Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
We hadden wel even zoiets van 'wat krijgen we nou weer...' toen op het scherm van onze nieuwe Philips TV (vandaag geïnstalleerd) onderstaande mededeling verscheen

---
Opgelet

Voor een optimale beeldkwaliteit moet uw TV het OLED-display vernieuwen

Het vernieuwen duurt ongeveer 10 minuten in de stand-bymodus. Later kunt u de TV inschakelen.

Stand-by in: 7 seconden.

--

We hadden hiervoor geen OLED-TV.

Schijnt normaal te zijn (?), moet er nog over lezen.
Handleiding downloaden.

Zal je midden in een voetbalwedstrijd zitten, of je kijkt naar een serie / film.

Is zoiets niet in te plannen, of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of het in te plannen is weet ik niet, Philips geeft in ieder geval wel wat hulp over het inbrandbeeld: https://tv-sound-monitors...8549253268?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 23:15
Dat is pixel refresh, en doet de TV normaal automatisch wanneer deze in standby staat na het kijken.
Heb zelf nog niet deze melding langs zien komen, maar kijk dan ook niet veel uren op een dag.

Je kunt eventueel checken hoeveel branduren de tv heeft, en hoe vaak er een refresh is uitgevoerd.
Kan via "kanaal" 123654 en dan 5e scherm als het goed is. Is een customer service menu (CSM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:08
tww62 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:05:

Schijnt normaal te zijn (?), moet er nog over lezen.
Handleiding downloaden.

Zal je midden in een voetbalwedstrijd zitten, of je kijkt naar een serie / film.

Is zoiets niet in te plannen, of zo?
Toch maar even doen dan.

[ Voor 20% gewijzigd door Nopheros op 18-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 13-05 23:26

Klippy

Still Game

Hoe lang heb je de TV vandaag gebruikt?
Volgens mij loop je hier typisch tegen zo'n probleem aan dat je de eerste dag ziet en daarna nooit meer.

De TV moet de restbeelden verwijderen en doet dit vanzelf en automatisch wanneer deze in stand-by staat. Daarom zit er ook geen fysieke power knop op.

Wanneer een OLED lang aan staat krijg je deze waarschuwing inderdaad. Met lang bedoel ik 8 tot 10 uur lang, zonder minimaal een half uur uit te staan.

Ik zelf ben hier nog nooit tegenaan gelopen, maar het ligt aan je gebruik, als je bijvoorbeeld radio luistert via je TV dan heb je misschien niet de correcte TV gekozen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Klippy schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:45:
..

Ik zelf ben hier nog nooit tegenaan gelopen, maar het ligt aan je gebruik, als je bijvoorbeeld radio luistert via je TV dan heb je misschien niet de correcte TV gekozen.
TV's hebben soms een 'radiofunctie' waarbij het beeld uitgaat en geluid blijft werken.

LG doet elke 2000 uur een pixel refresh en die kan ook een week vroeger of later en zelfs dan kan je hem uitstellen.

Een nieuwe TV doet het als kalibratie om het beeld helemaal strak te krijgen. Het proces kalibreert spanning en stroom van elke led en past deze aan zodat alle leds gelijkmatig branden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armaste
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-03 22:41
oja , dus niet de stroom eraf halen als je de tv "uit" zet dan blijven de restbeelden bestaan en " brand" deze in. Dus niet proberen energie te sparen op deze tv's in standby....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij mijn philips oled krijg ik dat als de tv lang heeft aangestaan (> 8 uur), je kan het uitstellen met een uur maar blijft dan ieder uur terug komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

jnr24 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:59:
[...]

TV's hebben soms een 'radiofunctie' waarbij het beeld uitgaat en geluid blijft werken.
Dat is waar, maar ik dacht meer aan een losse TV/Radio ontvanger, mediabox van je provider, die laten soms een OLED onvriendelijke interface zien, al wordt dat ook steeds minder vanwege dit effect.
LG doet elke 2000 uur een pixel refresh en die kan ook een week vroeger of later en zelfs dan kan je hem uitstellen.

Een nieuwe TV doet het als kalibratie om het beeld helemaal strak te krijgen. Het proces kalibreert spanning en stroom van elke led en past deze aan zodat alle leds gelijkmatig branden.
Ik ben niet bekend met het feit dat dit op Philips TV's moet gebeuren als kalibratie.

In de handleiding van "mijn" TV staat het in elk geval in hoofdstuk 1, dus vrij belangrijk. Ze vermelden niet specifiek hoe lang de TV moet aan staan, maar het is zeker geen 2000 uur. Zover ik weet is het variabel en gebaseerd op oa je helderheid en het soort beelden dat wordt weergegeven. De TV kan ook nog de grondige reiniging adviseren als dat nodig is.
Als u uw tv nooit op stand-by zet, krijgt u regelmatig berichten op het scherm om u te laten weten dat het scherm dit opschoonproces moet uitvoeren. Volg deze instructies altijd. Het herhaaldelijk uitstellen van dit proces kan leiden tot restbeelden waardoor uw garantie mogelijk vervalt.
Uw TV moet op stand-by blijven staan om het opschoonproces op de achtergrond uit te kunnen voeren.
[...]

TV-display vernieuwen
Ter bescherming van het scherm dient de OLED-TV van tijd tot tijd te worden vernieuwd.
Er zijn 2 methoden voor het vernieuwen:
• Normaal vernieuwen: Dit gebeurt automatisch en duurt enkele minuten terwijl de TV in de stand-bystand staat.
• Diep vernieuwen: Dit duurt enkele minuten en dient te worden ingeschakeld door de consument.

