Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik ben in het bezit van een mooie jaren '30 woning waar al tientallen jaren niets aan is gedaan. We zijn de woning volledig aan het strippen; alle leidingen eruit (elektra, water, afvoer, etc), vloeren eruit, isoleren etc. Voor de eerste verdieping twijfelen we wat we aan verwarming moeten kiezen.

De woning heeft een spouw van 6cm welke opgevuld gaat worden met EPS parels. We doen bewust geen voorzetwanden (andere discussie, niet van belang voor nu) Er zit nu dubbelglas in, dat wordt op den duur vervangen door HR+. De tussenvloeren worden (tussen de balken) geïsoleerd met +-10cm isovlas en de vloer op de eerste verdieping krijgt een zwevende dekvloer om geluid tegen te gaan. De badkamer krijgt vloerverwarming en een handdoekenradiator.

Het huis zal nog verwarmd worden met een CV maar op den duur wellicht met warmtepomp (voorbereiding wordt getroffen).

Maar, wat te doen met de slaapkamers, hoe krijgen we deze warm op de zeldzaam koude dagen van het jaar?

Ik heb uiteraard al e.e.a. uitgezocht, maar wellicht dat jullie nog wat ervaring hebben waarmee je mij verder kan helpen:
- Airco's vinden we niet wenselijk om mee te verwarmen: continu luchtstroom, geluid en snelle afkoeling als je het apparaat weer uitzet.
- Laagtemperatuur radiatoren kan, maar ik vraag me af hoe snel deze kunnen verwarmen. We kunnen in elk geval de leidingen laten leggen just in case.
- Vloerverwarming in de slaapkamers kan ook, maar is kostbaar. En voor zover ik begrijp duur het lang om je kamer op temperatuur te krijgen terwijl ze hooguit voor een paar uurtjes in de avond warm dienen te zijn (dus niet de hele dag/nacht). We slapen het liefst in de kou met een raam open:-). En ook deze moet geschikt zijn voor laagtemperatuur i.v.m. de ambitie voor een warmtepomp.
- Elektrische radiatoren kan ook, we kunnen specifieke stopcontacten laten aanleggen per kamer om hierin te voorzien. Ik vraag me af wat dit verschilt met laagtemperatuur radiatoren.

We gaan alle leidingen opnieuw aanleggen, dus dat is geen belemmering. Wat zouden jullie doen? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCAv-66ZQlb-XTlXc4MIlhOqDt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kp2BYzOa9CO7Lit3WKPlN3cy.png?f=fotoalbum_large Het gaat om de drie slaapkamers waar in de tekening al (met blauw) elektrische radiatoren zijn ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvHw5l0q1Mrv41d5dYqB_lD3xGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEk8Ci6vZGG8l5QMeaWSnKl5.jpg?f=fotoalbum_large

"I tried being reasonable, I didn't like it"

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:43

timovd

Voorsprong door techniek

Tussen airco en LTV zit nog de optie fancoils. Daarmee kun je eventueel onder het condensatiepunt koelen in de zomer mocht je dat willen.
Ik heb zelf al mijn stalen leidingen vervangen voor alupex. Vloerverwarming moet je wel dichtdraaien als je onder het condensatiepunt gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je vergist je in de werking van LTV (zowel vloer als radiator): Je ketel of warmtepomp begint zodra het ook maar iets afkoelt de massa te verwarmen. Als je huis goed genoeg geisoleerd is wordt het niet ineens "koud" in huis, immers koelt een goed geisoleerd huis niet ineens af van zeg 20 graden naar iets onder de 18 graden. Je gaat ook niet wachten tot de temperatuur onder de 16 graden ofzo zakt om te verwarmen, je verwarmt gewoon continu op laag vermogen.

Elektrische radiatoren verschillen met normale in de zin van dat ze zo'n vijf keer meer energie verbrassen vergeleken met een warmtepomp. Bij een verbouwing/renovatie als de jouwe is het volgens het bouwbesluit zelfs verboden om een elektrische verwarming als hoofdverwarming toe te passen.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 24-11-2025 16:47 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als het echt om die zeldzame koude dagen gaat dan is elke vorm van duurzame warmte geldverspilling (IMO) en dan zou ik voor elektrische radiatoren gaan. Maar wees wel gewaarschuwd, want je schrijft dit over airco:
en snelle afkoeling als je het apparaat weer uitzet.
Alle vormen van verwarming die weinig aan staan zullen dit probleem hebben. Ook een elektrische radiator. Vloerverwarming zal de warmte langer vasthouden, maar ik vermoed dat jullie dat al snel als teveel warmte gaan ervaren als je toch altijd met een open raam slaapt..
timovd schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:41:
Tussen airco en LTV zit nog de optie fancoils. Daarmee kun je eventueel onder het condensatiepunt koelen in de zomer mocht je dat willen.
Ik heb zelf al mijn stalen leidingen vervangen voor alupex. Vloerverwarming moet je wel dichtdraaien als je onder het condensatiepunt gaat.
Maar dat lost de andere problemen niet op:
continu luchtstroom, geluid en snelle afkoeling als je het apparaat weer uitzet.
Blijft luchtverwarming. En komt met een ander nadeel: het moet aangesloten worden op een warmtepomp, en waarschijnlijk zit je dan aan zoneverwarming vast met bijkomende nadelen. Komt nog bij dat ik die fancoils gruwelijk duur vind voor een radiator met een fan waar wat water doorheen stroomt... 8)7

