Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor universitaire technische studie onder 1800 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XanderTheDev
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-11 12:00
Hallo, ik heb een vriend die binnenkort naar Spanje gaat en nog niet precies weet wat hij gaat studeren daar. Hij weet wel dat hij bijna zeker (als hij gaat studeren) een technische studie wilt doen. Hij heeft nu een heel trage laptop en kan het eigenlijk zo goed als niet meer gebruiken. Hij heeft dus niet echt veel tijd om helemaal te wachten tot dat hij een studie heeft gekozen.

Wat ga je met je laptop doen?
Benodigdheden van een moderne technische studie (bv. Mechanical Engineering). Denk aan complexe simulates, complexe 3d modellen, etc.

Wat is je budget?
1800 euro max. Mag er iets boven vallen als het echt net er boven valt, maar geen 1900 of 2000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet constant, maar wel met enige regelmaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee... Hij vindt dat het gewoon van kwaliteit moet zijn en natuurlijk kan werken met zijn mogelijke studies. Als het over een GPU gaat wordt het waarschijnlijk een NVIDIA GPU, omdat die de meeste support heeft met veel functies zoals CUDA bijvoorbeeld. AMD kan ook wel, maar dan moet het dus wel voldoen aan de eisen. Mijn vriend is ook niet heel technisch, dus zou graag ook geen gekke aanpassingen willen doen aan zijn OS of hardware.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via XanderTheDev op 14-11-2025 20:04)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:23
Dit topic van vorige week is redelijk vergelijkbaar:
Laptop voor technische studie kopen

Uitkomst daar was dat deze 2 laptops behoorlijk wat "bang for buck" geven, maar wel met een alu behuizing en redelijk net uiterlijk (als je de kerstboom onder het toetsenbord een beetje neutraal instelt :+ ).
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2235632;2232480/

Waarbij de Lenovo een flink snellere processor heeft en een knapper scherm (Oled, betere kleurweergave, hogere helderheid), en de Acer weliswaar wat boven budget is, maar een potentere GPU heeft (sneller en 12GB vs 8 GB bij de Lenovo).

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 13-11-2025 23:54 ]

iRacing Profiel

Alle reacties

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:12

snmght

imho dan he

Is het niet toch verstandig af te wachten wat de te kiezen opleiding adviseert / aan vereisten stelt voor een laptop? Daarnaast is er een kans dat je via een centrale inkoop een betere deal kunt scoren via de opleiding.

Eenmaal besteld is een laptop doorgaans vrij snel geleverd.

Lijkt me slimmer dan nu lukraak iets aan te kopen om er straks achter te komen dat er toch iets mist..

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 13:44
snmght schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:25:
Is het niet toch verstandig af te wachten wat de te kiezen opleiding adviseert / aan vereisten stelt voor een laptop? Daarnaast is er een kans dat je via een centrale inkoop een betere deal kunt scoren via de opleiding.

Lijkt me slimmer dan nu lukraak iets aan te kopen om er straks achter te komen dat er toch iets mist..
Met Black Friday in het verschiet kun je voor hetzelfde geld meer krijgen of besparen, geen rare periode in dat opzicht.

• XanderTheDev
snmght schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:25:

Dit is de reactie van mijn vriend op uw bericht:
de laptop die ik nu gebruik is al heel wat te oud naar mijn mening. ik doe iets van 5 minuten erover op de laptop uberhaupt aan te krijgen en ben gewoon aan een vervanging toe. ik wil alleen wel eentje die ik ook kan gebruiken voor een eventuele studie over zo'n 2 jaar. stel ik koop nu een laptop van rond de 400-500 euro als vervanging voor wat ik nu heb, dan moet ik over 2 jaar weer een nieuwe kopen ivm de studie. dit kost mij dan gewoon iets te veel geld. daarom eentje die daar al geschikt voor is.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:25
Als je nu er een koopt van 500, en later (2 a 3 jaar) een van 750 heb je een stuk betere laptop dan nu een kopen van 2000.

Laptop ontwikkeling gaat hard, en laptops slijten ook in 5 jaar. Na 2 jaar begin je te merken dat batterij minder wordt.

