FTU per ongeluk verwijderd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb een huis gekocht :) In dit huis is, of eigenlijk was, glasvezel aanwezig. Nu was ik laatst in het huis om wat dingen op te meten en het viel me op dat de huidige bewoners wel erg rigoureus te werk zijn gegaan bij het leeghalen. Ze hebben ook gewoon de glasvezel FTU van de muur getrokken. |:( Trof dit aan: http://imgur.com/a/Vn5af5j

Onmiddellijk gemeld bij de makelaar en gezegd dat ze dit op moeten lossen. Ik vermoed echter dat ze gewoon zelf aan de gang gaan om de FTU er weer op te zetten. Nu weet ik niet heel veel van glasvezel, maar wel dat zo'n draad vrij gevoelig is en ik heb zo'n voorgevoel dat als opa zelf het kastje er weer op zet, ik straks geen glasvezel ga hebben :P

Klopt mijn vermoeden en zal hier inderdaad een monteur aan te pas moeten komen? De woning is nog niet opgeleverd overigens, dat duurt nog een aantal weken. Het is nu nog niet mijn probleem en ik wil ook liever niet dat het dat wordt.

Beste antwoord (via rens-br op 11-02-2020 13:25)

• NNF
BuZZem schreef op donderdag 7 november 2019 @ 06:59:
[...]

Helemaal prima, das een afweging die je voor jezelf moet maken. Je weet nu wat je rechten zijn, wat je kunt doen, maar als aan de gang kunnen je dat mogelijke risico waard is is het volledig aan jou er wel of geen punt van te maken. Het valt niet mee om behuizing te krijgen op het moment. Succes.

(en laat ons even weten hoe het afloopt)

B
Het is goed afgelopen :) Ik heb gedaan wat ik gezegd heb dat ik zou doen, namelijk melden bij de makelaar. Die heeft het overlegd met de bewoners en zij gaven aan per mail (handig, heb je het meteen zwart op wit :P) dat ze het geen enkel probleem vonden om de kosten van reparatie te betalen.

Aangezien repareren en verplaatsen hetzelfde kost en het ding heel lelijk in de woonkamer op de buitenmuur zat heb ik via mijnaansluiting.nl verplaatsing van de FTU aangevraagd. Offerte ontvangen van KPN, ja gezegd, en een paar weken later verschenen er op de afgesproken tijd (nou ja, een kwartiertje later, maar vooruit, ze kwamen uit Brabant :+) twee mannen die de FTU op een veel handigere plek weer hebben aangelegd. De rekening heb ik doorgestuurd naar de oude bewoners en die hebben hem betaald.

Dus eind goed, al goed, en misschien achteraf wel fijn dat ze het ding gesloopt hebben, want nu zit ie op een veel handigere plek O+ En ook een nieuw type FTU gekregen, is veel kleiner.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:33
Jep, ze hebben hem idd vakkundig gesloopt :F

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Laten repareren op kosten van de verkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18
Hier zal een monteur van KPNNetwerkNL een nieuwe FTU moeten plaatsen. Je nieuwe provider zal hiervoor een ticket moeten inschieten als de verbinding is gepatcht

Daarna maar hopen dat je de factuur zonder morren kan verhalen op de oude bewoner

[ Voor 20% gewijzigd door mad-dog op 05-11-2019 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf een tijd geleden meegemaakt bij iemand, hebben het onder een verborgen gebrek verhaald op de vorige bewoner die het bedrag op de factuur netjes heeft terugbetaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 22:58
Dat gaat niet werken natuurlijk, het gebrek is absoluut niet verborgen - in plain sight zelfs.

Er is echter een deal gesloten voor een huis in een bepaalde staat. Alles ‘wat bij het huis hoort’ - dat wordt nogal eens ’aard en nagelvast’ genoemd moet achterblijven. De infra hoort bij het huis, rioolpijpen gasleiding elektra en vandaag de dag ook tot en met ‘isra punt’. ze hebben hier niet het modem ontkoppeld, ze hebben het aansluitpunt voor een modem gesloopt.

