Klopt deze oplevering van een gerenoveerd dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 20:43
Al een tijd zijn ze hier in de wijk bezig met de renovatie van de daken van huurwoningen. Ik zelf bezit een 2 onder een kap woningen, mijn buren huren van een woningbouwvereniging. Afgelopen week is hun dak opgeleverd. Nu viel mij op dat de overgang tussen hun dak en het mijne nogal eigenaardig is. Ze hebben pannen van mijn deel van het dak doorgeslepen omdat dit waarschijnlijk niet goed uit kwam. Hierdoor is de kilgoot goed zichtbaar. Daarnaast heb ik het idee dat ze iets over de erfgrens zijn gegaan met het dak van de buren. We deelden een schoorsteen en deze is met onze toestemming verwijderd. De nokvorsten die teruggeplaatst zijn sluiten ook niet goed aan. Is dit een probleem of ben ik vooral problemen aan het zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWudVRymOXD7V2zmyLhACPoKWR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WVws7R5S9qHDlUR7blzRQkD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r-Ul-3WXmUU6cEaoYU8USzr7hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCP5u6qQYlqhs9b6vJlyJBnP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o2Ae3Ht-hFnjx6FEkl3FAnL-o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8mO2IyDAlh3RicE9Am10X4S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ2V0ETcmMHUwhvyGJpVjgVNiII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1E6juTSc4J0f5GfRd9IT8OFg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIwGuxbTVJBEs4qsArbxqGYaYAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aZuevWJSsBotTj3VRKLxTgRf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKR9jnKRwOajwFWMcOxASxnvLss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsT6yZVjZzKiZehB2Jhj3FqI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EezDljdaN1rd7mNxI0atny9u9Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1CzIL500Aae0dtoUdUA0wok.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RaijRaij op 30-08-2024 16:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
Lekker getiteld het moet dus gerenoveerd dak zijn :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Mooi oplossing, beter dan @BertBarney heeft gekregen.. Jammer dat je niet gelijk jouw dak kon of mocht laten doen.
Die nokvorst hoort specie te hebben. Er is gerommeld met Flexim dat is rommel.

O alleen die enorme opening boven dat platte dakje in die overgang lijkt me onwenselijk, daar kan wind, stuifsneeuw, spreeuwen en weet ik wat zo in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vI8fddXehynVpLFyul7uYi5YeqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e8mO2IyDAlh3RicE9Am10X4S.jpg?f=user_large

en hoe zitten die hele korte stukjes pan van jou vast?

[ Voor 55% gewijzigd door No Hands op 30-08-2024 16:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
Zeker beter dan wat ik in dat topic zag inderdaad. De korte pannen zitten geklemd zoals normale pannen ook zouden zitten.

[ Voor 194% gewijzigd door RaijRaij op 30-08-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
Ter info, mijn zorg zit hem vooral in schade die dit in de toekomst kan opleveren en eventuele problemen bij mijn eigen verbouwing die eind dit jaar of begin volgend jaar gaat plaatsvinden. Mijn eigen dak zal uiteindelijk ook volledig vervangen gaan worden door een dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RaijRaij schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:31:
Ter info, mijn zorg zit hem vooral in schade die dit in de toekomst kan opleveren en eventuele problemen bij mijn eigen verbouwing die eind dit jaar of begin volgend jaar gaat plaatsvinden. Mijn eigen dak zal uiteindelijk ook volledig vervangen gaan worden door een dakkapel.
Als je zelf gaat bouwen maak je gewoon weer je eigen aansluiting, dat is geen enkel probleem hooguit dat de kantpannen vervangen kunnen worden voor normale pannen. daarna kan je gewoon doorbouwen op hun manier. wellicht nuttig om na te gaan welk type pan ze hebben. daarnaast schrijf je dat het hele dak wodt vervangen door een dakkapel, opzich kan dat maar dan is het een dakopbouw en in iedergeval vergunninsplichtig.

