2 onder 1 kap woning dak isoleren zonder buren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:29
Zojuist hier een dak dekker over de vloer gehad vanwege een weg gezakte dakpan tegen de nokvorst aan.
Nu is dat eigenlijk niet zo spannend maar is wel gebleken dat de pannen nog rusten op de illusie van panlatten (zijn praktisch allemaal weggerot), en ook het dakbeschot niet al te best meer is en dus eigenlijk het hele zaakje vervangen moet worden.

Nu is het dak momenteel alleen geïsoleerd met de isolatie die er in 1984 op is gezet (lees praktisch geen isolatie) en zou ik het dak dan ook direct graag van buiten willen isoleren gezien daar binnen geen ruimte voor is.

Nu wil alleen wel dat de buurman van onze 2 onder 1 kap woning heeft aangegeven niks aan zijn dak te willen doen en we dus niet even 10 of 15cm PIR oid. op het dak kunnen leggen.

Nu is de concrete vraag of er mogelijkheden zijn om zonder het dak dikker te maken het dak nog enigzins te isoleren aan de buitenzijde? Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer ik kwam bijvoorbeeld PIF isolatie folie tegen, is dat echt wat of is dat mooi marketing materiaal?

Beste antwoord (via squashedraven op 25-11-2025 09:56)

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dak met renovatieplaten (bijv https://prinshouthandel.n...x142mm-rd645-576-m%C2%B2/ ) doen en de aansluiting op het vervolgens lagere dak van de buurman netjes afwerken. Beide daken zullen niet meer dezelfde hoogte zijn.

Ook nieuwe pannen nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door theHoff op 25-11-2025 09:41 ]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is de functie van de ruimte direct onder je dak? Is dat een vliering / "rommel zolder" of wordt daar geleefd?
In het eerste geval zou je het plafond van je zolder/vloer van de vliering kunnen isoleren en daar je warme schil laten eindigen.

Acties:
  • Beste antwoord

• theHoff
  • Niet online
Dak met renovatieplaten (bijv https://prinshouthandel.n...x142mm-rd645-576-m%C2%B2/ ) doen en de aansluiting op het vervolgens lagere dak van de buurman netjes afwerken. Beide daken zullen niet meer dezelfde hoogte zijn.

Ook nieuwe pannen nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door theHoff op 25-11-2025 09:41 ]

• squashedraven
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:40:
Wat is de functie van de ruimte direct onder je dak? Is dat een vliering / "rommel zolder" of wordt daar geleefd?
In het eerste geval zou je het plafond van je zolder/vloer van de vliering kunnen isoleren en daar je warme schil laten eindigen.
Is momenteel een niet al te grote slaapkamer, is verder ook een open trap naar boven dus daar de warme schil maken is sowieso al lastig
theHoff schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:40:

Ook nieuwe pannen nodig?
Pannen zijn al uit 1984 dus die moeten dan ook direct maar mee lijkt me, krijg je met zo'n isolatiepaneel ook een optisch hoogteverschil? want kan me niet voorstellen hoe een hoogteverschil netjes afgewerkt zou kunnen worden.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:59
2 onder 1 kap.
Heeft de buurman dan al ooit iets aan zijn dak laten doen?
Lijkt mij, dat als jouw dak zo goed als rot is, het dak van de buurman er niet veel beter aan toe is?

Misschien kun je eens voorstellen dat de buurman zijn dak ook laat inspecteren door dezelfde dakdekker of een dakdekker van zijn keuze?
Mogelijk dat ie dan toch ook inziet dat zijn dak ook aan vervanging toe is en je het dus alsnog samen kunt gaan doen.

• squashedraven
Rensjuh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:48:
2 onder 1 kap.
Heeft de buurman dan al ooit iets aan zijn dak laten doen?
Lijkt mij, dat als jouw dak zo goed als rot is, het dak van de buurman er niet veel beter aan toe is?

Misschien kun je eens voorstellen dat de buurman zijn dak ook laat inspecteren door dezelfde dakdekker of een dakdekker van zijn keuze?
Mogelijk dat ie dan toch ook inziet dat zijn dak ook aan vervanging toe is en je het dus alsnog samen kunt gaan doen.
Nee die heeft niks aan zijn dak gedaan, geeft ook duidelijk aan geen zin in dat gezeur te hebben want hij is toch binnen 5 jaar dood (het is een bijzondere man, heeft geen ziekte oid).

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:59
squashedraven schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:49:
[...]

Nee die heeft niks aan zijn dak gedaan, geeft ook duidelijk aan geen zin in dat gezeur te hebben want hij is toch binnen 5 jaar dood (het is een bijzondere man, heeft geen ziekte oid).
Ah ok, dat maakt het wel wat lastiger.
Weet je misschien of ie kinderen of goeie vrienden heeft die hem misschien zouden kunnen overtuigen?
Als je die kent, kun je het misschien proberen op die manier aan te pakken?

Scheelt jouw uiteindelijk een hoop gezeur en een lelijk dak...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40

DropjesLover

Dit dus ->

Bij mijn weten wordt de isolatie tussen de balken gelegd. De balken zijn al zeker 15cm hoog. Volgens mij hoef je het dak helemaal niet op te hogen...

Maar een plaatje van je dakconstructie zou helpen.

Ik heb ons dak (een klapdak uit 1991) zelf geisoleerd van binnenuit

voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAokK3cSHqWJn5MNldaban9Js-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka89ioKvC1vt7lPZNJXdSgnC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVKgpfNFy-ePnzuNIY-z25orG2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPOU5DCqpavdenx0uhRuMXMt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 68% gewijzigd door DropjesLover op 25-11-2025 09:54 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Je kan prima je eigen dak isoleren en daarmee ophogen. Daar zin gewoon nette waterdichte oplossingen voor. Die zijn al vaker naar voren gekomen op dit forum. Je zal mogelijk wel aan een vergunning vastzitten dus zorg even dat een dergelijk oplossing ook netjes is uitgetekend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• theHoff
  • Niet online
squashedraven schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:44:
[...]

Is momenteel een niet al te grote slaapkamer, is verder ook een open trap naar boven dus daar de warme schil maken is sowieso al lastig

[...]

Pannen zijn al uit 1984 dus die moeten dan ook direct maar mee lijkt me, krijg je met zo'n isolatiepaneel ook een optisch hoogteverschil? want kan me niet voorstellen hoe een hoogteverschil netjes afgewerkt zou kunnen worden.
Dat gaat er zo uitzien:
Klopt deze oplevering van een gerenoveerd dak?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
DropjesLover schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:52:
Bij mijn weten wordt de isolatie tussen de balken gelegd. De balken zijn al zeker 15cm hoog. Volgens mij hoef je het dak helemaal niet op te hogen...

Dat is van binnen isoleren, TS wil van buiten isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• squashedraven
DropjesLover schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:52:

Dat is van de binnenzijde isoleren, Gordingen zijn hier zichtbaar, daarop ligt laagje hout met ik geloof wat isolatie ertussen (minimaal) en dan het dakbeschot met de panlatten. het isoleren tussen de gordingen is simpelweg geen ruimte voor momenteel,

• squashedraven
Dat vindt ik er nog wel acceptabel uit zien ook, Daar ga ik eens in duiken
Pagina: 1