Stiekem is airco IMO beste optie.. :) Maar dat heeft inderdaad nadelen, maar dat hebben alle andere opties ook. Maar veel te duur in aanschaf voor 5 tot 10 dagen per jaar jaarlijks gebruik.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier hebben we geisoleerd en daarna in alle kamers airco's gehangen. Dingen verwarmen prima, maken weinig geluid en 's nachts wil je het toch niet warm hebben in een slaapkamer. Daarbij verwarmen die op het moment dat het al opgewarmd is op een rustige manier waardoor je van de luchtstroom ook maar weinig merkt. Wij hebben dan ook juist de CV-verwarming van de 1e verdieping weggehaald.

En zoals hierboven al gezegd, als je bang bent voor snelle afkoeling geldt dat voor elke verwarming die je gaat gebruiken. Alleen echte vloerverwarming verwarmt via de massa van de vloer.

[removed]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat zou ik doen?
Wat ik gedaan heb kan ik je wel vertellen.

Wij hebben 20 jaar terug onze 1930 woning gekocht en daar was door de vorige bewoners 60 jaar gebruik van gemaakt.
Geen isolatie, enkel glas en geen warm water etc. Etc.

Wij hebben boven geïsoleerd met 15cm steenwol en toen t11 radiatoren met een cv geplaats, warmtepomp was toen nog niet een ding.
3 jaar terug de overstap gemaakt naar een warmtepomp.
Beneden is bijna alles vloerverwarming geworden boven lopen de radiatoren mee op de warmtepomp.
Dan hou je de echte kou er wel uit.
Maar comfortabel voor boven spelen en huiswerk maken is het toch net niet.
Dus we hebben nu voor de tweede winter op de overloop op ongeveer een meter boven de grond een airco binnenunit hangen.
Daarmee kan de jeugd met een druk op de knop binnen no time het naar 20 graden of hoger krijgen.
We zijn er zeer content mee.
Als je hem aanzet is hij er even druk mee maar zodra hij in de buurt komt van de doeltemperatuur wordt hij mooi stil.
Bonus is met die hete dagen kun je lekker koelen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:09
Ik heb airco's op de verdieping voor verwarming. Het werkt best aardig, maar 's nachts gaan ze altijd uit omdat in een stille kamer ook de stilste fanstand hinderlijk is, vind ik.
Ik vind luchtverwarming alleen extreem lokaal werken. Zo staat de deur van een van de slaapkamers vlak bij de trap, waar koude lucht naar beneden valt. De vloer van die slaapkamer is dan zeker 2 graden kouder dan die van de slaapkamer die niet dicht bij het trapgat staat.

Het is allemaal overkomelijk hoor, zeker als je er niet echt op let, maar ik had achteraf gezien liever vloerverwarming ingebouwd. Stabiel en compleet stil zodat die s' nachts niet uithoeft. Een derde van de dag kan ik gewoon niet stoken nu.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:05
Hier vloerverwarming in hele jaren 20 huis. Boven de kamers wat gedimd, badkamer en toilet niet. Heerlijk comfortabel zonder “warm” te zijn. Zit op een weersafhankelijke regeling dus gaat automatisch wat meer vermogen leveren als buiten kouder wordt.

Kosten waren iets van 2k per verdieping voor het laten leggen incl materialen. Zo duur vond ik dat niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Tillumen op 24-11-2025 18:29 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een brink flair WTW aan gelegd die zorgt ook voor verdeling van warmte in het hele huis.

Ik verbaas me telkens weer dat er enkel naar verwarming gekeken wordt en geen ventilatie
Een raam open zetten kan natuurlijk. Maar is dat niet zonde van de warmte die je huis uit waait?