Op dit moment zou ik de nokvosten even opnieuw (laten) plaatsen en dat gat is erg groot, los van eventuele lekkage gaat daar iets in wonen.

edit, loopt het zink door tot onder de die naast dat kleine stukje zit? Want die kleine stukjes pan blijven doorgaans niet netjes liggen. vastplakken met pannenlijm, maar dat kan lastig zijn met oude pannen.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 30-08-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
Het is inderdaad een dakopbouw en ik ben zeker vergunningsplichtig voor mijn verbouwing, ook als het een dakkapel zou zijn ivm goothoogte. De kilgoot loopt door onder die kleine pannen en heeft een opstaande rand van ongeveer 1 tot 1,5 centimeter. Ik twijfel inderdaad zelf ook of die kleine stukjes goed blijven zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door RaijRaij op 30-08-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
Buiten het reeds genoemde is er een risico op capillaire werking als het lood (of loodvervanger) in het water ligt. Zie bijvoorbeeld:

https://www.eigenhuis.nl/...ekkage-loodaansluitingen#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
Zit jouw dakkapel op perceel buren or hebben ze een deel van jouw pannen vervangen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Draakje5 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:55:
Zit jouw dakkapel op perceel buren or hebben ze een deel van jouw pannen vervangen ??
Vooral dit, als ik naar die foto's kijk dan zie je de problemen al opdoemen over een paar jaar.

De scheidingsgoot tussen beide daken moet gewoon op de grens van beide huizen liggen, nu lijkt het alsof de buren hun dak bijna een hele pan te ver opzij hebben gelegd, fijn voor TS want bij zo'n goot gaat het eerder lekken dan onder een normale pannenrij.

En dan ook nog TS zijn pannen even doormidden zagen en de boel bagger opleveren met openingen en kieren.

Ik zou hier best wel heel erg boos om kunnen worden.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:12
@RaijRaij

Heeft de woningbouwvereniging niet aangeboden om mee te doen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
bie100 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:16:
@RaijRaij

Heeft de woningbouwvereniging niet aangeboden om mee te doen?
het is meestal veel duurder om met een woningbouw mee te doen dan het zelf door een aannemer te laten doen, raar maar waar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
RaijRaij schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:18:
Zeker beter dan wat ik in dat topic zag inderdaad. De korte pannen zitten geklemd zoals normale pannen ook zouden zitten.
Dat lijkt me al niet conform, volgens mij horen de zijpannen verankerd te worden.

Als ik met mijn beperkte kennis, even kijk naar de windbelasting die gemaakt is bij ons dak, dan zijn alle zijpannen verankerd. Gaat woningbouw jouw pannen terug plaatsen en lekkage verhelpen wanneer er een pan afwaait tijdens storm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ff45BvK7HUjuMLitLB0obVdD6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EJNcCRN3OQNSsbHkJqSrQyc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 05-09-2024 08:42 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:12
No Hands schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:30:
[...]

het is meestal veel duurder om met een woningbouw mee te doen dan het zelf door een aannemer te laten doen, raar maar waar.
Nou woon zelf naarst een huurwoning van de woningbouw dat viel wel mee maar de communicatie is niet te doen

Had de woning waar ik zit eerst gehuurd daarna gekocht van de woningbouw tweekapper tot we een keer terug kwamen van vakantie en onze kozijnen hadden een andere kleur :+

Stond niet op de lijst dat het een koopwoning was de voorkant was geschilderd maar de achterkant niet. Toen er achter kwamen stopten ze met schilderen en boden ze verf aan zo dat is zelf kon beginnen met de achterkant maar goed dat is een ander verhaal

Om ontopic te blijven ze zijn over de erfgrens gegaan en dat mag volgens mij niet zonder toestemming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
No Hands schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:30:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb met een woningbouw mee gedaan en dat had niet goedkoper gekunt, ondanks dat ik alles normaal gesproken thuis zelf doe kwa verbouwing en renovatie
Het zal van geval tot geval anders zijn denk ik.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
No Hands schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:16:
Mooi oplossing, beter dan @BertBarney heeft gekregen.. Jammer dat je niet gelijk jouw dak kon of mocht laten doen.
Die nokvorst hoort specie te hebben. Er is gerommeld met Flexim dat is rommel.

