Wij willen onze woning (hoekwoning, bj2006) gaan voorzien van een aanbouw. In deze aanbouw willen we vloerverwarming leggen en hebben dan het idee om gelijk over te stappen op een LT-warmtepomp. We hebben nu stadsverwarming van Ennatuurlijk en alleen al vanwege de hoge vaste lasten willen we er eigenlijk van af.
Vloeroppervlakte is nu 127m², na de aanbouw wordt dit 148m². De huidige schil (gevel+dak) heeft een RC waarde van 3.0 met HR++ glas, de aanbouw wordt RC 6 met triple glas. Ventilatiesysteem C.
Historisch gasverbruik warmteverbruik: 35GJ/jaar. (2024) Ennatuurlijk geeft aan: 1GJ= 35~40m³.
Omgerekend naar aardgas zou dit een verbruik zijn tussen 1225m³ (laag) of 1400m³ (hoog). Dit is inclusief SWW.
- De rest van het huis nog conventionele radiatoren.
- De bedoeling is om de verwarming stapsgewijs per verdieping aan te passen, d.w.z. overal infrezen met 10cm HoH. Ik heb betonnen vloeren met 5cm cementdekvloer dus ik denk dat dat moet lukken.
- X liter nodig? We zijn met 3 personen, wellicht in de toekomst 4 en hebben regelmatig logeé's .
- DWTW aanwezig? Nee
Ik heb een aantal offertes ontvangen die kwa prijs redelijk bij elkaar in de buurt liggen. Tussen de €13-16K voor R290 monoblocken.
Één offerte sprong er tussenuit, die zat rond de €10K. Dit was een mitsubishi R32 split unit. Hier zat ook wat leidingwerk excl.
De volgende modellen zijn geoffereerd:
Vaillaint aroTHERM plus 75/6 A + 300l boiler
WeHeat Blackbird P80 +300l boiler
ATAG Energion 80T + losse 200l SWW warmtepompboiler
WeHeat Sparrow P60
LG Therma V 7kW +300l boiler
Mitsubishi PCR-M60V + 300l boiler
Waar ik nog over twijfel:
-Merk en type. Het is lastig om de COP bij Ax/W35 goed met elkaar te kunnen vergelijken. Ik twijfel over welke temperatuur in Nederland relevant is.
-Split R32 unit of R290 monoblock. R32 unit's zijn goedkoper en lijken op lage buitentemperatuur wat efficiënter? Maar ook weer niet heel veel, is het dan verstandig om in een wat 'oudere' techniek te investeren, of is het beter om de mindere efficiëntie voor lief te nemen en voor een R290 monoblock te gaan?
Vloeroppervlakte is nu 127m², na de aanbouw wordt dit 148m². De huidige schil (gevel+dak) heeft een RC waarde van 3.0 met HR++ glas, de aanbouw wordt RC 6 met triple glas. Ventilatiesysteem C.
Historisch gasverbruik warmteverbruik: 35GJ/jaar. (2024) Ennatuurlijk geeft aan: 1GJ= 35~40m³.
Omgerekend naar aardgas zou dit een verbruik zijn tussen 1225m³ (laag) of 1400m³ (hoog). Dit is inclusief SWW.
Afgiftesysteem:
- 50 m² vloerverwarming, slangen 30 cm HoH, 1 groep woonkamer+keuken, 1 groep badkamer.- De rest van het huis nog conventionele radiatoren.
- De bedoeling is om de verwarming stapsgewijs per verdieping aan te passen, d.w.z. overal infrezen met 10cm HoH. Ik heb betonnen vloeren met 5cm cementdekvloer dus ik denk dat dat moet lukken.
SWW:
- plek voor boiler: ja in de garage.- X liter nodig? We zijn met 3 personen, wellicht in de toekomst 4 en hebben regelmatig logeé's .
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
Een warmteverliesberekening komt op 6kW bij -7°C. Gezien de wens om (op termijn) overal vloerverwarming aan te leggen willen we voor LT gaan. De ruimte is er, dus het liefst een integraal systeem met een boilervat voor SWW. Buffervat wil ik achterwege laten.Wie gaat het installeren?
Leidingwerk verleggen deels zelf, de rest uitbesteed. De buitenunit komt op het garagedak.Ik heb een aantal offertes ontvangen die kwa prijs redelijk bij elkaar in de buurt liggen. Tussen de €13-16K voor R290 monoblocken.
Één offerte sprong er tussenuit, die zat rond de €10K. Dit was een mitsubishi R32 split unit. Hier zat ook wat leidingwerk excl.
De volgende modellen zijn geoffereerd:
Vaillaint aroTHERM plus 75/6 A + 300l boiler
WeHeat Blackbird P80 +300l boiler
ATAG Energion 80T + losse 200l SWW warmtepompboiler
WeHeat Sparrow P60
LG Therma V 7kW +300l boiler
Mitsubishi PCR-M60V + 300l boiler
Waar ik nog over twijfel:
-Merk en type. Het is lastig om de COP bij Ax/W35 goed met elkaar te kunnen vergelijken. Ik twijfel over welke temperatuur in Nederland relevant is.
-Split R32 unit of R290 monoblock. R32 unit's zijn goedkoper en lijken op lage buitentemperatuur wat efficiënter? Maar ook weer niet heel veel, is het dan verstandig om in een wat 'oudere' techniek te investeren, of is het beter om de mindere efficiëntie voor lief te nemen en voor een R290 monoblock te gaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Kruiwagen op 11-11-2025 08:37 ]