Voor het correct vernieuwen van de OLED-TV dient u deze stappen te volgen:
• Voor het automatisch normaal vernieuwen schakelt u de TV uit met de afstandsbediening en laat u de netvoeding in de TV en het stopcontact.
Voorbeeld van een iets recenter model: https://www.documents.phi...24aafa53dafaf011a0e0b.pdf

Hier staat "nooit op stand-by", dat is dan wel een beetje vaag, maar inderdaad, je kan het uitstellen, maar niet voor weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 20:11
Heb dit ook op mijn Philips Oled na een uur of acht aan gestaan te hebben. Zoals gezegd, je kan uitstellen een aantal keer. In de regel duurt een refresh trouwens minder dan 10 minuten. Als ik ‘m na een minuut of 5 weer inschakel is het meestal alweer gereed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
armaste schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:17:
oja , dus niet de stroom eraf halen als je de tv "uit" zet dan blijven de restbeelden bestaan en " brand" deze in. Dus niet proberen energie te sparen op deze tv's in standby....
Voor de besparing hoef je je TV echt niet van de stroom af te halen. De mediaan is ongeveer 0,5 watt per uur. Op jaarbasis rond de 5 kWh. Dat is echt peanuts

Doe je de tv toch van de stroom af, dan draai je een pixel refresh handmatig één keer in de zoveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Ik heb deze melding de afgelopen 6 jaar nog nooit gezien eerlijk gezegd, terwijl de tv soms echt wel uren achter elkaar aan staat.
OLED van LG, misschien dat Philips extra beveiliging tegen inbranden heeft ingebouwd.

Ik weet dat onze tv 's nachts, als de tv uit staat, de pixel refresh doet en je dus de stroom erop moet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Ik ken deze melding en het ergste is dat je die niet kunt uitzetten/negeren (als is een refresh voor je eigen bestwil).
Mijn tv staat ook of aan of uit zonder stroom, een gewoonte.
Dus die refresh kwam er bij mij ook niet van omdat hij gewoon niet lang genoeg op standby stond.
Die refresh is wel nodig, maar ik vond het rete irritant.

Mijn 'geluk' was dat ik er tegenaan liep toen ik bij een Tweakers aktie een Philips TV mocht testen, dus ik was m na een week of 2 weer kwijt.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu is het wel wat @RCBL al schreef, sommige apparaten kunnen echt veel standby gebruik hebben (oudere Ziggo kastjes bijvoorbeeld). Maar standby verbruik van een TV is echt zo laag, dat het jou meer energie kost die stekker eruit te trekken zo ongeveer, dan wat de TV zelf zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Masterlans schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:57:
Ik heb deze melding de afgelopen 6 jaar nog nooit gezien eerlijk gezegd, terwijl de tv soms echt wel uren achter elkaar aan staat.
OLED van LG, misschien dat Philips extra beveiliging tegen inbranden heeft ingebouwd.

Ik weet dat onze tv 's nachts, als de tv uit staat, de pixel refresh doet en je dus de stroom erop moet laten.
Als ik mijn LG uitzet, duurt het altijd even voordat deze echt uit staat. Na enkele minuten hoor je dan een relais klikken. Volgens mij doet een LG het dus elke keer je naar standby omschakelt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Klippy (en anderen)
Sorry voor de vertraging.

Klopt, melding op de 1e dag, het apparaat heeft toen zo'n ruime 8 uur aan gestaan (1e keer aan 12:09, melding 20:20)

De melding heb ik niet meer gezien.

Inderdaad, als je gewend bent aan een aan/uit knop, in mijn geval zelfs twee, scherm en TV tuner, zit je heel even te kijken.

Hartelijk dank voor je uitleg!

Overigens op
https://www.coolblue.be/nl/advies/mythes-over-oled-tv.html
Las ik dat het inbranden nogal relatief is en misschien wordt er te veel waarde aan gehecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@tww62 Gelukkig maar :) Veel kijkplezier.

En over je Coolblue artikel, dat het relatief is klopt zeker. Maar dat is juist mede door dit soort beeldverwijderingstechnieken die op de achtergrond ervoor zorgen dat inbranden in praktijk inderdaad geen probleem is. In de begintijd van OLED was het was het een groter nadeel van deze techniek.

Er zijn overigens nog meer trucjes actief zoals "pixel shifting" om dit inbranden te voorkomen, die kunnen je ook gaan opvallen als je het weet, maar het zijn allemaal acceptabele compromissen voor beter beeld zonder inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Masterlans schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:57:

De Philips heeft inderdaad een irritantere implementatie voor de pixel refresh.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Wat ik begrijp van de 'Pixel Refresh' technologie is dat het eigenlijk de slijtage van de leds opvangt door naast liggende leds te dimmen. Ik heb wel een gevoel dat er een flinke marketing zit op het woord 'refresh' terwijl het eigenlijk net zo goed 'pixel dimming' zou kunnen heten.

Hier een interessant filmpje uit een reeks waarbij ze 100 TV's 2 jaar lang continu (met wel met aan/uit cyclus) testen.
YouTube: 8 Month Update! OLED Burn-in vs. Temporary Image Retention & Buggy C...

Er wordt ook uitgelegd hoe dat zit met die short en long refresh en wanneer dit bij de diverse merken gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door jnr24 op 21-06-2024 01:20 ]

Pagina: 1