Stekker aansluiten inductie plaat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• viola.maas
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-11 23:33
Mijn vraag
Als je een perilex stekker aan je inductie kookplaat aansluit. Kun je dan kijken naar de perilex stopkantact en zo aansluiten dat blauw op blauw komt, bruin op bruin en zwart op zwart of is dat te simpel bedacht?

Ik voeg een foto toe van de stoppenkast, een van het stopcontact, de draden/ het snoer wat aan de inductie plaat zit en de open perilex stekker die ik eraan heb gezet. En een foto van de sticker op de inductie plaat.

Kan iemand me vertellen of ik deze goed heb aangesloten?

Vast heel erg bedankt voor jullie hulp.
Viool
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XU4Y-GcUno5A3PBWSBR0sDQlwYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWtmEFIfA7LMPgj9tPoa7XwA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC3A-w9WVr6V8zuVMzkVqbIgnp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8zOBCqyPDsTX8C0eRezEHTM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsYz2VXhjpR4jw5Tb_t14-9m2Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdOSFmVnSQyBL3HYzRCsUmdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOOpsyke1BEF-qVFOMuaypdW8kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaeKqGssVeYPYHgJJeQOKMDe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEKOGVJsCoqcc3NI6Bz8y6_cuxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2DPl2RwwxZ2J5olblW36br4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HIer is een heel apart topic voor:

Het grote kookplaat aansluiten topic

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
En waarom zit die grijs bij de blauwe, terwijl je zegt dat je de kleuren van de stekker op de kleuren van de contra hebt gezet? Verder zie ik ook geen aarde, wat meestal wel handig is.

Verder niet teveel letten op de aanduidingen in de stekker (L1/L2/L3/N), je hebt geen 3 fases en een Perilex is zelden op een echt standaard manier aangesloten. Je zult dus echt moeten kijken wat de kookplaat verwacht en wat je vanuit je meterkast krijgt (L1/L2/N1/N2 en aarde?)

[removed]

• viola.maas
Die blauwe en de grijse met een blauw stukje krimpkous waren zo vanuit de fabriek samen gevoegd. Ik heb dit niet van elkaar los gehaald.
Goede tip bedankt. De inductie plaat werkt helemaal. Met de aansluitingen zoals te zien was op de foto die ik had geplaatst.

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:26
Moet de trekontlasting niet over de mantel i.p.v. de losse draden?

Rob

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lebans schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:00:
Moet de trekontlasting niet over de mantel i.p.v. de losse draden?
Ja.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:46
viola.maas schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:52:
Die blauwe en de grijse met een blauw stukje krimpkous waren zo vanuit de fabriek samen gevoegd. Ik heb dit niet van elkaar los gehaald.
Goede tip bedankt. De inductie plaat werkt helemaal. Met de aansluitingen zoals te zien was op de foto die ik had geplaatst.
Behalve dat er nu ~32A max. over de blauwe Nul van 2.5mm² VD gaat :? In plaats netjes 2x 16A verdeeld over de twee blauwe en grijze draden. Je moet het aansluiten zoals op de foto: [Afbeelding] Het gaat om het onderste plaatje waar NL bij staat, je hebt namelijk een 2P+2N Fornuisgroep :)

[ Voor 28% gewijzigd door Puch-Maxi op 25-11-2025 23:25 ]

My favorite programming language is solder.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-12 22:20
@viola.maas
Alle opmerkingen zijn hier boven al gemaakt.
De plaat zo gebruiken geeft kans op brand en is levensgevaarlijk.

• viola.maas
Ik ga de blauwe en grijse loshalen. Bedankt allemaal.

Om nog meer te leren
Waarom slaan de stoppen er niet uit als het zo gevaarlijk is ?

• viola.maas
Ik ga de blauwe en grijse loshalen. Bedankt allemaal.

Om nog meer te leren
Waarom slaan de stoppen er niet uit als het zo gevaarlijk is ? En waarom maakt de fabriek 2 draden aan elkaar als het zo gevaarlijk is?

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-12 22:20
En sluit de aarde aan. Of de kookplaat moet dubbel geïsoleerd zijn.

Er zit geen stop in de nul van je voeding. (blauw en grijs). Omdat je de twee aders aan elkaar laat zitten is het bij een fout mogelijk dat er 32 Ampère gaat lopen via 1 ader. Die kan daardoor veel te warm worden waardoor brand kan ontstaan.
Nederland is op elektrisch gebied een uitzondering in Europa. In veel landen zit een kookplaat aangesloten op 1 zekering van 32 Ampère. Dan moeten de 2 aders wel aan elkaar..

• viola.maas
Jabdeze is Dubbel geïsoleerd.
Bedankt zo leer ik steeds meer.

• viola.maas
Hallo allemaal bedankt voor julie hulp, antwoorden, waarschuwingen en wijze lessen. Jammer dat ik niet nog meer kan leren. Geen idee hoe ik dit topic afsluit. Maar ik denk dat het zo opgelost is...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:46
viola.maas schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:59:
Hallo allemaal bedankt voor julie hulp, antwoorden, waarschuwingen en wijze lessen. Jammer dat ik niet nog meer kan leren. Geen idee hoe ik dit topic afsluit. Maar ik denk dat het zo opgelost is...
Graag gedaan, we sluiten hier op GoT bijna nooit topics :).

Hier kun je nog wat meer lezen/leren over jouw fornuisgroep: https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.EP-502532.html#tab-1 jij hebt een 2P+2N en die worden alleen in Nederland gebruikt op een enkelfasige (1-fase) aansluiting meestal van 35 of 40 Ampere. Als jij een 3-fase (3x25A) aansluiting hebt, dan gaat er hier iets mis.

Bij de specificaties staat: Number of poles (total): 4 en Number of poles (protected): 2. Dus in dit geval worden alleen de fase (2P) bewaakt, de Nul (2N) worden niet bewaakt. Er staat ook dat hij geschikt is voor maximaal 16 Ampere. Op de manier hoe het eerst zat aangesloten liep er tot 32A door één Nul-draad (richting meterkast) de andere nul was namelijk niet aangesloten. En dat wil je niet ;).

Lees ook deze topicstart: timovd in "Het grote kookplaat aansluiten topic" daar staat alles heel goed uitgelegd.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1