Ik heb op de verdiepingen vloerverwarming en beneden nog niets. (to do list)
Beneden wordt lichtelijk mee verwarmd wordt door de wtw ventilatie
Overdag stook ik met de l/w wp en dan blijft de vloer nog lang warm in de nacht en wp uit

In de zomer koelen en de koude komt vanzelf beneden. (ik ga nog wel airco hangen want soms mis je de ontvochtiging na een week hitte buiten)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2025 18:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
TFBlitzwing schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:37:
De tussenvloeren worden (tussen de balken) geïsoleerd met +-10cm isovlas en de vloer op de eerste verdieping krijgt een zwevende dekvloer om geluid tegen te gaan.

Maar, wat te doen met de slaapkamers, hoe krijgen we deze warm op de zeldzaam koude dagen van het jaar?
Door het isoleren van de tussenvloer zullen de slaapkamers echt actief verwarmd moeten worden, absoluut niet alleen op zeldzaam koude dagen.

Je plaatst ze in een aparte thermische schil, dus geen indirecte verwarming vanaf beneden.

Je hebt dus een echt volwaardige verwarming nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:11
wat @Ronald al zegt, als je nou je tussenvloeren niet volzet met isolatie dan zul je restwarmte van beneden door je vloeren krijgen, dat zorgt al dat het minder koud is. Als er toch de wens is om die vloeren dicht te zetten vanwege geluid, dan zou ik boven en enkel elektrisch kacheltje plaatsen. Installatiekosten zijn op een stopcontact na niets. Je zet ze even aan als het echt heel koud is, dan zijn de verbruikskosten ook maar heel laag. Maar aangezien je het liefst koud slaapt zal dat kacheltje wel nagenoeg nooit aanstaan.
Als er later studerende of eerder spelende kinderen op die kamers moeten is het mogelijk anders en dan wil je vast gewoon een lage temperatuur radiator.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
@No Hands Ofwel... installeer het advies moet gewoon zijn: installeer een deugdelijk verwarmingssysteem. Is het voor jezelf wat je nu nog niet weet, of voor de volgende eigenaar die het wat mij betreft als gebrek mag zien als het niet zo is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je hebt nu de kans om er VVW in te leggen dus doe dat dan gewoon, zo duur is dat niet en het verhoogt de kwaliteit van de woning. En zorg dat je genoeg afgifte hebt in de badkamer voor LT.

• Ronald
Badkamer grenst voor 2 en een halve muur aan buiten, waarbij de slaapkamer ook nog eens steenkoud gehouden zou worden... ofwel 3 koude muren. De 4e aan de overloop zal ook wel niet zo warm gehouden gaan worden...

Daar gaat echt reteveel afgifte in nodig zijn wil je dat een beetje comfortabel houden... Warmteverlies aan de niet geïsoleerde binnenmuren gaat groot zijn, en geen hulp van beneden door de isolatie van de vloer ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 25-11-2025 08:16 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx169g_cSqxlaj4JTAZ8P_J7W3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wN465j7eAt1FB2KnC5npBhD2.jpg?f=fotoalbum_large

jaren 30 woning met wandverwarming en leemstuc ideaal om je slaapkamer mee te verwarmen ( afwerking met normaal gips kan natuurlijk ook )

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:32
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:16:

jaren 30 woning met wandverwarming en leemstuc ideaal om je slaapkamer mee te verwarmen ( afwerking met normaal gips kan natuurlijk ook )
Het lijkt me best lekker, een knuffel muur, maar als alles toch open ligt is vloerverwarming dan niet een logischere keuze?

Ik heb huis uit 1919, met een zolder sinds 2023. De zolder heeft (droogbouw) vloerverwarming, bgg natte vloerverwarming en de 1e etage radiatoren.

Mocht ik ooit nog eens een reden hebben om de hele etage aan te pakken dan leg ik er zeker vloerverwarming in, het comfort op zolder en bgg is veel hoger dan op de 1e.

elleP

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:16:
[Afbeelding]

