Toon posts:

Fancoils installeren: wat voor leiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-03 06:41
Beste mede-Tweakers,

ik ben druk bezig met het verbouwen van een verdieping in mijn huis. Hierdoor is het de uitgelezen kans om leidingen etc. te trekken voor o.a. het ventilatie systeem, elektra, domotica en dus ook voor mijn nog aan te schaffen fancoils.

Ik ben in het bezit van een Panasonic T-Cap 16KW warmtepomp die de verwarming (1000 liter buffer) + SWW (500 liter boiler) van warmte voorziet. Ook heb ik 120 heatpipes op het dak die ook zijn aangesloten op de eerder genoemde buffer + boiler. Aangezien de warmtepomp vrij weinig doet van april tot september, wil ik hem gaan inzetten voor de koeling van het huis.

Ik wil de fancoils deze zomer ophangen. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende units:
  • Vaillant VA 1-025 WN
  • Vaillant VA 1-035 WN
  • Vaillant VA 1-045 WN
Zie: https://www.vaillant.nl/p...ducten/arovair-65216.html

Zoals te lezen is in de specs is de hydraulische in- en uitlaataansluiting G 3/4". Graag zou ik willen weten wat voor leidingen ik hier het beste voor kan nemen. Ik ben van plan om vier stuks op te hangen in huis (hal boven, hal beneden, hoofdslaapkamer, kantoor(tje). In de 2 hallen zullen waarschijnlijk de VA 1-045 WN modellen komen. De slaapkamer en kantoor waarschijnlijk een VA 1-025WN.

In verband met het leiding verloop zal ik op bepaalde plekken een soort van hoofdleiding maken waarop 2 (of misschien zelfs 3) units op zullen komen.

Als ik zoek op koelleiding / airco leiding kom je vaak flexibel koper tegen met een isolatie schaal eromheen. Maar kunstof meerlagenbuis kan volgens de specs ook prima gebruikt worden voor verwarming, sww en koeling. Wat is wijsheid? Mijn voorkeur gaat uit naar kunstof meerlagenbuis gezien ik flexibel koper altijd een beetje "fragiel" vind overkomen.

Maar welke diameter is aan te raden. De fan coils hebben een 3/4" aansluiting wat dus zou overeenkomen met DN20. Is dit genoeg voor de fancoil unit? Als hoofdleiding een DN26 pakken? Qua isolatie dikte zo dik mogelijk i.v.m. eventuele condens?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via BenH op 24-02-2021 06:40)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
25/26 of 32 worden veel gebruikt

25/26 omdat dit de grootste maat is die je makkelijk zonder pers gereedschap kan monteren middels bv henco vision of euroconus aansluitingen en is normaal voldoende.

32 is groter (duh), je kan wat meer knietjes e.d. gebruiken als het nodig is nadeel is dus dat je een perstang nodig hebt.

25/26 is beter te buigen bij 32 moet je de avond daarvoor wel je bord leeg eten. ;) (hou bij het plannen ook rekening mjet de minimale radius, wil je die kunnen buigen zal je echt een buigveer moeten gebruiken wil je de buis niet perongeluk knikken.)

het alternatief Hep20 is te gebruiken (met steunhuls) met normale knel koppelingen en zijn de leidingen de "standaard" dikte van 22 28 etc wat ook weer een voordeel kan zijn.

Hier staat het nog iets uitgebreider:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 23-02-2021 13:20]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je wilt een 16 kW monster van een warmtepomp laten koelen over 3 fancoils?
Ik heb al moeite om mijn 5 kW in bedwang te houden over 2 fancoils en vloerverwarming op zolder en bovenverdieping.
Hoe ver.kan die 16 kW terugmoduleren?

Ik zou eerder kiezen voor een aparte airco.
Condensvorming is ook een dingetje.
Hier alles koper en armaflex ht.
Ik wil een regeling maken dat ik niet onder dauwpunt ga koelen.
Maar het blijft behelpen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• BenH
Dat is snel :-)

Ik kan het in de specs van Panasonic niet terugvinden hoe ver hij kan terugmoduleren. Volgens https://www.panasonicproc...XC%20H-Generatie%20NL.pdf kan mijn WH-MXC16H9E8 maximaal koelen met 12,2 kW bij koudwater van 7/12.

