Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Er zijn natuurlijk veel ondernemers die die BTW aftrek wel boeken, omdat ze die BTW ook betaald hebben en alleen bij een BTW boekenonderzoek zou dit boven komen.
[ Voor 23% gewijzigd door StevenK op 22-11-2025 22:31 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
- Bedrijfsmiddelen die u overbrengt van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming.
- Investeringen waarvoor u verplichtingen aangaat tegenover personen die behoren tot uw huishouden, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn of personen die behoren tot hun huishouden. Als u bijvoorbeeld een bedrijfsmiddel koopt van uw vader hebt u in principe geen recht op investeringsaftrek. U kunt wel vragen om ontheffing van deze uitsluiting.
Je hebt de aankoop prive/via je vriendin gedaan, dus technisch val je onder deze uitzonderingen, het kan dat een inspecteur het door de vingers ziet als her wel rechtstreeks van de zakelijke rekening hebt betaald, maar ik zou die gok niet nemen.
Je kunt natuurlijk niet van twee walletjes eten, door de aankoop als consument te doen (met bijbehorende consumentenrechten) en dan deze als een zakelijke aankoop te gaan zien, waar andere voorwaarden gelden. Gewoon netjes scheiden die aankopen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
- vraag de verkoper om de naam op de factuur te wijzigen
- retourneren en opnieuw bestellen op de juiste naam
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Tenzij het écht om duizenden euro's gaat is er geen inspecteur die hier moeilijk over doet.
Bron: 20+ jaar ervaring in de administratieve dienstverlening en financial controlling.
PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V
Dit is de juiste oplossing. Even btw-factuur op juiste naam opvragen, die overeenkomt met de naam op de bankrekening. De meeste verkopers doen hier niet moeilijk over en hier is ook niks mis mee.luckremers schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:49:
- vraag de verkoper om de naam op de factuur te wijzigen
Bol.com dus wel...heb gisteren tijdje met ze in de chat gezeten maar is schijnbaar heel moeilijk voor ze 🤔Oon schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:08:
[...]
Dit is de juiste oplossing. Even btw-factuur op juiste naam opvragen, die overeenkomt met de naam op de bankrekening. De meeste verkopers doen hier niet moeilijk over en hier is ook niks mis mee.
Dan wkoa gebruiken en opnieuw bestellen onder de juiste naam. Ook weer opgelostPimmetje651 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:09:
[...]
Bol.com dus wel...heb gisteren tijdje met ze in de chat gezeten maar is schijnbaar heel moeilijk voor ze 🤔
Dit is niet waar hoor. Als zzpér mag je lekker 'van twee wallletjes eten'.gambieter schreef op zondag 23 november 2025 @ 02:53:
En volgende keer professioneel zijn. Eigen bedrijfsaccount maken, maar dan val je ook onder de zakelijke voorwaarden.
Je kunt natuurlijk niet van twee walletjes eten, door de aankoop als consument te doen (met bijbehorende consumentenrechten) en dan deze als een zakelijke aankoop te gaan zien, waar andere voorwaarden gelden. Gewoon netjes scheiden die aankopen.
Op naam van je vriendin bestellen lijkt me wel een ander verhaal.
Vreemd.Pimmetje651 schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:09:
[...]
Bol.com dus wel...heb gisteren tijdje met ze in de chat gezeten maar is schijnbaar heel moeilijk voor ze 🤔
Is bij mij zelfs gelukt met een Ali-verkoper in zeer gebrekkig Engels, maand of 2 na de aankoop.
Bol.com heeft wellicht geen zin om af te wijken van hun heel erg ver geautomatiseerde proces. En ik denk niet dat er een business case is te maken voor het aanpassen van de IT-systemen waarmee je facturen kunt veranderen van mensen die op een privé-account van iemand anders bedrijfsmiddelen besteld (en je wilt al helemaal niet dat er handmatig facturen kunnen worden aangepast; dat is vragen om problemen met compliancy).fliepiefloep schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:26:
[...]
Vreemd.
Is bij mij zelfs gelukt met een Ali-verkoper in zeer gebrekkig Engels, maand of 2 na de aankoop.
Die Ali verkoper is misschien een eenmansbedrijfje en dan kan er veel meer.
Nou denk dan eerder aan het loon dat iemand nodig heeft om te kunnen bestaan, wij vinden dat tientje misschien goedkoop, voor de andere kan het een dagloon zijn. En dan kunnen ze gerust iets meer tijd steken om de klant tegemoet te komen.R_Zwart schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:59:
[...]
Die Ali verkoper is misschien een eenmansbedrijfje en dan kan er veel meer.