Uit technisch oogpunt mooi, maar het lijkt me zo *** dat je niet even wat aan de muur kan ophangen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:55
TFBlitzwing schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:37:
- Elektrische radiatoren kan ook, we kunnen specifieke stopcontacten laten aanleggen per kamer om hierin te voorzien. Ik vraag me af wat dit verschilt met laagtemperatuur radiatoren.
zijn ingetekend.
Deze als eerste, een systeem met COP 1:1 bij verduurzaming is in mijn ogen een nogo. Zeer duur in verbruik. Dan nog eerder de airco.
- Airco's vinden we niet wenselijk om mee te verwarmen: continu luchtstroom, geluid en snelle afkoeling als je het apparaat weer uitzet.
Heeft in de zomer wel als voordeel dat je ook kan koelen.
- Laagtemperatuur radiatoren kan, maar ik vraag me af hoe snel deze kunnen verwarmen. We kunnen in elk geval de leidingen laten leggen just in case.
Deze kan je combineren met vloerverwarming. Dus voor ondersteuning bij 't opwarmen van de vloerverwarming.
- Vloerverwarming in de slaapkamers kan ook, maar is kostbaar. En voor zover ik begrijp duur het lang om je kamer op temperatuur te krijgen terwijl ze hooguit voor een paar uurtjes in de avond warm dienen te zijn (dus niet de hele dag/nacht). We slapen het liefst in de kou met een raam open:-). En ook deze moet geschikt zijn voor laagtemperatuur i.v.m. de ambitie voor een warmtepomp.
Vloerverwarming gaat sowieso geen 60 graden in de vloer, want dan brand je je voeten, dus is prima voor LTV. Er zit een mengkraan op de verdeler.
Vloerverwarming is prima in te frezen in fermacell vloerplaten welke je zwevend op de houten vloer kan leggen zoals je graag wil. Deze optie bij vrienden toegepast.
Idee bij vloerverwarming is wel dat je de temperatuur wat constanter probeert te houden.
Omdat de massa van fermacell lager is dan een cement dekvloer warmt dit sneller op. Bij vrienden van mij met drie kinderkamers hebben ze er geen spijt van.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
Ik zou toch airco overwegen, niet alleen om op koude dagen de 1e verdieping snel op temperatuur te krijgen maar ook op warme dagen in de lente en zomer deze ruimte koel te krijgen.
De luchtstroom kun je regelen zowel in kracht als richting. Het geluid is in de nachtstand minimaal.
Een goede airco heeft ook een cop van 4 a 5.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:07

Tuxie

En WeL nU!

Juist als je ervan houdt om in de kou te slapen, is een airco ideaal. Ik warm het in de koude periode even op als iedereen naar boven gaat zodat je niet in de kou rondloopt en zodra je gaat slapen alles uit. In de ochtend weer hetzelfde, ideaal.

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:26
Wandverwarming een optie? Ik had weinig hoogte op de slaapkamers. Vv was daardoor geen optie. Dikke radiators zijn weg nu. Werkt prima.

• ASW1
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:11:
Badkamer grenst voor 2 en een halve muur aan buiten, waarbij de slaapkamer ook nog eens steenkoud gehouden zou worden... ofwel 3 koude muren. De 4e aan de overloop zal ook wel niet zo warm gehouden gaan worden...

Daar gaat echt reteveel afgifte in nodig zijn wil je dat een beetje comfortabel houden... Warmteverlies aan de niet geïsoleerde binnenmuren gaat groot zijn, en geen hulp van beneden door de isolatie van de vloer ;-)
Idd die badkamer gaat een hoop warmte nodig hebben. Een spouw met 6 cm eps is leuk maar niet geweldig, en nu nog oud dubbelglas begrijp ik. Ik zou kijken of je de buitenwanden misschien met wedi bouwplaten kunt afwerken voor meteen wat extra isolatie, en ik zou ook een nieuw kozijn met tripel glas overwegen. Die constructie aan de rechterzijde op de tekening begrijp ik niet helemaal, is dat ook een raampartij oid?

• Ramon_1984
Glashelder schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:42:
[...]

Uit technisch oogpunt mooi, maar het lijkt me zo *** dat je niet even wat aan de muur kan ophangen..
Dat valt reuze mee :)

• Ramon_1984
elleP schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:41:
[...]

Het lijkt me best lekker, een knuffel muur, maar als alles toch open ligt is vloerverwarming dan niet een logischere keuze?

Ik heb huis uit 1919, met een zolder sinds 2023. De zolder heeft (droogbouw) vloerverwarming, bgg natte vloerverwarming en de 1e etage radiatoren.

Mocht ik ooit nog eens een reden hebben om de hele etage aan te pakken dan leg ik er zeker vloerverwarming in, het comfort op zolder en bgg is veel hoger dan op de 1e.
Ik heb beide, maar het comfort van wandverwarming is niet te vergelijken met vloerverwarming.
Wij vinden de wandverwarming een hoger comfort geven dan vloerverwarming.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:54
Hoe gaan de slaapkamers gebruikt worden? Enkel voor slapen, of ook bijvoorbeeld om te studeren of te spelen? Dat brengt andere wensen met zich mee....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gewoon flinke radiatoren (22 of 33) en een thermostaatknop dat de kamer niet onder een bepaalde temperatuur komt? Zijn het puur slaapkamers of ook voor de kinderen die de kamers ook gebruiken om te studeren?

