Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mh1984
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:17
Ik moet binnenkort ca. 1,5 Tb aan bestanden overzetten van een oude netwerkschijf/NAS (nl. de Western Digital MyCloud Mirror) naar een nieuwe NAS (nl. de Synology DS225+). Wat is de eenvoudigste en snelste manier om dit te doen? Ik vermoed dat over mijn WIFI-netwerk thuis niet de snelste manier zal zijn.

Ter info: beide NAS zijn bekabeld aangesloten op een TP-Link Deco BE65 mesh-router (die ingesteld is als access point omdat deze aan mijn Telenet-router hangt).

Twee mogelijkheden waar ik zelf aan dacht: (1) een netwerk-kabel hangen tussen beide NAS, maar ik weet niet of dit werkt en of ze elkaar zullen "herkennen"; (2) bestanden overzetten via een externe Samsung SSD van 2 Tb die ik heb en die ik - vermoed ik - via USB eerst aan de oude NAS en dan aan de nieuwe NAS zal moeten hangen, maar opnieuw de vraag of die externe SSD "herkend" zal worden.

Ik ben geen expert, dus ben op zoek naar een oplossing die ik niet al te complex is, maar toch snel!

Alvast bedankt voor jullie tips!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Het zijn Network Attached Storages, dus ik volg niet helemaal waarom je het over wifi, kabels direct tussen beide NAS'en en externe SSD's hebt.

Hang gewoon beide NAS'en aan je netwerk, via 2 netwerkkabels aangesloten op je router of switch, en kopieer op die manier van NAS 1 naar NAS 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 23-11-2025 14:12 ]

The devil is in the details.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yup. Gewoon via netwerk doen. Via rsync als je je daarin wilt verdiepen, anders 'gewoon' kopieren.

Edit: onder de aanname dat de oude NAS een GBit UTP-aansluiting heeft, bij 100Mb/s duurt het twee dagen. Al is ook dat te overzien voor een eenmalige kopieer-actie.

[ Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 23-11-2025 14:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mh1984
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:17
Bedankt, ik zal dit dan zo proberen.

Ik had mijn externe SSD en daarna ook een USB-stick eens ingestoken in de USB-poort van de oude NAS. Normaal zou deze externe opslag dan moeten verschijnen als een extra "share" moeten verschijnen, maar ik zie deze niet opduiken, noch in de dashboard-pagina van de oude NAS of in Windows Verkenner... Waar zou dit aan kunnen liggen? Heb ik een speciale USB-kabel nodig (de externe SSD is verbonden via een USB-C naar USB-A kabel). Krijgt de externe SSD geen stroom?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07

FreakNL

Well do ya punk?

Het “probleem” van de TS is dat hij niet precies weet hoe hij de boel moet kopiëren. De WD heeft ook niet native rsync.

Als je dan via een Windows laptop op de wifi de kopieer actie doet (en dat kan prima) gaat alles natuurlijk alsnog via de wifi en dus traag.

Oplossing;
Doe het met een bekabelde PC/laptop en gewoon via verkenner. Of met robocopy. Of met freefilesync als je wat meer controle wil. Die laatste tool gebruik ik ook weleens. Gewoon een source en destination folder opgeven en dan een one-way sync. Je kan dan na afloop ook nog een compare doen om te kijken of alles netjes overgegaan is.

freefilesync is wel wat trager dan robocopy trouwens. Maar het gaat hier om een eenmalige actie, dan lijkt me de voordelen (gemak) van freefilesync op te wegen tegen de nadelen van iets trager kopiëren…

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 23-11-2025 21:01 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt in de Synology file manager een SMB share van een andere NAS mounten, dan kun je het dus via je browser laten verlopen. Dat is hier wellicht de beste optie.

I reject your reality and substitute my own

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:56
nelizmastr schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:51:
Je kunt in de Synology file manager een SMB share van een andere NAS mounten, dan kun je het dus via je browser laten verlopen. Dat is hier wellicht de beste optie.
Dit.
Dan haalt de Synology het direct van de WD.
Je PC doet dan niets meer dan de Synology van afstand aansturen in plaats van dat alle kopieeracties vie de PC loopt.
Pagina: 1