Het huis is nog niet opgeleverd en het bevind zich nu niet meer in de afgesproken staat van de koop.
Dit dienen ze dus in orde te maken voor de oplevering en anders moet je demoplevering weigeren. Volledig hun risico en hun kosten als zij het hebben weggehaald; is niet anders dan dat er een ruit uitgaat voor de oplevering - tot dan volledig hun risico.

Dus netjes al dan niet via jouw makelaar melden dat het gefixed moet worden wil de oplevering plaatsvinden (zonder oplevering gaat er geen geld die kant op dus....) je kunt ook aanbieden dat Jij het laat doen onder aftrek van de betaling aan de notaris (even op papier en factuur aanleveren bij de notaris natuurlijk).

succes.

[ Voor 0% gewijzigd door BuZZem op 06-11-2019 08:27 . Reden: meer typos ;) tablet typing sucks ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Goed om het gelijk te melden. Als ik het zo begrijp dan woon je er nog niet, bij opleveringronde ook opmerken als het nog niet opgelost is en sowieso bij de notaris gaan vermelden dat je dat tegen gekomen bent. Zoveel mogelijk vast leggen en als het even kan schriftelijk laten bevestigen door andere partij.

Dit hoort niet, want zoals BuZZem terecht aangeeft is het een vast onderdeel van het huis. Het is namelijk ook niet dat ze zomaar de hoofdschakelaar van je stroom eraf kunnen halen en je meterkast verder leeg roven omdat die nog wat waard is op marktplaats.

Goed aangeven en blijven aangeven tot het opgelost is. Altijd bevestiging vragen en op papier zetten als het tijdens opleverronde niet opgelost is. Altijd zeggen dat het opgelost moet worden!

Omdat je gezien hebt dat het kapot is geweest is het sowieso verstandig om het te laten opnemen in de documenten omdat je ze kan aanspreken op een eerder gemeld gebrek dat opgelost moest worden. Je kan dit niet zelf en zal altijd een monteur voor moeten komen, dus kosten die door hen betaald moeten worden. Als het dan voor het oog opgelost is, kan je ze er op aanspreken als blijkt dat de aansluiting niet goed gerepareerd is (mochten ze zelf gaan knutselen)

[ Voor 23% gewijzigd door mmniet op 06-11-2019 08:16 ]

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Verwijderd" klinkt eigenlijk nog iets te beschaafd hiervoor. Dit kun je niet zelf repareren, opa ook niet. :)

Maak er niet jouw probleem van. De verkoper van het huis wil zijn geld en zolang er niet geleverd kan worden, krijgt hij dat niet. Daarbij zijn alle kosten voor een eventueel uitstel van de overdracht voor zijn rekening. Je helpt hem eigenlijk alleen door hem nu alvast dit gebrek te laten verhelpen zonder vervelende consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

BCC

Ik zou het lekker zelf oplossen met de monteur. Kun je hem gelijk ergens anders binnen laten komen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
NNF schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:54:
Klopt mijn vermoeden en zal hier inderdaad een monteur aan te pas moeten komen? De woning is nog niet opgeleverd overigens, dat duurt nog een aantal weken. Het is nu nog niet mijn probleem en ik wil ook liever niet dat het dat wordt.
Nu aangeven dat je oplevering verwacht met correct werkende FTU. Daarbij kun je aangeven dat herstel normaal gesproken door een monteur van de provider dient te gebeuren.

Ook aangeven dat je vraag voor de oplevering bevestiging ontvangt dat het is hersteld met de vraag om dat ook te onderbouwen (werkende verbinding, monteurafspraak, etc).

Bij de oplevering kun je waarschijnlijk niet heel veel.

Wat je wel kunt doen is bij twijfel bij de notaris de boel nogmaals aankaarten en eventueel een klein bedrag in reserve zetten of zelfs een belofte tot vergoeding indien niet werkend onder de strenge ogen van de notaris. heb dit zelf gehad bij een verkoper die nog flink wat meuk af moest voeren Uiteindelijk kost herstel ook geen kapitaal (kun je zelf van tevoren ook nog opvragen).

