• mh1984
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-11 15:01
Ik moet binnenkort ca. 1,5 Tb aan bestanden overzetten van een oude netwerkschijf/NAS (nl. de Western Digital MyCloud Mirror) naar een nieuwe NAS (nl. de Synology DS225+). Wat is de eenvoudigste en snelste manier om dit te doen? Ik vermoed dat over mijn WIFI-netwerk thuis niet de snelste manier zal zijn.

Ter info: beide NAS zijn bekabeld aangesloten op een TP-Link Deco BE65 mesh-router (die ingesteld is als access point omdat deze aan mijn Telenet-router hangt).

Twee mogelijkheden waar ik zelf aan dacht: (1) een netwerk-kabel hangen tussen beide NAS, maar ik weet niet of dit werkt en of ze elkaar zullen "herkennen"; (2) bestanden overzetten via een externe Samsung SSD van 2 Tb die ik heb en die ik - vermoed ik - via USB eerst aan de oude NAS en dan aan de nieuwe NAS zal moeten hangen, maar opnieuw de vraag of die externe SSD "herkend" zal worden.

Ik ben geen expert, dus ben op zoek naar een oplossing die ik niet al te complex is, maar toch snel!

Alvast bedankt voor jullie tips!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Het zijn Network Attached Storages, dus ik volg niet helemaal waarom je het over wifi, kabels direct tussen beide NAS'en en externe SSD's hebt.

Hang gewoon beide NAS'en aan je netwerk, via 2 netwerkkabels aangesloten op je router of switch, en kopieer op die manier van NAS 1 naar NAS 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 23-11-2025 14:12 ]

The devil is in the details.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Yup. Gewoon via netwerk doen. Via rsync als je je daarin wilt verdiepen, anders 'gewoon' kopieren.

Edit: onder de aanname dat de oude NAS een GBit UTP-aansluiting heeft, bij 100Mb/s duurt het twee dagen. Al is ook dat te overzien voor een eenmalige kopieer-actie.

[ Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 23-11-2025 14:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mh1984
Bedankt, ik zal dit dan zo proberen.

Ik had mijn externe SSD en daarna ook een USB-stick eens ingestoken in de USB-poort van de oude NAS. Normaal zou deze externe opslag dan moeten verschijnen als een extra "share" moeten verschijnen, maar ik zie deze niet opduiken, noch in de dashboard-pagina van de oude NAS of in Windows Verkenner... Waar zou dit aan kunnen liggen? Heb ik een speciale USB-kabel nodig (de externe SSD is verbonden via een USB-C naar USB-A kabel). Krijgt de externe SSD geen stroom?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

FreakNL

Well do ya punk?

Het “probleem” van de TS is dat hij niet precies weet hoe hij de boel moet kopiëren. De WD heeft ook niet native rsync.

Als je dan via een Windows laptop op de wifi de kopieer actie doet (en dat kan prima) gaat alles natuurlijk alsnog via de wifi en dus traag.

Oplossing;
Doe het met een bekabelde PC/laptop en gewoon via verkenner. Of met robocopy. Of met freefilesync als je wat meer controle wil. Die laatste tool gebruik ik ook weleens. Gewoon een source en destination folder opgeven en dan een one-way sync. Je kan dan na afloop ook nog een compare doen om te kijken of alles netjes overgegaan is.

freefilesync is wel wat trager dan robocopy trouwens. Maar het gaat hier om een eenmalige actie, dan lijkt me de voordelen (gemak) van freefilesync op te wegen tegen de nadelen van iets trager kopiëren…

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 23-11-2025 21:01 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt in de Synology file manager een SMB share van een andere NAS mounten, dan kun je het dus via je browser laten verlopen. Dat is hier wellicht de beste optie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-12 21:38
nelizmastr schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:51:
Je kunt in de Synology file manager een SMB share van een andere NAS mounten, dan kun je het dus via je browser laten verlopen. Dat is hier wellicht de beste optie.
Dit.
Dan haalt de Synology het direct van de WD.
Je PC doet dan niets meer dan de Synology van afstand aansturen in plaats van dat alle kopieeracties vie de PC loopt.

• mh1984
jeroen79 schreef op zondag 23 november 2025 @ 23:56:
[...]

Dit.
Dan haalt de Synology het direct van de WD.
Je PC doet dan niets meer dan de Synology van afstand aansturen in plaats van dat alle kopieeracties vie de PC loopt.
Bedankt, klinkt goed, maar als niet-expert heb ik nog een beetje meer uitleg nodig. Dus ik verbind beide NAS (de oude WD en de nieuwe Synology) met mijn TP-Link Deco BE65 module via netwerkkabel zodat ze beide in mijn netwerk verschijnen. Ik begrijp ook dat ik de bestanden niet via Windows Verkenner moet overzetten, maar een tool kan gebruiken van Synology om een "SMB share van de oude NAS te mounten". Welke tool is dit en hoe ga ik te werk? Wat wordt bedoeld met "het via de browser laten verlopen"? Nogmaals bedankt (ook voor jullie geduld :-))!

