Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Basiskastje glasvezel ontbreekt, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11 12:01
Ik ga over een paar maanden verhuizen. Nu kwam ik er na de koop achter dat het glasvezelkastje is verwijderd. De kabel steekt kaal uit de muur: je ziet het oranje omhulsel uit de muur steken en daaruit steekt de kabel zelf uit.

Volgens de elektricien die ik over de vloer had voor andere werkzaamheden wordt het een heel duur grapje om een nieuw basiskastje te zetten (waar vervolgens KPN (of een andere aanbieder) hun eigen kastje overheen zet). De netwerkbeheerder heeft een monopolie en er worden voor dit soort werkzaamheden onredelijk hoge prijzen gevraagd. Hij had het over meer dan 1000 euro. Hij kende uiteraard wel nog iemand die het een stuk goedkoper zou kunnen repareren.

Ik heb proberen te zoeken op internet of dit verhaal inderdaad klopt maar ik kon er weinig over vinden. Ik vind alleen resultaten die gaan over het kastje óp het basiskastje.

Kunnen mensen hier wellicht dit verhaal bevestigen, ontkrachten of nuanceren?

Dank!

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

franssie

Save the albatross

@popcorn foto helpt, echt de kale kabel of nog met iets van een connector?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:56
Beetje een kul verhaal….. neem gewoon contact op met KPN.

Die zullen waarschijnlijk wel alleen wat doen als je ook een abonnement gaat afsluiten.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

Hoe het hier ging - bestel glas bij de KPN, monteur 1 komt langs - he de glasaansluiting is beschadigd, dat kan ik niet daar moet iemand voor komen. Monteur 2 komt langs en last een nieuwe connector eraan en een nieuwe mediaconvertor. Monteur 3 komt langs om de modem te installeren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11 12:01
franssie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:47:
@popcorn foto helpt, echt de kale kabel of nog met iets van een connector?
Ik ben volgende week pas weer in de woning. Echt de kale kabel.
BCC schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:56:
Hoe het hier ging - bestel glas bij de KPN, monteur 1 komt langs - he de glasaansluiting is beschadigd, dat kan ik niet daar moet iemand voor komen. Monteur 2 komt langs en last een nieuwe connector eraan en een nieuwe mediaconvertor. Monteur 3 komt langs om de modem te installeren.
Weet je nog wat monteur 2 (ongeveer) kostte?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

0 euro - KPN heeft het betaald en daar ben ik nu al 8+ jaar trouwe klant van. KPN heeft intern nog wel de juiste connecties om het net te laten fixen door iemand. Ik weet niet of een 3e partij die connecties heeft / zin heeft om dat te doen / de kosten moet doorberekenen of dat dit na 8 jaar anders werkt :)

[ Voor 146% gewijzigd door BCC op 15-11-2025 12:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
popcorn schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:42:
Nu kwam ik er na de koop achter dat het glasvezelkastje is verwijderd.
In dit topic is het eerder aan bod gekomen: FTU per ongeluk verwijderd

Kosten zou je dus eventueel kunnen verhalen op de verkopende partij.

Spel en typfouten voorbehouden

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je nu gewoon je toekomstige provider belt en vraagt wat de stappen zijn en welke kosten daaraan zitten? Het kan ook zijn dat er nooit een kastje is gemonteerd, je ziet die vezels/oranje kabeltjes 'overal' uit de grond steken.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:17:
Als je nu gewoon je toekomstige provider belt en vraagt wat de stappen zijn en welke kosten daaraan zitten? Het kan ook zijn dat er nooit een kastje is gemonteerd, je ziet die vezels/oranje kabeltjes 'overal' uit de grond steken.
Dat klopt. Buiten zie je ze uit de grond steken.

Zodra ze je huis in gebracht worden, wordt er altijd ook een kastje geplaatst

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier was de kabel naar de FTU ook gebroken in de meterkast, vermoedelijk omdat de FTU naderhand was verplaatst naar de andere kant.

Bij aansluiten door KPN kwam de monteur hier achter, die regelde een afspraak met KPN Netwerkbeheer oid. Twee vrolijke jongens kwamen de boel weer nameten, kwamen tot dezelfde conclusie en begonnen 50m verderop in de straat een gat te graven om de kabel te verlengen. Eindstand deed de FTU het weer en heb ik hier nooit een rekening van gezien.

Jouw nadeel is dat er helemaal geen kastje meer hangt en dat zal wel tot vragen leiden.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:32

Rmg

Mijn ervaring is dat als je gewoon een abbo aanvraagt en je je van de domme houd het gewoon gratis gefixed wordt in het geval van een verhuizing.

Enige nadeel is dat je aan 3 monteur bezoeken vast zit, 1e keer dat ze komen en zien dat er geen NTU/FTU hangt, 2e keer om het kastje aan te sluiten 3e keer om je internet te regelen.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 16:58
Zoals al aangegeven, hou je van de domme en maak het gewoon aannemelijk dat het niet jouw schuld is maar van een vorige bewoner. Een vriendelijk woord en een kopje koffie doen wonderen bij monteurs die het komen herstellen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andros schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:40:
Zoals al aangegeven, hou je van de domme en maak het gewoon aannemelijk dat het niet jouw schuld is maar van een vorige bewoner. Een vriendelijk woord en een kopje koffie doen wonderen bij monteurs die het komen herstellen.
Als extra tip, ik zou het wel bij KPN doen (als de kabel van hun is) omdat het dan geen verhaal tussen kastje/muur of bedrijf naar bedrijf wordt. Mijn 1e monteur belde even met "Petra van netwerkbeheer" en na de nodige chitchat over de laatste vakantie regelde zij direct een afspraak voor de volgende monteurs.

