akoestisch ontkoppeld is mij vooral nodig bij een drumstel. Bij andere instrumenten heb je geen last van contactgeluid wat doorgezet wordt door je constructie en moet je alleen rekenen aan geluid door constructies. Hiervoor zijn van alle gangbare materialen de dempingswaarden wel te vinden. Als je er aan kan komen is de ISSO24 een aanrader.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:34

Haan

dotnetter

Ik ga dit topic zeker volgen, lijkt me een geweldig project. Wel uitdagend, geen last van grondwater bijvoorbeeld? Als je bij in de buurt (in Haarlem) gaat graven, krijg je na een meter natte voeten, hebben veel huizen met kelders last van.
In principe zou het waarschijnlijk makkelijker zijn om zo'n ruimte bovengronds te realiseren (aanbouw/schuur verbouwen), mocht daar ruimte voor zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik mis nog iets over grondwater/vocht? Als je daar niet meteen rekening mee houdt wordt t dweilen met de muur/vloer kraan open.

Realiseer je ook dat een kelder, zeker in de zomer, koeler blijft dan de buitenlucht en je dus vrij snel condensatie zult krijgen. Houdt op een of andere manier dus rekening met ventilatie & ontvochtiging - misschien in de winter zelfs wel bevochtiging.....

Qua inspanning/de boel correct krijgen is de oplossing van @vogelmans misschien nog wel het beste. Maak een kelder onder je terras bijvoorbeeld met een stukje bovengronds zodat je ook nog wat daglicht binnen krijgt, dan wordt je ruimte al veel meer multifunctioneel - ook handig bij eventuele verkoop. In dat geval kun je, vooral als water/vocht een rol speelt ook denken aan een prefab betonnen bak.

• willem7q
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:00:
[...]

Dat hangt er een beetje van af wat je voldoende vindt. Voor een opnamestudio is alleen hardschuim inderdaad een no-go. Een laagje 10 mm geexpandeerd polyethyleen is ook de kosten niet. Trek die meteen door naar de wanden zodat de vloer rondom netjes is ontkoppelt.
Wat ik wou zeggen is dat harde isolatie geen enkel effect heeft voor akoestische ontkoppeling, je hebt een verend materiaal nodig. Thermisch is PIR wel effectief natuurlijk, maar het kan perfect gecombineerd worden met polyethyleen schuim. Inderdaad aan de randen optrekken, zodat de dekvloer zijdelings geen contact maakt met kelderwand. En thermisch is het natuurlijk ook interessant om de PIR isolatie ook op te trekken aan de randen, zodat de thermische isolatie van de voorzetwanden naadloos aansluit op de PIR onder de dekvloer.

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:25
In een vorige woning ben ik er mee bezig geweest, het leek simpel maar liep tegen een aantal zaken aan waarom ik er vanaf heb gezien. Goed afgraven en afvoeren is een klus, zeker met de hand. Hoeveel emmertjes gaan er in een kruiwagen en hoeveel kruiwagens gaan er in een kuub? hoeveel kuub gaan er in een vrachtwagen / container. Als je het geheel of deels machinaal kan is het een pre.

Maar ik mis mijn belangrijkste struikelblok, heb je een bouwkundig adviseur geraadpleegd? In mijn geval palen en bekisting en hoog grondwaterpijl was het risico op het 'drijven' van de nieuwe kelder. Als een huis direct op een zandlaag rust tast je met het afgraven de fundering aan wat kan leiden tot instabiliteit. Er zijn daarvoor speciale technieken voor maar het is complex. Meer dan in de vrije tijd met een stel vrienden gaan graven, vloertje storten en wandjes plaatsen.

Ik heb uiteindelijk het project gestaakt vanwege de hoge kosten en risico's besloten om te verhuizen, ik heb nog steeds geen kelder, wel een grote schuur en veel ruimte gevonden in een vrijstaande woning in een buitengebied. Nu vraag ik me af waar hoe kom ik van die zooi af die ik inmiddels heb weten te verzamelen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De grootste uitdaging is om het geheel constructief zodanig in elkaar te 'knutselen' dat er naderhand geen bouwkundige gebreken gaan optreden.
Dit kun je niet allemaal zelf, schakel professioneel advies in!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:13

AlphaRomeo

FP PowerMod
Drharlin schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:18:Hoeveel emmertjes gaan er in een kruiwagen en hoeveel kruiwagens gaan er in een kuub?
Vuistregel is volgens mij 15 kruiwagens in een kuub. Dat zou voor deze ~40 kuub dus ~600 kruiwagens zijn. Ik zou bij dat soort hoeveelheden kijken of je niet een elevator (lopende band) kunt scoren oid om dat allemaal omhoog te krijgen en dan liefst rechtstreeks in een containerbak.

