Problemen Weheat Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-01 10:12
Hallo, Ik heb reeds een weheat Blackbird P80 warmtepomp laten installeren. sinds dien is het alleen maar gedoe en heb er al enorm spijd van.

De warmtepomp zecht telkens dat de cv ketel bijspringt maar de cv ketel doet absoluut niks. hij gaat van zichzelf op standbij en mijn huis is gewoon altijd koud onder de 10 graden. ik ben er echt helemaal klaar mee.

ik neem contact op met coolblue en ze zeggen dat er niks mis mee is terwijl hun lekker warm in hun kantoor zitten en mijn huis ijskoud is.

ik voeg screenshots toe voor jullie om te beoordelen. De openthermboiler feed temperature is altijd boven de 55 terwijl de water niet eens 30 graden warm is. is dat de redenen dat de cv niet bijspringt? ik wordt hier gek van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCxVRP-Vl9v7cViyFBgNjVAq-PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkOh97uh2dGpBPPrxVVQ7QrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ah7u9QSXjUVCmOfuOVn6YrMmAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/378sWzO4aKU6rYLXVxUDWhd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL-20FoEuqgG36tZULb0KsoMkrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKb6OpA6QZcRaSnGsoCTZSXs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FBzmHl2cCKLHX_Vov1oi0R4IMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRW5veXHGLWbWfjrJmlCckgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ0JzB7_UN4K2TZMM5lPbd7jNh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXZ5CEPz0xCdk7f29cZelh1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaE2h_PL2ZUKkTqaBm6egq0jqzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnqJn8ySijZidd1NsyKxcUxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yqwr-wyB-TMem6unVnVrGq6f34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRR7xxCjZb9anbPS1CTzVTGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvd7-ovIJNBOaG2j0jUtjmZIOm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfVRsBbd7Lkt9QvlIRcFviaW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG8su5vnJvtacfFtsC2XTKZh0hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DkhOmf56CutJgyXxA9392S2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GV8ikiPlNy6JNXs8-6zN0was6LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaTzf5iX5GYzYJFgaFog1uiU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door mrlolled op 24-11-2025 21:58 ]

Alle reacties

• MarkHoef
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-01 18:40
Ik heb hetzelde probleem. Wel wordt het water bij mij nu het vriest nog wel zo’n 40 graden. Maar de gewenste temperatuur wordt niet gehaald. Ook bij mij is de thermostaat aangesloten. De bedrading is goed aangesloten. De regelstrategie staat op opentherm. Dat zou goed moeten zijn. De CV ketel doet het, want we douchen er ook mee.
De monteur neemt al een jaar de telefoon niet op. Weheat support zegt je moet de monteur bellen. Dus daar zit ik in een kastje muur situatie. 8)7 Ik vermoed dat er iets verkeerd ingesteld staat in de monteursportal, maar daar kan ik niet bij.
Mijn oplossing is om naar de garage te lopen en de cv op schoorsteenbrand te zetten. Dan warmt hij het water tijdelijk op en krijgen we het weer warm.
@Weheat wat kan ik hier nou aan doen?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:51
Dit is toch een kwestie van CV-ketel in volle glorie laten herstellen en de firma in gebreke stellen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MarkHoef schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:13:
Ik heb hetzelde probleem. Wel wordt het water bij mij nu het vriest nog wel zo’n 40 graden. Maar de gewenste temperatuur wordt niet gehaald. Ook bij mij is de thermostaat aangesloten. De bedrading is goed aangesloten. De regelstrategie staat op opentherm. Dat zou goed moeten zijn. De CV ketel doet het, want we douchen er ook mee.
De monteur neemt al een jaar de telefoon niet op. Weheat support zegt je moet de monteur bellen. Dus daar zit ik in een kastje muur situatie. 8)7 Ik vermoed dat er iets verkeerd ingesteld staat in de monteursportal, maar daar kan ik niet bij.
Mijn oplossing is om naar de garage te lopen en de cv op schoorsteenbrand te zetten. Dan warmt hij het water tijdelijk op en krijgen we het weer warm.
@Weheat wat kan ik hier nou aan doen?
Je rechtsbijstandsverzekering inschakelen en de monteur aansprakelijk stellen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:56
De monteur neemt al een jaar de telefoon niet op...

