Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Marstek: Opladen vermogen vs afslagen vermogen - discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-11 16:24
Ik wil graag een discussie starten over de Martek batterij. Misschien is het in andere (zeer grote) topics al voorbij gekomen maar ik wil het graag in een apart topic bespreken.

Ik heb deze titel gebruikt omdat dit precies de woorden zijn die in de app worden weer gegeven.

Ik kan het misschien verkeerd hebben maar als ik naar de statistieken kijk dan zie ik het volgende (willekeurige dagen gepakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2KkB9q1RlKbI0XzIGb2_p_95q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3CEjGOatP5A4jIYdsSFa2xg.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is het aan het begin en einde van de dag 0. Dat betekend dat de batterij op 11% staat en dus niks meer leverd.

Mijn conclusie is dan dat er bijv 6230 wh geladen is en 5100 is geleverd vanuit de batterij. (9 november 2025)

Ik gebruik mijn batterij niet om te handelen en ik vind als de batterij is geladen via de zonnepanelen dit ook niet zo erg. Omdat dat sowieso "gratis" is.

Maar als je op goedkope uren je batterij laad vanuit het net dan heeft het wel degelijk invloed op de prijs die je uiteindelijk betaald. Je verliest vermogen.

Het verschil in de laadprijs vanuit het net moet een bepaald veschil hebben wil je echt geld besparen.

Stel het prijsverschil is 6 cent. Dan kan het zijn dat je uiteindelijk meer betaald.

Hoe groot moet het verschil zijn om met winst uit het net te laden, is mijn vraag.

Nu verschild het ook natuurlijk als je veel vermogen in 1 keer vraagt uit de batterij (bij koken bijvoorbeeld) dan wordt er meer warmte geproduceerd in de batterij en warmte is verlies.

Ik wil graag laden vanuit het net als het echt geld opleverd. Maar dit maakt het wel erg ingewikkeld.

Nogmaals, ik handel niet. Ik wil gewoon een zo vol mogelijk batterij elke dag :D

Ik kan het misschien verkeerd zien, dan mijn excuses. Ook zou het kunnen zijn dat dit al wordt besproken in een ander topic. Echter in bij 2000 pagina's zoeken val niet mee :D Daarom dit apart.

Hoe denken jullie hier over?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoe groot moet het verschil zijn om met winst uit het net te laden, is mijn vraag.
Dat is afhankelijk van
* De RTE, die weer afhankelijk is van de belasting, dus je zal daar een aanname moeten doen
* Wel/niet salderen van de energiebelasting
* Wel/niet afschrijving rekenen van de accu (hetzij naar 0, hetzij naar de gegarandeerde capaciteit bij een X aantal cycles, hetzij je eigen inschatting)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.