In onze wijk wil men een warmtenet aanleggen. Verbruik met 2 personen voor warmwater en verwarming is gemiddeld 650 m3 gas. Huis gebouwd in 2013. Overall radiatoren. Dit wil ik ook zo houden. Wat is jullie advies. Trouwens vind ik de prijzen voor de offertes die ik hier langs zie komen best hoog. Dit in verhouding met een cv ketel.
Vraag
Alle reacties
ik heb vanochtend een topic geopend omdat ik wat advies zoek over het aanschaffen van een warmtepomp omdat ik van het warmtenet af wil.
Voor mij is de reden dat ik een warmtepomp wil omdat ik met een warmtenet gebonden ben aan één leverancier en die dus ook prijzen en service bepaald. De prijzen per gigajoule zijn weliswaar iets gedaald, maar ik betaal nu erg hoge vaste lasten (afleverset is gehuurd). Met een warmtenet ga je niet goedkoper uit zijn. Daar tegenover staat wel dat die afleverset bijna geen ruimte in beslag neemt en je wel een redelijk betrouwbare warmtelevering hebt op hoge temperatuur.
Ik zou je afvragen hoe lang je in je woning wil blijven wonen en of je een warmtepomp kunt terugverdienen. Zo ja, zou ik daar voor kiezen. Bouwjaar 2013 lijkt me goed geïsoleerd om met een lage temperatuur warmtepomp te kunnen werken.
Voor mij is de reden dat ik een warmtepomp wil omdat ik met een warmtenet gebonden ben aan één leverancier en die dus ook prijzen en service bepaald. De prijzen per gigajoule zijn weliswaar iets gedaald, maar ik betaal nu erg hoge vaste lasten (afleverset is gehuurd). Met een warmtenet ga je niet goedkoper uit zijn. Daar tegenover staat wel dat die afleverset bijna geen ruimte in beslag neemt en je wel een redelijk betrouwbare warmtelevering hebt op hoge temperatuur.
Ik zou je afvragen hoe lang je in je woning wil blijven wonen en of je een warmtepomp kunt terugverdienen. Zo ja, zou ik daar voor kiezen. Bouwjaar 2013 lijkt me goed geïsoleerd om met een lage temperatuur warmtepomp te kunnen werken.
Als die radiatoren zijn ingesteld op heet water uit de gasketel, dan zal je die misschien wel moeten vervangen als je overschakelt naar een warmtepomp. Een warmtepomp gaat het water voor verwarming niet zo heet stoken als een gasketel.
Nooit voor warmtenetten kiezen.
Het vastrecht is hoog en je komt er bijna niet meer van af.
Het vastrecht is hoog en je komt er bijna niet meer van af.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Vraag eens wat het in de toekomst gaat kosten om er weer vanaf te komen als je dat zou willen, die informatie zou onderdeel moeten uitmaken van het aanbod.asccul schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:24:
In onze wijk wil men een warmtenet aanleggen. Verbruik met 2 personen voor warmwater en verwarming is gemiddeld 650 m3 gas. Huis gebouwd in 2013. Overall radiatoren. Dit wil ik ook zo houden. Wat is jullie advies. Trouwens vind ik de prijzen voor de offertes die ik hier langs zie komen best hoog. Dit in verhouding met een cv ketel.
Ik zou zelf nooit overstappen op een warmtenet, geen zin om vast te zitten aan 1 leverancier.asccul schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:24:
Gaan ze gas weghalen uit de straat, of blijft dat er gewoon naast liggen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 11-11-2025 11:58 ]
Ik zit hier aan de stadsverwarming maar noem het inmiddels de Stadsverarming. Vreselijk duur systeem.
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Warmtepompgeschiktheid draait om afgiftetemperatuur. Nu kun je een 'how low can you go' testje doen en evt fans onder de radiatoren doen (2013, geen convectoren? Foto?). Als bij vorst onder de 50 graden voldoet zal een warmtepompje (4 kW is genoeg om 650 m³ te vervangen) al snel goedkoper zijn dan stadsverwarming. De kunst is om een eenvoudig warmtepompsysteem te laten installeren, dan wordt het vanzelf (relatief) goedkoop.