De reden dat ik de fan coil units wil is omdat daar condensafvoer op zit. Ik heb na de verbouwing in het hele huis vloerverwarming maar ik wil niet met condens op de vloer zitten vandaar de aparte fan coil units (die ik achter een driewegklep zal plaatsen zodat de warmtepomp of de fancoils koelt, of het buffervat / boiler opwarmt.

Als ik de maximale vermogens optel van de fancoils dan kom ik uit op: 4,5 + 4,5 + 2,5 + 2,5 = 14 kW. Ik was dus eerder in de veronderstelling dat ik te weinig koel vermogen zou hebben? Al gaan de fancoils natuurlijk niet continue op maximaal vermogen koelen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Nee te weinig koelvermogen op je afgifte systeem hoef je niet zo bang voor te zijn. Het punt is meer dat je huis niet zo warm zal zijn dat je daar een tijd lang 12 kW aan vermogen uit kunt weg koelen, wordt vrij snel vrij koud in huis dan. Op zich fijn, maar als de temp in huis zakt heeft dat ook effect op het afgifte vermogen van de fancoils etc.

• BenH
Mijn huis heeft 1000 m3 inhoud, 300 m2 vloer oppervlakte. de bovenverdieping van de helft van het huis ben ik nu aan het verbouwen en daarbij heb ik het schuine dak nu geisoleerd met 16 cm PIR platen. Huis komt uit 1978 en heeft dus een spouw met 5 cm glaswol. Alle ramen vervang ik door tripple. Ook zorg ik voor een luchtdichte aansluiting tussen kozijn en muur. Ik vraag me dus af of ik wel zoveel koelvermogen nodig heb.

In eerste instantie had ik als plan om alleen boven in de hal en beneden in de hal (de hal zit in het midden van het huis en is open naar boven dus alle verdiepingen staan in contact met de hal) een fancoil te plaatsen. Ik had de hoop dat ik daarmee het gehele huis kon koelen.
Sindskort bedacht ik me dat de warmte misschien niet uit de slaapkamers te krijgen is dus vandaar de keuze voor een extra fancoil op de hoofdslaapkamer en mijn kantoor(tje). Maar als ik het zo hoor is misschien mijn originele plan wel voldoende? Uiteraard kan ik de leidingen wel gewoon trekken zodat ik altijd later nog fancoils kan aansluiten mochten de 2 in de centrale hal niet voldoende zijn ..

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Aandachtspunt is om overal waar water van 12 graden komt goed dampdicht te isoleren, anders krijg je op ongewenste plekken condens.

Ik heb zelf alleen ervaring met L/W koeling tot dauwpunt en heb er nog 1 airco bij.

Vraag me wel af of er dampdicht geïsoleerde driewegkleppen zijn of dat je die zelf dampdicht kunt isoleren.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
Je zou er ook over kunnen denken om de fancoils in serie te zetten met de vloerverwarming. Dus zeg met een watertemperatuur onder het dauwpunt de fancoils in en dan de retour daarvan die boven het dauwpunt ligt door de vloer. Volgens mij heeft @Zwerius zo'n opstelling: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html

• BenH
busscherski schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:17:
Aandachtspunt is om overal waar water van 12 graden komt goed dampdicht te isoleren, anders krijg je op ongewenste plekken condens.

Ik heb zelf alleen ervaring met L/W koeling tot dauwpunt en heb er nog 1 airco bij.

Vraag me wel af of er dampdicht geïsoleerde driewegkleppen zijn of dat je die zelf dampdicht kunt isoleren.
Dat lijkt me inderdaad wel een vereiste. Even zoeken brengt mij op:

Climaflex®XT leidingisolatie
Climaflex®XT zelfklevende leidingisolatie is nagenoeg dampdicht en zorgt door de kwaliteit en verouderingsbestendigheid voor een duurzame isolatie. De isolatie wordt zonder CFK's en HCFK's geproduceerd.
Materiaal: polyetheen schuim.
Temp. gebruik: -40°C tot +100°C.
Wanddikte: 13 mm.