• nigelEek
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15-11 20:33
99ruud99 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:
Als je nu er een koopt van 500, en later (2 a 3 jaar) een van 750 heb je een stuk betere laptop dan nu een kopen van 2000.

Laptop ontwikkeling gaat hard, en laptops slijten ook in 5 jaar. Na 2 jaar begin je te merken dat batterij minder wordt.
een laptop voor zo'n studie kost meestal + - 1500 euro. dus als je nu eentje van 500 haalt en dan moet je later alsnog een van 1250+ euro kopen. en dam ben je dus alsnog 1750 of meer kwijt

[ Voor 5% gewijzigd door nigelEek op 13-11-2025 13:49 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:25
Klopt, maar dan heb je heel veel meer dan wanneer je nu een koopt van 2k.
Probleem is gewoon dat laptops hard achteruit gaan, kijk maar eens op V&A, laptops van 1 a 2 jaar zie je daar voor 50-75% van aanschafwaarde.

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:12

snmght

imho dan he

@XanderTheDev wat doet hij nu dan (vóór de studie) dat zo belangrijk is? Een nieuwe, vlotte chromebook (althans voor basis taken als browsen en tekstverwerking) heb je voor een klein bedrag al in huis en kun je desnoods doorverkopen. Dan wel nog voordeliger tweedehands inkopen.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:55
Eerst maar eens zien wat de specs MOETEN Ijn, en dan een fraaie 2ehanda werk laptop kopen. Ik dan aan de pro versies van Lenovo (bv thinkpads) Asus Dell dat soort spul. Voor een habbekrats heb j dan echte knallers van laptops. En idd, beter nu 600 en later 600 dan in een keer 1800 euro....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• XanderTheDev
snmght schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:46:
@XanderTheDev wat doet hij nu dan (vóór de studie) dat zo belangrijk is? Een nieuwe, vlotte chromebook (althans voor basis taken als browsen en tekstverwerking) heb je voor een klein bedrag al in huis en kun je desnoods doorverkopen. Dan wel nog voordeliger tweedehands inkopen.
Hij zit nu in zijn examenklas 6VWO. Na zijn examen verhuist hij naar Spanje. Hij weet nog niet precies welke studie die gaat doen daar en als hij überhaupt wilt studeren. Als hij gaat studeren gaat hij sowieso een technische studie doen (denk aan electrical engineering op de uni). Dus daar heb je een best krachtige laptop voor nodig. Denk aan een beetje mid range zbook (ik bedoel met mid range, mid range van dat soort typische laptops). Hij hoeft niet per se de performance hebben van de krachtigste zbook, maar de goedkoopste/zwakste zbooks zijn sowieso niet goed genoeg. Hij wilt eigenlijk een laptop hebben die hij dan kan gebruiken. En hij kan niet per se wachten, omdat zijn laptop nu hartstikke traag is en hij wil er ook op kunnen gamen. Als je nu zo'n soort zbook haalt, kan je er ook gewoon op gamen (dat is mijn ervaring tenminste geweest met de meeste workstation laptops). Als het echt voordeliger is om nu een gaming laptop te kopen van circa 750 euro en later een echte workstation laptop van circa 1500 euro dan nu gewoon meteen een goede workstation te halen dan kan dat. Maar dan moet het wel echt duidelijk bewijs zijn dat dat zo is.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 20:46
title-change: iemand zoekt een gaming laptop voor 1800 euro.

En dan even zonder gekheid: Iemand met een trage laptop wil een snellere laptop voor een studie. Eigenlijk is het niet bekend of hij uberhaupt gaat studeren, en als hij gaat studeren kunnen het verschillende studies zijn. Voor electrical engineering heb je andere eisen dan mechanical engineering. Dus dat maakt het lastig. Oh jah, hij wil wel kunnen gamen.

Heel veel vager wordt het i.m.o. niet...

• XanderTheDev
107mb schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:47:
title-change: iemand zoekt een gaming laptop voor 1800 euro.

