Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dasjoeri
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-11 17:09
Hallo, ik ben namelijk aan zoek naar 3d printers.

Enkele maanden geledezen op een hobbybeurs paar aan werk gezien waren bijna allemaal bambulab en eentje waar ik mee had gepraat zei dat hij 3 merken heeft en dat de bambu gebruikvriendelijkst is. De andere was meer aanpassen en zoeken aan maar die konden veel groter printer en wat goedkoper in aanschaf

Ik wil graag gesloten omwille ook uv bestendig wil printen.

Mijn oog viel op bambulab p2s combo (omwille upgrade van p1s)
Maar ik zie ook van anycubic kobra s1 combo . lijkt er op maar helft van prijs

ik heb al eerder de snapmaker u1 gezien (lijkt me gemakkelijker minder afval) maar lees dat de service bedrijf niet goed is

Ik zie nu ook reclame van andere bedrijven waarvan soms printers zie de zelfde lijken als bambulab maar dan aan 200 euro (maar de site lijkt me fake achtig en meer temu achtige site (niet betrouwbaar vind ik ))

Review mening?

En ps, welke fillementen moet er als starter bij kopen ?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:42
Als gebruikersgemak en weinig gedoe belangrijk is maar wel met een goede printkwaliteit, kom je inderdaad vaak bij Bambu uit, zeker gezien de prijs. Waar je ook over na kan denken is of je ook multicolor wilt printen met een automatische filamentwisselaar. Wel zou ik dan eerst nog even onderzoek doen of het meer gesloten systeem van Bambu bij jou past. Mijn mening is dat voor de meeste mensen dat niet een probleem hoeft te zijn.

Qua filamenten, als je uv bestendig wilt printen kom je op bijvoorbeeld ASA uit, maar dan heb je wel een printer met enclosure nodig om de temperatuur te regelen, maar ook om de gassen die er afkomen af te vangen en eventueel te filteren. Maar om te beginnen zou ik met gewoon PLA beginnen.

• dasjoeri
@Invisible_man ja , ik wil direct multicolor , daarmee dat ik al zeg van combo (zit een ams 4 rol in)

Wat bedoelt je met gesloten systeem van bambu? (heb het opgezocht, bij bambu kunt je toch ook zelf beetje aanpassen de temperatuur voor andere fillament van andere in te steken? ) en bij een open systeem lees ik dat je software zelf kunt kiezen, is dit soms niet slechter, als je verkeerde software gebruikt deze kunnen toch een printer beschadigen?

Fillament, wou gewoon 1 asa dan voor proberen. en pla? zwart en wit (en wou rood en groen voor kerstprints al te kunnen proberen) welke kleuren raad je dan nog aan?

• Invisible_man
dasjoeri schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:37:
@Invisible_man ja , ik wil direct multicolor , daarmee dat ik al zeg van combo (zit een ams 4 rol in)

Wat bedoelt je met gesloten systeem van bambu? (heb het opgezocht, bij bambu kunt je toch ook zelf beetje aanpassen de temperatuur voor andere fillament van andere in te steken? ) en bij een open systeem lees ik dat je software zelf kunt kiezen, is dit soms niet slechter, als je verkeerde software gebruikt deze kunnen toch een printer beschadigen?
Ik heb zelf geen Bambu printer (ik heb een Prusa) dus kan het je zeker niet uit eerste hand vertellen, maar hier wat leesvoer:
https://all3dp.com/4/bamb...-promises-developer-mode/
Maar persoonlijk denk ik niet dat dit iets is waar je je al te druk over hoeft te maken.
Fillament, wou gewoon 1 asa dan voor proberen. en pla? zwart en wit (en wou rood en groen voor kerstprints al te kunnen proberen) welke kleuren raad je dan nog aan?
Wat jij mooi vind :)

Aangezien pla een stuk goedkoper is (vaak iets van €15 per kilo tegen 30+ voor ASA), zou ik gewoon daar eerst gewoon wat mee gaan spelen, vooral voor simpele tijdelijke speledingetjes voor kerst ofzo. Omdat het goedkoper is, is het ook makkelijker om daar meerdere kleuren van te hebben. PLA is alleen minder sterk, kan slecht tegen warmte en is niet uv bestendig.

Je hebt nu een nieuwe serie printers van Bambu waardoor nu juist de vorige serie een stuk goedkoper geworden zijn, een P1S combo (met ams) is dan een erg leuke prijs:
uitvoering: Bambu Lab P1S Combo + AMS

• dasjoeri
wou ook enkele voor in auto afdrukken maar daar is pla dan niet goed voor, wou asa enkel zwart op proberen

pla, welk merk raad je aan ? of gewoon bambu lab

en de P1s is maar 200 euro verschil met de nieuwe 2 XD dan ga ik toch voor de 2 .... was die 2 1000 euro of meer dan was ik voor de 1 gegaan ( maar ik wacht nog tot vrijdag, kijken wat men nog gaat doen op andere site's)

[ Voor 11% gewijzigd door dasjoeri op 26-11-2025 17:09 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:35

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er is mooi topic over filament moeite waard om eens door heen te bladeren. Zelf gebruik ik Sunlu en daar tevreden over. Niet al te duur en geen problemen ervaren met PLA plus, Matt, PETG, ASA en PLU.

