Vraag

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:56
Wij willen onze woning (hoekwoning, bj2006) gaan voorzien van een aanbouw. In deze aanbouw willen we vloerverwarming leggen en hebben dan het idee om gelijk over te stappen op een LT-warmtepomp. We hebben nu stadsverwarming van Ennatuurlijk en alleen al vanwege de hoge vaste lasten willen we er eigenlijk van af.

Vloeroppervlakte is nu 127m², na de aanbouw wordt dit 148m². De huidige schil (gevel+dak) heeft een RC waarde van 3.0 met HR++ glas, de aanbouw wordt RC 6 met triple glas. Ventilatiesysteem C.

Historisch gasverbruik warmteverbruik: 35GJ/jaar. (2024) Ennatuurlijk geeft aan: 1GJ= 35~40m³.
Omgerekend naar aardgas zou dit een verbruik zijn tussen 1225m³ (laag) of 1400m³ (hoog). Dit is inclusief SWW.
Afgiftesysteem:
- 50 m² vloerverwarming, slangen 30 cm HoH, 1 groep woonkamer+keuken, 1 groep badkamer.
- De rest van het huis nog conventionele radiatoren.
- De bedoeling is om de verwarming stapsgewijs per verdieping aan te passen, d.w.z. overal infrezen met 10cm HoH. Ik heb betonnen vloeren met 5cm cementdekvloer dus ik denk dat dat moet lukken.
SWW:
- plek voor boiler: ja in de garage.
- X liter nodig? We zijn met 3 personen, wellicht in de toekomst 4 en hebben regelmatig logeé's .
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
Een warmteverliesberekening komt op 6kW bij -7°C. Gezien de wens om (op termijn) overal vloerverwarming aan te leggen willen we voor LT gaan. De ruimte is er, dus het liefst een integraal systeem met een boilervat voor SWW. Buffervat wil ik achterwege laten.
Wie gaat het installeren?
Leidingwerk verleggen deels zelf, de rest uitbesteed. De buitenunit komt op het garagedak.

Ik heb een aantal offertes ontvangen die kwa prijs redelijk bij elkaar in de buurt liggen. Tussen de €13-16K voor R290 monoblocken.
Één offerte sprong er tussenuit, die zat rond de €10K. Dit was een mitsubishi R32 split unit. Hier zat ook wat leidingwerk excl.

De volgende modellen zijn geoffereerd:
Vaillaint aroTHERM plus 75/6 A + 300l boiler
WeHeat Blackbird P80 +300l boiler
ATAG Energion 80T + losse 200l SWW warmtepompboiler
WeHeat Sparrow P60
LG Therma V 7kW +300l boiler
Mitsubishi PCR-M60V + 300l boiler

Waar ik nog over twijfel:

-Merk en type. Het is lastig om de COP bij Ax/W35 goed met elkaar te kunnen vergelijken. Ik twijfel over welke temperatuur in Nederland relevant is.

-Split R32 unit of R290 monoblock. R32 unit's zijn goedkoper en lijken op lage buitentemperatuur wat efficiënter? Maar ook weer niet heel veel, is het dan verstandig om in een wat 'oudere' techniek te investeren, of is het beter om de mindere efficiëntie voor lief te nemen en voor een R290 monoblock te gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Kruiwagen op 11-11-2025 08:37 ]

Alle reacties

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29
Voor je aan alles begint : stadsverwarming is iets waar je niet zo makkelijk af komt. Verplichte aansluiting en afname van diensten zal vastliggen in je koopcontract.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Kruiwagen
asing schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:07:
Voor je aan alles begint : stadsverwarming is iets waar je niet zo makkelijk af komt. Verplichte aansluiting en afname van diensten zal vastliggen in je koopcontract.
Afsluitkosten bij Ennatuurlijk zijn € 453,79. Anderen in deze wijk zijn ook al overgestapt naar een full electric warmtepomp, dus het moet zeker mogelijk zijn.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:12
Volgens mij zijn R290 machines weer wat beter in hogere temperaturen en dus SWW maken dan R32.
Een warmtenet suggereert een dicht bebouwde omgeving, heb je een goede opstelplek en in hoeverre is geluidsproductie iets om rekening mee te houden?