Dit regelen bij een bij een westers bedrijf, op een marge van enkele euro's, dan is elke handeling al snel eentje die de winst op soept.
Een random Aliexpress heeft dan ook geen last van de Nederlandse belastingdienst als die vind dat dit een onterechte wijziging was van de factuur.fliepiefloep schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:26:
[...]
Vreemd.
Die hergebruikt gewoon klakkeloos de oude pdf met het oude factuur nummer.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gelukkig is het niet zo zwart wit als hier gesteld wordt. De basis is dat je moet aantonen dat een aankoop zakelijk was, de tenaamstelling is van ondergeschikt belang. Zeker als ZZP’er (geen B.V.) is dit doodnormaal. Maar ook binnen een B.V. geen enkel probleem, hoe denk je anders dat ze iets als declaraties kunnen verwerken in de administratie?StevenK schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:30:
Grootste formele probleem is dat je, indien van toepassing, je de BTW niet af mag trekken, omdat daarvoor de factuur op naam moet staan.
Ik zou mij als ik TS was echt geen seconde druk over maken. Factuur gewoon de administratie in. Als het een probleem wordt dan komt je boekhouder vanzelf wel met aanvullende vragen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Kan inderdaad prima. En die naam van de vriendin is ook niet boeiend, je stelt gewoon dat het nodig was voor een juiste aflevering.KaleKabel schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:19:
[...]
Dit is niet waar hoor. Als zzpér mag je lekker 'van twee wallletjes eten'.![]()
Maar ik zou het niet consequent doen, maak gewoon een eigen account aan als TS zijnde. Zolang het geen B.V. is en allemaal niet spannend vaak gebeurd lekker een privé account zodat je wel kan genieten van onder andere de WKoA en (minstens) 2 jaar garantie.
- Doe je dit structureel fout, of was het eenmalig?
- Ben je ZZP-hovenier en heb je een elektrische heggeschaar besteld op de account van je vriendin, of heb je een elektrische krultangenset besteld op de account van je vriendin. In het laatste geval zou alvast nadenken over een goede reden waarom je die zakelijk nodig had.
Zoals al eerder gezegd; die KIA is het probleem hier niet, dat zou eerder de BTW-aftrek zijn. Als dit een eenmalige actie was, zou ik er verder niet mee zitten.
Sorry, maar hier sla je de plank echt mis. Voor BTW aftrek gelden allerlei factuurvereisten, waarvan juiste tenaamstelling er één is. Voor kleine aankopen (< € 100,--) die niet online zijn gedaan en geen EU leveringen zijn geldt een uitzondering, maar dat is hier niet van toepassing. Zie hier een mooi overzicht van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...aties/bijzondere_facturen en https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisenDrardollan schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:19:
[...]
Gelukkig is het niet zo zwart wit als hier gesteld wordt. De basis is dat je moet aantonen dat een aankoop zakelijk was, de tenaamstelling is van ondergeschikt belang. Zeker als ZZP’er (geen B.V.) is dit doodnormaal. Maar ook binnen een B.V. geen enkel probleem, hoe denk je anders dat ze iets als declaraties kunnen verwerken in de administratie?
Nu kijken wat ik van het nog openstaande gedeelte ga doen (moet minimaal €2900 besteden)
Beiden zijn totaal niet van toepassing op de vraag?StevenK schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:09:
[...]
Sorry, maar hier sla je de plank echt mis. Voor BTW aftrek gelden allerlei factuurvereisten, waarvan juiste tenaamstelling er één is. Voor kleine aankopen (< € 100,--) die niet online zijn gedaan en geen EU leveringen zijn geldt een uitzondering, maar dat is hier niet van toepassing. Zie hier een mooi overzicht van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...aties/bijzondere_facturen en https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen
Inderdaad niet helemaal relavant hier maar bij een EMZ mag de naam van de eigenaar ook gewoon op de factuur staan.StevenK schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:09:
[...]
Sorry, maar hier sla je de plank echt mis. Voor BTW aftrek gelden allerlei factuurvereisten, waarvan juiste tenaamstelling er één is. Voor kleine aankopen (< € 100,--) die niet online zijn gedaan en geen EU leveringen zijn geldt een uitzondering, maar dat is hier niet van toepassing. Zie hier een mooi overzicht van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...aties/bijzondere_facturen en https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen
De term zzp'er zegt in dit geval niets. Als eenmanszaak kun je inderdaad van twee walletjes eten. Met een BV niet.KaleKabel schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:19:
[...]
