Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra isoleren van dak voor akoestistiek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TilleS
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13-11 21:12
Mijn dak is enkele jaren geleden vernieuwd en voor de isolatie daarvan zijn er pir platen gebruikt. Nu willen we van de zolder graag een kamer maken, maar merken we dat er akoestisch te weinig geïsoleerd is.
We hebben tussen de huidige isolatie en het einde van de balken waar er gyproc gaat komen, nog ruimte voor extra isolatie. Hiervoor dachten we aan akoestische glas- of steenwol, maar ik lees tegenstrijdige zaken op het internet ivm condensvorming.

Mijn vraag is dus de volgende: Kan ik rechtstreeks tegen de Pir platen extra akoestische glas-of steenwol plaatsen? En zo niet, hoe kunnen we dan wel werken om extra akoestisch te isoleren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNkvLa2hvyFfXuQ4Yje0fxKjlGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohRF5O80uizQKutosQfjmFtW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
je kunt glas-of steenwol plaatsen maar dan moet je wel afwerken met klimaatfolie. Je kunt je dak opbouw invoeren in Ubakus om te zien wat de combinatie van je gekozen isolatie en folie materialen doet op de bestaande dakopbouw.

Neem ook een kijkje in dit topic over het (na)isoleren van daken: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:34

Wuursj

want worst is al bezet

Voor geluid kun je het beste een zware wol nemen, iets van ~45kg/m3. Metisse katoen isolatie (de zware variant) of houtwol zijn lekker zwaar, doen veel tegen geluid en houden in de zomer ook de warmte beter buiten. Er bestaan ook zware soorten steenwol maar die twee eerder genoemde verwerken ook nog eens lekker.

Qua vochthuishouding: Of er een klimaat folie nodig is, hangt af van de dikte van de nieuwe isolatie en die van de bestaande PIR. Grofweg kan je 1/3e van de totale Rc waarde straffeloos aanbrengen zonder folie. Stel dat de Rc waarde van de bestaande PIR 6 is, mag je er tot Rc3 aanbrengen zonder folie. Met Ubakus is dat punt nauwkeuriger te bepalen. En anders toch een klimaat folie er bij.

Ik zou wel de bestaande PIR nog dampdicht afwerken voor er een wol tegen aan gaat.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst