Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Down-loader
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het bouwen van een nieuw systeem. Ik wacht momenteel alleen nog op de levering van mijn Asus Matrix 5090 op 3 december om mijn build af te ronden. Ik heb mijn Intel onboard graphics gebruikt om Windows 11, firmware en andere software alvast te kunnen installeren. Mijn moederbord is de Asus Z890 BTF

Maar vanaf het begin loop ik tegen het probleem aan dat mijn Samsung 9100 Pro 4TB helemaal niet wordt herkend in het BIOS en ook niet bij het installeren van Windows 11, als hij in de primaire M.2_1-sleuf is geplaatst. Het wijzigen van de snelheid van de M.2_1-sleuf van Auto naar Gen 5 of Gen 4 maakt geen verschil.

Ik heb ook een Samsung 990 Pro 4TB in de M.2_2-sleuf zitten, maar die SSD wordt altijd herkend. Voordat ik Windows 11 probeerde te installeren, had ik mijn BIOS al bijgewerkt naar de meest recente versie 2201.

Ik kon mijn Samsung 9100 Pro alleen gebruiken toen ik hem in de M.2_3-sleuf heb geplaatst met Gen 5-snelheid. Op dat moment werd de SSD herkend in het BIOS en kon ik Windows 11 installeren, maar pas nadat ik Intel Rapid Storage Technology (op mijn moederbord onder staat die optie onder de naam Intel VMD) in de BIOS-instellingen had uitgeschakeld. Toen Intel RST/VMD nog aan stond, kon ik geen van beide Samsung SSD's selecteren om Windows 11 te installeren.

Na de installatie van Windows 11 heb ik ook Samsung Magician geïnstalleerd om beide SSD's te updaten naar de nieuwste firmware. Dus wanneer de Samsung 9100 Pro in de M.2_3-sleuf zit, werkt alles prima zoals het hoort. Maar de SSD in die sleuf laten zitten is geen optie, omdat mijn Asus Matrix 5090 dan op PCIEX16(G5) x8-snelheid zal draaien, wanneer ik die ontvangen heb.

Zodra ik de Samsung 9100 Pro weer in de M.2_1-sleuf probeer te plaatsen, wordt hij helemaal niet meer herkend in het BIOS en kan ik Windows 11 niet meer opstarten. Hebben jullie suggesties over wat het probleem zou kunnen zijn of wat ik nog meer kan proberen? Als niets anders werkt, ga ik er waarschijnlijk van uit dat de M.2_1-sleuf gewoon defect is en dat ik een RMA-procedure voor het moederbord bij Asus & Megekko moet starten.

Mijn volledige systeemspecs staan hieronder. Ik weet dat dit niet de meest prijsbewuste keuzes zijn geweest als het over de componenten gaat. Het gaat hier om een ultieme droombuild, waarin ik gewoon de beste, snelste en mooiste componenten heb gekozen die, naar mijn mening, op dit moment beschikbaar zijn. En waarbij de prijs dus minder van belang is geweest.

Processor: Intel Core Ultra 9 285K
Moederbord : Asus ROG Maximus Z890 Hero BTF
Videokaart: ROG Matrix Platinum GeForce RTX 5090 (nog geen Tweakers URL beschikbaar)
Behuizing: Asus ROG Hyperion GR701 BTF Edition
Processorkoeler: Asus ROG Ryuo IV SLC 360 ARGB
Geheugen: G.Skill Trident Z5 CK RGB DDR5-9000 CU-DIMM 48GB
Voeding: XPG Delta Fusion 1600W Titanium
SSD (Gen 5): Samsung 9100 Pro (geen heatsink) 4TB
SSD (Gen 4): Samsung 990 Pro (geen heatsink) 4TB

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:29
Topic met soortgelijk probleem?

