Rukapul schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:04:
[...]
Nu aangeven dat je oplevering verwacht met correct werkende FTU. Daarbij kun je aangeven dat herstel normaal gesproken door een monteur van de provider dient te gebeuren.
Ook aangeven dat je vraag voor de oplevering bevestiging ontvangt dat het is hersteld met de vraag om dat ook te onderbouwen (werkende verbinding, monteurafspraak, etc).
Bij de oplevering kun je waarschijnlijk niet heel veel.
Wat je wel kunt doen is bij twijfel bij de notaris de boel nogmaals aankaarten en eventueel een klein bedrag in reserve zetten of zelfs een belofte tot vergoeding indien niet werkend onder de strenge ogen van de notaris.
heb dit zelf gehad bij een verkoper die nog flink wat meuk af moest voeren Uiteindelijk kost herstel ook geen kapitaal (kun je zelf van tevoren ook nog opvragen).
Oplevering hierom weigeren is juridisch geen sterke actie. Het gaat namelijk voorbij aan elke vorm van redelijkheid en billijkheid.
Dat is niet correct. Het is tegen iedere redelijkheid en billijkheid ALS je het niet hebt aangegeven dat het gefixed moet worden want dat het nog te leveren goed niet meer voldoet aan de afspraak. Je hebt ook je verplichtingen om zo'n gebrek aan te geven als koper inclusief netjes melden als er te verhelpen issues zijn.
Daarom staat er dus ook in mijn advies dat je het netjes moet melden aan de verkopende partij.
Ik heb ook nog aangegeven dat je eventueel in samenspraak een andere afspraak kunt maken (zelf laten fixen op hun kosten) - maar dat is dus geen gunst en je hoeft ook geen kosten te delen oid (tenzij je meteen het punt wilt verplaatsen, dat is namelijk meerwerk tov de staat als verkocht)
Als het gebrek netjes voor die tijd is aangegeven en een redelijke termijn is geboden te verhelpen - en die is er blijkens TS - DAN moet je de oplevering weigeren - oplevering is namelijk in de staat als gecontroleerd voor de oplevering. Eventueel zou je ook kunnen uitstellen, maar dat levert issues op met je hypotheekverstrekker - dus dat is niet aan te raden.
Je zou natuurlijk afspraken kunnen maken voor fixen na opleveren, maar dan heb jij al betaald en dus geen middel meer anders dan een rechtsgang die te duur is om je punt te dwingen en DAT is juridisch onverstandig.
Je kunt inderdaad een bedrag laten reserveren bij de notaris, dat is dus een goede suggestie als tussenvorm, maar dat kan (defacto) alleen met instemmen beide zijden (en kun je later discussies krijgen of de hele rekening dan betaald moet worden en daar doet zon notaris weinig is - die vind het gemiddeld prima om op het geld te zitten zolang als er gebakkeleid wordt Prima als dat kan en als je daar tevreden mee bent, maar daarin ben je wel afhankelijk van een tegenpartij (die modemaansluitpunten van de muur rukt...en hoe ga jij bij oplevering controleren dat het werkt?).
Mijn ervaring is dat de redelijkheid van de verkopende partij snel eindigt als ze hun geld binnen hebben.
Ofwel juridisch sterk is:
Aangeven dat het gefixed moet omdat het object niet is de staat van de overeenkomst is.
Dat je eventueel bereid bent om het zelf te laten fixen, op hun kosten, maar dat ze dat ook zelf mogen doen VOOR de oplevering
Dat oplevering 'in de staat' niet acceptabel is.
Dan is eventuele weigering volstrekt redelijk en billijk, want als koper heb je correct geïnformeerd en wederpartij alle redelijke ruimte gegeven de boel op te lossen. De bedoeling is natuurlijk om juridische druk op te bouwen, want zij zitten ook te wachten op het geld - maar dat is niet onredelijk of onbillijk.
Ik zal maar weer een disclaimer doen:
Ik ben jurist, maar vastgoed is niet mijn expertise. Als je denkt dat je met een ander advies beter gediend bent....by any means.