Vaillant AmbiSense en VR50 welke obsolete geworden is. Zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12 00:51
Beste,

Ik ben bezig met de installatie van een Vaillant Arotoherm met drie zones. Vervangen van de CV ketel die het allemaal niet trekt. Er komt een 10.5 kW installatie te staan.
Drie zones:
- De bestaande geïsoleerde vloerverwarming in de woonkamer, keuken en entree
- De oude kamers op de eerste verdieping waar alles nog serieel verbinden is.
- De aanbouw/uibouw waar al een verdeler voor is en waar de temperatuur per kamer geregeld wordt met een Watts CX22.

Voor boven wilde ik een apart groep plastsen en deze aansturen met de VR50 thermostaten.
Alleen zijn deze anno 2025 niet meer leverbaar.

Vraag:
1 - Weet iemand welke thermostaten er zijn die nog wel kunnen kletsen met AMBisense
2 - Weet iemand wat voor protocil AmbiSense eigelijk is. Is her Matter?
3 - Zijn er conversieadapters om van bestaande thermostaten te kunnen laten kletsen met het ABISense protocol

Ik kwam radiatoren tegen die als twee druppels water lijk op de VR50. (HomeMatic - artikelnummer: HMIP ETRV 3). Heb de leverancier al aangeschreven maar nog geen reactie gehad.

Weet iemand een ander alternatief dan hou ik me aanbevolen.

Jan

[ Voor 4% gewijzigd door jnhgm op 21-11-2025 23:20 . Reden: voorbeeld tekst verwijderd ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
Dus je hebt nu al twee thermostaatsystemen in huis?

Is het niet logischer alleen het wel ondersteunde systeem te houden ( Watts)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt de VR50s dus nog niet?
Vaillant maakt prima spullen, maar software is meh. Een beetje waar VAG ook last van heeft (had?) bij auto's.
Ik zou het systeem zo eenduidig en eenvoudig mogelijk houden. Met de zoneregeling voor de uitbouw zal je installateur zeker niet af willen wijken van het populaire (en suboptimale) parallelbuffervat dus is er weinig reden om de boel verder te compliceren met specifiek Vaillant zoneregelaars.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12 00:51
Ik heb even gewacht met het weer opzoeken van deze pagina. De reden is dat ik niet automatisch bericht krijg als iemand er wat in schrijft.
De tweede is dat ik zelf verder op zoek ben gegaan.
Weet nu dat het Danfoss Icon 2 systeem kan samenwerken met de VWZ AI. Of het dan ook de hoofdregelaar van Vaillant gaat vervangen weet ik nog niet. De kamerthermostaat heb ik het dan over. Als iemand een installatie heeft met zowel een Vaillant kamerthermostaat en een Dandoss Icon voor aansturing van slimme knoppen dan hoor ik graag hoe dit werkt.
Jan