Samsung 9100 pro upgrade z790-i

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 20-11-2025 21:09 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24
Bios up to date?
Wat is er mis met nog een 990 pro ssd, die dingen werken te minste. (denk dat die 9100 Pro nog wat bugs in de firmware heeft) :D

• Down-loader
Bedankt voor de link. Dat topic had ik gemist en heb ik net even doorgelezen. Op het eerste gezicht lijkt het probleem van de andere gebruiker op die van mij, maar het is toch niet helemaal hetzelfde. Bij de andere gebruiker werd zijn SSD niet herkend in de M2_2 sleuf, die op zijn moederbord deel uitmaakt van de lane sharing met de videokaart. Bij zijn moederbord was de oplossing om Intel Rapid Storage Technology uit te zitten in het BIOS, waarna hij Windows 11, voor zover ik begrepen heb, op de SSD in sleuf M2_1 kon installeren. De M2_2 sleuf kon hij echter nog steeds niet gebruiken en daar heeft hij een andere oplossing met een adapter voor gevonden.

Ik heb Intel Rapid Storage Technology (op mijn moederbord staat dit onder de naam Intel VMD, ik zal dit verduidelijken in de openingspost) moeten uitschakelen, voordat ik Windows 11 kon installeren op mijn Samsung 9100 Pro, terwijl deze in sleuf M2_3 zat. Met Intel RST aan, waren zowel mijn 9100 Pro als 990 Pro, niet zichtbaar in de Windows 11 installatie.

In mijn geval kan de oorzaak, denk ik, ook geen lane sharing met de videokaart of bifurcation zijn, omdat sleuf M2_1 op mijn moederbord specifiek is uitgesloten van lane sharing en bifurcation. Op basis van de handleiding maken alleen de sleuven M2_3 en M2_4 onderdeel uit van lane sharing. Volgens mij is de M2_1 sleuf op de Asus Z890 BTF juist bedoeld om je Gen 5 SSD op volle snelheid te laten draaien en tegelijkertijd je videokaart ook op volledige x16 snelheid zonder verlies. Maar ik ben geen expert op dit gebied. Dit is voor mij ook allemaal nieuw, dus ik hoor het graag als dit niet correct is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat gebeurt er als je de beide SSDs omwisselt? Wordt de 990 wel herkend in het slot?

• Down-loader
Hell-Slave schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:23:
Bios up to date?
Wat is er mis met nog een 990 pro ssd, die dingen werken te minste. (denk dat die 9100 Pro nog wat bugs in de firmware heeft) :D
Het eerste wat ik gedaan heb, nadat ik het systeem voor eerst heb aangezet, is het BIOS updaten naar de nieuwste versie, in dit geval 2201. Daarna heb ik de optimized defaults weer geladen in het BIOS, wat basis instellingen veranderd en onder andere Intel Rapid Storage Technology uitgezet. En uitendelijk heb ik dus Windows 11 kunnen installeren op de Samsung 9100 Pro terwijl deze in sleuf M2_3 zat.

Een extra 990 Pro SSD zou inderdaad een optie kunnen zijn. Maar het liefste wil ik natuurlijk gewoon een Gen 5 SSD op volledige snelheid kunnen draaien. Ook al is de prestatiewinst in games op dit moment nog vrij minimaal, zou ik persoonlijk toch niet met een lekker gevoel zitten om op mijn splinternieuwe systeem een Gen 4 SSD als primaire SSD te moeten gebruiken.

Ik zie inderdaad ook vaker problemen voorkomen, op o.a. het Asus forum, met de Samsung 9100 Pro of de firmware ervan. En dat deze SSD vaker niet herkend wordt op andere moederborden. Echter heb ik de firmware dus al geüpdatet naar de laatste versie en tenzij Samsung weer een nieuwe versie uitbrengt is daar op dit moment vrij weinig aan te doen. De Gen 5 SSD's met een Phison of Silicon Motion controller, heb ik, op basis van de vele reviews die ik heb gelezen en vooral vanwege de warmte productie, een stuk minder vertrouwen in dan die van Samsung.

• Down-loader
_JGC_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:32:
Wat gebeurt er als je de beide SSDs omwisselt? Wordt de 990 wel herkend in het slot?
Dat is een goede vraag en hier zat ik vanavond zelf ook al aan te denken. Ik kan op zijn vroegst morgenmiddag de SSD's omwisselen. Daarna zal ik hier laten weten of dat een verschil heeft gemaakt en of de Samsung 990 Pro wel herkend wordt in het primaire M2_1 slot.
Pagina: 1