QNAP wil geen drives mounten op W11, wel op W10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-12 23:49
Mijn geweldige QNAP NAS heeft er voor gekozen om mij tot absolute waanzin te drijven.
Ik maak al jaren met veel plezier gebruik van een W10 PC en QNAP NAS.
Op de W10 PC zijn meerdere NAS drives gemount.
Omdat W10 zich niet laat omzetten naar W11 heb ik een PC bijgekocht.
Alles overzetten lukt, behalve het mounten van de NAS drives via QFinder.
De W11 PC ziet de NAS in QFinder, maar ziet de drives niet om te mounten.
Hij geeft als melding "Failed to connect to network drives".
Veel tips gevonden via Google, maar niets heeft geleid tot een oplossing.
Via chatgpt dreef me tot waanzin door uiteindelijk in circels te draaien.
Na 2 weken zo een beetje alles geprobeerd te hebben vrees ik dat ik de handdoek in de ring moet gooien.
Heb volgens mij alles gecontroleerd wat er te controleren valt.
Ondertussen veel informatie van alle systemen bij elkaar, maar vandaaruit gezien is er helemaal niets mis dus staat alles goed.
Ik denk dat het iets te maken heeft met SMB, maar ook dat lijkt goed te staan op de W11 PC
Wie heeft de gouden tip?
Onderstaande heb ik bij elkaar verzameld

Het is een volledig bedraad netwerk met een W10 PC, W11 PC en een NAS

--- W10 PC ---
Windows 10 PRO, niet bij bij te werken naar W11
Network & Internet > Properties > Network profile: Private network
Control Panel > Programs > Turn Windows features on or off
SMB 1.0/CIFS File Sharing Support staat uit
SMB Direct staat aan. Geen mogelijkheid om SMB versie te selecteren
File explorer > Network. Hier staat de NAS in vermeld. Drukken opent browser met NAS inlogscherm

Open ik Qfinder Pro 6.9.1, dan wordt de NAS in de lijstweergave getoond. (1 want er is maar 1 NAS)
Selecteer ik deze, en druk op "Network Drives" opent filemanager met daarin alle NAS drives die ik kan mounten.

--- NAS ---
QNAP TS-559 PRO met firmware 4.2.6.
Bijgewerkt tot de laatste versie en meerdere malen herstart
Controlpanel > network service > Win/Mac/NFS > Enable file service for microsoft Networking (SMB) staat aan
Standalone server staat aan
Advancedoptions > Local master browser staat aan

Je kunt niet zien welke SMB versie wordt gebruikt.
Via Bash heb ik kunnen inloggen op de NAS
#smb2status geeft:
smbd (samba daemon) Version 4.0.25
smbd (samba daemon) is running.
max protocol SMB 2.1 enabled.

#cat /etc/config/smb.conf geeft onder andere:
min protocol = SMB2_02
max protocol = SMB2_10

--- W11 PC ---
Windows 11 PRO
Clean windows installatie gedaan.
Nog geen extra antivirus of netwerk bescherming/firewall software geïnstalleerd
Network & internet > Ethernet > Private network
Control Panel > Programs > Programs and Features > Turn Windows features on or off
SMB 1.0/CIFS File Sharing Support staat uit
SMB Direct staat aan. Geen mogelijkheid om SMB versie te selecteren
Settings > Network& Internet > Configure firewall and secure settings
Domeinnetwerk, Firewall is ingeschakeld
Particulier netwerk (actief), Firewall is ingeschakeld
Openbaar netwerk, Firewall is ingeschakeld
Control Panel > Network and internet > Network and Sharing center > change advanced sharing settings
Current profile: Private networks
Network discovery: staat aan
File and printer sharing: staat aan
File explorer > Network. Hier staat de NAS in vermeld. Drukken opent browser met NAS inlogscherm
Open ik Qfinder Pro 7.13.0, dan wordt de NAS in de lijstweergave getoond. (1 want er is maar 1 NAS)
Selecteer ik deze, en druk op "Network Drives".
Er verschijnt een popup met daarin het juiste IP geselecteerd bij "Selected IP Adress"
Bij Selected Protocol staat SMB/ CIFS geselecteerd. Hier is ook FTP te selecteren, maar dit is in dit geval niet het juiste protocol
Druk op OK en er verschijnt de melding: "Failed to connect to the network drives on NAS"
In powershell: Set-SmbServerConfiguration -EnableSMB2Protocol $true lukt om aan te zetten
In Powershell: Set-SmbServerConfiguration -EnableSMB3Protocol $true lukt niet om aan te zetten
Dit geeft melding:
Set-SmbServerConfiguration : A parameter cannot be found that matches parameter name 'EnableSMB3Protocol'.
At line:1 char:28
+ Set-SmbServerConfiguration -EnableSMB3Protocol $true
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ CategoryInfo : InvalidArgument: (:) [Set-SmbServerConfiguration], ParameterBindingException
+ FullyQualifiedErrorId : NamedParameterNotFound,Set-SmbServerConfiguration