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:25
AlphaRomeo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:33:
[...]
Vuistregel is volgens mij 15 kruiwagens in een kuub. Dat zou voor deze ~40 kuub dus ~600 kruiwagens zijn. Ik zou bij dat soort hoeveelheden kijken of je niet een elevator (lopende band) kunt scoren oid om dat allemaal omhoog te krijgen en dan liefst rechtstreeks in een containerbak.
In een kuub gaan tussen de 12-15 kruiwagens, maar de vraag was meer vertellende wijs om te duiden waar ik tegen aan liep. 40m3 is best een hoop. . . En een lopende band was een van de oplossingen ipv losse emmertjes.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:49
Omdat je huis gefundeerd is op staal zou ik eerst een bouwkundige raadplegen. Uitgraven kan zorgen voor een instabiele ondergrond en dat is het laatste dat je wil bij een fundering op staal.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Grootste probleem gaat het afvoeren van die 40 kub zijn. Zeer grote kans dat ook in jouw gemeente pfas in de grond zit, dan mag de grond niet zomaar je gemeente uit. En de andere grote uitdaging is de benodigde vergunning, zeker als je het zelf gaat hobbyen.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-12 13:05
Houd ook rekening met het grondwaterpijl, want hier kun je na 50cm diepte al op stuiten.
Om grondwater bouwkundig goed en verantwoord buiten de kelder te houden is complex.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:30
Ik heb in mijn jonge jaren de kelder een 40 cm verdiept ook meter voor meter.
Maak een daglichtvenster en huur een loopband. Serieus er komt een bak zand uit.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:41
Ooit een soortgelijk verzoek neergelegd bij een aannemer. 56m2 'natte kelder ' van 1,80m hoogte een meter dieper uitgraven om er een leefbare etage van te maken. Antwoord: 'kun je net zo goed een extra verdieping óp je huis bouwen, da's net zo duur'.

Succes!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-12 19:15
Je heb een fundering op staal. Als je die ga ondergraven verzakt je huis.

Ik hoop toch dat je die laat doen of ga je dit zelf pionieren?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:39
GorillaHuman schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:35:
door gefaseerd de kruipruimte uit te graven, en de fundering bij te metselen om 2.60-2.70 stahoogte te krijgen. Meter voor meter. En stalen balken er in voor de doorgangen tussen de ruimtes. En ramen in koekoeks/vossengaten.
En dan vervolgens:
De grootste uitdaging gaat zijn om het geluid beneden, ook beneden te houden.
Dusss...
Je gaat een compleet bestaand huis onderkelderen, waarbij je dus zeg maar 2m ónder de bestaande fundering moet gaan weggraven, vervolgens moet gaan zorgen dat de hele boel niet in elkaar stort, en dan gaat *DIT* je grootste uitdaging zijn?
Om de boel een beetje geluidsisolerend te krijgen?
:+ :+
het (ver)bouwkundige aspect zal ik jullie niet verder mee vermoeien.
Please do anyway... :Y
Vinden hier vast heel veel mensen interessant genoeg :P

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:30
Technisch is het mogelijk om meter voor meter de fundering op te vangen. Buurman van ons had een bar inclusief pooltafel onder het huis gegraven. Geuzenweg in Hilversum.
Hoge en droge zandgrond.

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:54
ik heb eigenlijk wel iets vergelijkbaars in mijn hoofd. onze keuken is het enige deel dat niet is onderkelderd,ongeveer 16m2, ben benieuwd naar de aanpak die jij volgt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
GorillaHuman schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:35:

De grootste uitdaging gaat zijn om het geluid beneden, ook beneden te houden. Daarom dit epistel. Ik hoop dat jullie mee willen denken en kunnen helpen!
Maak een doos in een doos. Dus een (houten) ruimte maken die op vijf van de zes vlakken niet in aanraking komt met de woning. Enkel de bodem maakt (geveerd) contact met de vloer/fundering. Alsof je een zeecontainer in de kelder plaatst, maar dan een container van hout met gips en isolatie. Luchtdicht = geluidsdicht voor een gedeelte van de overlast, de rest moet je oplossen door dikke en zware materialen te gebruiken die de trillingen van de lucht in de doos kunnen weerstaan in plaats van dat ze die trillingen doorgeven naar de buitenlucht.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:20
FrankHe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:18:

