Radiatoren kiezen merk? type? Goede prijs/kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag want er zijn zoveel merken in de discounterswereld.
Welk merk en type (s) zijn geschikt om eerst aan een hr-cv te hangen en later aan een warmtepomp als die moet komen.
( besloten even niet te investeren in electrische LW wp maar heb wel nieuwe radiatoren nodig)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lijstje nodig
1200b x 400h 1500 watt
1300 x 600 2200 watt
1300 x 400 1600 watt
1800 x 400 1700 watt
Hangend, vlakpanel, zij inlaat boven, zij uitlaat onder wisselende kant ( links rechts)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aluminium radiatoren schijnen efficiënter te zijn tov "staal".
Jaga, mooi maar duur.
Thermrad Super-8 plateau radiator ,
Stelrad - Compact Planar

Ik was van plan om T22 en iets over wattage te kiezen zodat later met lagere temperaturen de slaapkamers nog verwarmt kunnen worden. ( we hebben nu niks , weg gehaald in de verbouwing en nog niet nieuwe geplaatst.

Vraag is welke merken/type moet je niet nemen ( Radson? Vasco? )
- Nog veel verschil te behalen in convector vs radiator in de slaapkamer?
- vlak paneel vs ribbels buiten? Vrouw wil heel graag vlak en slik. Mooi afgewerkte zijdes.
- nog andere merken/ types dan hierboven benoemd die in aanmerking komen voor een aantrekkelijke prijs?

Fancoils heb ik over nagedacht maar te ingewikkeld met condenswater afvoer en zo indien ik later ook koeling zou willen bij de LWwp
Dan word denk ik 2 airco (LLwp)units, zolder en woonkamer als latere extra units eerder een optie.

Ga voor nu gewoon mechanische Thermostaten en knoppen gebruiken omdat Tado een beetje aan het zieken is en ik nog mn Home Assistant diploma moet halen. ( inrichten en leerschool hoe te programeren is nog in fase 1.) Een knop is zo vervangen, en voetventielen kunnen de waterzijdig inregelen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:41
Tja. Geen idee eigenlijk.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
_O-
Dat gedeelte had ik al gecovered. :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
Vanuit efficiëntie oogpunt warmtepomp bestaat te groot niet.
Maar zorg i.i.g. dat er bij -10 genoeg afgifte is bij Ta 45 graden. Dat zijn tools voor online.
Het is okay als je het haalt met (zelfbouw) ventilatie modules, is een topic voor… geeft een 20-30% extra.

En dan ga je uitkomen op best groot… vloerverwarming zou ik echt in overweging nemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:51:
Maar zorg i.i.g. dat er bij -10 genoeg afgifte is bij Ta 45 graden. Dat zijn tools voor online.
Het is okay als je het haalt met (zelfbouw) ventilatie modules, is een topic voor… geeft een 20-30% extra.

En dan ga je uitkomen op best groot… vloerverwarming zou ik echt in overweging nemen.
Vloer verwarming nope, (1ste etage en is al afgewerkt.)
Als t een keer -10 is en we willen persee plus 21 graden in de slaapkamer dan is een electrische bijverwarming ook een optie.
We zijn niet erg kouwelijk aangelegd en ik slaap nu nog met raam op kiertje.( heb je nog een reden om onder je dekbed te liggen.) :P
Mn vrouw stookt meestal voordat ik mn trui aan moet.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb ze hier vandaan, gewoon de goedkoopste die ik kon krijgen. T33 voor beneden en badkamer en T22 voor de slaapkamers. Zitten 4 aansluitingen open houd ons hoekhuis uit 1952 24/7 op 20,5 graden overall behalve onze slaapkamerwant daar staat toch altijd de raam op kiep.https://bsxl.nl/radiatoren

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:11
Neem lage temperatuur radiatoren. Beter te gebruiken met lage temperatuur van warmtepomp.

En neem type waarvan debiet in te stellen is. Evt automatisch. Ivm waterzijdig inregelen.

Design met je zelf weten

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Bij een watertemperatuur van 45°C (zoals bij een warmtepomp) levert een paneelradiator ongeveer de helft van het vermogen ten opzichte van 65°C (zoals bij een cv-ketel). Als je van een cv-ketel overstapt op een warmtepomp, moet je dus het dubbele radiatorvermogen installeren om hetzelfde warmtecomfort te behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvFdAWmOMwM5xcVwwGNmqJNq5xY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DgbV4S2423g2LAMXpF0fE1SH.png?f=user_large

bron: https://klimaatproductenk...radiator-lage-temperatuur

[ Voor 29% gewijzigd door Prisma16 op 12-11-2025 08:46 ]

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Mits je vermogen fatsoenlijk gedimensioneerd was. Het is natuurlijk vaak over gedemensioneerd. Ik heb mijn CV pijnloos teruggeschroefd naar 30-50 % vermogen. (En lage T als test). Dus gewoon even je best doen en rekenen.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12 17:06
Het is idd een lastige waar ik ook mee worstel. Boven heb ik radiatoren die bij 50 graden nog maar net aan de kamer in de winter op 16/17 krijgt, maar zodra de woonkamer met vloerverwarming op temperatuur is, gaat die nooit meer aan. In een slaapkamer prima, maar niet in mn studeerkamer of bij mn dochter die leeft in haar kamer.

Een enkel paneelradiator zonder lamellen doet dan niets. Daarnaast wil je in de toekomst met een warmteopomp eigenlijk maximaal met 35 graden (ik begreep dat dat de temperatuur is waar ze met de COP rekenen) en dat kun je met een enkele plaat van 140 bij 50cm wel vergeten, maar ook met ltv radiatoren als je er geen ventilatoren in wil. Dus of dikke jetsers ophangen, of toch elektrisch bijverwarmen als je in de ruimte bent. Maar zodra het <0 is, wordt het toch wel lastig. En die radiatoren zijn belachelijk duur en vloerverwarming plaatsen is in zoverre goedkoper, afgezien dat je weer de hele vloer er uit moet halen en de verdieping leeg moet maken, wat ook niet te doen is. Ik verbaas me er ook over hoe belachelijk duur die Jaga radiatoren gewordenn zijn. 20 jaar terug heb ik ze gekocht, omdat ze juist relatief goedkoop waren.

Hop,hop,hop!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier T21 en T20 radiatoren op de bovenverdieping, de T21 radiator doet gezellig mee als de warmtepomp 28 graden water maakt. De T20 doet helemaal niks. Ik ga dat ding binnenkort vervangen door een T33 die ik gratis van Marktplaats gevist heb.

Aangezien TS vraagt om T22 zit dat wel goed verder. Die kan je later ook gewoon boosten als het moet. Ik heb de T22 radiatoren in de woonkamer geboost, die in de slaapkamers niet. Die in de slaapkamers zijn berekend op 90/70/20, enkel glas en 2cm dakisolatie. Nu overal dubbel of triple glas in zit zijn die radiatoren zelfs bij 40 graden al meer dan voldoende.

TS vraagt vooral naar de verschillen in prijs/kwaliteit. Er zijn wat prijsstunters met merken die je verder nergens anders kunt krijgen (Oppio, Mastas), die zou ik mooi laten voor wat het is en gaan voor de meer bekende merken. Welke je daarvan neemt boeit eigenlijk niet, pak degene die je mooi en betaalbaar vindt of vis iets van Marktplaats, als daar na al die jaren geen roest op zit zal het bij jou ook nog wel prima zijn. Je moet dan alleen accepteren dat de radiator in slaapkamer 1 een andere stijl krijgt dan die in slaapkamer 2.
Jaga vs traditioneel staal is vooral hoe snel je het wilt laten reageren. Een jaga is gewoon een pijp met lamellen die je kunt boosten, heel veel oppervlak, weinig waterinhoud. Een stalen T22 radiator voegt heel veel watercapaciteit toe aan je systeem en is trager met reageren.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:58
Indien je T33 kwijt kan, zou ik voor T33's gaan, eventueel van marktplaats zoals @_JGC_ zegt. Een tip, kijk waar en hoe de aansluitingen zitten in combinatie met de dikte van de radiatoren. Ikzelf heb daar een paar keer "problemen" mee gehad bij het vervangen van radiatoren. Bij het vervangen van een T11 naar een T22 kwam de aansluiting iets verder van de muur af, wat gecompenseerd moest worden met een extra S-koppeling. Bij het vervangen van een T22 naar T33 (Brugman) bleek dat de aansluiting van de T33 op het smalle gedeelte zat dichter bij de muur, waardoor ik weer een S-koppeling nodig had om goed uit te komen. Waarschijnlijk had het wel rechtstreeks gepast als ik de T11 met deze T33 zou vervangen. Qua verwarmen houd ik het met 35-37°C aanvoer (gas-cv) warm, merkte wel dat van T22 naar T33 gaan net even dat beetje extra capacitet gaf voor betere warmteafgifte, zodanig dat fans weinig extra winst boden in vergelijking met extra geluid.