Met 21 radiatoren hou ik het met een warmtepomp ook gewoon warm op de verdieping (wel jaren 80 huis). De slaapkamer staat eigenlijk altijd uit.

Signatures zijn voor boomers.

• TFBlitzwing
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:06:
[...]

Die constructie aan de rechterzijde op de tekening begrijp ik niet helemaal, is dat ook een raampartij oid?
Er zit een raampartij aan de lange zijde van het huis en uit estetisch oogpunt laten we er nog een bovenlicht plaatsen aan de korte zijde. Bovenlicht zal HR++ glas krijgen, dus ik verwacht daar niet veel warmeverlies.

Mooie reacties allemaal, en het zet mij wel aan het denken. Airco's in de zomer lijkt me fijn, en die voorbereiding gaan we zeker treffen. Het is een huis voor de lange termijn, en de kinderen zijn nu 5 en 7 maar ik voorzie wel dat ze later steeds meer op hun kamer spelen/huiswerk maken etc. dus dan is een fatsoenlijke verwarming in de winter noodzakelijk.

Isoleren van de tussenverdiepingen is puur tegen geluid, anders wordt het huis een grote klankkast. Maar had er niet bij stilgestaan dat je dan je warmte beneden houdt.

Ik zal eens informeren wat een vloerverwarming kost voor de gehele verdieping.

[ Voor 8% gewijzigd door TFBlitzwing op 25-11-2025 09:24 ]

• Ronald
Maasluip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:19:
Met 21 radiatoren hou ik het met een warmtepomp ook gewoon warm op de verdieping (wel jaren 80 huis). De slaapkamer staat eigenlijk altijd uit.
Als je geen geïsoleerde verdiepingsvloer hebt, dan heb je feitelijk vloerverwarming in de slaapkamer.

De TS gaat dus veel meer nodig hebben.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46
Wij hebben airco's (split unit). De zomers worden steeds heter in Nederland, en dan is koelen erg fijn. Het verwarmen gebruiken we heel zelden, en dat gaat ook heel snel. We hebben kleine 1.8kW binnenunits die ver terug kunnen moduleren en dus heel stil kunnen werken. Wij slapen ook niet met de verwarming-stand aan, maar soms doen we even voor het slapen gaan de airco aan om de kamer iets warmer te maken. Werkt prima zo.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:01
Enige jaren geleden airco's op laten hangen op de 2 slaapkamers op de eerste verdieping. Vooral voor koelen, maar ze verwarmen ook prima. De unit op onze slaapkamer gebruiken we eigenlijk nooit in de winter, die op de kamer van ons kind wel. Heerlijk warm en vooral fijn dat het en efficient is en heel gericht.

In onze slaapkamer heb ik zelfs de radiator weggehaald, het is een hele kleine kamer en was het zat om er steeds tegenaan te lopen. Leidingen zijn er nog wel (in een koofje), voor je weet niet wat.

In de kinderkamer zit de radiator nog wel en die loopt wel mee met de enkele keer dat de vloerverwarming beneden loopt. Want ook beneden verwarmen we meest van de tijd met een airco.

Wat ik zou doen is, als de ruimte het toelaat, 2 simpele radiatoren plaatsen op de CV die je niet actief gebruikt en op bijvoorbeeld 14 graden zet. Airco's erbij voor koelen en verwarmen. Mocht je die lelijke CV leidingen niet willen dan zou ik zoals je aangeeft gewoon elektrische radiatoren laten ophangen, waarschijnlijk gebruik je ze amper tot nooit dus over het stroomverbruik zou ik mij geen seconde druk maken.

Vloerverwarming zou ik nooit doen in slaapkamers, dat lijkt mij echt nonsens die vooral veel geld kost.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Paulusdebospooier
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:03

Paulusdebospooier

Hobbyist.

Om heel even de kou eruit te krijgen in de slaapkamer kun je ook een infraroodpaneel aaan het plafond hangen. Met een thermostaat met een timer zodat die vanzelf afslaat. Bevalt erg goed hier.

Geen auto mooier dan de W116!

• vogelmans
Paulusdebospooier schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:03:
Om heel even de kou eruit te krijgen in de slaapkamer kun je ook een infraroodpaneel aaan het plafond hangen. Met een thermostaat met een timer zodat die vanzelf afslaat. Bevalt erg goed hier.
Hier ook aan het plafond op de badkamer, bevalt ook prima. Ze zijn er ook als ir spiegel.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42
@TFBlitzwing
Ik lees dat je niet overdreven goed gaat isoleren (spouw met eps parels en hr+ glas). Dus elektrisch verwarmen zou ik sowieso niet doen dan. En anders zou ik het met IR-panelen doen. Sommige kun je ook in het plafond verwerken en zie je dus helemaal niet.

Als toch alles open is, leg dan gewone verwarming aan met LTV radiatoren. Op de verdieping een verdeler en dikke (min. 28mm koper of 32mm flex) aan en afvoerbuizen naar de CV, dan ben je direct op een warmtepomp voorbereid.

Airco is sowieso goed om aan te leggen ivm hittegolven en kan dienen als extra hittebron als een warmtepomp het niet trekt.

• ASW1
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:15:
@TFBlitzwing

Als toch alles open is, leg dan gewone verwarming aan met LTV radiatoren.
Dit blijft maar langskomen, ik begrijp echt niet waarom je in een nieuwbouw- of renovatieproject voor (LTV) radiatoren zou kiezen ipv VVW. Zijn die dingen zo goedkoop dan en zoveel goedkoper te installeren dan VVW?

• _JGC_
  • Laatst online: 15:56
ASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:20:
[...]

Dit blijft maar langskomen, ik begrijp echt niet waarom je in een nieuwbouw- of renovatieproject voor (LTV) radiatoren zou kiezen ipv VVW. Zijn die dingen zo goedkoop dan en zoveel goedkoper te installeren dan VVW?
Nee.. dat zit tussen de oren. Er komt een nieuwe zwevende vloer in de bovenverdieping, dus kosten van die vloer heb je nog steeds.

Op de tekening zie ik een paar ingetekende postzegeltjes als radiatoren. Ik voorzie enorme kou klachten. Zet die dingen over de volledige breedte van het raam. Voor de prijs van die radiatoren (Jaga's, fancoils of T22/T33) kan je heel wat vloerverwarmingsleiding leggen. Voor de prijs van radiatorkranen en koppelingen koop je een verdeler.

Toen ik mijn berging een nieuwe betonvloer gaf kon ik kiezen tussen een radiator plaatsen of 45 meter leiding meestorten in het beton. Vloerverwarming was goedkoper dan een radiator.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42
ASW1 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:20:
[...]
Heb je een standaard betonvloer als verdiepingsvloer, dan is vloerverwarming zeker een logische keuze. Met een houten verdiepingsvloer zal je opbouw toch iets ingewikkelder worden. En helemaal als je het laat doen. Als ik het zelf zou doen, zou ik ook eerder voor een droogbouw VVW gaan in fermacell platen.

Maar als je het laat doen, dan zijn 3 LTV radiatoren met wat buizen in de vloer toch echt een stuk voordeliger.

• TFBlitzwing
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:15:
@TFBlitzwing
Ik lees dat je niet overdreven goed gaat isoleren (spouw met eps parels en hr+ glas). Dus elektrisch verwarmen zou ik sowieso niet doen dan. En anders zou ik het met IR-panelen doen. Sommige kun je ook in het plafond verwerken en zie je dus helemaal niet.

Als toch alles open is, leg dan gewone verwarming aan met LTV radiatoren. Op de verdieping een verdeler en dikke (min. 28mm koper of 32mm flex) aan en afvoerbuizen naar de CV, dan ben je direct op een warmtepomp voorbereid.

Airco is sowieso goed om aan te leggen ivm hittegolven en kan dienen als extra hittebron als een warmtepomp het niet trekt.
Ik neig ook eerder naar dit soort oplossingen, zeker omdat de airco's er waarschijnlijk toch wel komen i.v.m. hitte in de zomer. Jammer is wel dat je dan radiatoren blijft zien (en in de kleine kamer is het onhandig).

Overigens zijn de ingetekende elektrische radiatoren niet afgestemd qua grootte, is meer om aan te geven dát er eentje zou moeten komen op die plek.

Desalniettemin blijft het een moeilijke afweging. Alles ligt open dus je wilt het gelijk goed doen, maar het budget is niet eindig. En je wilt ook niet na de eerste de beste winter erachter komen dat je toch beter dit of dat had kunnen doen..... 8)7

Wel een mooi project, volledige woningrenovatie! Stond altijd al op mijn lijstje:-)

• Ronald
_JGC_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:29:
[...]

Nee.. dat zit tussen de oren. Er komt een nieuwe zwevende vloer in de bovenverdieping, dus kosten van die vloer heb je nog steeds.
Als je de boel laat doen, krijg je de Jaga’s meestal tegen de bruto prijs + uurloon.

Dan gaat het gruwelijk hard.

Materialen voor vloerverwarming zijn goedkoop, dus heel snel vergelijkbaar in kosten.