• Topplaats
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-11 15:33
Mocht het nu niet lukken.. Neem gewoon Odido Klik en Klaar Voordeliger en je kan het meenemen onderweg (bijvoorbeeld naar de camping) binnen Nederland.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Topplaats schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:22:
Mocht het nu niet lukken.. Neem gewoon Odido Klik en Klaar Voordeliger en je kan het meenemen onderweg (bijvoorbeeld naar de camping) binnen Nederland.
Alleen geen TV (indien nodig) en een datalimiet (FUP) dus lang niet altijd de beste optie, maar dat is aan TS om te bepalen :)

Ik zie het als tweederangs internet voor wanneer er geen glasvezel is, maar dat is uiteraard mijn mening.

I reject your reality and substitute my own

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 16:58
nelizmastr schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:53:
[...]

Alleen geen TV (indien nodig) en een datalimiet (FUP) dus lang niet altijd de beste optie, maar dat is aan TS om te bepalen :)

Ik zie het als tweederangs internet voor wanneer er geen glasvezel is, maar dat is uiteraard mijn mening.
Op te lossen met NLziet of Canal+ op zich...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Aikon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:17:
Als er nooit een kastje was zit de kabel niet in de woning maar steekt hij ergens op straat uit de grond.
Dat kastje verwijderen is gewoon een lompe en onnodige actie.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:22

lier

MikroTik nerd

Welke netwerkbeheerder zit er op het nieuwe adres?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Aikon
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:22:
[...]

Als er nooit een kastje was zit de kabel niet in de woning maar steekt hij ergens op straat uit de grond.
TS heeft niet aangegeven of de kabel binnen of buiten 'uit de muur' steekt, dus dat is gokken.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Aikon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:55:
[...]

TS heeft niet aangegeven of de kabel binnen of buiten 'uit de muur' steekt, dus dat is gokken.
Nu kwam ik er na de koop achter dat het glasvezelkastje is verwijderd. De kabel steekt kaal uit de muur: je ziet het oranje omhulsel uit de muur steken en daaruit steekt de kabel zelf uit.
Me dunkt dat de kabel al binnenshuis is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De kabel moet wel lang genoeg zijn om de FTU te kunnen plaatsen. Bij mij was die te kort en moest de monteur graven in de tuin, maar dat deed hij met plezier.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:49

Wildfire

Joy to the world!

Rmg schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:27:
Mijn ervaring is dat als je gewoon een abbo aanvraagt en je je van de domme houd het gewoon gratis gefixed wordt in het geval van een verhuizing.

Enige nadeel is dat je aan 3 monteur bezoeken vast zit, 1e keer dat ze komen en zien dat er geen NTU/FTU hangt, 2e keer om het kastje aan te sluiten 3e keer om je internet te regelen.
Niet per se. Als 'ie het geluk heeft dat de monteur die komt ook zogeheten HAS werkzaamheden doet, dan kan alles in één keer (incl. graafwerk). Is het een monteur die ook fusielasser is en de binnenkomende kabel is nog lang genoeg, dan kan die ook alles in één keer (HAS monteur kan en mag ook graafwerk doen, fusielassers zijn beperkt tot de binnenwerkzaamheden).

Drie bezoeken worden het sowieso niet, als de eerste monteur geen FTU herstel kan doen dan wordt een monteur aangestuurd die dat wel kan en het is de bedoeling dat de eerste monteur de rest van de installatie wel zoveel mogelijk voorbereid (dus alvast modem ophangen, TV ontvangers aansluiten op TV, eventueel kabels trekken waar nodig) zodat de tweede monteur alleen nog maar het FTU herstel hoeft te doen om alles aan de gang te krijgen.

Kosten zijn er maar zelden, maar mochten die er wel zijn zal dat altijd van tevoren besproken worden zodat je eventueel nog er van kunt afzien.

By the way -- dit geldt natuurlijk alleen als je KPN klant bent, neem je af via een andere provider dan komen we wel de FTU herstellen (want KPN is dan verantwoordelijk t/m het overnamepunt, de FTU dus) maar alle andere werkzaamheden natuurlijk niet.

Bron: mezelf (KPN monteur)

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 16-11-2025 11:39 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
evilution schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:22:
[...]

Je wilt niet weten wat mensen soms doen bij verhuizingen.... Als ex monteur de nodige situaties meegemaakt waarbij de kastjes helemaal kapot waren omdat ze hem niet los kregen, kasten die waren afgeknipt. Kastjes die los op de grond lagen samen met 10+ meter vezel... Heb het allemaal meegemaakt. In mijn tijd moest daarvoor Reggefiber aangestuurd worden, toen ik bij kpn wegging kwam net de eerste monteurs die zelf ook las werk konden doen. Veelal wordt het gewoon gratis gefixed, maar de regel toen was dat als het 'moedwillig' was vernield je wel een rekening zou kunnen krijgen maar die was echt hem 1000+.

Als de spriet nog voor de deur uit de grond steekt wordt als het goed is eerst een grond team aangestuurd om het naar binnen te brengen, en daarna komt dan de binnen monteur.

Ik zal overigens wel je verkoper op de hoogte brengen, deze moet namelijk zelf eerst het moeten kunnen fixen voordat je met een schade claim komt.

• StevenK
  • Laatst online: 22:45
popcorn schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:42:
Ik ga over een paar maanden verhuizen. Nu kwam ik er na de koop achter dat het glasvezelkastje is verwijderd.
Maar was dat kastje er nog wel toen je het kocht?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1