Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een aankoop gedaan wat ik als investering wil doen in mijn bedrijfje (ben ZZPer) - kleinschaligheid investerings aftrek -
Maar heb iets besteld bij bol.com op / met de account van mijn vriendin. Het adres etc is wel gewoon hetzelfde en heb ook betaald met mijn zakelijke rekening. Maar bedrijfsnaam staat ook niet boven de factuur
Gaat dit problemen opleveren tijdens de aangifte is zal dit wel los lopen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Grootste formele probleem is dat je, indien van toepassing, je de BTW niet af mag trekken, omdat daarvoor de factuur op naam moet staan. Maar voor de investering(saftrek) gaat om de het vanuit je onderneming geinvesteerde bedrag en maakt die tenaamstelling niet uit.

Er zijn natuurlijk veel ondernemers die die BTW aftrek wel boeken, omdat ze die BTW ook betaald hebben en alleen bij een BTW boekenonderzoek zou dit boven komen.

[ Voor 23% gewijzigd door StevenK op 22-11-2025 22:31 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:46
Zo simpel als het hierboven staat is het volgens mij niet voor de inkomstenbelasting. Doordat de aankoop op naam staat van je partner kan wel degelijk de investeringsaftrek wel degelijk komen te vervallen. Bij de voorwaarden voor de investeringsaftrek staat onder de redenen waarom je het niet zou mogen claimen onder andere het volgende:

- Bedrijfsmiddelen die u overbrengt van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming.
- Investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek. U kunt wel vragen om ontheffing van deze uitsluiting.

Je hebt de aankoop prive/via je vriendin gedaan, dus technisch val je onder deze uitzonderingen, het kan dat een inspecteur het door de vingers ziet als her wel rechtstreeks van de zakelijke rekening hebt betaald, maar ik zou die gok niet nemen.