Edit: als je de ruimte in de lengte hebt, kijk dan ook naar iets langere exemplaren.

[ Voor 4% gewijzigd door il-Principe op 12-11-2025 15:07 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:51:
Het is okay als je het haalt met (zelfbouw) ventilatie modules, is een topic voor… geeft een 20-30%
20-30% Nee, joh, ongeveer een factor 3! Althans bij lage temperaturen.

Ik heb voor mijn aankoop de specificaties opgezocht van jaga's met en zonder dbh (dat zijn jaga's ventilatoren). Bij een jaga strada type 16 van 2800x350 en 35 graden aanvoer, 30 retour, en 20 omgevingstemperatuur (wat het bij mij is) kom je zonder ventilatoren uit op een schamele 582W*, maar met ventilatoren op 1797W (zoek het op in de brochure). En ja, die ervaring heb ik hier ook. Met 30 graden aanvoer kan het al snel behaaglijk warm worden. Als je dus later lage temperatuur wilt zou ik dus zeker rekening houden dat je ventilatoren kan aanbrengen (en een stopcontact in de buurt)

Op marktplaats komen regelmatig jaga's voorbij voor lage prijzen.

* Helaas is de 'selectie tool' van jaga veranderd. Op hun website bij DBH upgrade selection tool kun je nog wel zien wat het verschil is tussen de ventilatoren uit en op stand 2. Dan is het verschil een factor 5 (373 watt versus 1797 watt), maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk want uitstaande ventilatoren beperken de luchtstroom.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
Als je nog radiatoren moet kopen kun je wellicht ook een multi plit airco overwegen. Kun je in de zomer ook nog koelen, wat je wellicht eerder gebruikt dan verwarmen.

• Ronald
  • Laatst online: 16:51
@inquestos ja van de dubbele Jaga’s kan het heel hard gaan. Enkele Jaga’s wat minder.

Mijn richting is meer voor de T22’s waar de TS zich op richt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• inquestos
  • Nu online
Een Jaga Strada Twin (bij de twin zitten er twee convectoren in) is per Watt vermogen nauwelijks duurder dan de door TS genoemde Thermrad. En je behoud de optie ze dus flink en enorm makkelijk te boosten mocht je echt op lage temperaturen willen stoken. Of mis ik iets? Misschien de prijs van de ventielen en aansluitmogelijkheid

Thermrad 400x1400 T22: 1541 Watt op 75/65 voor 415 euro
Jaga Strada 350x1000 T16: 1593 Watt op 75/65 voor 465 euro

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Thanks allemaal voor jullie input.
1 airco splitunits, tijdlang het idee geweest om 3 slaapkamers en de woonkamer te voorzien van airconditioning/koelen en verwarming. Dat zou 2 buiten units opleveren en wat leidingen. Vandaar dat ik na stucen de 3 radiatoren niet heb terug gehangen op de 1ste etage.
Grootste "probleem" is dat ik dan nogsteeds voor de gang, badcel, garage en woonkamer (bijverwarming) een watergedragen verwarming moet hebben dus nóg een buitenunit.( wp)
En een warmwatervoorziening.
Al met al is de good old HRCV nog best efficiënt met zn 2 in 1 systeem.

Aansluitingen: ik heb de horizontale leidingen weg gehaald dus afstand en muurafstand kan ik zelf buigen.
Debiet waterzijdig: voetventielen met inbussleutel afstelling werken meestal prima om doorstroomdruk te regelen.
Enige dat met klassieke inregeling nadelig is is dat bij slaapkamer/studeerkamer verwarmen altijd de woonkamer mee verwarmt. Maar de programmeerbare thermostaatknoppen was Tado in mn lijstje als optie totdat ze abonnement gingen doen. ( moet nog kijken welke wel lokaal meespelen met HomeAsistant app.)

