Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wasmachine afvoer loopt over

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57
Mijn vraag
Ik heb wel al wat topics over een soortgelijk probleem bekeken maar het lijkt niet 1:1 op mijn probleem te passen.
Het probleem is dat de wasmachine bij spoelen, het lijkt vooral bij zeep, het water uit de afvoer omhoog laat komen. Dit kwam eerst ook uit de afvoer van de cv ketel en bij de afvoer van de droger er uit maar dat is opgelost door bij de eerste een manchet te plaatsen en bij de droger afvoer een dop er in te plaatsen met kit rondom de afvoer van de droger.

Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen? De buis zit er volgens mij niet te ver in (een cm of 20), ik weet helaas niet wat de diameter van de afvoer is maar heb wel omdat die te dun was de rubber dop van de wasmachine afvoerslang af moeten halen (dit laatste zal misschien ook niet helpen...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSP5QZgcNexyvOdfQ-T4qs0qEGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssMPRPOKaUS9iRLdKMMDIA3u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8wzDmmPWPdsUu9CISWJqd6moog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Du0Is3M4Qjc9wjN9NUxFoAcA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO3Ber5D8PM9Xcqe4fSaRAGGXKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAor5F1YsuwIlZilW4MFuCnh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dat wordt als eerste eens doorraggen met een ontstoppingsveer om te voelen of je niet ergens toch een verstopping (of een beginnende verstopping) hebt.

ik zou overigens daar waar de buis met die wasmachine-afvoer de eerste knik maakt van 90 graden deze vervangen door 2 bochten van 45 graden. Maar dat ligt misschien meer aan mij, ik houd niet zo van die scherpe bochten als ik die kan vermijden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:53:Dit kwam eerst ook uit de afvoer van de cv ketel en bij de afvoer van de droger er uit maar dat is opgelost door bij de eerste een manchet te plaatsen en bij de droger afvoer een dop er in te plaatsen met kit rondom de afvoer van de droger.
dit is niet "opgelost"...je hebt voorkomen dat het water er daar uitspuit, het water gaat nu een andere route zoeken,

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 20-11-2025 11:01 . Reden: tiepvout ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad eerst eens nagaan of er dan niet een verstopping zit waardoor het water domweg niet snel genoeg weg kan. Al die afvoeren afdichten is symptoombestrijding en geeft mogelijk ook nog problemen met ontluchting. Dergelijke aansluitingen horen volgens mij juist open te zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• datadevil
Dit is waarom ik het hier vraag.. ik weet er te weinig van en met de vorige wasmachine / droger combinatie ging het na deze aanpassingen goed.
Een verstopping zou kunnen maar is lastig te verifieren denk ik, we hebben er eerder al wel eens ontstopper doorheen laten lopen. Zouden dingen als geen sifon, evt te dunne buizen etc nog het ding kunnen zijn?

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:58
Ik kan niet precies zien hoe die loopt maar:

- diameter van de afvoerbuis lijkt klein, is dit 32mm?
- Bij de 2e foto lijkt het rechterdeel af te lopen. Is dit het deel wat naar de wasmachine gaat, of jusit eht deel wat richting de hoofdafvoer gaat?
- Inderdaad 90garden bochten proberen te vermijden
- Ik zie ook nergens een sifon, zit deze wel ergens?

Maar is dit een nieuw fenomeen? Als het hiervoor wel goed ging zou ik eerder neigen naar een verstopping ergens..

EDIT: met de vorige wasmachine ging het dus wel goed. Dan kan het alsnog wel de maat van de buizen zijn, wellicht pompt de nieuwe wasmachine meer water af in 1x.

[ Voor 14% gewijzigd door Pindakaas op 20-11-2025 11:02 ]

don't mind me

• datadevil
Fraggert schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:56:
Dat wordt als eerste eens doorraggen met een ontstoppingsveer om te voelen of je niet ergens toch een verstopping (of een beginnende verstopping) hebt.

ik zou overigens daar waar de buis met die wasmachine-afvoer de eerste knik maakt van 90 graden deze vervangen door 2 bochten van 45 graden. Maar dat ligt misschien meer aan mij, ik houd niet zo van die scherpe bochten als ik die kan vermijden.
met de veer heb ik gedaan, leek niet verstopt te zijn. Die 45 graden zou ik naar kunnen kijken hoe ik dat daar kan doen, vind het zelf ook nogal een scherpe bocht

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:35
Je vorige wasmachine was :
A: Oud
B: Had minder capaciteit
*doorhalen wat niet van toepassing is.