[ Voor 43% gewijzigd door mh1984 op 24-11-2025 12:17 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
nelizmastr schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:51:
Dit is inderdaad veruit de beste optie, die vereist ook geen derde apparaat. (het gaat in de achtrgrond gewoon door)

https://kb.synology.com/v...untremotevolume?version=7

Eventueel kan dit ook via FTP, dat is soms sneller. Mocht er een SMB versie conflict zijn.
https://kb.synology.com/e...Station/connect?version=7

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 24-11-2025 12:17 ]

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12
mh1984 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:39:
[...]

Bedankt, klinkt goed, maar als niet-expert heb ik nog een beetje meer uitleg nodig. Dus ik verbind beide NAS (de oude WD en de nieuwe Synology) met mijn TP-Link Deco BE65 module via netwerkkabel zodat ze beide in mijn netwerk verschijnen. Ik begrijp ook dat ik de bestanden niet via Windows Verkenner moet overzetten, maar een tool kan gebruiken van Synology om een "SMB share van de oude NAS te mounten". Welke tool is dit en hoe ga ik te werk? Wat wordt bedoeld met "het via de browser laten verlopen"? Nogmaals bedankt (ook voor jullie geduld :-))!
Op de Western Digital zorg je dat al je te kopïeren spul 'geshared' is, m.a.w. dat ze in een folder staan die je dan van een willekeurig ander apparaat in je netwerk, zoals je pc, laptop, of de Synology NAS kan benaderen. Ik heb zelf geen idee hoe precies bij een Western Digital, maar daar zijn vast handleidingen voor.

Op de Synology in DSM (Disk Station Manager), het besturingssysteem van de NAS, ga je dan vervolgens naar de file explorer en 'mount' een nieuwe SMB share. Als het goed is vindt hij dan de gesharede folder(s) van de Western Digital. Kopiëren, plakken op een locatie op de Synology naar keuze, et voila.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12
Aangezien TS een leek is op dit vlak raad ik gewoon aan om het via de verkenner van je laptop te doen.

Dat is veruit de gemakkelijkste oplossing die er bestaat voor hem.
Het zal wellicht langer duren maar de tijd die TS gaat besteden met shares opzetten of zelfs nog maar informatie zoeken hoe je dat moet opzetten zal even lang of langer duren dan het kopiëren via je laptop.

Saekerhett legt het nog best goed uit hoe je dat doet via een netwerkshare.
Het is het proberen waard! Maar daarna zou ik er niet te veel tijd aan besteden mocht het je niet lukken.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
mh1984 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:27:
Ik had mijn externe SSD en daarna ook een USB-stick eens ingestoken in de USB-poort van de oude NAS. Normaal zou deze externe opslag dan moeten verschijnen als een extra "share" moeten verschijnen, maar ik zie deze niet opduiken, noch in de dashboard-pagina van de oude NAS of in Windows Verkenner... Waar zou dit aan kunnen liggen?
Veel USB/SSD's komen tegenwoordig ingedeeld/geformatteerd met exFAT.
De WD NAS kan daar niet mee overweg, tenzij er een update voor is geweest?:
Dus controleer dat even op je PC/Laptop.
Connect a USB hard drive to the USB port on the rear of your My Cloud Mirror device for
additional storage and backup capabilities. The USB drive appears as a share on the
My Cloud Mirror dashboard. (See“About Shares” on page 26.)
The My Cloud Mirror device supports the following formats for externally attached USB
drives:
FAT/FAT32
NTFS (read and write capability)
HFS+J
Linux Ext2, Ext3/Ext4
XFS
Het beste is, ook om andere redenen, NTFS op je externe SSD te gebruiken.
Zie ook:
Keuze bij externe HDD: SMR of CMR (NTFS vs exFAT)
Als de SSD geen belangrijke gegevens bevat,kan je deze opnieuw indelen/formatteren als NTFS.
Of natuurlijk even backuppen en/of converteren.

Als dat nog niet werkt moet je mogelijk ook MBR indeling gebruiken:
M.2 nvme ssd aansluiten mediaplayer
The_Doman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:51:
Maaaaar, als je met HDD/SSD's aan de gang gaat onder Windows 10/11 moet je er dus wel op letten dat er geen GPT indeling wordt gebruikt bij het partitioneren/formatteren.
Dan herkent de speler de USB inderdaad dus niet en geeft "niet compatibel/uitwisselbaar" aan.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 25-11-2025 12:37 ]

Pagina: 1