Vermogen: ik had geloof ik al rekening gehouden met lagere temp cv water. Zal vh weekend even elke kamer door rekenen in zo'n m3 met raam calculator.
T22 was gekozen omdat de boosters dan redelijk makkelijk onderop te plakken zijn. Wcd is vrijwel overal in de buurt.
Vandaar dat ik jaartje of wat geleden de LT jaga's convectors met die koeling/verwarmings module bekeken had.
Jaga Strada Hybrid convectorradiator DBH RAL9016. Lichte koeling mogelijk indien dauwpunt laag genoeg ligt.
Toen fancoil bekeken.( leidingen zijn een beetje t probleem, ik kan niet overal goed bij om isolatie tegen condenswater te plaatsen.).

Wat ik ook wil/moet meenemen is of t aanschaf verschil in prijs van die jaga's met DHB unit het waard zijn ten opzichten van T22s van willekeurig merk en een boostersetje. ( kwa aanschaf en kwa gas/electra verbruik in de jaren v gebruik. Dus komt de dure jaga langszij door betere efficiëntie en lager verbruik in gas/electra.)
Mijn topicstart was om een benceline te krijgen. Dus een goede basis waar je later de boosters aankoppeld als de water temp zakt door een andere warmtebron.

De huidige energiemarkt en wazige wetgeving of gebrek er aan ten zien van TLV vs TLK van zonnepanelen schrikt me een beetje af om zwaar te investeren in warmtepompen, eboilers, WP-boilers, zonneboilers enz.

Duss, ik ga eerst een rekentool opzoeken en de radiatoren wattage's berekenen op 70,60, 50,40,30 graden. Beetje kijken naar oppervlakte vs wattage. En zien of T33 slimmer is. Dan thermrad als kooplijst kijken wat t kost. ( boosters mee rekenen)
Dan jaga hybrid kijken als kooplijst ( al vind ik ze best eh flimsy in elkaar steken met dat blik voor hun aanschafprijs).
Edit: deze is zijn concurent Thermrad Compact-6 Plateau Hybrid radiator.
Dan kijken of mechanische thermostaatknoppen als tussen oplossing er komen. ( werkt "altijd" ook zonder wifi) en ff rondje lopen door je huis is goed voor je buikvet :+

De spiltairco voor zolder en woonkamer is een luxe keuze in de toekomst indien er geld over is om stuk te gooien.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
inquestos schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:27:
Een Jaga Strada Twin (bij de twin zitten er twee convectoren in) is per Watt vermogen nauwelijks duurder dan de door TS genoemde Thermrad. En je behoud de optie ze dus flink en enorm makkelijk te boosten mocht je echt op lage temperaturen willen stoken. Of mis ik iets? Misschien de prijs van de ventielen en aansluitmogelijkheid

Thermrad 400x1400 T22: 1541 Watt op 75/65 voor 415 euro
Jaga Strada 350x1000 T16: 1593 Watt op 75/65 voor 465 euro
Thanks ja ik had al zoiets gezien maar ik reken dan meteen die DHB module er bij in. ( bang dat later zo'n module niet meer passend tekoop is.)
De hybrid verdubbelde in prijs. Zie warmte service site
De twin is goedkoper lijkt wel moet nog ff kijken waarom. ( koelen denk ik) geen bediening op de radiatoren..

• inquestos
  • Nu online
In plaats van DHB zou ik kijken naar dit topic:

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Ben je misschien zo'n ~100-150 euro kwijt per radiator. Terwijl je efficientere ventilatoren kan kopen dan bij de DHB . En heb je de mogelijkheid dit helemaal in te regelen (via home assistant), dus potentieel minder lawaai of efficienter. Inderdaad geen bediening.

Bij een Strada leg je de ventilatoren er in, bij een T22 radiator zul je er iets onder moeten klussen

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ok
Hudsonreed calculator:
Mn 2188w 1442w 1563w 1715watt zijn 2.7x berekening.
Eigenlijk gewoon ruimte onder raam vullen met een T22.

De thermrad compact plateau koeling werkt alleen als je 4wegklep de stroomrichting omkeerbaar maakt. Een reguliere aanvoer bovenzijde is koel effect nihil.
Aka dit zal bij de jaga dan ook zijn.
Een 400x1200 t22 is 609watt bij 45/35graden.
Dat is ruim voldoende.
De 400x1300 t22 isniet leverbaar en niet nodig.
1 radiator is 732 euro ex thermostaat kraan en ander aansluit spul.
Zeg 800 euro per kamer....
Voordeel regeling ventilatoren is al ingebouwd en autonoom.
Eens kijken of de dumpprijzen bij discounters nog iets kunnen betekenen.

Pagina: 1