Vraag

• Shirtbrother
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-11 13:27
Ik zoek een processor
Om te kunnen upgraden naar Windows 11 heb ik een nieuwe processor nodig. Qua prestaties voldeed de huidige en een verbeterslag is niet het uitgangspunt. De PC wordt gebruikt voor oudere games.

Wat is je budget?
Mijn budget bevindt zich rond de €200,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren, al is de vraag wat er in mijn moederbord kan. Ook moet het inschakelen van TPM mogelijk worden met de nieuwe processor

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit zijn de specificaties van mijn PC (in 2017 besteld bij GamePC.nl).

1 x Behuizing: Cooler Master HAF 912
1 x Processor: Intel® Core™ i7-6800K 3,4GHz
1 x Koeling: Fluisterstil (Cooler Master Hyper 412S)
1 x Moederbord: Asus X99-E
1 x Geheugen: Crucial Ballistix 32GB DDR4-2400
1 x Grafische kaart: MSI NVIDIA GTX 1080 8GB
1 x Harde schijf: 275GB SSD Crucial MX300
1 x 2e Harde schijf: 2000GB HDD SATAIII
1 x Geluidskaart: Standaard geluidskaart
1 x Internet: 1Gbit netwerkkaart
1 x Voeding: 750 Watt Corsair

Ik begrijp dat Intel Xeon-processor misschien werkt op Windows 11 en er anders een heel ander moederbord om de hoek komt kijken. Ik zie vooral gerefurbished Xeon-processoren voor een paar tientjes voorbij komen. Het voelt mij wat houtje-touwtje om die weg in te slaan. Of is dat onterecht?

Graag hoor ik jullie mening.

Bedankt alvast!

Alle reacties

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Linux en gaming is tegenwoordig ook erg goed. Daar al eens aan gedacht?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
Shirtbrother schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:09:Ik begrijp dat Intel Xeon-processor misschien werkt op Windows 11 en er anders een heel ander moederbord om de hoek komt kijken. Ik zie vooral gerefurbished Xeon-processoren voor een paar tientjes voorbij komen. Het voelt mij wat houtje-touwtje om die weg in te slaan. Of is dat onterecht
De processor is niet het probleem om Windows 11 te draaien, het werkt al vanaf 1ste generatie I3:
Alleen wordt het niet officieel ondersteund.
[Windows 11] Ervaringen & Discussie oude processor/geen TPM
Dell XPS 13 9360 - Intel Core i7-7560U @ 2.40 GHz - Win 11

Dus je zal moederbord/CPU moeten vervangen om aan de officiele Windows 11 eisen te voldoen.
Of gewoon installleren/upgraden via de "houtje-touwtje" manier. :)
Processor vervangen (Windows 11 upgrade via ISO/USB)

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:06
Wat betreft compatibiliteit moet je misschien zelf nog even wat uitzoeken. Maar volgens mij heeft je moederbord een TPM header, het makkelijkste en voordeligste is dan waarschijnlijk om gewoon een TPM module in te prikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Nilsepils op 11-11-2025 13:02 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

@Nilsepils TPM is het probleem niet, de hele CPU wordt zoals @The_Doman al aangeeft niet ondersteund.

Ook alle Xeons uit die generatie niet.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 11-11-2025 13:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult inderdaad naar het X299 platform moeten als je op HEDT zou blijven. In de praktijk is een goedkoper 10e/11e generatie i5 setje al sneller en wel met W11 compatibel. Dus dat is ook een optie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12 11:26
Waarom zou je voor games naar een Xeon processor kijken?
Koop zoals hierboven gezegd een i5 setje 2e hands, dan kom je al een stuk verder! en best een upgrade al.

• Shirtbrother
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-11 13:27
Bedankt voor jullie input zover. Voor mij is gebruiksgemak ook belangrijk, dus overstappen naar Linux zie ik niet zitten. Daarbij gaan mijn kids snel ook op de pc dingen doen en dan is het handig het meest gebruikte OS te leren.

Ik wil dus aan de Windows 11-eis voldoen. Als ik het goed samenvat is de beste optie om een nieuw moederbord te kopen met een passende cpu. Zo blijf ik weg bij Xeon en kan ik dan ook zien of mijn nieuwe moederbord een TPM-module heeft of er makkelijk een ingezet kan worden.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Shirtbrother schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:42:
Bedankt voor jullie input zover. Voor mij is gebruiksgemak ook belangrijk, dus overstappen naar Linux zie ik niet zitten. Daarbij gaan mijn kids snel ook op de pc dingen doen en dan is het handig het meest gebruikte OS te leren.

Ik wil dus aan de Windows 11-eis voldoen. Als ik het goed samenvat is de beste optie om een nieuw moederbord te kopen met een passende cpu. Zo blijf ik weg bij Xeon en kan ik dan ook zien of mijn nieuwe moederbord een TPM-module heeft of er makkelijk een ingezet kan worden.
TPM module is niet nodig, die zit in de processor tegenwoordig, sowieso in alle door W11 ondersteunde processoren.

Intel 8e generatie of nieuwer of AMD Ryzen 2000 (m.u.v. alle G modellen) of nieuwer.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1