Je hebt veel geduld. Je zult echt bij de monteur moeten zijn, of met een andere die met Weheat werkt.
Ik heb zelf de BB80 met veel plezier, en heel tevreden over.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:58
Een aangetekende brief met een ingebrekestelling en een redelijke hertstel termijn zeg 5 werkdagen. Als er niet gereageerd wordt, de koop ontbinden en geld terugvorderen. Laat AI de brief maken.

NB normaal is 5 dagen kort voor een redelijke termijn, maar bij een verwarmingssysteem lijkt he me redelijk.

Analoog komt weer helemaal terug

• FonsP
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-01 23:50
Hier exact hetzelfde probleem sinds de installatie begin november. Alles staat vol open dus:

- Gevraagde temperatuur verwarming ingesteld op 60 graden (maximaal dus, al sinds voor de kerst, 24 uur per dag)
- Gevraagde temperatuur warm water is verlaagd naar 45 graden, zodat de pomp daar minder tijd mee kwijt is. Als de boiler opwarmt, stopt immers de verwarming.
- Alles staat maximaal open, dus de vloerverwarming beneden, maar ook alle radiatoren boven. Ze worden lauw maar zijn vaak ook bijna koud, in ieder geval nooit warm.
- De Wilo-pomp van de warmteverdeler heb ik maximaal open gezet (stand 6).
- Geluid van de Blackbird (compressor) staat ingesteld op maximaal (24 uur per dag, ook in de nacht dus)

Het wordt hier niet warmer dan 17 graden. Monteurs zijn al 6x langs gekomen. Warm water werkt wel. Ben zelf maar eens gaan analyseren wat er mis kan zijn. Ik vermoed nu dat de verwarming verkeerd is aangesloten. De warmte voor de verwarming komt uit de buis 'cold water inlet'. Dat lijkt me niet logisch. Logischer is dat de warmte komt uit 'hot water outlet'. Of is het bij jullie ook ook zo aangesloten als bij mij?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:53
Dit vind ik een heel intellectueel topic,

Wat voor prutsers laten hun klant nou zo lang in de kou zitten?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:13
Vooropgesteld, ik heb geen WeHeat. Ik heb een Atag, die het goed doet. Als ik die screenshotjes in het eerste bericht zo bekijk, lijkt het erop dat de WP wel warmwater maakt, maar dat dit nooit in de afgifte systemen komt.
Dan ga ik denken:
  1. Is er niet een afsluiter dicht blijven staan?
  2. Heb je de juiste vloerverwarmingsverdeler (als je vloerverwaming hebt)?
  3. Zit er niet ergens een op druk geregelde by pass die de hele tijd open staat ?
  4. Heb je informatie beschikbaar over het electra verbruik, dit kan inzicht verschaffen over het functioneren van de WP.
  5. Zit er wel een kabeltje tussen de CV ketel en de Warmtepomp regelunit (als er geen touwtje tussen zit, gaat de regelunit gewoon zeggen "CV is aan" maar de CV weet van niks)
@mrlolled kun je de bovenstaande vragen beantwoorden?

Uiteraard zijn de meer juridisch onderbouwde antwoorden ook prima, maar een advocaat of een brief wisseling gaat je woning niet direct opwarmen.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:07

DIY

Sluit me aan bij @tcw82 Er lijkt om een of andere reden niet voldoende circulatie van cv water te zijn.
Je kunt dit zien aan 'circulationpump 'CH' daar staat een flow van 1,1 m3h bij. Dit zou veel hoger moeten zijn. Hierdoor komt er niet voldoende warm cv water bij je vloerverwarmingverdeler. De pomp van die verdeler pompt alleen het water in de vloer rond. De warmtepomp of cv ketel pomp moet zorgen dat het bij de verdeler komt.

De oorzaak kan fysiek zijn zoals een leiding niet goed aangesloten, electronisch bv een kabel mist of een instelling in de controller waardoor de waterpomp niet hard genoeg draait.