Maar het scheelt nogal of een wasmachine 5 of 10 liter water weg moet pompen en of dat met een betere snellere nieuwere pomp gebeurt. Dat kan dus verklaren waaorm je er met je oude wasmachine geen last van had.

Gebruik je vloeibaar wasmiddel? Dit is namelijk ook een bron van verstoppingen, en ik gok dat dat hier gewoon het geval is.

Eric, Signing off !!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die 90° bocht onder de wasmachine aansluiting verklaart niet waarom het water er dan bij die andere aansluitingen uit komt, want als dat een bottleneck zou zijn, dan is dat vóór de rest van de aansluitingen. Dat het er bij de rest van de aansluitingen uit komt duidt op een bottleneck voorbij die andere aansluitingen.

Edit: die 90° bocht is dus van de droger, dat is dus sowieso niet relevant voor een probleem met afvoer van de wasmachine.

Zit daar nog ergens een sifon? Dat zou de meest voor de hand liggende plek zijn om verstopt te raken.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 20-11-2025 11:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:03
Wat gebeurd er als je er een gieter met 10L water in leeg giet?
Loopt het meteen weg of stroomt het over?

Gooi je niet gewoon teveel zeep in de wasmachine?
In ons vorige huis hadden we een waterontharder, dus dan moet je er ook niet teveel zeep in doen.
Heb er per ongeluk een keer een beetje teveel in gedaan en al het schuim wat er daardoor teveel was, lag daarna mooi op de vloer waardoor daar ook alles nat werd.

PV Output

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:37
probleem is hier een te kleine buis. voor een wasmachine aansluiting wordt minimaal een buis met een diameter van 50mm geadviseerd. Dit staat ook zo in de norm. die 90 graden bocht is niet het probleem en is ook gewoon volgens de norm.

Door een te kleine buis en te veel water af willen voeren, loopt het water niet goed door een gaat het de weg van de minste weerstand zoeken. dat is dus naar boven bij de eerste opening die die vind. Door die ene afvoer af te dichten verplaats je alleen het probleem.

Enigste juiste optie is om je leiding te vergroten.

• datadevil
Rensjuh schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:07:
Wat gebeurd er als je er een gieter met 10L water in leeg giet?
Loopt het meteen weg of stroomt het over?

Gooi je niet gewoon teveel zeep in de wasmachine?
In ons vorige huis hadden we een waterontharder, dus dan moet je er ook niet teveel zeep in doen.
Heb er per ongeluk een keer een beetje teveel in gedaan en al het schuim wat er daardoor teveel was, lag daarna mooi op de vloer waardoor daar ook alles nat werd.
de zeep wordt automatisch gedoseerd, en is op onze water hardheid ingesteld.
Wat betreft die 10L, dat ga ik testen, ik vermoed dat dat nog goed gaat omdat het alleen bij zeep lijkt te zijn

• datadevil
Stormcagy schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:09:
probleem is hier een te kleine buis. voor een wasmachine aansluiting wordt minimaal een buis met een diameter van 50mm geadviseerd. Dit staat ook zo in de norm. die 90 graden bocht is niet het probleem en is ook gewoon volgens de norm.

Door een te kleine buis en te veel water af willen voeren, loopt het water niet goed door een gaat het de weg van de minste weerstand zoeken. dat is dus naar boven bij de eerste opening die die vind. Door die ene afvoer af te dichten verplaats je alleen het probleem.

Enigste juiste optie is om je leiding te vergroten.
ik heb gekeken en het is inderdaad 3nogiets, zal dan die 3.2 zijn uit een eerdere vraag. Moet dan het hele stuk tot de afvoer naar beneden 4 of 5 worden? Dat is namelijk nogal een stuk en wordt ook lastig passen tussen sommige andere leidingen. Oftewel, kan ik weg komen met bijvoorbeeld het eerste stuk 4 of 5cm, dan een sifon (omdat die nu ook ontbreekt....) en dan naar de 3.2 gaan bijvoorbeeld iets na die 90 bocht van de tweede foto?

• datadevil
Orion84 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:04:
Die 90° bocht onder de wasmachine aansluiting verklaart niet waarom het water er dan bij die andere aansluitingen uit komt, want als dat een bottleneck zou zijn, dan is dat vóór de rest van de aansluitingen. Dat het er bij de rest van de aansluitingen uit komt duidt op een bottleneck voorbij die andere aansluitingen.

Zit daar nog ergens een sifon? Dat zou de meest voor de hand liggende plek zijn om verstopt te raken.
de 90 graden zou dus daar kunnen blijven, dat lees ik ook elders want daar las ik "Liggende bochten 45, van horizontaal naar verticaal 90", zou ik dus die bocht verderop moeten aanpassen juist naar evt andere dingen die hier genoemd worden?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:10:
[...]

de zeep wordt automatisch gedoseerd, en is op onze water hardheid ingesteld.
Wat betreft die 10L, dat ga ik testen, ik vermoed dat dat nog goed gaat omdat het alleen bij zeep lijkt te zijn
Dan doe je 10liter water met zeep?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:52
als er alleen zeep uitkomt, gaat erdus veel te veel zeep de wasmachine in, als dit automatisch gaat moet je dit dus afstellen

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En als er water (met zeep) uit komt, dan kan het ook simpelweg zijn dat bij die stap in het programma het meeste water wordt afgepompt.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:57
De diameter van de afvoer zou in dit geval niet het probleem mogen zijn want het afvoerbuisje van de wasmachine is nog veel dunner.
Maar wat is dat stuk witte buis? Als die geen functie heeft dan zou ik dat stuk vervangen en verlijmen met het grijze gedeelte. Alle 90 graden bochten vervangen door 2x 45 graden en het buisgedeelte dat nu na de 1e 90 graden bocht proberen wat "afschot" te geven zodat het water met sop nog sneller wordt afgevoerd.
Er moet ook een ontluchting zijn waar de wasmachine afvoer ingestoken is.

• Stormcagy
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:12:
[...]

ik heb gekeken en het is inderdaad 3nogiets, zal dan die 3.2 zijn uit een eerdere vraag. Moet dan het hele stuk tot de afvoer naar beneden 4 of 5 worden? Dat is namelijk nogal een stuk en wordt ook lastig passen tussen sommige andere leidingen. Oftewel, kan ik weg komen met bijvoorbeeld het eerste stuk 4 of 5cm, dan een sifon (omdat die nu ook ontbreekt....) en dan naar de 3.2 gaan bijvoorbeeld iets na die 90 bocht van de tweede foto?
Als je het netjes zou willen doen, zou je alle leidingen na de wasmachine moeten vergroten naar minimaal 50mm buis tot je bij de standleiding uitkomt of er een ander toestel bij komt.

Het ziet er ook niet uit dat dit ooit gemaakt is als plek om je wasmachine neer te zetten/aan te sluiten. het beste kan je je wasmachine aansluiting met sifon als hieronder aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AjOnWlrMQDpUg4xfnVjGbcFa4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/i3VrKp7t3kKdrQTya0WheMOV.webp?f=user_large

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

vogelmans schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:22:
Maar wat is dat stuk witte buis? Als die geen functie heeft dan zou ik dat stuk vervangen en verlijmen met het grijze gedeelte.
Dat is zo te zien waar de afvoer van de CV er bij komt? Dat lijkt me niet heel relevant voor het probleem?

• Stormcagy
De diameter van de afvoer zou in dit geval niet het probleem mogen zijn want het afvoerbuisje van de wasmachine is nog veel dunner.
Maar wat is dat stuk witte buis? Als die geen functie heeft dan zou ik dat stuk vervangen en verlijmen met het grijze gedeelte. Alle 90 graden bochten vervangen door 2x 45 graden en het buisgedeelte dat nu na de 1e 90 graden bocht proberen wat "afschot" te geven zodat het water met sop nog sneller wordt afgevoerd.
Wat een niet zeggende reactie is dit, als je er geen verstand van hebt graag niet reageren. Het feit dat je niet weet wat dat witte stuk is zegt genoeg. Dat witte stuk is een sifon. 1 90 graden bocht mag toegepast worden als eerste bocht na een aansluiting. van verticaal naar horizontaal.

