Afvoer wasmachine en vaatwasser 40 of 50

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi Tweakers, ik ben afvoer leidingwerk voor keuken aan het maken en er komt een 50mm pvc buis op 2cm/m afschot vanaf mijn schiereiland naar de plek waar ie de vloer in gaat. Aan het eind van die buis komt de vaatwasser/spoelbak. Ca 1 meter voordat afvoer vloer in gaat komt wasmachine / wasdroger/ fontijn.

Mijn plan was om de aftakking naar de wasmachine /droger/fontijn gewoon met 40mm pvc te doen. Dus op buis komt een t stuk van 50 en daarboven ga ik op 40 verder met sifon en y stukken.

Soortgelijk voor de vaatwasser (die komt geklemd op een pijpje) en spoelbak.

Mijn vraag: heeft het enige toegevogede waarde om alles naar de wasmachine ook in 50mm uit te voeren. Dus de sifon en buis omhoog daar waar de slang erin komt te hangen. Of is 40 gewoon afdoende ?

Idem voor de vaatwasser,.. gewoon via 40mm naar benden sifon door en dan de 50 in of alles in 50 ?

Ik vraag dit omdat ik in de bouwmarkt zag dat met tegenwoordig 50 tot 75 aangeeft voor een wasmachine ??? Nu ben ik wat van oude stempel en in mijn tijd was dat altijd gewoon 40... kortom ik ben wat in verwarring ...maar kan nu nog kiezen / aanpassen

gr mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
40 gaat wel goed maar als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd alles in 50 uitvoeren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi ja zal liggend en overgang omhoog in 50 doen incl de sifon en dan over op 40 met y stuk etc thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Maar het kan jouw gewoonte we zijn maar voortschrijdend inzicht kan toch iets anders hebben opgeleverd? het is niet zo dat de kosten tussen 40mm en 50mm buis je zullen nekken toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Lol het gaat natuurlijk niet om kosten maar was wat verbaasd dat ik die ruimere maten als aanbeveling zag staan.. maar doe lekker 50 incl de sifon en daarboven y in 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Als alles perfect schoon is, op perfect afschot ligt, en de beluchting/ontluchting is perfect (denk aan vernauwingen die correct liggen op luchtcirculatie), dan zal die 40 vast voldoen. Zodra er echter een imperfectie is, wat ophoping van vuil in de buis ofzo, dan kom je met 40 veel sneller in de problemen dan met 50.
Ik zou zelf de hoofdleidingen in de vloer zo groot mogelijk nemen, de individuele aftakkingen kan je dan gerust wat kleiner nemen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Er komt amper water uit een vaatwas... Een wasmachine pompt af tegen een redelijke snelheid, maar een vaatwas heeft daarbij vergeleken een pisstraaltje. +50mm lijkt me daarvoor ook nogal overdreven, maar goed, ik ben geen loodgieter.
naftebakje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:52:
Ik zou zelf de hoofdleidingen in de vloer zo groot mogelijk nemen, de individuele aftakkingen kan je dan gerust wat kleiner nemen.
Hoe groter de buis, hoe eerder er wat blijft liggen.

Waarom? Grotere buis = grotere diameter = breder watervlak = minder diep = meer kans op grotere deeltjes die niet goed meegevoerd worden = meer kans op verstoppingen :P

De praktijk is dus een combinatie van "groot genoeg" en "niet te groot" :)

[ Voor 27% gewijzigd door Slonzo op 11-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Slonzo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Hoe groter de buis, hoe eerder er wat blijft liggen.

Waarom? Grotere buis = grotere diameter = breder watervlak = minder diep = meer kans op grotere deeltjes die niet goed meegevoerd worden = meer kans op verstoppingen :P

De praktijk is dus een combinatie van "groot genoeg" en "niet te groot" :)
Hetzelfde met afschot, teveel en de vaste fractie blijft liggen omdat de vloeibare fractie te snel weg is, te weinig en alles blijft ook liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
2cm per meter afschot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
1cm / m is voldoende.

Zie ook: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Zie ook pagina 24 trouwens, hierin staat voor vaatwasser en wasmachine een sifon van 40 aangesloten op een vloerbuis (verticaal) van 50 die uiteindelijk op een 75 toestelleiding (horizontaal) uitkomt.

Dus T-stuk van 50 pakken en pas bij de sifon / stankafsluiter naar 40 gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door BlueKeenan op 11-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-04 13:42
Alles horizontaal in de vloer 50mm minimaal. de aftakking verticaal naar je wasmachine kan prima naar 40mm

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Thx all 50 hori en daarboven 40 is het inkiddels geworden
Pagina: 1