Dit is niet waar hoor. Als zzpér mag je lekker 'van twee wallletjes eten'.![]()
Anders dan de naam eenmanszaak doet vermoeden is een eenmanszaak niet echt maar 1 persoon. Eenmanszaken kunnen net als elk andere bedrijfsvorm personeel in dienst hebben.KaleKabel schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:19:
Je wil wel graag een rekening met BTW op naam of handelsnaam van de belastingplichtige, maar het is niet strikt noodzakelijk dat de eigenaar ook zelf besteld.
Klopt, want TS vraagt niets over BTW.Drardollan schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:35:
[...]
Beiden zijn totaal niet van toepassing op de vraag?
Jij reageerde op de opmerking dat de BTW niet aftrekbaar is met de opmerking dat dat wel het geval zou zijn en daar zijn twee uitlegpagina's juist wel van belang. Want de hoofdregel is simpel: BTW is alleen aftrekbaar als de factuur voldoet aan *alle* btw eisen en dan zijn deze pagina's met uitleg nuttig om te beoordelen of je een factuur in handen hebt die aan die eisen voldoet.
Nog steeds snap ik niet wat bijzonder facturen of door jezelf te versturen facturen er verder iets mee te maken hebben. Je had ook het verhaal van Roodkapje door kunnen sturen.StevenK schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:38:
[...]
Klopt, want TS vraagt niets over BTW.
Jij reageerde op de opmerking dat de BTW niet aftrekbaar is met de opmerking dat dat wel het geval zou zijn en daar zijn twee uitlegpagina's juist wel van belang. Want de hoofdregel is simpel: BTW is alleen aftrekbaar als de factuur voldoet aan *alle* btw eisen en dan zijn deze pagina's met uitleg nuttig om te beoordelen of je een factuur in handen hebt die aan die eisen voldoet.
Ik reageerde op een andere opmerking, maar ben het direct met je eens dat dat niet relevant was voor TS. Dat was mij ontgaan. TS heeft het over investeringsaftrek inderdaad.
Dat hangt helemaal af van de rechtsvormgambieter schreef op zondag 23 november 2025 @ 02:53:
En volgende keer professioneel zijn. Eigen bedrijfsaccount maken, maar dan val je ook onder de zakelijke voorwaarden.
TS geeft aan dat hij een 'zzp'er' is. Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat dat TS een eenmanszaak heeft (en geen BV). Een eenmanszaak heeft geen aparte rechtspersoonlijkheid. Ofwel, er zit juridisch (en ook fiscaal) geen verschil tussen TS en zijn onderneming. Het maakt dus fiscaal niet uit of de factuur op naam van de onderneming staat of op zijn eigen naam.
Er gaan overigens steeds meer geluiden om kleine ondernemers onder het consumentenrecht te laten vallen. Dit is al enigszins in de wet verankerd. Zie o.a.:
- https://www.kvk.nl/wetten...soms-ook-voor-ondernemer/
- https://www.consuwijzer.n...enregels-voor-ondernemers
etc.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Dat is omdat de Belastingdienst naar deze pagina verwijst bij de vraag 'waar moet een btw factuur aan voldoen', die had ik er misschien ook nog bij moeten zetten: https://www.belastingdien...welke_btw_mag_u_aftrekkenDrardollan schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:09:
[...]
Nog steeds snap ik niet wat bijzonder facturen of door jezelf te versturen facturen er verder iets mee te maken hebben.
En die over bijzondere facturen had ik erbij gezet omdat het 'hoe doen ze het met declaraties en kassabonnetjes' er ook al bij was gehaald.
[ Voor 24% gewijzigd door StevenK op 24-11-2025 16:44 ]
Daar komt nog bij dat veel bedrijven het sturen van een rekening zo lang mogelijk uitstellen of helemaal niet leveren. Die afkeer van rekeningen komt mogelijlk doordat BTW afgedragen moet worden over de periode van uitschrijven (kwartaal/maand), ook als de rekening nog niet voldaan is. Je financiert dus zelf voor als ondernemer. Als de afnemer niet betaalt moet je de afnemer laten weten dat je de rekening niet meer int, pas dan kun je de afgedragen BTW weer terug vragen. Die regel krijgt ook zelden opvolging vermoed ik.
Je moet altijd goed letten op de basisvereisten: een BTW specificatie, datum. Bij intracommunautair verkeer met verlegde BTW moet je er zeker van zijn dat je de juiste BTW nummer van de andere partij hebt, dat moet je opgeven bij de aangifte. Als een van de partijen het verkeerd doet, kun je daar een geautomatiseerde boete voor krijgen.