PhilipsFan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:13:
Ik begrijp de obsessie niet zo om je apparaten altijd van de stroom te willen halen. 40 jaar geleden was dat een issue, toen had je tv's met een standby-stand waarbij de beeldbuis aan bleef en alle opladers/adapters hadden een transformator die altijd warmte genereert.
Tegenwoordig is alles een schakelende voeding, die verbruiken echt absurd weinig stroom als er geen load aan hangt. De EU heeft ook allerlei verplichtingen voor fabrikanten ingevoerd om apparaten zuiniger te maken. Dus het stroomverbruik van een beeldscherm dat niet gebruikt wordt, is echt verwaarloosbaar.
Daarnaast heb je apparaten die het helemaal niet leuk vinden om van de stroom gehaald te worden. Al genoemd zijn OLED-tv's die graag een refresh cycle willen draaien, maar inktjetprinters houden er ook niet van als je gewoon de stekker eruit trekt. Die willen graag eerst de overbodige inkt uit de kop spuiten om te voorkomen dat die opdroogt.
Dus, ga je ergens anders druk om maken en laat die apparaten gewoon aan de stroom. Het is zelfs bij dure stroom niet iets waar je arm van wordt.
Er is ook nog een andere (mijn) reden om dit te doen.
Ik wil zo min mogelijk apparaten onbeheerd aan de stroom laten als ik er niet (bewust) bij aanwezig ben.
En aan de bewuste stekkerdoos hangen nog meer apparaten.
Grappig wat je zegt want ik maakte mij helemaal nergens druk om voor w.b.t. mijn OLED t.v. en gezien de leeftijd en het aantal uren is dat dus ook nergens voor nodig blijkbaar.
Zo is er andersom ook dus een argument voor het druk maken om niets.
Ik zeg dat wel met enige nuance, omdat ik de waarheid hierover niet in pacht heb...
Daarom had ik nog overwogen om, n.a.v. een aantal reacties hier, een vraag hierover te sturen aan LG.
In de handleiding van mijn CX tv staat nergens vermeld dat ik de stroom er niet af mag/moet halen...
Er staat alleen een "opmerking".
Het enige wat ik vanaf dag 1 aan heb staan is de logo luminatie op "hoog".
Zelfs de helderheid en het OLED lampje heb ik voluit staan sinds dag 1 omdat ik afwisselend game- of tv kijken op het toestel.
Wellicht valt het door die afwisseling dan ook wel mee (zegmaar: er is gewoon niets aan op te merken).
Ik zet de tv altijd eerst gewoon "uit" met de afstandsbediening en pas kort daarna haal ik de stroom eraf.
De tv heeft dus al bijna 8000 uren kijktijd.
Wat in de handleiding staat over "Pixel-refresher" dat is toch echt een heel ander process dan wat mijn tv sporadisch wel eens wil doen nadat ik de tv aangezet heb.
Want dat duurt maar maximaal 5 minuten (er wordt ook gemeld dat dit maximaal 5 minuten duurt).
Wanneer de tv daar om vraagt na het aanzetten, dan doe ik dat.
De handleiding lijkt wel 2 vormen van Pixel-refresher te benoemen; onder hele ander omstandigheden en met verschillende tijdsduur.
Ik denk dat hetgeen wat de tv (elke keer, als ik het goed begrijp?) ná 4 uur kijken doet gedaan wordt ná die 4 uur kijken en na de tv uitzetten, op standby... of na de tv uitzetten, de stroom eraf halen en de tv dan vervolgens weer inschakelen (zoals in mijn geval).
Informatie over functies die
beeldkwaliteit ondersteunen in
verband met tijdelijke nabeelden
• LG OLED tv's bieden een functie genaamd Pixel Refresher die helpt
bij het voorkomen van tijdelijke nabeelden.
• Wanneer de totale kijktijd van de tv 2000 uur of meer bereikt
(gelijk aan vijf uur per dag in een jaar), wordt Pixel Refresher
automatisch geactiveerd wanneer de tv uit staat. Wanneer de tv
wordt uitgezet, verschijnt er een notificatie op het scherm over
de activatie van Pixel Refresher. Deze functie loopt een uur lang
terwijl de tv uitstaat. Er kan een horizontale lijn verschijnen aan de
bovenkant of onderkant van het scherm wanneer het proces bijna
voltooid is.
• Pixel Refresher kan ook handmatig geactiveerd worden via het
tv-menu:
→
→ [Pixel Refresher].
→ [Beeld] → [OLED-schermbeveiliging]
• Als u langer dan 4 cumulatieve uren naar uw tv kijkt, zal de Pixel
Refresher (pixel-vernieuwer) automatisch worden geactiveerd
gedurende enkele minuten, zodra uw tv is uitgeschakeld.
(Opmerking: Pixel Refresher wordt niet geactiveerd als het
netsnoer van de tv niet is aangesloten en de netspanning uitstaat.
[
Voor 53% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 18-11-2025 17:53
]