Wel heb je plek nodig voor de doucheboiler cq binnenunit.
Warmtepompgeschiktheid draait om afgiftetemperatuur. Nu kun je een 'how low can you go' testje doen en evt fans onder de radiatoren doen (2013, geen convectoren? Foto?). Als bij vorst onder de 50 graden voldoet zal een warmtepompje (4 kW is genoeg om 650 m³ te vervangen) al snel goedkoper zijn dan stadsverwarming. De kunst is om een eenvoudig warmtepompsysteem te laten installeren, dan wordt het vanzelf (relatief) goedkoop.
Wel heb je plek nodig voor de doucheboiler cq binnenunit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met een eigen warmtepomp beperk je je anders ook behoorlijk beperkt hoor. Bij defect mag je zelf de portemonnee trekken en de reparatie organiseren, terwijl je in de kou zit. Selectie van je energieleverancier moet waarschijnlijk op basis van ho(o)g(er) verbruik in de winter, waardoor je minder opties hebt om te kijken naar teruglevergoeding (en -kosten) voor in de zomermaanden als je zonnepanelen staan te knallen en je geen warmte nodig hebt.Ernemmer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:57:
[...]
Ik zou zelf nooit overstappen op een warmtenet, geen zin om vast te zitten aan 1 leverancier.
[...]
Is allemaal niet onoverkomelijk, maar ook niet helemaal fair om te stellen dat je dan alle vrijheid hebt. Bij één leverancier voor een warmtenet hoef je daar niet meer in te kiezen, en moet je alleen in de gaten houden wat de kosten doen.
Wellicht wordt het tijd dat warmtenetten wat meer gereguleerd worden zoals het stroomnet. Eén centrale partij die het transport verzorgt, en (meerdere) marktgedreven partijen die de afgenomen warmte aan je verkopen tegen een voor jou interessant tarief.
Zo scherp als een voetbal!
Dat in de gaten houden van de kosten dat helpt niet want je hebt er geen enkele invloed op. Ze worden vastgesteld door de ACM en het is slikken of stikken.Reptile209 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:18:
[...]
Met een eigen warmtepomp beperk je je anders ook behoorlijk beperkt hoor. Bij defect mag je zelf de portemonnee trekken en de reparatie organiseren, terwijl je in de kou zit. Selectie van je energieleverancier moet waarschijnlijk op basis van ho(o)g(er) verbruik in de winter, waardoor je minder opties hebt om te kijken naar teruglevergoeding (en -kosten) voor in de zomermaanden als je zonnepanelen staan te knallen en je geen warmte nodig hebt.
Is allemaal niet onoverkomelijk, maar ook niet helemaal fair om te stellen dat je dan alle vrijheid hebt. Bij één leverancier voor een warmtenet hoef je daar niet meer in te kiezen, en moet je alleen in de gaten houden wat de kosten doen.
Wellicht wordt het tijd dat warmtenetten wat meer gereguleerd worden zoals het stroomnet. Eén centrale partij die het transport verzorgt, en (meerdere) marktgedreven partijen die de afgenomen warmte aan je verkopen tegen een voor jou interessant tarief.
De gedachten van meerdere leveranciers per warmtenet is pure utopie. De huidige leveranciers willen er eigenlijk van af omdat er niets aan te verdienen valt met als gevolg dat de overheid noodgedwongen zelf maar netten gaat aanleggen en beheren. Netten die in de toekomst veel gemeenschapsgeld gaan kosten omdat rendabele exploitatie niet mogelik is.
Toch wijst onderzoek dan weer uit dat maatschappelijke kosten voor een warmtenet gunstiger uitvallen dan de kosten voor individuele warmtepompen. De kosten voor de gebruiker zijn omgekeerd; bij warmtepomp juist gunstiger voor de eindgebruiker en duurder voor een warmtenet.hanev001 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:26:
[...]
Dat in de gaten houden van de kosten dat helpt niet want je hebt er geen enkele invloed op. Ze worden vastgesteld door de ACM en het is slikken of stikken.
De gedachten van meerdere leveranciers per warmtenet is pure utopie. De huidige leveranciers willen er eigenlijk van af omdat er niets aan te verdienen valt met als gevolg dat de overheid noodgedwongen zelf maar netten gaat aanleggen en beheren. Netten die in de toekomst veel gemeenschapsgeld gaan kosten omdat rendabele exploitatie niet mogelik is.
Niet meer dan anders = niet minder dan anders.....
Zou het niet doen, hier is voorzichtig ook al eens gesproken over een warmtenet, nu al over op WP, dus die gaat er niet komen. Ja, een WP is duurder in aanschaf, maar voor mij gaat het er ook om, om van het gas af te gaan, plus een volgende (hopelijk pas over 15jaar) is natuurlijk een stuk goedkoper, omdat de meeste duurdere aanpassingen al gedaan zijn.
Zou het niet doen, hier is voorzichtig ook al eens gesproken over een warmtenet, nu al over op WP, dus die gaat er niet komen. Ja, een WP is duurder in aanschaf, maar voor mij gaat het er ook om, om van het gas af te gaan, plus een volgende (hopelijk pas over 15jaar) is natuurlijk een stuk goedkoper, omdat de meeste duurdere aanpassingen al gedaan zijn.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Als je bedoeld met maatschappelijke kosten dat andere mensen via hun belasting opdraaien voor de kosten van een warmtenet heb je gelijk. Het is gewoon weer een vorm van nivileren. Economisch is het een stupide idee en de veronderstelde bijdrage aan het klimaat is een grote leugen gezien het feit dat veel warmtenetten voor een fors deel gewoon met gas gestookt worden.Kruiwagen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:12:
[...]
Toch wijst onderzoek dan weer uit dat maatschappelijke kosten voor een warmtenet gunstiger uitvallen dan de kosten voor individuele warmtepompen. De kosten voor de gebruiker zijn omgekeerd; bij warmtepomp juist gunstiger voor de eindgebruiker en duurder voor een warmtenet.
Onze nieuwbouwwoning uit 2019 is opgeleverd met warmte aansluiting, eigenlijk nooit echt gebruikt door de torenhoge tarieven.asccul schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:24:
Wij zijn gestart met het verwarmen met Airco met het idee de stadsverwarming te ondersteunen en later de stap te maken naar lucht /water. Uiteindelijk hebben wij de stadsverwarming nooit meer aangehad en was de verwarming met airco dusdanig comfortabel dat de lucht/water plannen ook in de koelkast zijn gezet.
Na de aanschaf van een wartmepomp boiler hebben wij de stadsverwarming af laten sluiten. Heerlijk nooit meer een koude douche! Dat gebeurde namelijk regelmatig door de warmte onderbrekingen door storing of onderhoud
Begin er niet aan!
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2025 14:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat kan je op een koude dag dus testen door op het menu van de cv ketel de radiatortemperatuur op 40 graden te zetten en het maximaal vermogen zolaag mogelijk naar bijvoorbeeld 5,2 kWthermisch. De ketel zal dan bij het halen van 40 graden gaan pendelen, dus wordt het benodigde vermogen van je warmte pomp minder dan die 5,2 kW thermisch. Als je met die 40 graden je huis warm krijgt, met of zonder radiatorventilatortjes.fub schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:36:
Als die radiatoren zijn ingesteld op heet water uit de gasketel, dan zal je die misschien wel moeten vervangen als je overschakelt naar een warmtepomp. Een warmtepomp gaat het water voor verwarming niet zo heet stoken als een gasketel.
Tapwater zal je zonder warmtenet met een weerstands elektrische boiler moeten maken want door het hoge temperatuursverschil wordt rendement warmtepomp te laag. Sowieso één keer per week de 60 graden ter voorkoming van legionella.
[ Voor 29% gewijzigd door Cratchit op 11-11-2025 17:29 ]
Een moderne warmtepomp warmt ook de boiler op gelukkig.. ook boven de 60 graden voor een Legionella-run en zonder elektrisch element. Dus dat zal meevallen.Cratchit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:24:
[...]
