Vraag

• Hendriksson
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-11 20:07
Beste mensen, wij- vrouw, zoon en ik- gaan in Zweden wonen. We gaan het huis daar flink opknappen en zullen onszelf uitdagen om zoveel mogelijk zelf te doen.
De verwarming en het warm water wil ik doen met zonnecollectoren en hout cv kachel die een buffervat verwarmen waar vanuit vloerverwarming en tapwater gebruikt kunnen worden.
Geen gas, geen warmtepomp. Evt wel boiler voor naverwarmen.
Ik zie veel schema’s voorbijkomen die te gecompliceerd voor mij zijn en/of teveel opties bevatten.
Is er hier iemand die een schema kan maken voor onze situatie zodat ik wat meer zicht krijg op de werking van zo’n systeem?
Alvast bedankt!! (Ook voor tips in wat voor vorm dan ook) gr. Jac

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40
Vraag een lokale installateur om wat men daar pleegt te doen. Oftewel, vraag de toekomstige buren wie je dat kunt vragen.

Nee, serieus.

Leg je meteen contacten in de omgeving.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
1000L boiler neerzetten met hygiënespiraal erin voor het tapwater?
Op de boiler de hout-cv aansluiten en de collectoren via een tweede spiraal of platenwisselaar.
Volgens mij ben je er dan wel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het lijkt me erg onhandig als degenen die je systeem begrijpen op grote afstand zit. Een vakman zal zijn eigen ideeën hebben over wat te ondersteunen en servicen is met de spullen die ter plekke te krijgen zijn.
Tweakers willen altijd meedenken, maar ik denk niet dat ze midden in de winter langs gaan komen om jouw systeem aan de plaatselijke loodgieter uit te leggen...

Beter is het om andersom te doen; een lokale club die een schema en offerte maakt en dat je er in dit topic op laat schieten of uitleg vraagt. Met als risico dat 'wij' met onze laagland-zeeklimaat-bril de Zweedse keuzes niet op waarde schatten.

Ik ben bang dat je met je eisen enige complexiteit niet kan ontwijken (cq dat het ontwijken tot problemen gaat leiden).
Een houtcv loop is doorgaans complex omdat de houtkachel zo snel mogelijk op temperatuur moet komen om teervorming en schoorsteenbranden te voorkomen. Dat vereist een eigen circulatiepomp, thermostaatklep etc. Pas als hij op temperatuur is (>80 graden) kan er voorzichtig heet water naar de buffer lopen. Bovendien is er ook een goed veiligheidsventiel en noodkoeling nodig omdat de houtkachel niet (meteen) uit gaat als de buffer op temperatuur is, en er mag niets gaan koken.
Een zonneboiler wordt gecompliceerd door de scheiding met een warmtewisselaar om glycol mogelijk te maken (wat is je ontwerp-buitentemperatuur?) dus extra expansievat, overdrukventiel, circulatiepomp etc. Bovendien natuurlijk nog een zwik sensoren en besturing.
Vloerverwarming vervolgens werkt op een lagere temperatuur dan die twee dingen gaan leveren, dus ook daar een eigen circulatiepomp, thermostaatklep etc.
Daar bovenop komt dan nog een ruimtethermostaat.
Dit is de absoluut minimale complexiteit, en dan kan je nog niet warm douchen.

Uiteindelijk ben je het zat om met elke krat hout een een hoop rommel je woonkamer binnen te halen, sta je weer eens in een splinter, is de romantiek van houtstook eraf en wil je toch een warmtepomp.

Wil je het simpel? Dan kom je op een niet cv-gekoppelde houthaard in de woonkamer en een split-warmtepomp met hulpverwarming direct op je vloerverwarming. PV-panelen in plaats van zonneboiler als je zonkracht wil gebruiken, boilervat erbij voor douchen en klaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.