De convector put zou ik inderdaad ook inpakken. Je wilt van de muziekruimte een volledige doos in een doos (box in a box) maken.
Als je echt een losstaande box wilt, dan kun je eventueel ook Gyproc metal stud voor het plafond gebruiken. Op die manier kun je steunen op de voorzetwanden en is er geen ophanging aan de houtenvloer nodig. Daardoor krijg je een betere ontkoppeling tussen beide ruimtes. En als je nog een stap verder wilt gaan dan kun je de voorzetwanden op een ontkoppelde vloer zetten (bijv Fermacell vloerplaten). Op die manier staat de box echt helemaal los.
Meer gewicht = betere demping, zodoende is een dikkere plaat beter, maar is dan ook weer zwaarder waardoor je meer en zwaardere profielen nodig hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6INLQvGIxWD-8r5F05YBYCztpm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Stj3ycKwieKG8z1oTHDiYpcX.png?f=user_large

Op deze website staat het een en ander uitgelegd over de technische uitvoering van een cabines:
https://instudiolelystad....om/2013/02/14/instudio-2/

En nog een laatste over geluiddemping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDbkVIIvJfVeHhqOWds2iZbx9ng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qiRLMjfCQ0hbzcd5wBsJx7qd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Nilvo op 27-11-2025 19:35 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op welke frequentie?

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:53
Heb je al een vergunning...die is namelijk toch echt verplicht

• Gairngorms
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:12
Hoe zit het met grondwater?

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Dat graven zou ik lekker met een gravertje doen en een motorkruiwagen.
Ik heb mijn kruipruimte met de hand uitgegraven en daar kwam rond de 40 kuub uit. Ik heb dit grotendeels met een aanhangwagen naar de stort gebracht om het daar ook weer handmatig uit de aanhangwagen te scheppen. Ben 5 dagen bezig geweest met 2 vrienden.

• GorillaHuman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12 20:25
Sow, ik kijk heel even niet op het topic en enorme response, geweldig leuk jullie interesse te lezen. Dank voor de suggesties, heb ze bekeken en linkjes doorgeklikt. Ik zal eerst het een en ander van jullie vragen samenvatten alvorens terug te komen op mijn vragen, haha.

Foto's
Snap ik nog, even wachten, ze volgen als we wat verder zijn.

Vergunning cq constructeur
Ja, uiteraard, ik ben niet zomaar wat gaan doen! Tis wel m'n huis hè.. Dat is allemaal in orde! Duurde een klein jaar om rond te krijgen. Maar had ook geen haast...

Grondwater
Hopelijk niet. Tot op heden nog niks tegen gekomen, ik zit ook meer op een heuvel en heb zandgrond, ook 3 meter onder het huis nog geen klei of leemlaag tegengekomen waar het water op kan blijven liggen. Achterburen liggen stuk lager en hebben geen grondwater.

Bouwkundige aspecten
Simpel gezegd: Mbv een minigravertje een gat gemaakt, gestempeld, onder de fundering doorgereden en via loopbanden het zand in de zandcontainer in de voortuin. Die wordt leeggeknepen ipv opgehaald. Vervolgens maximaal 1 meter breed onder de fundering weggraven. Dat ging hier prima omdat het zand heel compact en goed aan elkaar blijft hangen. Als je zand heb zoals in de duinen, tja, dan kalft dat gelijk in elkaar. Als je de juiste diepte hebt bereikt onder de fundering, de grond daaronder niet roeren(!!!). Dus, horizontaal afsteken met de schep/graver en niet per ongeluk een kuil maken die je dan weer terug opvult ofzo. Eraf is er af... en dan heb je een stabiele basis om de eerste betonblokken in cement te leggen, als een nieuwe bredere funderingsvoet. Alle blokken aan elkaar verlijmen met Illbruck PU700 en 'opmetselen' in dezelfde breedte als de bestaande funderingsvoet. Dan kom je tot onder aan de bestaande fundering: die voeg je dicht mbv krimpvrije ondersabelingsmortel. Zo ga je metertje voor metertje rondom (eerst de hoeken, daarna het midden), niet te veel in 1x. En dan een gewapende betonvloer er in om te voorkomen dat de muren naar binnen kunnen komen. Al met al dus afgraven op zo'n 3 meter, dan hou ik straks plm 2.60 plafondhoogte over na alle isolatie op vloer en plafond.

En dan nu weer mijn beurt!

Contactgeluiden / luchtgeluiden
Ik denk dat een zwevende vloer mogelijk wat overdreven is (correct me if I am wrong!) omdat áls ik toch een akoestisch drumstel neer zou zetten, ik die dan op een ontkoppeld podium zou plaatsen, idem voor mijn basversterker die op rubberen voeten staat (evt opwaardeerbaar). Daarnaast wil ik vloerverwarming die vanuit de ruimte ernaast komt te lopen, dwz dan moet ik ook die ruimte daarnaast gaan ontkoppelen. Ik schat in dat de zwakke plekken zitten in het houten plafond met houten balken, en de wanden waar ook 2 ramen in zitten.
Daarbij, loopgeluiden van boven zou ik ook zo goed mogelijk willen opvangen. Uiteraard ga ik niet mijn eikenhouten vloer (planken van plm 3 cm dik!) eruit slopen om die te gaan ontkoppelen. Die loopgeluiden flankeren ook via de muren gezien de harde oplegging van de houten vloerbalken/moerbalk en stalen liggers in de muren.
Extra tips om dit te verkleinen? Extra massa aan de houten balken plaatsen? Bijv. opdikken vd houten balken, steenwol daartussen en OSB koud er tegenaan spijkeren, om daaronder dan weer het zwevende plafond te gaan maken?

Klimaatbeheersing en geluidsoverdracht
Zoals genoemd is ventilatie belangrijk, warme zomerlucht condenseert inderdaad tegen de koude muur aan. Daarom ook voorzetwanden met 5 cm isolatie steenwol en folie (miofol 125s). De temp van grond is ongeveer 15 graden, constant. Binnen wil ik het met vloerverwarming naar iets van 18 gr brengen (ik ben niet zon koukleum). Dan is die delta 3 C wel prima te overzien. In principe wil ik de ramen nooit open hoeven te doen, want ik wil voor een WTW gaan. Ik zat te kijken naar een Ducobox energy sky, omdat ik die aan t plafond kan hangen en dan het condensvocht direct in de riolering kan laten druppelen. Scheelt me weer een pomp en ruimte aan de muur. Die bypass moet ik nog opzoeken, goeie tip. Op het plafond kan ik t wel kwijt in een hoek ergens in de ruimte náást de muziekruimte. Dus dan moet er een buis + mufflebox naar de muziekruimte toe. Ervaringen/tips voor bestaande merken, of moet ik 'm zelf maken met akoestische lining?

Box in box vs akoestisch ontkoppelingen
Ik begrijp dat het akoestisch gezien het meest wenselijk is om 5 vd 6 zijden helemaal niet te koppelen. Toch denk ik dat het in dit geval lastig wordt, omdat ik een grote moerbalk heb lopen over de lengte vd ruimte en twee stalen liggers door die moerbalk heen. Dan verlies ik 20 cm hoogte als ik een strak horizontaal plafond maak. En constructie-technisch gezien lijkt het me niet stevig als ik halverwege een soort "U"- moet maken van de liggers. Dwz, ik zal dus toch een koppeling aan het plafond/bgg-vloer moeten maken (?)
Daarbij, ik ga twee grote vossengaten maken tbv natuurlijk daglicht van elk 150x150 cm. Kunststof kozijzen met triple glas. Dat lijkt me ook onpraktisch om volledig box-in-box te gaan. De overgang van 'binnenmuur' tot kozijn heb ik nog niet helder. Dus, hoe ik dit precies ga afwerken weet ik nog niet...

Wederom, alle tips en links zijn welkom!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12 17:35
Misschien wil je het niet horen maar weet waar je aan begint. Ons huis is later onderkelderd en het schijnt een klein wonder te zijn. Nieuwe constructeur en bouwkundige konden niet helemaal bedenken hoe het ooit gelukt is.
Kosten kunnen enorm zijn en dan zit je met een ruimte waar extra aandacht nodig is voor schone lucht en water altijd een risico zal zijn.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

• Whiskeyjack
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 20:44
ik heb een enorm goeie tip voor je: doe het niet!

• Whiskeyjack
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 20:44
maar als je al begonnen bent: veel succes!

wel respect voor dit project maar als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een ander huis zoeken.