Kan je dat met het warmtenet dan ook niet testen door op een koude dag de 'cv' temperatuur op bijvoorbeeld 40 graden te zetten, de warmteopname (kJ's) af te lezen op. Tapwater zal je zonder warmtenet met een weerstands elektrische boiler moeten maken. Sowieso één keer per week de 60 graden ter voorkoming van legionella.
Verbruikskosten:asccul schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:24:
Op gas 650 m3 jaar voor verwarmen en warmwater is 650*1,3 euro + 12 maanden vastrecht a 45 euro is 845 euro + 540 euro is 1385 euro. Kosten gas zijn nu hoog dat was jaren 0,75 euro/m3.
Op warmtenet is 650 m3 gas is 6500 kWh is 24 GJ. 24 GJ maal 50 euro per GJ + 12 maanden vastrecht is 1200 euro + 800 euro is 2000 euro. Soms komen er allerlei kosten bij, meterhuur, beheerkosten en allemaal onzin en men moet het aanleggen voor x duizend euro per aansluiting en je komt er moeilijk vanaf. Hoezo net zo duur als CV.
Op warmtepomp is COP 4 is 6500/4 is 1625 kWh maal 0,30 cent is 490 euro. Maar dan moet je wel een warmtepomp kopen en het temperatuurstraject moet kunnen dus 50 liefst 40 of nog beter 30 graden. Dus wellicht vloerverwarming nemen, maar je hebt 1500 euro besparing per jaar.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Een ketel moet minimaal 6KW kwijt meestal, sommigen zelfs 8 of 9. Dat gaat je met radiatoren in een 2013 huis niet lukken op lage temperatuur, dus die ketel gaat aan/uit/aan/uit de hele tijd en je huis blijft koud.Cratchit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:24:
[...]
Dat kan je op een koude dag dus testen door op het menu van de cv ketel de radiatortemperatuur op 40 graden te zetten en het maximaal vermogen zolaag mogelijk naar bijvoorbeeld 5,2 kWthermisch. De ketel zal dan bij het halen van 40 graden gaan pendelen, dus wordt het benodigde vermogen van je warmte pomp minder dan die 5,2 kW thermisch. Als je met die 40 graden je huis warm krijgt, met of zonder radiatorventilatortjes.
Tapwater zal je zonder warmtenet met een weerstands elektrische boiler moeten maken want door het hoge temperatuursverschil wordt rendement warmtepomp te laag. Sowieso één keer per week de 60 graden ter voorkoming van legionella.
Wat betreft tapwater, een moderne R290 warmtepomp kan 75 graden halen. COP is dan geen 4 of 5 meer, maar nog altijd efficiënter dan een weerstandselement. R32 gaat tot 55 graden, dan moet je voor de laatste 5 graden zo nu en dan idd een weerstandselement gebruiken om de temperatuur naar 60 te krijgen.
Ik heb mijn ketel 2 winters op 6KW en 1500 liter per uur vastgezet, kreeg de woning altijd goed warm. Nu een warmtepomp die op laagste vermogen met 1000 liter per uur en 28 graden de woning warm stookt. Radiatoren met fans eronder. T22, T33 of een convector is een must.
Hier een woning uit 2014 van 165 m2 met overal vloerverwarming en aangesloten op een warmtenet.
Ik zou niet anders meer willen. Zeer comfortabel, eenvoudige installatie die bijna geen ruimte inneemt. Geen zorgen over storingen of onderhoud omdat dit keurig door het warmtebedrijf wordt gedaan. Kost mogelijk wat meer dan een warmtepomp, heb ik nooit uitgerekend, maar ik ben compleet ontzorgd om het maar eens hip te zeggen.
Ik zou niet anders meer willen. Zeer comfortabel, eenvoudige installatie die bijna geen ruimte inneemt. Geen zorgen over storingen of onderhoud omdat dit keurig door het warmtebedrijf wordt gedaan. Kost mogelijk wat meer dan een warmtepomp, heb ik nooit uitgerekend, maar ik ben compleet ontzorgd om het maar eens hip te zeggen.