Oplevering hierom weigeren is juridisch geen sterke actie. Het gaat namelijk voorbij aan elke vorm van redelijkheid en billijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 06-11-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je doet altijd een voorinspectie bij de oplevering. Dit kunnen ze niet zelf repareren, dat gaat echt nooit werken.

Als bij de voorinspectie je nog twijfels hebt, geef dit aan aan de makelaar en de notaris en die kunnen je daarbij verder helpen.

Overigens wel echt retelomp zeg :X Dan heb je echt geen idee wat je aan het doen bent.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 10:07
hopelijk willen ze dit wel repareren, heb zelf internet nog via de telefoonlijn en de hovenier die de voortuin doorgefreesd heeft heeft van het jaar ook de glasvezel geraakt in de tuin. echter komen ze dit niet repareren omdat ik geen abonnement heb via de glasvezel.

Als ik het abonnement om ga zetten, dan gaan ze pas een monteur sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door whitedrag152 op 06-11-2019 09:10 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
whitedrag152 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:09:
hopelijk willen ze dit wel repareren, heb zelf internet nog via de telefoonlijn en de hovenier die de voortuin doorgefreesd heeft heeft van het jaar ook de glasvezel geraakt in de tuin. echter komen ze dit niet repareren omdat ik geen abonnement heb via de glasvezel.

Als ik het abonnement om ga zetten, dan gaan ze pas een monteur sturen.
Je hovenier had kunnen melden bij een landelijk nummer, dan komen ze sowieso, want die kunnen niet zien of je internet afneemt of niet. Dat is gewoon een kabelschade nummer dat landelijk bekend is als je koper/glas/coax raakt. Echter krijgt de hovenier dan een factuur van 300+ euro oid. En dat zal die wel niet willen.

Het klopt wel dat als je schade meldt en je hebt geen glasvezel abonnement dat ze dan geen baat hebben om jou te helpen, er zullen genoeg van dit soort zaken zijn, om het op te lossen gaat het ten kosten van de planning van de klanten die wel met een storing zitten. Plus het kost handen vol met geld natuurlijk om alles te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je ergens een abonnement neemt heb je kans dat ze dit gratis komen fixen. Bij mijn huis was helemaal geen glasvezel (in de straat wel) en KPN heeft mijn huis toen gratis aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 10:07
Heb toen afgesproken met de hovenier als er in de toekomst kosten uitvloeien dat de kosten dan voor hem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NNF schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:54:
Ik heb een huis gekocht :) In dit huis is, of eigenlijk was, glasvezel aanwezig. Nu was ik laatst in het huis om wat dingen op te meten en het viel me op dat de huidige bewoners wel erg rigoureus te werk zijn gegaan bij het leeghalen. Ze hebben ook gewoon de glasvezel FTU van de muur getrokken. |:( Trof dit aan: http://imgur.com/a/Vn5af5j

Onmiddellijk gemeld bij de makelaar en gezegd dat ze dit op moeten lossen. Ik vermoed echter dat ze gewoon zelf aan de gang gaan om de FTU er weer op te zetten. Nu weet ik niet heel veel van glasvezel, maar wel dat zo'n draad vrij gevoelig is en ik heb zo'n voorgevoel dat als opa zelf het kastje er weer op zet, ik straks geen glasvezel ga hebben :P

Je hebt aangegeven dat de staat nu zo is. Je geeft hen de tijd om het te laten repareren, en bij oplevering kan het gereed zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
Rukapul schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:04:
[...]

Nu aangeven dat je oplevering verwacht met correct werkende FTU. Daarbij kun je aangeven dat herstel normaal gesproken door een monteur van de provider dient te gebeuren.

Ook aangeven dat je vraag voor de oplevering bevestiging ontvangt dat het is hersteld met de vraag om dat ook te onderbouwen (werkende verbinding, monteurafspraak, etc).

Bij de oplevering kun je waarschijnlijk niet heel veel.

Wat je wel kunt doen is bij twijfel bij de notaris de boel nogmaals aankaarten en eventueel een klein bedrag in reserve zetten of zelfs een belofte tot vergoeding indien niet werkend onder de strenge ogen van de notaris. heb dit zelf gehad bij een verkoper die nog flink wat meuk af moest voeren Uiteindelijk kost herstel ook geen kapitaal (kun je zelf van tevoren ook nog opvragen).