O alleen die enorme opening boven dat platte dakje in die overgang lijkt me onwenselijk, daar kan wind, stuifsneeuw, spreeuwen en weet ik wat zo in.
Bij mij zijn er specifiek ruimtes onder en langs de pannen open gelaten, voor bijvoorbeeld mussen en vleermuizen.
Heerlijk wakker worden s'ochtends met het gekwetter van de families mus. :>

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 21:50
Hoe die nokken liggen is natuurlijk vragen om lekkage en hetzelfde geld voor dat gat bij de loodvervanger op de dakkapel. Zit er nog een opstand achter de loodvervanger of loopt het water uit de verholengoot daar zo naar binnen? De gezaagde pannen hebben ze denk ik vast gekit aan de pan ernaast. :)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Goh, dit is dezelfde situatie als mijn buren van plan worden.

Ook zij wilden hun nieuwe dak aan de buitenkant extra isoleren, en dat zou hoogte verschil opleveren.
Ik heb aangegeven dat als er ook maar enige vorm van lekkage zou komen door hun 'aanpassing'; dat ze dat moesten oplossen.
Uiteindelijk hebben we een 2 onder 1 pak met twee verschillende pannen soorten, oud/nieuw; maar het sluit uitstekend op elkaar aan. Geen gedonder zoals je dat bij jou ziet.

Lastig zo iets. Hoe kun je er vanuit gaan dat jouw gedeelte nu goed dicht is?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blasterxp schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:49:
Goh, dit is dezelfde situatie als mijn buren van plan worden.

Ook zij wilden hun nieuwe dak aan de buitenkant extra isoleren, en dat zou hoogte verschil opleveren.
Ik heb aangegeven dat als er ook maar enige vorm van lekkage zou komen door hun 'aanpassing'; dat ze dat moesten oplossen.
Uiteindelijk hebben we een 2 onder 1 pak met twee verschillende pannen soorten, oud/nieuw; maar het sluit uitstekend op elkaar aan. Geen gedonder zoals je dat bij jou ziet.

Lastig zo iets. Hoe kun je er vanuit gaan dat jouw gedeelte nu goed dicht is?
En je buren hebben een slechtere isolatie, dat dan weer wel. Hier in de omgeving zijn iig wel wat rijtjeshuizen waar het dak op en neer gaat, simpelweg doordat sommige hebben laten renoveren met meer isolatie, en andere niet.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:51
Mijn dakdekker gaf laatst aan dat zink onder de pannen zo zonder lood vragen was om problemen. Als je dat niet goed blad vrij houd zou je snel kunnen hebben dat water zich ophoopt.
Hier hebben een aantal buren het ivm een dak dat ligt tussen de buitenmuren inplaats van er overheen.
Nog niemand gehoord over problemen ermee, maar gezien de dakdekker een hoop geld meer had kunnen vangen voor de klus als die dat gekopieerd had denk ik dat die het meende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
Zo. Het topic nam even een kleine vlucht in mijn afwezigheid.

De woningbouw heeft in de aanloop naar dit project een open avond gehouden voor de gehele wijk. Kosten om als particulier mee te doen waren tussen de 40 en 50k, er was niet veel interesse vanuit de bezitters van een koophuis.
Na het aanmaken van dit topic heb ik een uitgebreide mail gestuurd, er is wel meer mis gegaan tijdens de werkzaamheden heden hier maar die zijn niet relevant voor mijn dak.

De nokvorst is ondertussen afgesmeerd, misschien was ik daarover te vroeg met roepen maar na mijn mail kwam ik de volgende dag terug van mijn werk en was het dicht. Mijn klaagzang had ook te maken met het totale gebrek aan communicatie. Na mijn mail heeft de woningbouw contact opgenomen en die komen aanstaande week met hun aannemer langs om al mijn klachten een voor een na te lopen.

Ik zal straks als ik thuis ben even goed door jullie replies heenlopen en antwoorden. Bedankt alvast voor jullie input in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47
40 a 50k voor een grote collectieve opdracht is flink aan de prijs.
Aannemer blij.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 06-09-2024 07:49 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1