En dan even zonder gekheid: Iemand met een trage laptop wil een snellere laptop voor een studie. Eigenlijk is het niet bekend of hij uberhaupt gaat studeren, en als hij gaat studeren kunnen het verschillende studies zijn. Voor electrical engineering heb je andere eisen dan mechanical engineering. Dus dat maakt het lastig. Oh jah, hij wil wel kunnen gamen.

Heel veel vager wordt het i.m.o. niet...
Ja ik vind het ook onhandig wat hij wil, maar ik hoopte er op dat iemand mogelijk kan helpen. Vooral, omdat het nu nog de black friday periode is

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:

Zo snel gaan laptop ontwikkelingen toch niet? Uiteraard slijt een laptop wel in de jaren, maar qua performance is het nou niet dat ze zo snel beter worden.
XanderTheDev schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:55:
[...]

Hij zit nu in zijn examenklas 6VWO. Na zijn examen verhuist hij naar Spanje. Hij weet nog niet precies welke studie die gaat doen daar en als hij überhaupt wilt studeren. Als hij gaat studeren gaat hij sowieso een technische studie doen (denk aan electrical engineering op de uni). Dus daar heb je een best krachtige laptop voor nodig.
En dat is een beetje het ding. Bij Mechanical Engineering geloof ik best dat je een fatsoenlijke GPU wil voor de 3D dingen. Maar elektrotechniek? Met elke random laptop kom je een heel eind. Als je echt wil is er wat te zeggen voor 32GB RAM, en natuurlijk een beetje fatsoenlijke processor. Maar is dat essentieel? Nah.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:13

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Precies, kijk zo te zien is de laptop nu ook al nodig. Ik zou eens kijken naar een moderne laptop 32GB geheugen en met de nieuwste Ryzen AI processoren of nieuwste Intel processoren met ook AI ondersteuning. Dan ben je lekker toekomstbestendig, zeker omdat die nu net allemaal aan het uitkomen zijn.

Dan kom je bijvoorbeeld bij zo iets uit, mooi afgeprijsd en net recent op de markt.
uitvoering: Gigabyte AORUS Elite 16 BWHC3EEC65SP

Makkelijk en snel is simpelweg naar de laptops gaan en dan een gpu aanklikken die in dit prijssegment past (RTX 5070, met de Ti wordt het al snel duurder) en dan kom je met even zoeken prima uit op een 32GB laptop. Technische studies hebben niet altijd eisen, maar als die er zijn, zijn het idd cuda cores dus nvidia is dan wel de safe buy.

Bijkomend voordeel is dat de RTX 50xx serie dit jaar uit is, dus als je begin september volgend jaar gaat rondkijken zal ongetwijfeld het één en ander goedkoper te vinden zijn, maar aangezien alle GPU's in deze serie al uit zijn gaat er iig niks meer uitkomen dat interessant hiervoor kan zijn in 2026. Hetzelfde geldt een beetje voor de processoren, dit is zo kort op de markt dat het nou niet direct te verwachten is dat er voor die tijd schokkende opvolgers zijn. Wel alternatieven natuurlijk, maar geen nieuwe generaties vanuit AMD of Intel.

Dus als je kan wachten; ja dat is natuurlijk slim, dan kun je ongetwijfeld een laptop met 5080 voor deze prijs kopen. Maar alsnog doe je met zoiets als dit een prima koop als je huidige laptop nu kapot is en een nieuwe nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-11-2025 19:06 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • Beste antwoord

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:23
Dit topic van vorige week is redelijk vergelijkbaar:
Laptop voor technische studie kopen

Uitkomst daar was dat deze 2 laptops behoorlijk wat "bang for buck" geven, maar wel met een alu behuizing en redelijk net uiterlijk (als je de kerstboom onder het toetsenbord een beetje neutraal instelt :+ ).
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2235632;2232480/

Waarbij de Lenovo een flink snellere processor heeft en een knapper scherm (Oled, betere kleurweergave, hogere helderheid), en de Acer weliswaar wat boven budget is, maar een potentere GPU heeft (sneller en 12GB vs 8 GB bij de Lenovo).

[ Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 13-11-2025 23:54 ]

iRacing Profiel

• XanderTheDev
Mijn vriend gaat waarschijnlijk 1 van die 2 kopen.
Pagina: 1