In powershel: Get-SmbServerConfiguration | Select EnableSMB2Protocol, EnableSMB3Protocol geeft:
EnableSMB2Protocol EnableSMB3Protocol
------------------ ------------------
True

Alles komt goed, maar niet vandaag

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je een netwerk share wilt maken met de explorer dan is een IP adres niet voldoende, je moet ook een sharenaam opgeven.
Dus:
//IP-adres/share name

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12 21:28
Zou dit jouw probleem kunnen zijn?
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=175908

Computers follow your orders, not your intentions.

• tweakingtoday
@Ben(V) Dit werkt niet. Niet als ik het IP gebruik, maar ook niet als ik de alias van de NAS gebruik. Voor een QNAP wordt QFinder geadviseerd om het mounten te vereenvoudigen.

@Big Mama Goed verhaal, duidelijke video. Alles gedaan wat er in stond, ook opnieuw opgestart, maar wil helaas nog altijd niet werken. Ik maak wel gebruik van 24H2 waar naar gerefereerd wordt.
Heb nu wel gezien dat in de file explorer > This PC de NAS staat vermeld met zijn alias en een multi media icoon. Druk ik hier op, dan verschijnen de de music, photo en video mappen met de inhoud die ik verwacht. Hij ziet de NAS dus wel, en kan uitlezen. Het mounten is het grote probleem.

Ik had zojuist en de beschikking over een laptop met W11 home.en 24H2. Hier heb ik Wfinder op geinstalleerd. Ziet meteen mijn NAS. Druk ik op netwerk schijven krijg ik de dezelfde selecteer protocol selector met SMB/CIFS. Druk ik op OK, dan verschijnt er een scherm om de inloggegevens in te vullen waarna er gemount kan worden.
lijkt er op dat het werkt op W11 home, maar niet op pro.

Het is maar goed dat ik niet snel saggerijnig wordt...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Windows heeft mogelijk onjuiste credentials opgeslagen.
Omdat het control panel totaal willekeurig is tussen alle windows 11 updates:
In Uitvoeren: "control.exe keymgr.dll".

Gooi daar je credentials weg, start opnieuw op, en probeer het opnieuw.

• tweakingtoday
@jeroen3
Onder web credentials staan er 2
SnapshotEncryption IV
Snapshot EncryptionsKey

Had hier dan niet minimaal iets van NAS of QNAP moeten staan als dat het probleem was?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

tweakingtoday schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:50:
@jeroen3
Onder web credentials staan er 2
SnapshotEncryption IV
Snapshot EncryptionsKey

Had hier dan niet minimaal iets van NAS of QNAP moeten staan als dat het probleem was?
Check 'tabblad' Windows credentials

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• tweakingtoday
@F_J_K Ook daar staat niet wal lijkt op NAS, QNAP of gebruikersnaam voor de NAS

Zojuist kwam er iemand binnenlopen met zijn QNAP TS-431
Opstarten en inprikken in het netwerk.
Op de W10 PC kon ik meteen drives mounten van deze NAS
Op de W11 PC hetzelfde probleem als met mijn NAS.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ben(V) schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:23:
Als je een netwerk share wilt maken met de explorer dan is een IP adres niet voldoende, je moet ook een sharenaam opgeven.
Dus:
[...]
Voor de zekerheid: in de Windows verkenner geen //IP-adres/sharename maar \\IPadres\sharename (of \\servername).