Bambu Lab EU heeft afgelopen twee jaar zover ik kan herinneren geen extra korting gehad op de Black Friday of Cyber Monday zelf. Vermoed maar zo dat het dit jaar zelfde is. Al weet je het maar nooit ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Invisible_man
Voor PLA ben ik ik niet zo kieskeurig, is ook een soort plastic dat lang niet zo zinnig is bij het printen, heb onder andere PLA van SUNLU, SUN en 123-3d wel gehad, merk daar weinig verschil tussen. Maar gebruik PLA dan wel vooral voor simpel spul zoals gridfinity bakjes (als je een leuk project zoekt om je 3d printer voor te gebruiken, verdiep je daar eens in, uren printplezier :)). Maar om te beginnen zou je inderdaad gewoon een rolletje van Bambu lab kunnen proberen, heb je ook iets om mee te vergelijken als je een ander goedkoper merk probeert.

Ik gebruik ook wel veel PETG als een iets sterker alternatief voor PLA en dat komt al een stuk kritischer omdat je daar al snel stringing bij kan krijgen, maar daarbij is het goed drogen van je filament ook een factor en moet je wel eens wat de temperatuurinstellingen spelen. PETG koop ik dan ook liever van een iets beter merk zoals Prusament.

ASA heb ik laatst van polymaker gekocht en dat gaat prima voor mij.

Ik zou zelf nu ook de P2S combo kopen voor dat prijsverschil, maar dat is ook maar net wat voor budget je hebt, ik heb nu al meerdere keren in online reviews gezien dat je op dit moment net zo goed de P1S kan kopen als je budget wat strakker is omdat in de basis beide printers grofweg de zelfde prestaties hebben, alleen de P2S wat secundaire upgrades heeft zoals een ander bedieningspaneel en een wat betere extruder.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Daan_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 06:14:
Er is mooi topic over filament moeite waard om eens door heen te bladeren.
d:)b

@dasjoeri [3D Printen] Centraal filament topic

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dasjoeri schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:12:
Hallo, ik ben namelijk aan zoek naar 3d printers.

Enkele maanden geledezen op een hobbybeurs paar aan werk gezien waren bijna allemaal bambulab en eentje waar ik mee had gepraat zei dat hij 3 merken heeft en dat de bambu gebruikvriendelijkst is. De andere was meer aanpassen en zoeken aan maar die konden veel groter printer en wat goedkoper in aanschaf

Ik wil graag gesloten omwille ook uv bestendig wil printen.

Mijn oog viel op bambulab p2s combo (omwille upgrade van p1s)
Maar ik zie ook van anycubic kobra s1 combo . lijkt er op maar helft van prijs

ik heb al eerder de snapmaker u1 gezien (lijkt me gemakkelijker minder afval) maar lees dat de service bedrijf niet goed is

Ik zie nu ook reclame van andere bedrijven waarvan soms printers zie de zelfde lijken als bambulab maar dan aan 200 euro (maar de site lijkt me fake achtig en meer temu achtige site (niet betrouwbaar vind ik ))

Review mening?

En ps, welke fillementen moet er als starter bij kopen ?
ik heb als complete printn00b vorig jaar in je schoenen gestaan, nu ben ik niet echt een digibeet maar ik ben verre van een techfanaat die zin en tijd heeft om echt van alles en nog wat te willen uitpluizen.

ik heb dus een P1S aangeschaft, bevalt mij prima, ik print dingetjes als Gridfinity maar ook laatst voor mijn broertje die Astronaut Moon lamp geprint en met het LEDlichtje erin is die fenomenaal goed geworden.

ik koos voor niet te duur, instapklaar en relatief foolproof. Een maatje klooit al 10+ jaar met van die goedkope printers en die is meer met die printers aan het kutten dan aan het printen.

Het volgende wil ik je nog meegeven..ik kan de quote niet meer teugvinden helaas maar ......die sneed echt wel hout...je kunt ook de A1 overwegen...ik wil echter nu wat andere filamenten printen waar ik een enclosure voor nodig heb maar als je dus even goed te rade gaat wat je wilt rpinten (lees je daarom ook in op filamenten) zodat je weet of je per se een dichte printer zou nodig hebben.
Ik wil al een tijdje een RC rockcrawler en ga mij in mijn printer verdiepen door een unimog ofzo te willen gaan printen en bouwen.

Zo'n A1 of 1 mini kun je ook mee starten en dan doorgroeien en eventueel die verkopen voor de volgende printer.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1