• willem7q
  • Niet online
GorillaHuman schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:12:
Ik denk dat een zwevende vloer mogelijk wat overdreven is
... maar wel een van de makkelijkste ingrepen om uit te voeren, als je toch een nieuwe dekvloer gaat leggen: ontkoppelingsmat eronder, en randisolatie. Dat is alles. Neemt ook bijna geen hoogte in.
Daarnaast wil ik vloerverwarming die vanuit de ruimte ernaast komt te lopen, dwz dan moet ik ook die ruimte daarnaast gaan ontkoppelen.
Je moet beslissen hoe groot je de 'binnenbox' van de box-in-box maakt. Je hoeft de naastliggende ruimte er niet bij te nemen. Akoestische brug van een paar leidingen van vloerverwarming zal zeer beperkt zijn.
Daarbij, loopgeluiden van boven zou ik ook zo goed mogelijk willen opvangen. Uiteraard ga ik niet mijn eikenhouten vloer (planken van plm 3 cm dik!) eruit slopen om die te gaan ontkoppelen. Die loopgeluiden flankeren ook via de muren gezien de harde oplegging van de houten vloerbalken/moerbalk en stalen liggers in de muren.
Extra tips om dit te verkleinen? Extra massa aan de houten balken plaatsen? Bijv. opdikken vd houten balken, steenwol daartussen en OSB koud er tegenaan spijkeren, om daaronder dan weer het zwevende plafond te gaan maken?
Akoestische isolatie kan via twee principes: ofwel heel veel massa (bvb. volle betonwand/vloer). Ofwel massa-veer-massa (= box-in-box principe). In het laatste geval kan de (totale) massa een pak minder zijn om hetzelfde resultaat te bekomen. Een plafond onder de houten vloer hangen (hetzij onafhankelijk/vrijdragend gemonteerd, hetzij verend opgehangen aan de houten balken) is dus een goede oplossing. Vooraf de houten vloer zwaarder maken zal de prestatie nog verbeteren. Tussen beinde heb je akoestisch absorberende isolatie nodig (glaswol, steenwol,...). Steenwol heeft inderdaad het voordeel dat het iets zwaarder is, en dus nog een klein beetje massa toevoegt. Luchtdichtheid is ook van belang voor akoestische isolatie. Dus zorg dat alles goed aansluit.
Ik begrijp dat het akoestisch gezien het meest wenselijk is om 5 vd 6 zijden helemaal niet te koppelen. Toch denk ik dat het in dit geval lastig wordt, omdat ik een grote moerbalk heb lopen over de lengte vd ruimte en twee stalen liggers door die moerbalk heen. Dan verlies ik 20 cm hoogte als ik een strak horizontaal plafond maak. En constructie-technisch gezien lijkt het me niet stevig als ik halverwege een soort "U"- moet maken van de liggers. Dwz, ik zal dus toch een koppeling aan het plafond/bgg-vloer moeten maken (?)
Als de balken zwaar genoeg zijn (massief of dikwandig), kan je overwgen om ze niet in te pakken. Je voorziet het plafond dan enkel in de velden tussen de balken. Dan heb je een combinatie van massa (ter hoogte van de balken) en massa-veer-massa (ter hoogte van de velden tussen de balken).
Daarbij, ik ga twee grote vossengaten maken tbv natuurlijk daglicht van elk 150x150 cm. Kunststof kozijzen met triple glas. Dat lijkt me ook onpraktisch om volledig box-in-box te gaan. De overgang van 'binnenmuur' tot kozijn heb ik nog niet helder. Dus, hoe ik dit precies ga afwerken weet ik nog niet...
Beste oplossing is voorzetraam dat deel is van de binnenbox, en los staat van de buitenbox. Alternatief is om ter hoogte van de ramen de binnen- en buitenbox te laten samenkomen tot tegen het raamkader.

Mooi project, laat je niet afschrikken door onheilsprofeten ;)

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:28
@GorillaHuman het klinkt alsof je al heel ver bent met het onderblokken van de fundering. Heb je daar fotos van? Ik ben wel benieuwd naar het bouwkundige aspect..

[ Voor 17% gewijzigd door tux-87 op 02-12-2025 09:31 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:11

LankHoar

Langharig tuig

tux-87 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:30:
@GorillaHuman het klinkt alsof je al heel ver bent met het onderblokken van de fundering. Heb je daar fotos van? Ik ben wel benieuwd naar het bouwkundige aspect..
Die komen later werd er aangegeven. Maar ik heb ook liever nu al foto's, leuk om de vooruitgang te zien vanaf begin tot eind :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

So i'm dying for pics. Ik ben gek op dit soort projecten.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:20

Rzaan

Altijd zoekende

huppelepups schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:25:
Dat graven zou ik lekker met een gravertje doen en een motorkruiwagen.
Ik heb mijn kruipruimte met de hand uitgegraven en daar kwam rond de 40 kuub uit. Ik heb dit grotendeels met een aanhangwagen naar de stort gebracht om het daar ook weer handmatig uit de aanhangwagen te scheppen. Ben 5 dagen bezig geweest met 2 vrienden.
Hoe vaak ben je dan wel niet op en neer gereden? Een keer of 80?
Een kuub weegt al snel 1200-1600 KG.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Rzaan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:09:
[...]