@tweakingtoday wat zie je in het log verschijnen op de NAS? Control panel - file service -SMB - advanced

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• tweakingtoday
@F_J_K \\<NAS i[>\<share name> laat op de W10 PC het NAS inlogschem zien om de drive te benaderen.
Op W11 geeft dit de foutmelding:
Windows cannot access \\<nas ip>\<share name>.
Check the spelling of the name. Otherwise there might be a problem with your network

"Control panel - file service -SMB - advanced" kan ik niet vinden. Wel de system logs met tabs
System event logs
System connection logs
Online users
Syslog client management.

Heb er doorheen gebladerd, maar kan daar geen foutmeldingen vinden die verwijzen naar SMB problemen

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

tweakingtoday schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:56:
@F_J_K \\<NAS i[>\<share name> laat op de W10 PC het NAS inlogschem zien om de drive te benaderen.
Dat is niet de bedoeling. Je zou de fileshare moeten krijgen met opvoer van de credentials 'in Windows zelf'. Wat doet op de commandline
net use \\nasnaam

En
net use /user:JeUsername \\nasnaam

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

tweakingtoday schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:56:
"Control panel - file service -SMB - advanced" kan ik niet vinden. Wel de system logs met tabs
D'oh, ik had een ander OS in mn hoofd :X

• tweakingtoday
@F_J_K "Je zou de fileshare moeten krijgen met opvoer van de credentials 'in Windows zelf'". Sorry, bedoel ik ook. Niet de credentials om in te loggen op de NAS, maar om toegang te krijgen tot de share.
Na het hele weekend gekl@@i te hebben met mijn NAS begint hij mij tot waanzin te drijven.

net use \\azuur
W10 geeft dit: The command completed succesfully
W11 geeft dit: System error 1168 has occurred, Element not found

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-12 19:54
Windows11 gebruikt standaard SMB 3.1.1 , je NAS "slechts" SMB 2.0, en Windos10 kan zelfs SMB 1.0 nog activeren.

Om SMB3 in te stellen op de QNAP TS-559, ga je in QTS naar
Configuratiescherm > Netwerkservices > Win/Mac/NFS. Schakel Microsoft Networking in, klik op Geavanceerde opties en stel de Hoogste SMB-versie in op SMB 3.0

• tweakingtoday
@reinier68 Ik volg je pad en kom terecht op advanced option.
Heb al op meerdere sites gezien dat hier SMB ingesteld zou moeten worden.
Ik heb daar echter de volgende mogelijkheden:
Enable WINS server
Use specified WINS server
Local master browser (is geselecterd
Allow NTLMv2 authentication

Verder staat er nog volledig uitgegrijst, en kan ik dus niets mee doen:
Login style DOMAIN\USERNAME instead of DOMAIN+USERNAME
Automatically register in DNS
Enable trusted domains.

Dus geen mogelijkheid om SMB 3 te gebruiken.
Door met BASH te verbinden heb ik al gevonden:

#smb2status geeft:
smbd (samba daemon) Version 4.0.25
max protocol SMB 2.1 enabled.

#cat /etc/config/smb.conf geeft onder andere:
min protocol = SMB2_02
max protocol = SMB2_10

De NAS draait 4.2.6

• tweakingtoday
@reinier68 De TS-431 die ik hier even heb staan om te proberen heeft op die pagina wel de mogelijkheid op highest SMB 3 in te schakelen. De NAS nam er de tijd voor om dit door te voeren. Ook van deze nas kan ik nog altijd geen share mounten

• reinier68
@tweakingtoday
Hmm, heel irritant (maar dat wist je al)
Win11 Pro heeft wel een lelijk grapje dat SMB fallback niet werkt zoals eerder al gepost. Zie dit artikel : https://www.qnap.com/en/h...-credential-manager-setup
Misschien dat je dat eens kan proberen?