• Kruiwagen
Naast mijn garage is een vrij breed looppad tot aan het volgende huis. Er zit, schat ik, zeker 10m tot de erfgrens van de volgende woning tussen, Geluidsproductie zal geen probleem zijn. Ik heb er ook al 2 airco buitenunits staan en die zijn nagenoeg onhoorbaar vanaf mijn eigen erfgrens.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kruiwagen "Eenhedenconversie: (bron: mindergas.nl)
1 gigajoule (GJ) komt overeen met 28,43 m3 aardgas uitgaande van de calorische bovenwaarde van Nederlands aardgas."
HR-combiketel: Voor cv is mijn schatting ca. 31,6 m³ gas per GJ (90% rendement)
- voor warmwater ca. 37,9 m³ per GJ (75% rendement)

Voor verwarmen met een warmtepomp is een mogelijkst lage aanvoertemperatuur quasi "vereist" - is jouw warmteafgifte hiervoor geschikt?
Verdere informatie bijvoorbeeld in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kruiwagen
dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:12:
@Kruiwagen "Eenhedenconversie: (bron: mindergas.nl)
1 gigajoule (GJ) komt overeen met 28,43 m3 aardgas uitgaande van de calorische bovenwaarde van Nederlands aardgas."
HR-combiketel: Voor cv is mijn schatting ca. 31,6 m³ gas per GJ (90% rendement)
- voor warmwater ca. 37,9 m³ per GJ (75% rendement)

Voor verwarmen met een warmtepomp is een mogelijkst lage aanvoertemperatuur quasi "vereist" - is jouw warmteafgifte hiervoor geschikt?
Verdere informatie bijvoorbeeld in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Quote direct van de website van Ennatuurlijk:
* 1 gigajoule komt overeen met ongeveer 35 tot 40 m3 gas.
Geen idee of mijn warmteafgifte perśe geschikt is. Ik gaf aan al deels vloerverwarming te hebben, deels radiatoren maar het plan bestaat om overal vloerverwarming aan te leggen. Dat zou volgens je aangehaalde topic geschikt moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Kruiwagen op 11-11-2025 12:50 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kruiwagen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:48:
[...]

Quote direct van de website van Ennatuurlijk:

[...]

Geen idee of mijn warmteafgifte perśe geschikt is. Ik gaf aan al deels vloerverwarming te hebben, deels radiatoren maar het plan bestaat om overal vloerverwarming aan te leggen. Dat zou volgens je aangehaalde topic geschikt moeten zijn.
Een conventioneel warmtenet werkt met relatief hoge temperaturen dat weet je.
Dus jouw afleverset levert waarschijnlijk iets van 60 - 70°C bij jou af.
De vloerverwarmingsverdeler is een mengende verdeler met eigen pomp
- ongeschikt voor een warmtepomp.
De radiatoren verwarmen op dit moment waarschijnlijk met hoge temperaturen?
Bij lage temperaturen gaat de warmteafgifte zeer sterk terug..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kruiwagen
Daarom ook het plan om overal vloerverwarming te leggen...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier een woning uit 2014 van 165 m2 met overal vloerverwarming en aangesloten op een warmtenet.
Verbruik 25 GJ/y
Ik zou niet anders meer willen.
-Installatie zelf neemt heel weinig ruimte in.
-Installatie is stil.
-Installatie wordt onderhouden en zo nodig vervangen door het warmtebedrijf.
-Gebruikskosten mogelijk hoger dan eigen warmtepomp, maar ik hoef zelf geen aandacht te geven of kosten te maken voor onderhoud of vervanging.

• Kruiwagen
Dat zijn ook de voordelen die ik ervaar. Maar ondanks dat vind ik de hoogte van de kosten doorslaggevend om er van af te stappen.
De prijs wordt constant genivelleerd. Hoe lager de GJ-prijs, hoe hoger de vaste lasten weer verhoogd worden. Het is een beetje een principekwestie geworden.

• Kruiwagen
De vraag blijft echter nog steeds (uitgaande dat ik uiteindelijk overal vloerverwarming heb liggen),

-Welk vermogen WP is raadzaam? Ik zou op safe kunnen spelen door een 7kW WP te nemen. Maar dan bestaat misschien het gevaar van overdimensionering en pendelen. Het modulatiebereik is ook niet altijd makkelijk te vinden.

-Heeft het nog zin om voor een R32 split systeem te kiezen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

asing schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:07:
Wij hebben recent onze ennatuurlijk aansluiting laten afsluiten en dat was prima te doen.

Wij wilden ook naar lucht/water. Uiteindelijk beviel verwarmen met lucht/lucht na 5 winters (wat eigenlijk ter overbrugging was naar l/w en ter ondersteuning van de stadsverwarming) zo goed dat wij de plannen voor lucht/water hebben gecanceld en na het plaatsen van een warmtepompboiler de stadsverwarming hebben laten afsluiten.

De keuze hing hier samen met anticiperen op einde salderen, de verschrikkelijke prijsstructuur, een jaar met meerdere keren verstoringen en daardoor een koude douche :(, en het principe.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 14-11-2025 15:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kruiwagen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:59:
De vraag blijft echter nog steeds (uitgaande dat ik uiteindelijk overal vloerverwarming heb liggen),

-Welk vermogen WP is raadzaam? Ik zou op safe kunnen spelen door een 7kW WP te nemen. Maar dan bestaat misschien het gevaar van overdimensionering en pendelen. Het modulatiebereik is ook niet altijd makkelijk te vinden.

-Heeft het nog zin om voor een R32 split systeem te kiezen?
Waarom niet een 5kW monoblock kiezen en een aparte warmtepompboiler ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Kruiwagen
revolution-nl schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:11:
[...]

Waarom niet een 5kW monoblock kiezen en een aparte warmtepompboiler ?
Deze optie heb ik nog niet heel goed bekeken, hoewel ik die optie wel aangeboden heb gekregen (middels een ATAG WP). Ik heb zelf altijd de indruk gehad dat deze systemen minder efficiënt zijn?

edit: we hebben in bijna elke ruimte nu ook L/L, maar we lopen eigenlijk uitsluitend op blote voeten/sokken door huis waardoor we vloerverwarming wel als zeer wenselijk en comfortabel ervaren.

[ Voor 19% gewijzigd door Kruiwagen op 14-11-2025 15:22 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:12
Kruiwagen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:59:

Met de koevlaas methode kom je uit op een 7 kW model, een 5 kW zou wat krapjes kunnen zijn.
Met een beetje zoeken kun je het minimumvermogen wel vinden, maar met overal vloerverwarming heb je genoeg afgifte/buffer en zou ik me daar geen zorgen om maken.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kruiwagen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:10:
Ik heb er ook al 2 airco buitenunits staan en die zijn nagenoeg onhoorbaar vanaf mijn eigen erfgrens.
Als die airco's kunnen verwarmen is het simpel, dan kun je makkelijk aan de krappe kant gaan zitten. Dan is 5kW echt prima.

Want die 5kW zal alleen in de meest extreme kou problemen krijgen (en die heeft ook gewoon nog 3kW backup) en dan kun je voor die week een keer de airco's inschakelen. En warme voeten heb je dan ook want de warmtepomp houdt de vloer echt wel lekker warm, alleen de lucht erboven koelt dan te ver af.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Een 5kW machine in een woning die 7kW nodig heeft gaat het bij 2 graden, zeker de gebruikelijke vochtige versie niet trekken vanwege de defrost verliezen. Dus dan ga je ook de steun van de airco’s inzetten.

Niet mijn idee van een zorgeloos verwarmingssysteem:-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kruiwagen
Ronald schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:29:
Een 5kW machine in een woning die 7kW nodig heeft gaat het bij 2 graden, zeker de gebruikelijke vochtige versie niet trekken vanwege de defrost verliezen. Dus dan ga je ook de steun van de airco’s inzetten.

Niet mijn idee van een zorgeloos verwarmingssysteem:-)
Een warmteverliesberekening komt op 6kW met -7.
Die 7kW is berekend op het verbruik van het warmtenet als je uitgaat van 40m³ per GJ. Daarbij is dat verbruik ook incl. SWW en sluipverbruik van 6GJ per jaar.

• Ronald
Punt is... een 5kW machine levert geen 5kW bij 2 graden en mist ... En dan heb je 4kW nodig (-7C 27 graaddagen, 2C 18 graaddagen, 6*18/27=4)

Defrosts zijn én momenten van geen verwarming, en het onttrekt warmte aan de woning.
De downtime en de onttrekking moeten in de resterende tijd geleverd worden.

We hadden afgelopen winter een paar weken van dat weer... machines die elke 45 minuten een defrost hadden, en de krappe machines trokken het niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:46:
Punt is... een 5kW machine levert geen 5kW bij 2 graden en mist ... En dan heb je 4kW nodig (-7C 27 graaddagen, 2C 18 graaddagen, 6*18/27=4)

Defrosts zijn én momenten van geen verwarming, en het onttrekt warmte aan de woning.
De downtime en de onttrekking moeten in de resterende tijd geleverd worden.

We hadden afgelopen winter een paar weken van dat weer... machines die elke 45 minuten een defrost hadden, en de krappe machines trokken het niet.
Als je nu gewoon bij stadsverwarming blijft hoef je geen zorgen te hebben over dit soort dingen.

• Ronald
@Prisma16 Welke zorg?

Gewoon de juiste machine kopen en je hebt geen zorg...

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:26

Tuxie

En WeL nU!

Hier ook ennatuurlijk stadsverwarming. Net klaar met 7Kw Panasonic monobloc. Beneden overal vloerverwarming, nu rechtstreeks op de vloerverwarmingverdeler, pomploos. Aanvoer 32mm MLB. Boven verwarmen we met aircos en ik kan de radiatoren nog aanvoeren op de warmtepomp, maar dan zal ik wel de radiatoren moeten vervangen. Voor SWW komt er een warmtepompboiler. Dat wordt voorjaar volgend jaar. Als je zelf een beetje handig bent kun je dit zelf, alleen in bedrijf laten stellen door professional voor de subsidies.....

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:29
Voor zover mijn reactie nog iets kan toevoegen:

Welke temperatuur is relevant? Meestal kijk je bij -10, maar als je naar de gemiddelde temperatuur van een Nederlandse winter kijkt. Dan zit je rond de 4 graden, met natuurlijk uitschieters naar boven en naar beneden.

Je wilt vooral zeker zijn dat het met echt koude dagen (die ene dag dat het -15 is oid) nog lekker warm is in huis. In jouw geval moet je dan de vraag stellen; wil ik mijn volledige huis kunnen verwarmen met alleen de warmtepomp, of mogen de airco's op de echt koude dagen bijspringen?

Welke verbruiksgegevens heb je inzichtelijk vanuit Ennatuurlijk? Je zou even kunnen kijken of er mooi koude dagen tussen zaten waarvan je de GJ in kaart hebt. Dan kan je dat omrekenen naar kWh thermisch zodat je kan zien hoeveel warmte op een dag je dus nodig hebt. Vervolgens dan kan je een benadering maken van de hoeveelheid KW je nodig hebt :)

P.s. wij zijn recent van stadsverwarming van Vattenfall af met een 6.5KW Itho Amber. Tot dusver geen spijt van en slechts 1 dag boven de vastrechtkosten gekomen (bij -3 oid). Was hier ook een hoogtemperatuur net, maar alle radiatoren omgezet naar convectoren en het huis is heerlijk warm met +-35 graden water. :)

Gevoelsmatig kom je op iets van een 9.5kw systeem uit.
Pagina: 1