Het feit dat de slang van de wasmachine dunner is komt omdat daar een pomp achter zit. op het moment dat het water uit die slang in je grijze afvoer terecht komt doet die pomp niks meer. dan gelden er andere regels. daarom moet je afvoer buis minimaal 50mm zijn.

• datadevil
sorry, de foto heeft de afvoer van de droger (rechts) en wasmachine (links), jij kijkt wellicht naar dat? En de witte buis is de aanvoer van het water.
Ontluchting dmv een sifon dan?

• datadevil
Stormcagy schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:23:
[...]

Als je het netjes zou willen doen, zou je alle leidingen na de wasmachine moeten vergroten naar minimaal 50mm buis tot je bij de standleiding uitkomt of er een ander toestel bij komt.

Het ziet er ook niet uit dat dit ooit gemaakt is als plek om je wasmachine neer te zetten/aan te sluiten. het beste kan je je wasmachine aansluiting met sifon als hieronder aansluiten.

[Afbeelding]
het is inderdaad later toegevoegd, het was alleen de afvoer van de CV ketel. Als ik het allemaal naar 50 moet omzetten moet ik dus inderdaad worstelen met ruimte en ook met 50 de grote riool afvoer in op zolder, dat laatste vind ik ook wel een spannend iets om zelf te doen.

• Stormcagy
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:29:
[...]

het is inderdaad later toegevoegd, het was alleen de afvoer van de CV ketel. Als ik het allemaal naar 50 moet omzetten moet ik dus inderdaad worstelen met ruimte en ook met 50 de grote riool afvoer in op zolder, dat laatste vind ik ook wel een spannend iets om zelf te doen.
Ja precies dat dacht ik al. voor alleen cv lekwater is die 32mm voldoende. voor een droger en wasmachine niet.

Een beetje loodgieter kan dit, mits die er goed bij kan, binnen 1-2 uur netjes maken. Ligt er ook aan hoe de aansluiting op je standleiding is.

kan je een foto maken van hoe die het 'grote' riool in gaat?

[ Voor 19% gewijzigd door Stormcagy op 20-11-2025 11:33 ]

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43
Zoals meerdere aangeven, ik denk inderdaad dat het debiet van je afvoer onvoldoende is, waardoor er ergens een bottleneck ontstaat, waar het water niet snel genoeg doorloopt. Zelf iets aansluiten, ook op een andere buis (110 of 125) kan spannend zijn, daar zijn loodgieters voor eventueel, 40 of beter nog 50 mm geeft als t goed is voldoende debiet. Succes in elk geval!

Dit kan helpen in elk geval om op buis 110 aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu0WMwhXfxXPlEjWmmZ5h1OsoW0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MUs8fEEMSXDEsr8erokW3ABD.jpg?f=user_large

Weet t soms wel beter

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@datadevil

check ook even hier Afvoer wasmachine en vaatwasser 40 of 50

40 is toch wel minimaal als consensus, voorkeur naar 50 waar mogelijk.

ik las dat je al met een veer aan de slag was gegaan......die duw je best nog wel makkelijk door een verstopping heen als je niet zo'n borstel erop hebt zitten, die kan meteen dan de boel schoon raggen.

• vogelmans
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:28:
[...]

sorry, de foto heeft de afvoer van de droger (rechts) en wasmachine (links), jij kijkt wellicht naar dat? En de witte buis is de aanvoer van het water.
Ontluchting dmv een sifon dan?
Ik bedoelde dat witte gedeelte op de laatste foto. De sifon zou ik plaatsen zoals aangegeven op een eerdere foto.
Als je het gedeelte hebt afgekit waar de afvoerslang van de wasmachine de afvoer ingaat dat moet daar iets van ontluchting komen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is een droogsifon en die zou ik niet toepassen bij een wasmachine. Best kans dat het membraam vast gaat plakken door zeepresten en problemen geeft.

Zo'n droogsifon is overigens ook een behoorlijke bottleneck. Als je dan al maar 32mm hebt dan wordt dat nog erger door dit type sifon.

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 20-11-2025 11:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• vogelmans
Glashelder schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:42:
Dat is een droogsifon en die zou ik niet toepassen bij een wasmachine. Best kans dat het membraam vast gaat plakken door zeepresten en problemen geeft.

