Laptop voor technische studie kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joey455
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 29-10 13:42
Beste allen,

Ik ga volgend jaar civiele techniek studeren op de HvA. Maar ik heb daarvoor een laptop nodig. Ik heb zelf een redelijk verstand van computers maar niks speciaals. Ik wou weten of jullie kunnen helpen.

Dit zijn de vereisten.

Minimale eisen (belangrijkste bovenaan):
Videokaart: dedicated, met minimaal 8 GB geheugen (bijv. Nvidia RTX 3000 of AMD RX7900)

Werkgeheugen: minimaal 16 GB

Processor: Intel i7 (13e gen) of AMD Ryzen (7000-serie)

Opslag: minimaal 500 GB SSD

Scherm: minimaal 15,6 inch

Aanbevolen:

Videokaart: dedicated met 16 GB (bijv. Nvidia RTX 4000 of AMD RX9070)

Werkgeheugen: 32 GB of meer

Processor: Intel i7 (14e gen) of AMD Ryzen (9000-serie)

Opslag: 1 TB of meer

Scherm: 17 inch

Het liefst zit ik zo dichtbij de aanbevolen.

Zelf heb ik ook nog wat eisen.

Het liefst heb ik een compacte computer dus graag hou ik het bij 15.6 inch of zo dicht daarbij.

Het zou fijn zijn als de laptop een beetje sleek is. Een beetje dat nette notebook macbook design. Ik weet dat bij gaming laptops niet helemaal mogelijk is maar zo dicht mogelijk is fijn.

Mijn budget is 1500-2000 euro. Als er suggesties daarboven zijn geef ze gerust, ik betaal graag wat extra ik heb flink zitten sparen.

Alle reacties

• vman128
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-11 14:31
Deze Lenovo IdeaPad Pro 5 is vrij dun en licht .
Net als deze ASUS Vivobook 16 Flip.

[ Voor 31% gewijzigd door vman128 op 28-10-2025 12:30 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:17
Als ik dan even het rijtje met aanbevolen specs afga:

32 GB moet wel haalbaar zijn, ik heb hem in mijn filter even uit gelaten, omdat de meeste van deze (game) laptops So-Dimm hebben, waardoor zelf opwaarderen kan lonen.
16 GB Videokaart, begint bij €2369,-
categorie: Laptops

12 GB videokaart is er wel wat in je budget te vinden:

Maar als je "sleek" (ik interpreteer dat even als een meer zakelijke, non-game laptop), dan ga je ofwel je budget moeten verdubbelen, of naar 8 GB videogeheugen moeten gaan.
uitvoering: Dell Precision 5680 (8FWGN)
Let wel, deze shop heeft geen reviews, en de laptop is een 2 jaar oud model. Wel een zakelijke laptop die toen 2 keer zoveel kostte. En dan nog wel 12 GB grafisch geheugen.
Ga je naar 8 GB grafisch geheugen, aluminium onderkant en niet dikker dan 20 mm, dan zijn de meeste game-laptops uitgefilterd:
Dan zouden dit opties kunnen zijn:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16AKP10 (83JN002PMH)
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16IAH10 (83JM003WMH)
Hoewel die dan slechts RTX 5050 GPU's hebben. Voldoet qua grafisch geheugen, maar houdt niet over qua GPU processing-power...
De Yoga 9 in het rijtje zijn helaas alleen bij bol.plaza te koop, hoewel die aanbieders daar wel behoorlijke reviews krijgen, vind ik dat in deze prijsklasse laptops toch een beetje tricky, dus die ga ik je niet aanbevelen.

Wel Thinkbook range, maar wel grote koelsleuven achterin (maar daarmee wel kans dat de GPU ook lekker zijn werk kan doen...), en iets boven budget:
uitvoering: Lenovo ThinkBook 16p G6 ADR (21U0000EMH)

Maar goed, als je iets gerichter advies wilt, zul je moeten aangeven welke van je eisen belangrijker zijn. Want als je het allemaal wilt, ga je eerder naar de €3000,- tot €4000,-...

EDIT:
Ga je toch meer voor specs, binnen je budget dan zou ik deze overwegen:
uitvoering: Lenovo Legion 5 15IAX10 (83F0004KMH)
Heeft nog wel alu behuizing, maar duidelijk meer oempf dan de Ideapads hierboven. Ik zou dan denk ik eerder deze kiezen dan de Thinkbook die ik hierboven linkte.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-10-2025 12:28 ]

iRacing Profiel

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:05
Ik denk zelf dat uitvoering: Acer Nitro 16S AI AN16S-61-R6NB het meest interessant zal zijn. Soort van dun en niet enorm zwaar. Met alle RGB uit ziet die er ook niet zo gamer achtig uit. En qua specs komt het toch wel het meest in de buurt binnenin je budget.

• Wild Chocolate
Miyazono schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:24:
Ik denk zelf dat uitvoering: Acer Nitro 16S AI AN16S-61-R6NB het meest interessant zal zijn. Soort van dun en niet enorm zwaar. Met alle RGB uit ziet die er ook niet zo gamer achtig uit. En qua specs komt het toch wel het meest in de buurt binnenin je budget.
Wel een goede qua GPU, hoewel je daar dan wel weer behoorlijk wat op inlevert qua processorkracht t.o.v. de Lenovo's die ik noemde. Scherm is ook wat minder, en Acer specificeert niet of de behuizing van metaal is (waardoor ik uitga van kunststof). Persoonlijk zou ik voor een laptop die dagelijks in de tas moet, voor een metalen behuizing gaan.

EDIT: geen kritiek op jouw advies, maar om aan te geven waar de verschillen zitten. TS zal keuzes moeten maken, wil hij geen nier hoeven verkopen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-10-2025 12:34 ]

iRacing Profiel

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:05
@Wild Chocolate op de website van Acer staat dat de behuizing volledig van metaal is.

• Wild Chocolate
Miyazono schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:34:
@Wild Chocolate op de website van Acer staat dat de behuizing volledig van metaal is.
Aah, dat is top. Wellicht kan je dat gelijk even melden bij de Pricewatch en gelijk even de link laten toevoegen naar de info van Acer zelf?

iRacing Profiel

Pagina: 1