Wellicht is dit wel een goede kandidaat? Zit ik alleen nog met het type leiding en de diameter ..

• Heronimo
BenH schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me inderdaad wel een vereiste. Even zoeken brengt mij op:

Climaflex®XT leidingisolatie
Climaflex®XT zelfklevende leidingisolatie is nagenoeg dampdicht en zorgt door de kwaliteit en verouderingsbestendigheid voor een duurzame isolatie. De isolatie wordt zonder CFK's en HCFK's geproduceerd.
Materiaal: polyetheen schuim.
Temp. gebruik: -40°C tot +100°C.
Wanddikte: 13 mm.

Wellicht is dit wel een goede kandidaat? Zit ik alleen nog met het type leiding en de diameter ..
Is het gebruik van dit soort spul niet het handigst:
https://www.heima24.de/ro...alu-verbundrohr-isoliert/

• BenH
Zeker maar ik weet dus niet of "standaard geisoleerde kunstofbuis" dampdicht is en dus gebruikt kan worden als koelleiding?

• Heronimo
BenH schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Zeker maar ik weet dus niet of "standaard geisoleerde kunstofbuis" dampdicht is en dus gebruikt kan worden als koelleiding?
In de omschrijving staat:
absolut gasdicht gegen Sauerstoff und Wasserdampf

Dus ik gok dat dit geschikt is.

• BenH
Heronimo schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:15:
[...]

In de omschrijving staat:
absolut gasdicht gegen Sauerstoff und Wasserdampf

Dus ik gok dat dit geschikt is.
Je hebt gelijk. Thanks! Nu nog een reactie van iemand met de bevestiging van de diameters :-)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:21
BenH schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Je hebt gelijk. Thanks! Nu nog een reactie van iemand met de bevestiging van de diameters :-)
Zo groot mogelijk. Wat is je beperkende factor?

• BenH
B-lex schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:52:
[...]

Zo groot mogelijk. Wat is je beperkende factor?
de ruimte die ik her en der heb om de leidingen langs te voeren. Maar helder, ik ga kijken wat ik kwijt kan (ik denk dat DN32 ook nog wel te doen moet zijn).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00

25/26 omdat dit de grootste maat is die je makkelijk zonder pers gereedschap kan monteren middels bv henco vision of euroconus aansluitingen en is normaal voldoende.

32 is groter (duh), je kan wat meer knietjes e.d. gebruiken als het nodig is nadeel is dus dat je een perstang nodig hebt.

25/26 is beter te buigen bij 32 moet je de avond daarvoor wel je bord leeg eten. ;) (hou bij het plannen ook rekening mjet de minimale radius, wil je die kunnen buigen zal je echt een buigveer moeten gebruiken wil je de buis niet perongeluk knikken.)

het alternatief Hep20 is te gebruiken (met steunhuls) met normale knel koppelingen en zijn de leidingen de "standaard" dikte van 22 28 etc wat ook weer een voordeel kan zijn.

Hier staat het nog iets uitgebreider:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 23-02-2021 13:20]

• BenH
twain4me schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:18:

25/26 is beter te buigen bij 32 moet je de avond daarvoor wel je bord leeg eten. ;) (hou bij het plannen ook rekening mjet de minimale radius, wil je die kunnen buigen zal je echt een buigveer moeten gebruiken wil je de buis niet perongeluk knikken.

Ik heb DN32 anderhalf jaar geleden ook gebruikt bij het aansluiten van de warmtepomp bij mijn ouders: wat een stugge bende is dat idd :9. Ik wil de leiding deels door een spouw heentrekken (de spouw zit in een binnenmuur) dus ik moet eerst opmeten hoe diep de spouw is voordat ik weet of de buis incl. isolatie past.

Perstang is geen probleem: die heb ik. Bedankt voor de tip(s)!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee