• Tayco
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11-11 00:33
Ik heb ook een lag probleem. Tijdens het spelen van een complete online game krijg ik heel vaak Ping op men scherm te zien. Soms ook een vakje met een uitroepteken erin.
Mijn PlayStation is aangesloten met HDMI en internet kabel is een UTP kabel categorie 5e. Nu heb ik ergens gelezen dat je voor de PlayStation beter een S/FTP kabel neemt ipv UTP en een categorie 6a. Omdat je met een S/FTP kabel minder verlies zou hebben… Klopt dit of is dit een verkoopsfabeltje?

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:16

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Omdat het topic al wat ouder is, heb ik je bericht los gekoppeld en er een nieuwe vraag van gemaakt. Omdat het topic al meer dan 5 jaar reactie meer heeft gehad, kan de informatie als niet meer relevant zijn en word het als een topic schop gezien.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:16

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Tayco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:33:
Ik heb ook een lag probleem. Tijdens het spelen van een complete online game krijg ik heel vaak Ping op men scherm te zien. Soms ook een vakje met een uitroepteken erin.
Mijn PlayStation is aangesloten met HDMI en internet kabel is een UTP kabel categorie 5e. Nu heb ik ergens gelezen dat je voor de PlayStation beter een S/FTP kabel neemt ipv UTP en een categorie 6a. Omdat je met een S/FTP kabel minder verlies zou hebben… Klopt dit of is dit een verkoopsfabeltje?
Het is deels een verkoopfabeltje, wat betreft het directe oplossen van je lag-probleem. Maar er zit een kern van waarheid in de betere prestaties van Cat 6a en afgeschermde kabels (S/FTP) ten opzichte van Cat 5e UTP. Maar dit zal niet direct het probleem zijn bij een PS4. Ik heb even lopen zoeken en een Cat 5e UTP-kabel is meer dan voldoende voor online te gamen.

Je lag-probleem en/of je hoge ping wordt meestal veroorzaakt door latentie en/of pakketverlies in je netwerk, wat vaak begint bij je internetverbinding of router, en pas als laatste bij de kabel naar je PlayStation.

Welke provider en type internet verbinding heb je?

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Let op:
Afsplitsing van topic meer dan 5 jaar zonder reactie: Input lag PlayStation 4 met versterker