Zolang de radiatoren warm blijven kan je met je cv dus wel testen of je radiatoren geschikt zijn voor een warmtepomp. Bij mij is het laagst in te stellen vermogen 5,2 kW thermisch. Met de cv temperatuur op 50 graden gaat de ketel inderdaad in periodes van 10 minuten uit en aan. De cv temperatuur blijft dan rond de 50 graden._JGC_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:55:
Een ketel moet minimaal 6KW kwijt meestal, sommigen zelfs 8 of 9. Dat gaat je met radiatoren in een 2013 huis niet lukken op lage temperatuur, dus die ketel gaat aan/uit/aan/uit de hele tijd en je huis blijft koud.
Omdat ik mijn woonkamer open keuken met die 50 graden warm krijg met die 5,2 kW ketel die maar de helft van de tijd draait weet ik dus dat dat dus ook gaat lukken met een warmtepomp met minder dan de 5,2 kW.
Ik heb nu trouwens een airco waar ik mee verwarm. kWh verbruik kan ik in de LG-app aflezen.
Daar bovenop komen nog de gigantische verliezen onderweg, in de orde van maar liefst een derde van de energie. Met bron erbij, gelijk ook voor jouw bewering dat netten vaak gestookt worden op gas (wat momenteel klopt):hanev001 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:21:
[...]
Als je bedoeld met maatschappelijke kosten dat andere mensen via hun belasting opdraaien voor de kosten van een warmtenet heb je gelijk. Het is gewoon weer een vorm van nivileren. Economisch is het een stupide idee en de veronderstelde bijdrage aan het klimaat is een grote leugen gezien het feit dat veel warmtenetten voor een fors deel gewoon met gas gestookt worden.
https://whc-consultancy.n...vaak-nog-duurder-dan-gas/
Erger nog, zijn warmtenetten vrijwel altijd op hoge temperatuur gestookt, want anders komt er helemaal niets meer van de warmte aan of je hebt nog dikkere pijpen nodig voor voldoende capaciteit. En wat gaat er ook alweer niet samen: efficiënte warmtepompen en hoge temperaturen.
Dus de beloftes over "ja maar later zou je dat gas kunnen vervangen", zijn vooralsnog weinig realistisch - bel me dan maar terug als het nu meteen kan.
Voor mij persoonlijk is vastzitten aan een stadsverarming wurgcontract een van twee redenen die een woning onmiddellijk laat afvallen in een overweging om te kopen. (De andere is erfpacht.)
@_JGC_
Dit kan ik niet algemeen bevestigen - aan/uit (aka low-load) met lage systeemtemperaturen en een prima temperatuur in de referentieruimte. Ketel deed minimaal 8 kW.Een ketel moet minimaal 6KW kwijt meestal, sommigen zelfs 8 of 9. Dat gaat je met radiatoren in een 2013 huis niet lukken op lage temperatuur, dus die ketel gaat aan/uit/aan/uit de hele tijd en je huis blijft koud.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Houd er rekening mee dat een warmtepomp niet verwarmt met 50 graden. Als het hier -10 graden is buiten dan staat de warmtepomp op 40 graden (dat is het maximale). Bij 0 graden buiten staat de warmtepomp op ongeveer 36 graden. Dus als jij nu al 50 graden nodig hebt, dan red je het niet met een warmtepomp.Cratchit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:09:
[...]
Zolang de radiatoren warm blijven kan je met je cv dus wel testen of je radiatoren geschikt zijn voor een warmtepomp. Bij mij is het laagst in te stellen vermogen 5,2 kW thermisch. Met de cv temperatuur op 50 graden gaat de ketel inderdaad in periodes van 10 minuten uit en aan. De cv temperatuur blijft dan rond de 50 graden.
Omdat ik mijn woonkamer open keuken met die 50 graden warm krijg met die 5,2 kW ketel die maar de helft van de tijd draait weet ik dus dat dat dus ook gaat lukken met een warmtepomp met minder dan de 5,2 kW.
Ik heb nu trouwens een airco waar ik mee verwarm. kWh verbruik kan ik in de LG-app aflezen.
Nu is het 9 graden buiten en de warmtepomp staat op 26,2 graden te verwarmen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Pagina: 1