Oplevering hierom weigeren is juridisch geen sterke actie. Het gaat namelijk voorbij aan elke vorm van redelijkheid en billijkheid.
Dat is niet correct. Het is tegen iedere redelijkheid en billijkheid ALS je het niet hebt aangegeven dat het gefixed moet worden want dat het nog te leveren goed niet meer voldoet aan de afspraak. Je hebt ook je verplichtingen om zo'n gebrek aan te geven als koper inclusief netjes melden als er te verhelpen issues zijn.

Daarom staat er dus ook in mijn advies dat je het netjes moet melden aan de verkopende partij.

Ik heb ook nog aangegeven dat je eventueel in samenspraak een andere afspraak kunt maken (zelf laten fixen op hun kosten) - maar dat is dus geen gunst en je hoeft ook geen kosten te delen oid (tenzij je meteen het punt wilt verplaatsen, dat is namelijk meerwerk tov de staat als verkocht)

Als het gebrek netjes voor die tijd is aangegeven en een redelijke termijn is geboden te verhelpen - en die is er blijkens TS - DAN moet je de oplevering weigeren - oplevering is namelijk in de staat als gecontroleerd voor de oplevering. Eventueel zou je ook kunnen uitstellen, maar dat levert issues op met je hypotheekverstrekker - dus dat is niet aan te raden.

Je zou natuurlijk afspraken kunnen maken voor fixen na opleveren, maar dan heb jij al betaald en dus geen middel meer anders dan een rechtsgang die te duur is om je punt te dwingen en DAT is juridisch onverstandig.

Je kunt inderdaad een bedrag laten reserveren bij de notaris, dat is dus een goede suggestie als tussenvorm, maar dat kan (defacto) alleen met instemmen beide zijden (en kun je later discussies krijgen of de hele rekening dan betaald moet worden en daar doet zon notaris weinig is - die vind het gemiddeld prima om op het geld te zitten zolang als er gebakkeleid wordt Prima als dat kan en als je daar tevreden mee bent, maar daarin ben je wel afhankelijk van een tegenpartij (die modemaansluitpunten van de muur rukt...en hoe ga jij bij oplevering controleren dat het werkt?).

Mijn ervaring is dat de redelijkheid van de verkopende partij snel eindigt als ze hun geld binnen hebben.

Ofwel juridisch sterk is:
Aangeven dat het gefixed moet omdat het object niet is de staat van de overeenkomst is.
Dat je eventueel bereid bent om het zelf te laten fixen, op hun kosten, maar dat ze dat ook zelf mogen doen VOOR de oplevering
Dat oplevering 'in de staat' niet acceptabel is.

Dan is eventuele weigering volstrekt redelijk en billijk, want als koper heb je correct geïnformeerd en wederpartij alle redelijke ruimte gegeven de boel op te lossen. De bedoeling is natuurlijk om juridische druk op te bouwen, want zij zitten ook te wachten op het geld - maar dat is niet onredelijk of onbillijk.

Ik zal maar weer een disclaimer doen:
Ik ben jurist, maar vastgoed is niet mijn expertise. Als je denkt dat je met een ander advies beter gediend bent....by any means.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 22:21
⁶Volgens het systeem kan je glasvezel afnemen maar door de vorige bewoner is de aansluiting defect achter gelaten. Lijkt mij gewoon een gebrek en dient dus opgelost te worden door de bewoner.

Volgende stap is een glas abonnement af te sluiten en wachten op de levering datum. Na de lever datum een storing melden en een monteur laten komen. De monteur kan dan een ticket inschieten bij netwerknl voor herstel ftu.

Schade door derden zal echter niet gratis hersteld worden dus er grote kans dat je een factuur krijgt voor herstel.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-man op 06-11-2019 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
BuZZem schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:10:
Dat gaat niet werken natuurlijk, het gebrek is absoluut niet verborgen - in plain sight zelfs.

Er is echter een deal gesloten voor een huis in een bepaalde staat. Alles ‘wat bij het huis hoort’ - dat wordt nogal eens ’aard en nagelvast’ genoemd moet achterblijven. De infra hoort bij het huis, rioolpijpen gasleiding elektra en vandaag de dag ook tot en met ‘isra punt’. ze hebben hier niet het modem ontkoppeld, ze hebben het aansluitpunt voor een modem gesloopt.

Het huis is nog niet opgeleverd en het bevind zich nu niet meer in de afgesproken staat van de koop.
Dit dienen ze dus in orde te maken voor de oplevering en anders moet je demoplevering weigeren. Volledig hun risico en hun kosten als zij het hebben weggehaald; is niet anders dan dat er een ruit uitgaat voor de oplevering - tot dan volledig hun risico.

Dus netjes al dan niet via jouw makelaar melden dat het gefixed moet worden wil de oplevering plaatsvinden (zonder oplevering gaat er geen geld die kant op dus....) je kunt ook aanbieden dat Jij het laat doen onder aftrek van de betaling aan de notaris (even op papier en factuur aanleveren bij de notaris natuurlijk).

succes.
Ben je wel helemaal lekker om een oplevering hiervoor niet door te laten gaan.. Dit gaat hoogstens een paar 100 euro kosten; Accepteer je de oplevering niet dan zet je gelijk de boel op scherp. Probeer er gewoon onderling uit te komen..
We gaan toch niet dit soort extreme maatregelen nemen over een gebreke wat waarschijnlijk niet eens met opzet aangebracht is en geen waarde heeft ten opzichte van de koopsom. De verkoper realiseerde zich vast niet dat dit apparaat onderdeel is van de infrastructuur en dacht waarschijnlijk dat dit bij zijn internet abonnement hoorde..

Bel nu eerst eens met de netbeheerder wat dit gaat kosten..

edit: aangescherpt.

[ Voor 12% gewijzigd door hajee999 op 06-11-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Wildfire

Joy to the world!

BCC schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:50:
Ik zou het lekker zelf oplossen met de monteur. Kun je hem gelijk ergens anders binnen laten komen.
En dat is dus niet waar. Ze herstellen de bestaande aansluiting en that's it. Wil je het laten verplaatsen, kun je dat op eigen kosten aanvragen via Mijnaansluiting.nl

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

BCC

? De monteur gaat hem uiteraard niet kostenloos voor je verplaatsen, maar dat kun je nu waarschijnlijk wel zelf eenvoudig doen (afhankelijk van de situatie in de voortuin, uiteraard.)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

BCC schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:02:
[...]

? De monteur gaat hem uiteraard niet kostenloos voor je verplaatsen, maar dat kun je nu waarschijnlijk wel zelf eenvoudig doen (afhankelijk van de situatie in de voortuin, uiteraard.)
Ik ben zelf KPN monteur en spreek dus uit eigen ervaring, nee de monteur die dit komt herstellen *kan* het niet eens verplaatsen (buiten zeer beperkt vlakbij het punt van binnenkomen zelf). Daarnaast hanteert KPN hier gewoon strikte regels voor, het verplaatsen van een aansluiting dient via Mijnaansluiting.nl te worden aangevraagd en is op eigen kosten.

Sowieso niet zelf gaan klooien aan de aansluiting, het is niet je eigendom en als je dingen zelf verknoeid kan dat ook nog in rekening gebracht gaan worden...

Daarnaast, afhankelijk van de situatie, kan het zijn dat er afgebroken glasvezels zitten en dat kan gevaarlijk zijn. Echt, gewoon afblijven dus...

[ Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 06-11-2019 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:17

servies

Veni Vidi Servici

Wildfire schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:03:
[...]

Daarnaast, afhankelijk van de situatie, kan het zijn dat er afgebroken glasvezels zitten en dat kan gevaarlijk zijn.
Je kunt overdrijven... :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Mwah je zal niet de eerste zijn die een zijbektang in een fiber zet en vervolgens verbaasd is waarom er allemaal glassplinters in het oog zitten :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vertel dat tegen de collega die een stukje huid+weefsel uit zijn hand moest laten snijden...

Met andere woorden, nee het is niet overdreven. Glasvezelsplinters zijn flinterdun, prikken zo door de huid heen, zijn zonder speciaal gereedschap niet uit je huid te verwijderen en kunnen lelijke ontstekingen veroorzaken.

In het allerextreemste geval kan het in je bloedbaan komen en in je hart terecht komen.

In de praktijk valt het vaak erg mee -- maar geloof me dat je geen risico wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
hajee999 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:09:
[...]

Ben je wel helemaal lekker om een oplevering hiervoor niet door te laten gaan.. Dit gaat hoogstens een paar 100 euro kosten; Accepteer je de oplevering niet dan zet je gelijk de boel op scherp. Probeer er gewoon onderling uit te komen..
We gaan toch niet dit soort extreme maatregelen nemen over een gebreke wat waarschijnlijk niet eens met opzet aangebracht is en geen waarde heeft ten opzichte van de koopsom. De verkoper realiseerde zich vast niet dat dit apparaat onderdeel is van de infrastructuur en dacht waarschijnlijk dat dit bij zijn internet abonnement hoorde..

Bel nu eerst eens met de netbeheerder wat dit gaat kosten..

edit: aangescherpt.
Fijn zo’n persoonlijke reactie :|

Zullen we het gewoon over de inhoud hebben. Die is gewoon heel simpel. t is gewoon de wet en een contractuele afspraak. T kost waarschijnlijk ook geen honderd euro, maar al was het 4 tientjes. Ze hebben schade veroorzaakt die voor hun risico komt (ongeacht of het expres is, daarom is het ook risico ipv kwade opzet) Of het expres was of niet is niet relevant en ook niet te bewijzen.
Ze moeten het gewoon fixen, whatever de kosten. Wat ik wel weet is als je niet weigert of een som reserveert bij de notaris je mooi met lege handen staat want dan kan ts achter het geld aan en als ze dan niet meewerken is het de kosten niet waard.

och wee...de boel komt op scherp...daar hadden we dus regels voor: precies om dit soort discussies te voorkomen. Waarom die softe houding tegen iemand die zich daar duidelijk niet aan houdt (nogmaals, of het nou expres is of niet) en het is nog niet zo ver he, als je je positie goed duidelijk maakt voorkom je discussie en kan het allemaal prima gefixed worden VOOR de oplevering.
En verder heb je niks meer met ze te maken....t is je moeder niet, het is een zakelijke transactie.

Ts heeft net een huis gekocht dus ik gok dat ie geen bakken geld over heeft. Wat jij wil accepteren of niet in weerwil van de regels moet je lekker zelf weten. Maar wie ben jij om mij dan verwijten te maken dat ik ts gewoon zijn rechten uitleg? gewoon accepteren dat ie opdraait voor de kosten konnieal, maar hij komt hiereen...dus.

o/

[ Voor 12% gewijzigd door BuZZem op 06-11-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Je kan bij de notaris nog vastleggen je koopt onder voorbehoud van dat de onkosten van de reparatie glasvezel worden vergoed. Dit moet de verkoper dan ook tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BuZZem schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:52:
[...]
T kost waarschijnlijk ook geen honderd euro, maar al was het 4 tientjes.
Oh dat kan wel 800 euro kosten blijkbaar...

De nieuwe bewoners in mijn vorige huurhuis kwamen ook bij mij toen ik post kwam ophalen, ofdat ik dat Reggefiber glasvezel kastje had meegenomen. Ik niet hoor, heb dat uiteraard netjes laten hangen.
Blijkt dat de verhuurder opnieuw heeft laten schilderen en daarbij ergens dat kastje van de muur is gerukt: dat gele glasvezelkabeltje was volledig door, duidelijk kapotgetrokken, en kort op de muur ook, en kastje was foetsie.

Nieuwe bewoner had op dag van sleuteloverdracht KPN monteur laten komen, die kon dus niks, gevolg nieuwe bewoner neidig op mij.
Bij navraag KPN konden ze dat wel fixen, kosten ca. 800 euro.