[ Voor 18% gewijzigd door DIY op 05-01-2026 05:37 ]

• tcw82
DIY schreef op maandag 5 januari 2026 @ 05:32:
Slui me aan bij @tcw82 Er lijkt om een of andere rexen niet voldoende circulatie van cv water te zijn. Je kunt dit zien aan 'circulationpump 'CH' daar staat een flow van 1,1 m3h bij. Dit zou veel hoger moeten zijn. Hierdoor komt er niet voldoende warm cv water bij je vloerverwarmingverdeler. De pomp van die verdeler pompt alleen het water in de vloer rond. De warmtepomp of cv ketel pomp moet zorgen dat het bij de verdeler komt.
Of, het is een mengverdeler (of een Hoge temperatuur verdeler, das hetzelfde) en die probeert het koude water (24 graden bijvoorbeeld) te mengen met het nog koudere water uit de retour VVW en dan komt er niks van verwarming terecht.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:07

DIY

De 'temperature water house in' is ca 24-30 graden terwijl de target temp op 45 staat. Ik verwacht dus niet dat het aan de verdeler ligt, maar dat de flow om 1 van bovenstaande redenen te laag is waardoor er niet voldoende warm water bij de verdeler komt.
Als er een bypass zou open staan zou de retour temp veel hoger zijn.

[ Voor 102% gewijzigd door DIY op 05-01-2026 06:23 ]

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:49
DIY schreef op maandag 5 januari 2026 @ 05:32:
Sluit me aan bij @tcw82 Er lijkt om een of andere reden niet voldoende circulatie van cv water te zijn.
Je kunt dit zien aan 'circulationpump 'CH' daar staat een flow van 1,1 m3h bij. Dit zou veel hoger moeten zijn. Hierdoor komt er niet voldoende warm cv water bij je op vloerverwarmingverdeler. De pomp van die verdeler pompt alleen het water in de vloer rond. De warmtepomp of cv ketel pomp moet zorgen dat het bij de verdeler komt.

De oorzaak kan fysiek zijn zoals een leiding niet goed aangesloten, electronisch bv een kabel mist of een instelling in de controller waardoor de waterpomp niet hard genoeg draait.
Kubieke meter dus 1000l per uur is niet vreemd toch?

Ik zou het juridische traject in gang zetten, dat is de goede weg. Als je tweakers wilt laten meedenken dan zijn foto’s van de cv ketel, warmtepomp unit binnen etc wel handig.. maar ook dan, blijf drukken op een ingebreke stelling.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
Kiwi_Kevin schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:03:
[...]

Kubieke meter dus 1000l per uur is niet vreemd toch?

Ik zou het juridische traject in gang zetten, dat is de goede weg. Als je tweakers wilt laten meedenken dan zijn foto’s van de cv ketel, warmtepomp unit binnen etc wel handig.. maar ook dan, blijf drukken op een ingebreke stelling.
Precies, mijne zit tussen de 0,9 en 1.2, en huis met vloerverwarming en convectoren is lekker warm.
Termperture house in is bij mij wel 10 graden hoger (34 op dit moment, en het is koud buiten, -2)
Ik heb geen cv/hybrid, dus mijn sparrow doet alles alleen.

• mrlolled
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-01 10:12
tcw82 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 04:03:
Vooropgesteld, ik heb geen WeHeat. Ik heb een Atag, die het goed doet. Als ik die screenshotjes in het eerste bericht zo bekijk, lijkt het erop dat de WP wel warmwater maakt, maar dat dit nooit in de afgifte systemen komt.
Dan ga ik denken:
  1. Is er niet een afsluiter dicht blijven staan?
  2. Heb je de juiste vloerverwarmingsverdeler (als je vloerverwaming hebt)?
  3. Zit er niet ergens een op druk geregelde by pass die de hele tijd open staat ?
  4. Heb je informatie beschikbaar over het electra verbruik, dit kan inzicht verschaffen over het functioneren van de WP.
  5. Zit er wel een kabeltje tussen de CV ketel en de Warmtepomp regelunit (als er geen touwtje tussen zit, gaat de regelunit gewoon zeggen "CV is aan" maar de CV weet van niks)
@mrlolled kun je de bovenstaande vragen beantwoorden?

Uiteraard zijn de meer juridisch onderbouwde antwoorden ook prima, maar een advocaat of een brief wisseling gaat je woning niet direct opwarmen.
Het is al gefixt. de kierklep naar de cv ketel was verkeerd om geinstalleerd

• tcw82
mrlolled schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Het is al gefixt. de kierklep naar de cv ketel was verkeerd om geinstalleerd
Kijk, een afgifte systeem probleem. Fijn dat het opgelost is!
Pagina: 1