Zo'n droogsifon is overigens ook een behoorlijke bottleneck. Als je dan al maar 32mm hebt dan wordt dat nog erger door dit type sifon.
Precies dat bedoel ik!

• datadevil
Glashelder schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:42:

die zit vanaf de CV ketel naar de afvoer maar daar gaat het water van de wasmachine niet doorheen maar onderdoor als het goed is? Hij zit daar eigenlijk sinds we een loodgieter hebben gevraagd om op te lossen dat er water uit de cv afvoer omhoog kwam..

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar moet uberhaupt de beluchting vandaan komen als de afvoer bij de droger met een dop en kit is afgedicht en de wasmachineslang het gehele gat opvult bij de wasmachine? Bij flink storten door de wasmachine gaat de boel zo vacuum trekken en inderdaad overlopen.

(dit als aanvulling op de missende syfons)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 20-11-2025 12:23 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:18:
[...]

die zit vanaf de CV ketel naar de afvoer maar daar gaat het water van de wasmachine niet doorheen maar onderdoor als het goed is? Hij zit daar eigenlijk sinds we een loodgieter hebben gevraagd om op te lossen dat er water uit de cv afvoer omhoog kwam..
Ja, dat functioneert ook min of meer als keerklep ja. Hoe dan ook, niet de oorzaak van het probleem. Dat zit ‘m denk ik toch echt in verstopping of te dunne afvoer.

En dat inmiddels al die ontluchtingsmogelijkheden afgesloten zijn zal daarbij ook niet helpen nee, zeker niet in combinatie met een te smalle buis.

[ Voor 61% gewijzigd door Orion84 op 20-11-2025 12:25 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Stormcagy schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:27:
[...]

1 90 graden bocht mag toegepast worden als eerste bocht na een aansluiting. van verticaal naar horizontaal.
Waar kan ik dit vinden in de norm?
Als deze bovenaan zou zitten prima prima, in dit geval zou ik er toch 2x45 gr van maken (zoals bij de linker aansluiting op de eerste foto).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bobmeister schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:25:
[...]

Waar kan ik dit vinden in de norm?
Als deze bovenaan zou zitten prima prima, in dit geval zou ik er toch 2x45 gr van maken (zoals bij de linker aansluiting op de eerste foto).
Maar die 90° bocht zit in de afvoer van de droger, die sowieso veel minder volume zal afpompen, maar hoe dan ook irrelevant voor de afvoer van de wasmachine.

• datadevil
pagani schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:22:
Waar moet uberhaupt de beluchting vandaan komen als de afvoer bij de droger met een dop en kit is afgedicht en de wasmachineslang het gehele gat opvult bij de wasmachine? Bij flink storten door de wasmachine gaat de boel zo vacuum trekken en inderdaad overlopen.

(dit als aanvulling op de missende syfons)
dat is inderdaad nu duidelijk. Een dikkere diameter zou dan lucht brengen of moet ik een sifon hebben die dat kan regelen? En stel dat ik dat doe, dan blijft de upgrade naar 5 nodig? (ik probeer heel desperate dat te ontwijken ;-))

• vogelmans
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:28:
[...]

dat is inderdaad nu duidelijk. Een dikkere diameter zou dan lucht brengen of moet ik een sifon hebben die dat kan regelen? En stel dat ik dat doe, dan blijft de upgrade naar 5 nodig? (ik probeer heel desperate dat te ontwijken ;-))
Waar nu de wasmachine afvoer de buis ingaat vervangen door een Y stuk. De afvoer in het schuine gedeelte monteren en het rechte stuk met 20 cm verlengen en daar een dop oplijmen en daar een gat van 10mm inboren of een speciale ontluchtingsklep kan ook.
Het sifon monteren (tegen stank uit riool) zoals een eerder getoonde foto.
Probeer de horizontale afvoerbuis wat "afschot" te geven, hoeft niet veel te zijn.

• datadevil
basjuh schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:34:
Zoals meerdere aangeven, ik denk inderdaad dat het debiet van je afvoer onvoldoende is, waardoor er ergens een bottleneck ontstaat, waar het water niet snel genoeg doorloopt. Zelf iets aansluiten, ook op een andere buis (110 of 125) kan spannend zijn, daar zijn loodgieters voor eventueel, 40 of beter nog 50 mm geeft als t goed is voldoende debiet. Succes in elk geval!

Dit kan helpen in elk geval om op buis 110 aan te sluiten.
[Afbeelding]
foto hierbij, zoals je ziet een staande dus dan moet het op een andere manier als ik het zo lees elders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr9eTDplqETprVuyWLwf4RNXR6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsL7kY7txcdcWGZTAX6IjTR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpWudvEvysNzp8SDxYyQy5fXa5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRenHR9VpH6AauY8FH24ldUW.jpg?f=fotoalbum_large

• Pindakaas
Die laatste foto, dat grijze gedeelte gaat naar je wasmachein/cv/droger toe? Welke maat is dat?

don't mind me

• datadevil
Pindakaas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:23:
Die laatste foto, dat grijze gedeelte gaat naar je wasmachein/cv/droger toe? Welke maat is dat?
ik vind het lastig te zien maar heb een foto gemaakt van net er na, waar de bochten in een recht stuk overgaan en waar denk ik maten opstaan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgQ0YQmuY77aoXW2ugCZfFHCpmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA3U5eV43QFTsJ8aPy4mJQfZ.jpg?f=fotoalbum_large
Helpt dat?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat witgekliederde deel is de buis die naar cv/wasmachine/droger loopt? Die lijkt sowieso een stuk dunner dan wat dat 40-45 knietje is? Zit daar nog een ring in om dat passend te maken of zo?

• datadevil
Orion84 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:54:
Dat witgekliederde deel is de buis die naar cv/wasmachine/droger loopt? Die lijkt sowieso een stuk dunner dan wat dat 40-45 knietje is? Zit daar nog een ring in om dat passend te maken of zo?
dat loopt inderdaad over een stuk van een meter of 5 met allerlei bochten en andere zaken langs de CV ketel naar de wasmachine/droger.
Of er een ring inzit durf ik niet te zeggen en kan ik denk ik ook niet goed zien daar maar als ik het inderdaad goed heb gemeten dat de andere buis 32 is dan zou dat wel moeten lijkt me..?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:10
Zo te zien betreft het geen nieuwbouw.
Dan zou ik toch een camera-inspectie laten doen tot aan de aansluiting op het gemeenteriool.
Ik had iets soortgelijks, weliswaar als onderste bewoner van een appartementengebouw maar toch.
Bleek 'gewoon' de buis vlak voor de aansluiting op het gemeenteriool bijna helemaal verstopt te zitten waardoor deze geen lucht kon trekken en volliep.
Volgens de professionele ontstoppingsdienst komt dit o.a. omdat (sommige) mensen caustic soda (ontstopper in korrelvorm) gebruiken. Daarmee wordt een plaatselijke verstopping wel opgeheven maar omdat dat deels door verhitting gebeurt is er een risico dat het verwarmde vet een eind verderop (bij de aansluiting) weer gaat stollen en dat de verstopping dus daar weer optreedt.
Bij mij is de stoep opengemaakt, de afvoerleiding onder hoge druk schoongemaakt en ik heb nadien geen last meer gehad. Geen kosten voor mij, maar dat is (in dit geval) het 'voordeel' van huren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• datadevil
Yaksa schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:00:
Zo te zien betreft het geen nieuwbouw.
Dan zou ik toch een camera-inspectie laten doen tot aan de aansluiting op het gemeenteriool.
Ik had iets soortgelijks, weliswaar als onderste bewoner van een appartementengebouw maar toch.
Bleek 'gewoon' de buis vlak voor de aansluiting op het gemeenteriool bijna helemaal verstopt te zitten waardoor deze geen lucht kon trekken en volliep.
Volgens de professionele ontstoppingsdienst komt dit o.a. omdat (sommige) mensen caustic soda (ontstopper in korrelvorm) gebruiken. Daarmee wordt een plaatselijke verstopping wel opgeheven maar omdat dat deels door verhitting gebeurt is er een risico dat het verwarmde vet een eind verderop (bij de aansluiting) weer gaat stollen en dat de verstopping dus daar weer optreedt.
Bij mij is de stoep opengemaakt, de afvoerleiding onder hoge druk schoongemaakt en ik heb nadien geen last meer gehad. Geen kosten voor mij, maar dat is (in dit geval) het 'voordeel' van huren.
Nou in dit geval is dit de enige plek waar dit probleem speelt en lopen wc's, wastafels, vaatwasser, douche en bad allemaal zonder problemen goed door, dan lijkt me dat toch niet het issue?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt me, zeker als je er zelf voor opdraait en er geen signalen zijn van verstoppingen verderop inderdaad ook nogal een prijzige optie. Ik zou eerst eens kijken om die dunne leiding te vervangen door wat groters en/of eerst zelf even met een simpele inspectiecamera die buis doorkijken. Zo'n camera kost je de kop niet en is hoe dan ook erg handig om in huis te hebben naar mijn ervaring.

• vogelmans
Inderdaad veel bochten in de afvoer. Daar waar de dunnere buis op het dikkere T stuk aansluit kan ook een probleem zitten, het is sowieso een vreemde verbinding. Dat zou sowieso beter een Y verbinding kunnen worden.
Het allerbeste zou zijn om de totale afvoer in de dikte van het T stuk uit te voeren, in ieder geval vanaf het Y stuk waar 2 afvoeren (droger en wasmachine) samenkomen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:10
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:06:[...]Nou in dit geval is dit de enige plek waar dit probleem speelt en lopen wc's, wastafels, vaatwasser, douche en bad allemaal zonder problemen goed door, dan lijkt me dat toch niet het issue?
Dat dacht ik ook, totdat ik tot de ontdekking kwam dat die op een andere leiding zitten en op een andere rioolput uitkomen. (In jouw geval kan dat anders zijn natuurlijk).
Desalniettemin kan een riool-inspectie geen kwaad, weet je meteen hoe het onder de grond er uit ziet en of je nog problemen kunt verwachten in de toekomst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Pindakaas
datadevil schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:51:
[...]

ik vind het lastig te zien maar heb een foto gemaakt van net er na, waar de bochten in een recht stuk overgaan en waar denk ik maten opstaan:[Afbeelding]
Helpt dat?
Lijkt een 40mm leiding. En vermoedelijk hebben ze daar met een mof een 32mm leiding in gestopt.

Wellicht kan je door de boel wat te verhitten het 32mm stuk met mof er uit krijgen en vanaf daar een 40mm leiding (laten) maken.
Misschien dan niet helemaal volgens de standaard van 50mm, maar hoogst waarschijnlijk dik genoeg voor de nieuwe wasmachine.

Een verstopping in het huidige stuk zou alsnog de reden kunnen zijn natuurlijk, maar uiteindelijk kom je er niet onderuit om de boel wat dikker te maken.

don't mind me

• datadevil
Ik zit nog te denken om tegen de wand bij de CV een staande leiding te maken die dan langer kan zijn dan nu achter de wasmachine, in 50 dik, met netjes een siphon en die dan 50 dik naar de huidige afvoer aansluiting van de wasmachine te laten lopen met daar een verloop van 50 naar 32.
Op die manier heb ik een heel stuk langer 50mm en kan dat wellicht de eerste druk opvangen.Nog creatiever: sluit het y stuk bijna onderaan van dit staande stuk aan en maak zo 2 communicerende vaten, maar misschien is dat al helemaal te gek.

Waarom deze oplossing? We willen het toilet op de 1e verdieping laten aanpassen en naast de CV zit de ventilatie buis door een koof naar dat toilet. Mijn idee is dan dat ze daar de afvoer van de wasmachine op dat moment naar beneden kunnen laten lopen en we dan dus dat hele stuk op 50 hebben, en dan kan de cv ook daarbij of we laten die op het bestaande stuk.

Ik zou dus tijdelijk hopelijk de afvoer goed genoeg hebben, het risico op verstopping door de 32 blijft maar dat wordt op middel-lange termijn dan opgelost door de afvoer naar de wc om te leggen.

• Pindakaas
De afvoer door de WC beneden klinkt als een goed plan.

Tijdelijk een stuk 50mm aanleggen, geen idee of dat werkt maar je kan het allicht proberen. Als je dan toch die 32mm afzaagd, haal er dan gelijk even een veer doorheen voor de zekerheid ;)

don't mind me

Pagina: 1