Geen idee hoe dat is afgelopen, ik heb gezegd dat ze bij verhuurder moesten zijn vanwege lompe schilders/oplever gebrek, ofwel nog eens KPN bellen met de vraag of ze zijn nieuwe aansluiting konden verzorgen want nieuw abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
Zo, wat een hoop reacties :) Dank allemaal. Zeker nuttig!

Mijn aanname dat je dit niet zomaar zelf kunt herstellen is dus correct. Dan ga ik dat meteen ook even melden bij de makelaar, en dat ik graag verneem op welke manier de huidige eigenaren het probleem op denken te gaan lossen en dat een monteur de enige optie is. Ik zal ook aangeven dat ik het eventueel best zelf na oplevering wil laten herstellen, maar dat de kosten daarvan dan voor hun rekening zijn en dat ik dat graag even zwart op wit wil hebben zodat er later geen discussie kan ontstaan. Dus eigenlijk precies dit:
Rukapul schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:04:
[...]

Oplevering weigeren zou kunnen, maar lijkt mij persoonlijk wat ver gaan. Bovendien heb ik daar voornamelijk mezelf mee, aangezien ik na oplevering als de sodemieter moet gaan klussen in dat huis. De muur op de foto geeft een goede indicatie van de rest van het huis :D Het is alleen zuur om die kabel zo aan te treffen, had gewoon helemaal gehoeven. Maar goed, het is niet anders en het komt uiteindelijk vast wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Wildfire overdrijft hiermee echt niet hoor. Glasvezel is in die zin echt smerig spul.
Wildfire schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:13:
[...]

Vertel dat tegen de collega die een stukje huid+weefsel uit zijn hand moest laten snijden...

Met andere woorden, nee het is niet overdreven. Glasvezelsplinters zijn flinterdun, prikken zo door de huid heen, zijn zonder speciaal gereedschap niet uit je huid te verwijderen en kunnen lelijke ontstekingen veroorzaken.

In het allerextreemste geval kan het in je bloedbaan komen en in je hart terecht komen.

In de praktijk valt het vaak erg mee -- maar geloof me dat je geen risico wilt nemen.
Dit dus, QFT!

@NNF kun je het abo niet een maand voordat je je handtekening zet bij de notaris in laten gaan bij je ISP? Kost het je een maand extra aan abonnementskosten maar heeft je ISP wel een maand om het op te lossen en kun je de rekening wellicht al bij de notaris op tafel leggen.

*als de huidige eigenaar hieraan mee wil werken natuurlijk :P

[ Voor 16% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-11-2019 21:13 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
NNF schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:02:
Zo, wat een hoop reacties :) Dank allemaal. Zeker nuttig!

Mijn aanname dat je dit niet zomaar zelf kunt herstellen is dus correct. Dan ga ik dat meteen ook even melden bij de makelaar, en dat ik graag verneem op welke manier de huidige eigenaren het probleem op denken te gaan lossen en dat een monteur de enige optie is. Ik zal ook aangeven dat ik het eventueel best zelf na oplevering wil laten herstellen, maar dat de kosten daarvan dan voor hun rekening zijn en dat ik dat graag even zwart op wit wil hebben zodat er later geen discussie kan ontstaan. Dus eigenlijk precies dit:

[...]

Oplevering weigeren zou kunnen, maar lijkt mij persoonlijk wat ver gaan. Bovendien heb ik daar voornamelijk mezelf mee, aangezien ik na oplevering als de sodemieter moet gaan klussen in dat huis. De muur op de foto geeft een goede indicatie van de rest van het huis :D Het is alleen zuur om die kabel zo aan te treffen, had gewoon helemaal gehoeven. Maar goed, het is niet anders en het komt uiteindelijk vast wel goed :)
Helemaal prima, das een afweging die je voor jezelf moet maken. Je weet nu wat je rechten zijn, wat je kunt doen, maar als aan de gang kunnen je dat mogelijke risico waard is is het volledig aan jou er wel of geen punt van te maken. Het valt niet mee om behuizing te krijgen op het moment. Succes.