• ASW1
  • Nu online
Ik zou het rekensommetje (of offertes) weleens willen zien.
Dat toilet blijft bv ook steenkoud als je daar geen radiator hangt, terwijl je met VVW dat en de overloop gelijk kunt meepakken.
Het staat voor mij buiten kijf dat VVW een veel betere en comfortabele oplossing is. Je hebt nu de kans om het goed te doen, die krijg je later nooit meer.

• vogelmans
Op de 2 grote slaapkamers een airco hangen en op de kleine- en badkamer een ir paneel aan het plafond zou voldoende moeten zijn om de verdieping te verwarmen. De ir panelen hoeven alleen aan als je ook echt in die ruimte bent. Als het koud is (of juist heel warm) dan kunnen de airco's aan.
Aansluitingen voor radiatoren zou ik wel in alle kamers aanbrengen nu het toch open ligt en dan kun je nog alle kanten op.
Persoonlijk vind ik vvw op de 1e verdieping niet nuttig omdat het een traag systeem is en het boven niet zo warm als beneden hoeft te zijn. Zelf gebruik ik boven alleen het ir paneel op de badkamer en als het erg koud of warm is 1 airco maar dan ook maar enkele uren om de temperatuur iets hoger of juist iets lager te krijgen.
Ik heb ook nog cv panelen maar die staan allemaal op de vorststand en gaan zelden of nooit aan.

• _JGC_
Ronald schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:44:
[...]

Als je de boel laat doen, krijg je de Jaga’s meestal tegen de bruto prijs + uurloon.

Dan gaat het gruwelijk hard.

Materialen voor vloerverwarming zijn goedkoop, dus heel snel vergelijkbaar in kosten.
Niet alleen dat... haal de radiatoren voor een prikje van Marktplaats en ga dan online shoppen voor Heimeier kranen, voetventielen en VSH of Bonfix knelkoppelingen. Dan nog is vloerverwarming goedkoper.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:32
Je leidingen wegwerken is ook nog een stuk makkelijker met vvw, met radiatoren wil je toch door de vloer naar elke radiator. Dan ben je al halverwege vvw aanleggen :)

elleP

• TFBlitzwing
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:10:
[...]

Niet alleen dat... haal de radiatoren voor een prikje van Marktplaats en ga dan online shoppen voor Heimeier kranen, voetventielen en VSH of Bonfix knelkoppelingen. Dan nog is vloerverwarming goedkoper.
Maar is het niet zo dat de opwarmtijd van vloerverwarming veel langer is? Stel ik wil enkel tussen 16h en 21h een of meerdere slaapkamers verwarmen. Ik dacht dat vloerverwarming 'altijd' aan moest blijven staan omdat het veel trager reageert en het weinig zinvol is om deze uit te zetten i.v.m. de tijd die het nodig heeft om de ruimte te verwarmen.

• _JGC_
TFBlitzwing schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:35:
[...]

Maar is het niet zo dat de opwarmtijd van vloerverwarming veel langer is? Stel ik wil enkel tussen 16h en 21h een of meerdere slaapkamers verwarmen. Ik dacht dat vloerverwarming 'altijd' aan moest blijven staan omdat het veel trager reageert en het weinig zinvol is om deze uit te zetten i.v.m. de tijd die het nodig heeft om de ruimte te verwarmen.
Vloerverwarming is traag ja, maar LTV radiatoren zijn niet heel veel sneller. Verder houd je liefst een basistemperatuur aan waarmee je condens en schimmel buiten houdt. Daarnaast zorgt een verwarmde bovenverdieping ervoor dat je benedenverdieping veel minder warmte verliest.

• pagani
  • Niet online
TFBlitzwing schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:35:
[...]

Als je huis goed gesioleerd is maakt dat toch niet uit? Met vloerverwarming doe je niet aan nachtverlaging e.d., je laat de boel gewoon altijd op de gewenste temperatuur staan. Dat is uitendelijk efficienter dan je ketel vier uur lang per dag op vol vermogen laten draaien.

• TFBlitzwing
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:42:
[...]

Als je huis goed gesioleerd is maakt dat toch niet uit? Met vloerverwarming doe je niet aan nachtverlaging e.d., je laat de boel gewoon altijd op de gewenste temperatuur staan. Dat is uitendelijk efficienter dan je ketel vier uur lang per dag op vol vermogen laten draaien.
Als je huis goed geïsoleerd is. Eindsituatie is 6cm spouwmuurisolatie en HR+(+) glas. Het kan altijd beter maar ben benieuwd wat dat met je verbruik doet als je hiermee de ganse dag de VV aan laat staan voor de hele verdieping.

• redwing
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:42:
[...]