Hoe vaak ben je dan wel niet op en neer gereden? Een keer of 80?
Een kuub weegt al snel 1200-1600 KG.
Ik gok een keer of 30, ik had nog een 6 kuub container die volzat en ook nog heel wat in de tuin gedumpt.
De spatlappen van de aanhanger sleepten over de grond, de vuilstort zit gelukkig 1,5km verderop en ik woon op het platteland dus er rijdt nauwelijks politie :P
Oh, en we mogen hier ongelimiteerd storten oOo

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

huppelepups schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:33:
[...]

Ik gok een keer of 30, ik had nog een 6 kuub container die volzat en ook nog heel wat in de tuin gedumpt.
De spatlappen van de aanhanger sleepten over de grond, de vuilstort zit gelukkig 1,5km verderop en ik woon op het platteland dus er rijdt nauwelijks politie :P
Oh, en we mogen hier ongelimiteerd storten oOo
Dat laatste is wel lekker.
Op het platteland heb je ook nog wel eens kans dat iemand zijn verzakte grond wil ophogen en dat iedereen er mag storten.
Maar dan nog... 20 kuub is al een flinke bult.
Ik wil een nieuwe opricht en terras. Misschien moet ik daarvoor een koffer uitgraven en zit ik met 60 to 100 kuub die ik lwijt moet. Lig er nu al van wakker.

• tux-87
Rzaan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:54:
[...]

Dat laatste is wel lekker.
Op het platteland heb je ook nog wel eens kans dat iemand zijn verzakte grond wil ophogen en dat iedereen er mag storten.
Maar dan nog... 20 kuub is al een flinke bult.
Ik wil een nieuwe opricht en terras. Misschien moet ik daarvoor een koffer uitgraven en zit ik met 60 to 100 kuub die ik lwijt moet. Lig er nu al van wakker.
Marktplaats? Ik heb 100 kuub nodig binnenkort. Ik zal vast niet de enige zijn...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

tux-87 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:11:
[...]

Marktplaats? Ik heb 100 kuub nodig binnenkort. Ik zal vast niet de enige zijn...
Ik hou het een beetje bij maar zie die vraag niet vaak.

Bovendien... Je moet dat eigenlijk met een kiepwagen doen. Want met een aanhanger ben je dag en nacht aan het rijden. Want je moet al een flinke aanhanger hebben wil je een kuub zand vervoeren.

Maar je weet nooit... Welke regio zit je?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• tux-87
Rzaan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:15:
[...]
Zuidwest Brabant

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:44
Rzaan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:15:
[...]

Ik hou het een beetje bij maar zie die vraag niet vaak.

Bovendien... Je moet dat eigenlijk met een kiepwagen doen. Want met een aanhanger ben je dag en nacht aan het rijden. Want je moet al een flinke aanhanger hebben wil je een kuub zand vervoeren.

Ik kijk altijd als ik wat grond over heb even op marktplaats, vaak zijn er wel boeren waar je gratis mag storten. Ik heb een kieper waar 1.5m3 in past, die zou je kunnen huren of kopen en weer verkopen natuurlijk. Moet je er alleen nog een flinke auto bij hebben haha.

Anders gewoon de portemonnee trekken en een loonwerker laten komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Makrolon schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:22:
[...]

Ik kijk altijd als ik wat grond over heb even op marktplaats, vaak zijn er wel boeren waar je gratis mag storten. Ik heb een kieper waar 1.5m3 in past, die zou je kunnen huren of kopen en weer verkopen natuurlijk. Moet je er alleen nog een flinke auto bij hebben haha.

Anders gewoon de portemonnee trekken en een loonwerker laten komen.
Anderhalve kuub weegt snel 2 ton. Mijn wagen trekt dat wel (Ford Explorer PHEV) maar denk dat het wettelijk niet mag. Niet dat ik daar heel erg mee zou zitten als het over een paar kilometer zou gaan.
Maar als ik 80 tot 100 kuub zo moet wegbrengen, ben ik weken bezig.
Pagina: 1