B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:43
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt bij de aankoop van een pand en dit ook gemeld bij het bestellen bij de provider. Dit is door een Reggefiber monteur weer helemaal in orde gemaakt. Ook nooit een factuur voor gezien trouwens, dus het beleid is nogal verschillend

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12
Ik lees de meest vreemde reacties maar ik laat de juridische kant maar even met rust.

Wat het aansluiten en de kosten betreft zijn er twee mogelijkheden:
1) aanvraag doen via mijnaansluiting.nl voor een wijziging/verplaatsing van FTU. In het opmerkingenveld kan je aangeven dat de FTU verwijderd is en weer terug dient te komen. En dat de kabel zo te zien nog wel aanwezig en bruikbaar is.
2) Contact opnemen met KPN Netwerk NL (voormalig Reggefiber) en verzoeken om dit te herstellen. Contact: https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/contact/

Uiteraard komt het op beide manieren bij dezelfde afdeling terecht.

Kosten zijn in beide gevallen 299 euro.

LET WEL: Dit is uitgaande van het feit dat het gaat om een Reggefiber aansluiting.Dat lees ik in het hele verhaal namelijk niet terug.Het zou uiteraard ook kunnen gaan om een aansluiting van een andere glasvezel netbeheerder

@NNF Je mag het bewuste adres wel in een DM sturen, dan kijk ik even of het een adres van Reggefiber is en hoe deze nu in de database staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 11-11-2019 09:27 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
3) Een internetprovider bellen en vragen of ze dit gratis willen fixen als je bij hun een abonnement afneemt. Bij mij hebben ze de glasvezel vanaf de straat naar mijn huis zelfs gratis aangelegd als ik bij hun (KPN) een 1 jarig contract af zou nemen.
En dit was geen combinatie met buren of zo, mijn huis was als enige niet aangesloten in de straat, omdat er op deze plek eerst 1 huis stond en nu 2.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 11-11-2019 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12
Ernemmer schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:33:
3) Een internetprovider bellen en vragen of ze dit gratis willen fixen als je bij hun een abonnement afneemt. Bij mij hebben ze de glasvezel vanaf de straat naar mijn huis zelfs gratis aangelegd als ik bij hun (KPN) een 1 jarig contract af zou nemen.
Dat laatste is standaard en als ze jou hebben overgehaald om op die manier een abonnement te nemen hebben ze je toch een beetje misleid...
Als een kabel in de straat klaar ligt maar in het verleden niet is aangesloten in de woning (door geen toestemming van bewoner) wordt deze altijd door Reggefiber/KPN Netwerk NL gratis in de woning aangesloten bij het afsluiten van een abonnement bij 1 van de providers.
Die oplossing werkt niet in dit geval dus aangezien de kabel er al wel zit maar de FTU is verwijderd door een onkundig persoon zo te zien.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• NNF
BuZZem schreef op donderdag 7 november 2019 @ 06:59:
[...]

B
Het is goed afgelopen :) Ik heb gedaan wat ik gezegd heb dat ik zou doen, namelijk melden bij de makelaar. Die heeft het overlegd met de bewoners en zij gaven aan per mail (handig, heb je het meteen zwart op wit :P) dat ze het geen enkel probleem vonden om de kosten van reparatie te betalen.

Aangezien repareren en verplaatsen hetzelfde kost en het ding heel lelijk in de woonkamer op de buitenmuur zat heb ik via mijnaansluiting.nl verplaatsing van de FTU aangevraagd. Offerte ontvangen van KPN, ja gezegd, en een paar weken later verschenen er op de afgesproken tijd (nou ja, een kwartiertje later, maar vooruit, ze kwamen uit Brabant :+) twee mannen die de FTU op een veel handigere plek weer hebben aangelegd. De rekening heb ik doorgestuurd naar de oude bewoners en die hebben hem betaald.

Dus eind goed, al goed, en misschien achteraf wel fijn dat ze het ding gesloopt hebben, want nu zit ie op een veel handigere plek O+ En ook een nieuw type FTU gekregen, is veel kleiner.
Pagina: 1