Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• IkeaLampje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:12
Hoi,

Op dit moment werk ik als een customer support medewerker voor een software bedrijf. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik nu veel kennis op doe voor dit specifieke software pakket. En het begint toch een beetje te knagen. Want als ik ergens anders wil gaan werken, dan kan ik 80% van de kennis die ik heb op gedaan niet meer gebruiken. Ook spelen er nog andere zaken een rol, maar niet relevant voor nu.

Nu ben ik op eigen houtje bezig met mijn MS-900 (examen datum staat al gepland) en nu bezig met AZ-900 modules door te lopen. Ook heb ik al een soort van aanbieding gehad bij een MSP bedrijf, die mij volgende maand graag eens op gesprek willen hebben voor een functie als junior systeembeheerder en nog een ander gesprek staan bij een soortgelijk bedrijf om kennis te maken.

Probleem: het salaris. Ik werk nu ongeveer 2,5 jaar op kantoor/supportfunctie en verdien daarmee 3500 bruto + nog een 13e maand (op basis van behaalde doelen en gezondheid van het bedrijf). Ik heb verder geen IT behaalde opleiding en heb basis IT kennis, maar niet diepgaand inhoudelijk op IT gebied. Ik weet dat ik waarschijnlijk best wat moet inleveren als ik aan de slag wil gaan als junior systeembeheerder, maar wat is schappelijk qua salaris? Het leven is duur en we hebben best flinke vaste lasten, dus ik wil het liefste niet inleveren maar dat gaat een lastige klus worden.

Hebben jullie advies? Moet ik akkoord gaan met bijvoorbeeld 3000 bruto onder bepaalde voorwaarden? Of gaat het snel qua salaris stappen als systeembeheerder? Alvast bedankt!!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nooit een lager salaris accepteren dan je nu hebt. Dat heb ik zelf ooit ook gedaan en daar heb ik echt spijt van. Laat men maar eerst een bod uitbrengen als men jou zo graag aanneemt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Idem hier, ging achteruit in salaris en nu 4 jaar later zit ik nog steeds onder salaris dat ik toen verdiende...
Systeembeheerder is functieschaal 8 bij gemeentes, maar je werkt bij een bedrijf dus zal wat meer verdienen neem ik aan

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:19
Hou er ook rekening nee dat je ook skills hebt opgebouwd die niet gerelateerd zijn aan het specifieke software systeem. Dus hoe communiceer je met een klant, hoe analyseer je een probleem. Die skills duurt veel langer om te leren dan een nieuw softwarepakket. Dus zeg bij sollicaties niet dat je geen kennis hebt, maar benadruk de softskills en geef aan dat je rest gewoon snel kan oppikken.

Je geeft aan dat 80% van de kennis overbodig is, maar ik gok dat die 20% meer waard is dan die 80%.

[ Voor 11% gewijzigd door lost95 op 14-11-2025 09:51 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:47
lost95 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:49:
Hou er ook rekening nee dat je ook skills hebt opgebouwd die niet gerelateerd zijn aan het specifieke software systeem. Dus hoe communiceer je met een klant, hoe analyseer je een probleem. Die skills duurt veel langer om te leren dan een nieuw softwarepakket. Dus zeg bij sollicaties niet dat je geen kennis hebt, maar benadruk de softskills en geef aan dat je rest gewoon snel kan oppikken.

Je geeft aan dat 80% van de kennis overbodig is, maar ik gok dat die 20% meer waard is dan die 80%.
En dat is denk ik ook waar Junior-functies in het algemeen over gaan. Voor dat soort posities word je meestal niet aangenomen voor je kennis, maar wel voor je houding en werkethiek. Als je dat gevoel nu wel hebt bij dit bedrijf, dan zou ik er niet eens willen werken, want dan zoeken ze goed personeel waar ze niet voor willen betalen.

Dus ja, ik denk niet dat je een dikke salarisverhoging hoeft te eisen, maar minimaal hetzelfde of anders niet. Hoger inzetten kan altijd en kan je ook best proberen, maar nooit onder je huidige salaris gaan zitten. En nee, dus ook absoluut niet vertellen wat je nu verdient.

Have you tried turning it off and on again?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijns inziens is perspectief juist belangrijker dan het salaris op korte termijn. En voor korte termijn zijn werkgeluk (en secundaire arbeidsvoorwaarden als we reistijd/thuiswerken daaronder scharen) misschien nog wel belangrijker.

Bij mijn laatste baanwissel heb ik ook salaris ingeleverd (een paar honderd bruto, viel netto nog mee omdat de oude werkgever bij een pensioenfonds zat en de nieuwe bij een pensioenverzekeraar). Destijds de keuze alleen gemaakt vanwege werkgeluk, al werden wel gouden bergen beloofd qua doorgroeimogelijkheden (wat ook is gebeurd). Als ik niet was overgestapt had ik minimaal 35% minder verdiend én slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

CH4OS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:36:
Nooit een lager salaris accepteren dan je nu hebt. Dat heb ik zelf ooit ook gedaan en daar heb ik echt spijt van. Laat men maar eerst een bod uitbrengen als men jou zo graag aanneemt.
Ik heb dat wel gedaan in 2017.
Beste keuze ooit.

Maar ik kwam uit een riante detacheringsconstructie inc auto van de zaak en inzetbonus. Ik ging in dienst bij de klant…

Ik ging er qua (geschreven en ongeschreven) secundaire arbeidsvoorwaarden wel op vooruit.

Een baan is meer dan het kale bruto salaris.

In het geval van de TS geef ik je overigens wel gelijk. Ik zie niet zo goed in waarom de nieuwe functie minder zou moeten verdienen.

PS
Als ik niet was overgestapt zat ik nu waarschijnlijk nog steeds te kloten bij klant X en klant Y. De betreffende club is ook inmiddels twee keer overgenomen. Terwijl ik hier nu lead engineer ben in een zeer specifiek vakgebied. En dan heb ik het alleen nog maar over functie, laat staan de vrijheden die ik nu heb (die ik bij een detacheerden nooit zo beleefd heb).

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 14-11-2025 12:06 ]

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:08

EiT

Beetje kort door de bocht denk ik, ben zelf ook opzoek naar een andere baan. En zal toch echt de helft moeten inleveren want ik ga nooit zomaar net zo veel elders verdienen. Maar werk geluk is ook wel een ding.

Kan je niet een deeltijd studie gaan volgen bij je huidige werkgever? Tenzij die “andere zaken” juist wel een grote rol spelen.
Zelf deel ik ook de mening dat veel kennis van huidige software pakket niet zo’n issue is. Gaat er vooral om hoe snel je kan troubleshooten, werkhouding en communicatie.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:47
EiT schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:05:
[...]

Beetje kort door de bocht denk ik, ben zelf ook opzoek naar een andere baan. En zal toch echt de helft moeten inleveren want ik ga nooit zomaar net zo veel elders verdienen. Maar werk geluk is ook wel een ding.

Kan je niet een deeltijd studie gaan volgen bij je huidige werkgever? Tenzij die “andere zaken” juist wel een grote rol spelen.
Zelf deel ik ook de mening dat veel kennis van huidige software pakket niet zo’n issue is. Gaat er vooral om hoe snel je kan troubleshooten, werkhouding en communicatie.
Met alle respect naar jou, maar dat klinkt eerder dat je last hebt van een 'gouden ketting'.

De situatie van TS vind ik wel iets anders omdat hij er vanuit gaat dat hij de opgedane kennis bij zijn huidige bedrijf niet elders kan toepassen. Dat is dus niet zo en mijns inziens ook geen reden om veel salaris in te leveren. En wat veel is, is subjectief natuurlijk.

Have you tried turning it off and on again?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:38
Een lager salaris als "kennismaking" zodat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben moet kunnen. Realiseer je dat het netto effect minder zal zijn dan het bruto bedrag en kijk ook naar eventueel binnen te slepen secundaire voorwaarden. Dat gezegd hebbend: Als je lager gaat instromen spreek dan wel bij indienst treding meteen een salarispad af voor de komende 2 jaar: Na 1 jaar op <huisig> salarisniveau, na 2 jaar bij voldoende functioneren +10%, en als het lukt na 3 jaar medior met nog eens 10%. Schriftelijk vast laten leggen als onderdeel van de overeenkomst.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

EiT schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:05:
Geen idee of dit uit eigen beweging is of niet, dus kan over jouw geval niet zomaar oordelen.

Ik deed het zelf ook in 2015, omdat ik een carrièreswitch had. Toen heb ik ook een drop in salaris geaccepteerd omdat ik totaal ander werk ging doen, maar er ook geen opleiding of papieren in had. Ik merk alleen nu nog, nu ik zelfs geen webdevelopment meer doe (en jaren aan jobhopping later) nog altijd er last van heb omdat ik (en moet zeggen, ook wel eigen schuld!) zelf nooit het lef had om echt een heel stuk hoger te gaan zitten qua salaris, zodat ik op het niveau zit waar ik eigenlijk hoor te zitten.

Maar als zoals in het geval van @IkeaLampje, de TS, is er dus een andere partij dat interesse heeft getoond. Dan hoef je voor zo'n partij echt niet in te houden qua salaris, laat hen eerst maar met een bod komen, kijken hoe serieus men is.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:03
DjoeC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:32:
Een lager salaris als "kennismaking" zodat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben moet kunnen. Realiseer je dat het netto effect minder zal zijn dan het bruto bedrag en kijk ook naar eventueel binnen te slepen secundaire voorwaarden. Dat gezegd hebbend: Als je lager gaat instromen spreek dan wel bij indienst treding meteen een salarispad af voor de komende 2 jaar: Na 1 jaar op <huisig> salarisniveau, na 2 jaar bij voldoende functioneren +10%, en als het lukt na 3 jaar medior met nog eens 10%. Schriftelijk vast laten leggen als onderdeel van de overeenkomst.
Dat laatste klinkt leuk, maar je wilt niet weten hoe veel cliënten ik hier over de vloer heb gehad waarbij zo'n garantie uiteindelijk 'tot de deur' bleek. Ze worden doorgaans voorwaardelijk opgeschreven als 'indien je op datum X voldoet aan de verwachte groei dan krijg je' of 'bij goed functioneren kun je aanspraak maken op' etc.

Vervolgens als puntje bij paaltje komt is er altijd nog wat te groeien. Liep er net een project niet lekker. Was er een niet 100% tevreden manager. Had een klant toch wat te klagen. Verzin het. En dan vervolgens kwam de 'compromis' dat je de normale verhoging kreeg, en niet die 10%. Men gokt er dan gewoon op: hij zit hier dus de stap om er wat mee te doen is toch te groot.

De keren dat je na een discussie alsnog én die 10% krijgt én het gezellig werken blijft zijn zeldzaam. Dus zodra je hier aan meewerkt moet het er ook waterdicht komen te staan.

Benadruk je sterktes. Onderhandel meteen een salaris waar je voor gaat. Als je gokt op latere verhogingen, wees je er dan ook van bewust dat dit mogelijk niet gebeurd.

• IkeaLampje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:12
Bedankt allen voor de reacties. Hier kan ik echt wel wat mee!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Grappig ik ben een paar jaar overgestapt naar een ander werkveld. Wel even flink moeten inleveren. Denk in orde van grote van 1k per maand. En verdien inmiddels dik meer dan ik als potentieel had in mijn vorige functie. En ben inmiddels bezig met vervolg stappen die er komende twee jaar de volgende klap er boven op zal geven.

En dan heb ik het over een periode van minder dan 6 jaar(exact ga ik het niet noemen). Sterker binnen een jaar zat ik weer ongeveer op mijn oude niveau.
Pagina: 1