• tweakingtoday
@reinier68 bedankt voor de tip. Ga ik morgen proberen. Deze avond ga ik even bij mijn gezin zitten voordat ik geen gezin meer heb om bij te gaan zitten.

Komende week gaat bij mij werk de eerste w11pro geïnstalleerd worden. Daar staat een synology nas. Hang ik ook mij QNAP aan het netwerk. Ben benieuwd wat de Dell w11 er van gaat vinden. Ben ten einde raad. Als de Synology wel mount en mijn QNAP niet, dan vliegt er mijn QNAP uit.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:07
tweakingtoday schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:34:
Heb nu wel gezien dat in de file explorer > This PC de NAS staat vermeld met zijn alias en een multi media icoon. Druk ik hier op, dan verschijnen de de music, photo en video mappen met de inhoud die ik verwacht. Hij ziet de NAS dus wel, en kan uitlezen. Het mounten is het grote probleem.
Dat zal de DLNA functie zijn van de QNAP.
tweakingtoday schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:12:
Op de W10 PC kon ik meteen drives mounten van deze NAS
Op de W11 PC hetzelfde probleem als met mijn NAS.
Wat voor type account wordt er gebruikt op de Windows 11 PC?
Ik kwam dit namelijk in een ouder topic tegen:
Microsoft Ignite: Windows 11 SMB Client cannot connect to SMB share - error 53 on `net view`
I have pinpointed the issue. Having checked all the logs on my NAS firewall, it appears that Windows 11 tries to connect to the SMB server (on my NAS) using the microsoft account username(!?!?!) and not the correct username on the NAS, which is saved in the the credentials for the SMB share in Windows 11.
Probeer eens met een lokaal account en/of guest shares zonder password.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er zijn ook powershell commando's om remote folders te mounten met expliciete username/password.
Windows wil inderdaad wel eens lastig doen omdat het sso verwacht, dat probleem had ik laatst met truenas.

Mogelijk geven die commando's meer info dan de generieke foutmelding van explorer.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 09-11-2025 20:23 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28
Zijdelingse opmerking: je weet dat met hulp van internet elke pc die Windows 10 draait toch kan worden omgezet naar Windows 11?

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 09-11-2025 21:03 ]

• reinier68
@tweakingtoday
Gelijk heb je, familie gaat voor :-)

Nu pas naar W11 op je werk? Dat is best laat. Ik neem aan dat jullie al wel een pilot hebben gedaan om te zien of alles naar behoren werkt, en dus ook al de connectie naar de Synology hebben getest.

Ook op jullie Synology moet je misschien de SMB3 nog activeren: Open DSM, ga naar Control Panel > File Services > SMB > Advanced Settings (de knop, niet het tabblad!) en stel ' Maximum SMB-protocol' in op SMB3

En als je QNAP eruit vliegt, geef dan een seintje, dan vang ik hem op ;)
Al jaren geen QNAP meer onder handen gehad, ben wel benieuwd waar deze ellende dan vandaan komt.

Succes

[ Voor 15% gewijzigd door reinier68 op 09-11-2025 21:38 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-12 23:24

thof

FP ProMod
Ik lees online toch wel de nodige uitdaging met QNAP devices en Windows 11, soms specifiek Windows 11 pro. Waaronder de volgende issues, die je misschien nog kan onderzoeken:
- Windows file sharing aan hebben staan en op een private network zitten, was hier al benoemd.
- SMB 3 gebruiken, ook al benoemd
- SMB signing, dat schijnt verplicht te zijn sinds Windows 11. klik en microsoft bericht
- Guest access is disabled, specifiek voor Windows 11 pro: klik en klik en microsoft bericht
- SMB op minimaal versie 3 zetten, mogelijk vereist dat een update naar firmware 5.x i.p.v. de 4.x waar je nu op zit. Hier meld iemand dat zijn/haar SMB issues daarna opgelost waren. Helaas ander model en versie 4.2.6 is voor jouw model de meest recente versie (released op 01-07-2024).

Het product (QNAP TS-559 Pro) lijkt echter ook End-Of-Life te zijn, reguliere updates tot 12-2017 en met security updates tot 10-2022: https://www.qnap.com/nl-nl/product/status?product_line=1 Als je kijkt naar OS-ondersteuning, versie 4.2 (LTS) is ook gestopt op 02-2024. Allemaal dus ruim voorbij... Mogelijk tijd voor iets nieuws, zeker als je het zakelijk gebruikt.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• reinier68
@thof , @tweakingtoday
De meest recente firmware voor de 559 Pro is 4.2.6 build 20240618, uitgegeven op 2024-07-01.
Deze zou SMB3 moeten hebben volgens de support artikelen. Bij gebrek aan 559 kan nik het niet valideren natuurlijk.
Via SSH kan je wel op je NAS kijken wat de instelling is;
smb3enable command zou SMB3 aan moeten zetten.
Met smb2status kan je dan zien welke SMB versie actief is, daar zou nu SMB3 moeten staan.

Iets als dit:
[~] # smb2status

smbd (samba daemon) Version 4.7.12 (of zoiets)
max protocol SMB 3 enabled.

QTS 4.1.0 ondersteunde al SMB3, dus het zit vast ergens goed verstopt qua instellingen :-)

[ Voor 34% gewijzigd door reinier68 op 10-11-2025 12:05 ]

• tweakingtoday
Ik heb deze avond de beschikking over een Synology DS216play.
Op W11 verschijnt hij onder Network.
Klik ik aan, en vraagt om credetials.
Ik vul de credentials in die toegang geven tot het dashboard van het besturingssysteem, en meteen worden alle shared mappen getoond

Ik mag de QNAP TS-431 nog even laten staan. Dit is een nieuwere NAS dan die van mij, dus daar ga ik mee verder testen
. Onder Win/Mac/NFS > advanded options staat highest SMB op SMB3 en Lowest op SMB2. Omdat mijn NAS deze instelling niet. Dan kan dat het probleem zeker niet zijn. Ook deze NAS geeft by network drives de melding: Failed to connect to the network drives. Beide QNAPs kunnen dus geen shares mounten, de Synology meteen. Ik weet niet of ik hier uit kan concluderen dat het probleem aan beide QNAPs ligt. Destijds voor QNAP gekozen omdat dit een geweldig goede NAS is. Sta op het punt deze mening te heroverwegen.

Goed, waar was ik gebleven....

@reinier68 https://www.qnap.com/en/h...-credential-manager-setup.
Geprobeerd, maakt geen verschil.

Heb op deze NAS wel de logs gevonden. In system connection logging het loggen van SMB aangezet.
Als via qfinder wil mounten, komt de popup waarin ik op ok druk.
Nu verschijnen er 7 login fail regels met als gebruikersnaam mijn MS accountnaam.
In credential manager heb ik voor dit IP de credential ingevuld om in te kunnen loggen in het NAS dashboard, en dat heeft een andere gebruikersnaam

@The_Doman
De link die je geeft gaat over de credentials manager oplossing. Die wil niet werken.
Ik heb een shared aangemaakt zonder wachtwoord en aangeroepen via
\\<NAS ip>\zonderwachtwoord
Op W10 wordt de map geopend.
Op W11 wordt de url file://192.168.2.28/zonderwachtwoord en als foutmelding: Je bestand kan niet worden geopend

@jeroen3
Heb eens goed gekeken naar de powershell mount uitleg.
Voor mij veel te hoog powershell nivo. Ik kom er niet aan uit.
Wel de moeite om eens verder in te duiken

@Renault
Via een truk W11 installeren op een W10 machine die er geen zin in heeft werkt zolang het werkt.
Die weg wil ikliever niet bewandelen.
En stel dat wel werkt. W10 pro wordt W11 pro, dan kan ik zo maar ook op deze PC mijn shares kwijt zijn.
Dat wil ik niet eens proberen, haha

@reinier68
Omdat ik nu verder test met de TS-431 weet ik zeker dat SMB low 2 is en high 3.
Dat is het probleem niet meer.
Verder zal ik tijdig aangeven wanneer je bij welk raam moet gaan staan om de NAS op te vangen.
Maar dat zou gelijk staan aan opgeven, en daar heb ik heel veel moeite mee.

