Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tweaks76
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-11 14:42
Wij hebben thuis 3 verdiepingen en hadden veel last van slecht wifi. op advies van ziggo hadden we de deco's geïnstalleerd. vaak kan je dan niet inloggen op de wifi en moet je deco herstarten. Heb nu 2 Instant on AP22 gehaald en eentje bekabeld verbonden met de ziggo Giga modem. De andere als draadloos AP verbonden met de bekabelde. Echter zie ik dat de bekabelde AP22 zich gedraagt als een router. en een andere IP-reeks dan die vd ziggo modem. Alle bekabelde apparaturen zitten via de unmanaged switch van Netgear aangesloten op de ziggo modem. En die kan ik dus niet bereiken via de wifi van AP22.

Hoe kan ik de wifi op de bekabelde AP22 instellen dat het dezelfde IP-reeks gebruikt als de ziggo modem? zodat het 1 netwerk is?

Daarnaast overweeg ik om de ziggo modem slechts te gebruiken als bridge en de AP22 als router en daarop dan de netgeer switch. Gezien de AP22 betere DHCP server heeft (zover ik het lees op internet hahaha). kunnen jullie dit aanbevelen of moet ik een andere router halen en zo ja advies voor een bepaalde router?

ook merken we dat de AP22 soms beetje met een lag reageert als je een website opent. idle latency is ook best hoog, tussen de 20-30. de download snelheid is ook 350 mbps terwijl ik een giga abonnement met 1200 mbps snelheid.

situatie schets nu (bekabeld):

ziggo giga modem -> netgear unmanaged switch -> computers en printers en NAS
|-> AP22 -> AP22 (draadloos)

IP reeks
ziggo giga modem : 192.168.78.1
AP22 : 172.30.10.1

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hmm eigenlijk best raar. Hier AP21 die pakte standaard DHCP. Dus kreeg een IP van de Ziggo modem.

Keertje resetten en opnieuw instellen.

Bonus vraag. Dat spul met de cloud verbonden of niet?
Daarnaast overweeg ik om de ziggo modem slechts te gebruiken als bridge en de AP22 als router en daarop dan de netgeer switch.
Geen idee waar je dat hebt gelezen maar de AP22 is geen router.
kunnen jullie dit aanbevelen of moet ik een andere router halen en zo ja advies voor een bepaalde router?
Zolang je eigenlijk niets bijzonders doet zou dat Ziggo modem/router prima moeten zijn.

Wil je meer dus bv eigen router via snmp dataverkeer uitlezen en vlannen ja dan wel. Anders niet.

Mooie van die AP22 gasten wifi maakt die eigen ip reeks aan dus geen geklooi met vlannen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

tweaks76 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:42:
Echter zie ik dat de bekabelde AP22 zich gedraagt als een router. en een andere IP-reeks dan die vd ziggo modem.
Wat zijn je wifi netwerk instellingen?
More options -> IP Assignment -> Same as local network (Bridged mode)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3qjhD2FnJ6H4MiqEItPwwJ70CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCLKf991axLvg3DK8pgcN6cs.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zou je Ziggo modem de lakens moeten uitdelen...

Wat de lag betreft deel ik je ervaring niet, heb je misschien iets van filtering of logging aan staan? Dat zou iets kunnen verklaren, ik gebruik al die functies iig niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Chris.nl op 20-11-2025 18:59 ]

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-11 20:54
Kan ook gewoon signaal sterkte of channel utilisation zijn.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tweaks76 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:42:
[...]

ook merken we dat de AP22 soms beetje met een lag reageert als je een website opent.
Hoe merk je dat? Het is erg onwaarschijnlijk dat de AP22 zelf lag toevoegt - traag openende sites is meestal een DNS ding. Welke DNS server gebruik je op de apparaten waar je dit constateert? Wat gebeurt er als je een andere probeert (bijv 8.8.8.8)?
idle latency is ook best hoog, tussen de 20-30.
Hoe meet je dat?
Wat is de latency als je bedraad meet? Of verbonden met de WiFi van de Ziggo modem?
de download snelheid is ook 350 mbps terwijl ik een giga abonnement met 1200 mbps snelheid.
- wat voor apparaat gebruik je om dat te meten? Welke WiFi-adapter zit erin? Wat zijn daar de specs van?
- wat is de signaalsterkte op de locatie waar je dat meet? (RSSI in dBm)?

1200Mbps over WiFi is sowieso niet haalbaar met een AP22 ongeacht client. Het is een WiFi-6 2x2 MIMO AP die maximaal 80MHz kanaalbreedte kan gebruiken. Dat levert een bruto link rate op van max 1200Mbps, maar 1/3 daarvan is overhead, dus met perfect signaal (>-40dBm) op een WiFi-6 adapter met 2x2 MIMO kun je maximaal 800Mbps halen maar onder normale omstandigheden is 600Mbps als je er niet pal bovenop zit realistischer en als je verder weg zit en/of ouder spul hebt zal dat nog lager uitvallen. Ik tik nu op een laptop (Lenovo T470) met Intel 8260AC WiFi-adapter (2x2 MIMO WiFi-5) en zit op ongeveer 8m van de AP met een stuiterend kind ertussen (en ja, menselijk lichaam is grotendeels water en dat dempt WiFi) waardoor mijn RSSI eveneens stuitert tussen de -55dBm en -60dBm. Link rate is vrij solide 866.7Mbps (max van WiFi-5) en met iperf3 meet ik zo'n 375Mbps naar mijn thuisserver. Dat is conform verwachting.

Enig manier om netto >1Gbps te komen met 2x2 MIMO WiFi-6 is door 160MHz kanaalbreedte te gebruiken, wat de AP22 niet ondersteunt, en dan nog zou je het alleen in de directe omgeving van een AP die dat wel doet kunnen behalen.

Maar je gaat sowieso niet >940Mbps trekken:
- je AP heeft een 1Gbps Ethernetpoort, bruto max 1Gbps dus, netto ongeveer 940Mbps
- je schrijft "ziggo Giga Arris". Dat is nogal wazig, maar het klinkt alsof je een Arris TG3492LG hebt (check sticker onderop; de TG3492LG is een soort witte bloemenvaas). Als dat zo is heeft je modem ook alleen 1Gbps poorten dus ook met een ander AP zou dit een harde limiet zijn. Wil je hoger op je (W)LAN scoren dan heb je een modem nodig met minimaal 2.5Gbps Ethernet, zoals de Sagemcom F3896LG (zwarte rechtopstaande baksteen) die Ziggo tegenwoordig levert. En een AP met 2.5Gbps poorten die 160Mbps kanaalbreedte ondersteunt. En dan nog kun je best-case pal bovenop de AP met hakken over de sloot misschien je 1.2Gbps halen. Maar op de bank even verderop mag je blij zijn met de helft daarvan.

Laat je overigens ook niet misleiden door monster-apparaten met veel teveel antennes en marketingblaat over snelheden in de duizenden Mbps. Die apparaten kunnen dat soms waar maken, maar alleen met een client die ook evenveel antennes heeft. En geen enkele reguliere WiFi-6 of WiFi-7 client (laptop, smartphone, tablet, PCIe of USB adapter voor desktop) heeft op dit moment meer dan 2 antennes. Idem voor beloftes dat je bij WiFi-7 in twee of zelfs drie banden tegelijk kunt communiceren: dat vereist twee of drie radio's die tegelijk actief kunnen zijn. Geen client die dat heeft. Op dit moment kun je met consumentenhardware onder realistische omstandigheden niet boven de 600Mbps verwachten met WiFi.

Oslik blyat! Oslik!