Maar als je de kamers voor de kids gebruikt (of als werkkamer) zullen die zodra ze aan het spelen zijn (en later b.v. bezig zijn met huiswerk) de kamer warm willen hebben. Om hem bij het slapen juist een stuk kouder te willen. Met een vloerverwarming heb je die optie niet. Ik zou daarom echt nooit vvw op mijn slaapkamer aanleggen.

[removed]

• pagani
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:47:
[...]

Maar als je de kamers voor de kids gebruikt (of als werkkamer) zullen die zodra ze aan het spelen zijn (en later b.v. bezig zijn met huiswerk) de kamer warm willen hebben. Om hem bij het slapen juist een stuk kouder te willen. Met een vloerverwarming heb je die optie niet. Ik zou daarom echt nooit vvw op mijn slaapkamer aanleggen.
Met alles wat gebouwd of verbouwd wordt volgens de huidige normen heb je dan simpelweg een probleem. Ook zonder de vloerverwarming boven aan te zetten wordt het daar, met afdoende isolatie, op een gegeven moment gewoon "egaal warm". Alleen met een raam vol open kun je het dan koeler krijgen.

• redwing
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:52:
[...]
Met alles wat gebouwd of verbouwd wordt volgens de huidige normen heb je dan simpelweg een probleem. Ook zonder de vloerverwarming boven aan te zetten wordt het daar, met afdoende isolatie, op een gegeven moment gewoon "egaal warm". Alleen met een raam vol open kun je het dan koeler krijgen.
Precies, of een airco :+
Maar in dit geval gaat het om een jaren 30 huis wat naar beste kunnen geisoleerd wordt. In de praktijk komt dat er op neer dat de ruimte dus best wel af zal koelen, zeker omdat de tussenvloer geisoleerd is en er dus geen warmte uit de andere ruimtes komt.

[removed]

• TFBlitzwing
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:05:
[...]

Precies, of een airco :+
Maar in dit geval gaat het om een jaren 30 huis wat naar beste kunnen geisoleerd wordt. In de praktijk komt dat er op neer dat de ruimte dus best wel af zal koelen, zeker omdat de tussenvloer geisoleerd is en er dus geen warmte uit de andere ruimtes komt.
Overdag verwarmen, 's nachts airco aan om af te koelen :+

• redwing
  • Nu online
TFBlitzwing schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:35:
[...]

Overdag verwarmen, 's nachts airco aan om af te koelen :+
Yup, dat is wat ik de kids hier af heb moeten leren (ook jaren 30 huis, dus raampje open zetten of simpelweg airco uitzetten werkt voor afkoelen net zo goed)

[removed]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34
Zelf had ik dit ook een beetje. Uiteindelijk toch LTV radiatoren geïnstalleerd, maar omdat de aanvoertemp vrij laag is warmt het maar gemiddeld op (en ik een koukleun ben).
Uiteindelijk fans erin gelegd en dat scheelt wel aardig, daarmee wordt het een stuk aangenamer op koude dagen. Dat zou wel een optie nog kunnen tijd, kan ook met T22 of T33 radiatoren uiteraard

• kaptboterham
Ik zit een beetje met een zelfde situatie, nog niet aan toe om te verbouwen, maar wel alvast aan het rondkijken naar opties om een slaapkamer te verwarmen.
Gezien er beneden vvw op de cv ketel zit aangesloten en ik boven het niet altijd warm wil hebben, zat ik juist aan elektrische vloerverwarming per kamer aan te leggen. Per kamer dan ook een eigen thermostaat en deze via Home Assistent te laten verwarmen etc. Maar of dit nu echt de beste oplossing is..

Een airco kan natuurlijk altijd, maar vind een wandmodel niet altijd mooi en groot voor een kleinere kamer.

• TFBlitzwing
  • Nu online
kaptboterham schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:52:
Ik zit een beetje met een zelfde situatie, nog niet aan toe om te verbouwen, maar wel alvast aan het rondkijken naar opties om een slaapkamer te verwarmen.
Gezien er beneden vvw op de cv ketel zit aangesloten en ik boven het niet altijd warm wil hebben, zat ik juist aan elektrische vloerverwarming per kamer aan te leggen. Per kamer dan ook een eigen thermostaat en deze via Home Assistent te laten verwarmen etc. Maar of dit nu echt de beste oplossing is..

Een airco kan natuurlijk altijd, maar vind een wandmodel niet altijd mooi en groot voor een kleinere kamer.
Airco's zijn ook gewoon lelijk. Als er al airco's komen wil ik ze inbouwen of fatsoenlijke binnenunits die je makkelijk kan wegwerken.

Pagina: 1