@thof
Wellicht is TS-559 EOL, hij draait nog alsof hij net uit de doos komt op mijn W10 machine.
Omdat ik nu verder test met een TS-431 en SMB low 2 SMB high 3, weet ik zeker dat dit het probleem ook niet meer kan zijn

@reinier68
[~] # smb2status gaf max protocol SMB 2.1 enabled
Ik vond [~] # smb3enable
Nu is het resultaat: max protocol SMB 3 enabled.
Dat is dan ook meteen het enige wat ik er mee ben opgeschoten, hahaha.

Kortom, iedereen enorm bedankt, maar het wil nog steeds niet werken.
Synology versus QNAP
10 - 0

Denk dat de volgende poging zal zijn om W11 PRO helemaal opnieuw te installeren zodat alle testjes uit het systeem zijn.
Lukt het dan nog niet, de belangrijkste tweaks nogmaals uitvoeren.
Lukt het dan nog niet, dan is er nog altijd de keuzen tussen het raam&Synology, of W11 home

Helaas lust ik geen bier, maar anders was dit een heel goed moment 8)7

• The_Doman
tweakingtoday schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:59:
Ik heb een shared aangemaakt zonder wachtwoord en aangeroepen via
\\<NAS ip>\zonderwachtwoord
Op W10 wordt de map geopend.
Op W11 wordt de url file://192.168.2.28/zonderwachtwoord en als foutmelding: Je bestand kan niet worden geopend
Onder Windows 11 worden onveilige/zonder wachtwoord shares geblokkeerd.
Ik weet niet of je dat dan ook al had aangepast?
Geen toegang mediaspeler via Samba
Microsoft Community: Network sharing issue (Enable Insecure Logins)
Your Windows Guide Ultimate Fix: Mapped drives not working in Windows 11, version 24H2

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-12 23:24

thof

FP ProMod
Ik zie dat je de TS hebt bijgewerkt @tweakingtoday en dat je nu aan het testen bent met een TS-431. Deze heeft volgens de productondersteuningspagina van QNAP firmware versie QTS 4.3.6 als laatste versie (ook deze is EOL). Dat is wel een nieuwere versie, dat zou misschien een verschil kunnen verklaren al heb je dan nog steeds geen oplossing...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• tweakingtoday
@The_Doman In 1 van de mogelijke oplossingen die voorbij zijn gekomen stond de oplossing vermeld pm onveilige/wachtwoord shares te blokkeren. Is dus al gedaan.

• The_Doman
Misschien KB5065426 eens verwijderen?
Google: KB5065426 shares

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:43
dat een nas van 15 jaar oud (2010)niet meer met win11 samenwerkt verbaast mij niet als qts4.2.6 de laatste versie is.

[ Voor 34% gewijzigd door peter-rm op 11-11-2025 22:15 ]

• tweakingtoday
Het werkt!

@reinier68 kwam met een oplossing die uiteindelijk leidde tot de finale oplossing.
Zijn idee was een driver te mounten via:
NET USE x: \\SERVER\Share /user:username password

Dit werkte, maar na opstarten was het wachtwoord vergeten. Ook als je wachtwoord onthouden selecteert
Wachtwoord toevoegen aan de credential manager was geen oplossing voor het vergeten van het wachtwoord.
Toen vroeg ik mij af wat de Qfinder er van vindt als ik eerst via NET USE een verbinding leg en inlog.
Die werd er helemaal gelukkig van. Alle shares werden getoond, en kon ik mounten.
Na herstart bleven ze in de filemanager staan.

Om te bevestigen dat dit geen toeval was, drukte ik de de Qfinder op de network drives knop van de geleende TS-431. Deze gaf nog altijd dezelfde foutmelding. Hierbij ook 1 keer NET USE gebruikt.
In Qfinder worden nu ook alle shares getoond.

De NAS mag dan wel 15 jaar oud zijn, maar hij draait nog altijd als een zonnetje.

Iedereen bedankt voor de hulp!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Blijft natuurlijk bagger software van die Qnap als zoiets kroms nodig is

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1