Gaatjes boren in kunststof kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandertje1980
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:12
Mijn vrouw en ik overwegen zonwering te plaatsen bij verschillende kozijnen in ons huis. Bij de meeste kozijnen lukt dat probleemloos, maar bij één kozijn is het noodzakelijk dat er geboord moet worden in het kunststof kozijn. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOezcit2FPsMxFzmWxWA0_putfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mly6r6RYTzAM7YPO7W5eqNqh.jpg?f=fotoalbum_large

Wij willen graag een screen die het volledige kozijn afdekt. Het screen kan aan de rechterzijde enkel gemonteerd worden aan het kunststof kozijn dat daar haaks op staat.

De kozijnenboer zegt dat er onder geen beding geboord mag worden in het kozijn. Ik begrijp dat ik als leek niet mag prutsen, maar de zonweringboer zegt dat hij dit professioneel kan oplossen. Soms in overleg met de kozijnenboer.

Nu zegt kozijnenboer: "we mogen enkel onze eigen zonwering plaatsen, omdat deze dan geplaatst wordt conform onze eigen richtlijnen".

Dat vind ik vreemd en lijkt mij ook niet rechtvaardig. Waarom zou alleen de eigen leverancier een zonwering professioneel kunnen plaatsen? Lijkt mij een geval van oneerlijke concurrentie.

Mijn vraag is dus: heb ik hierin gelijk, of is er een goede reden waarom enkel de kozijnenboer zelf een zonwering mag plaatsen? Of misschien moet ik zelfs twijfelen aan de zonwering boer als die zegt dat hij die zonwering probleemloos kan plaatsen?

Alle reacties

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Van wie is het kozijn? Van jou of van de kozijnenboer? Leuke manier om je eigen zonwering te kunnen verkopen maar daar trap je toch niet in?

De leverancier van de zonwering kan dit prima voor je regelen, daar is hij geen toestemming van de kozijnenboer voor nodig. Dit is geen partij hierin.

[ Voor 35% gewijzigd door hesselbeertje op 08-11-2025 21:00 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

Een kozijn is op een bepaalde manier ontworpen en opgebouwd om bepaalde specificaties te behalen zoals isolatie, geluidsisolatie en bestand tegen weersomstandigheden.
Als er aan het kozijn wat aangepast wordt, kan de fabrikant of leverancier geen garantie meer op geven dat het nog aan die specificaties voldoet.

De leverancier heeft natuurlijk alleen ervaring met het plaatsen van hun eigen type zonweringen en weet dat hij dan nog steeds die garantie kan geven. Hij heeft geen ervaring met het plaatsen van zonweringen van derden, en hij wil ook niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als er iets mis is met die betreffende zonwering. Vandaar dat hij moeilijk doet.

Als je dus niet van plan bent om nog garantie daarop te claimen, laat dan gewoon een zonwering naar keuze monteren. Maar zorg wel dat zij aansprakelijk zijn als er toch iets mis gegaan blijkt te zijn bij montage daarvan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Sandertje1980
hesselbeertje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:59:
Van wie is het kozijn? Van jou of van de kozijnenboer? Leuke manier om je eigen zonwering te kunnen verkopen maar daar trap je toch niet in?

De leverancier van de zonwering kan dit prima voor je regelen, daar is hij geen toestemming van de kozijnenboer voor nodig. Dit is geen partij hierin.
Misschien had ik erbij moeten vertellen dat het me vooral gaat om de garantie. Ik wil dat de garantie gewaarborgd blijft nadat de zonwering is geplaatst. En dat ik de zonwering verkoper erop kan vertrouwen dat hij het kozijn niet beschadigt of dat het kozijn gaat lekken na montage.

• Sandertje1980
Onbekend schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:01:
Maar zorg wel dat zij aansprakelijk zijn als er toch iets mis gegaan blijkt te zijn bij montage daarvan.
Nu ik erover nadenk: de kozijnenboer is geen partij in deze. Als er problemen ontstaan aan het kozijn na montage, is de zonweringboer aansprakelijk. Of zie ik het toch verkeerd?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Sandertje1980 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:34:
[...]

Misschien had ik erbij moeten vertellen dat het me vooral gaat om de garantie. Ik wil dat de garantie gewaarborgd blijft nadat de zonwering is geplaatst. En dat ik de zonwering verkoper erop kan vertrouwen dat hij het kozijn niet beschadigt of dat het kozijn gaat lekken na montage.
Dat was goed geweest om er even bij te vertellen in de startpost inderdaad :P Maar daarmee geef je volgens mij ook al aardig antwoord op deze vraag uit je startpost:
Waarom zou alleen de eigen leverancier een zonwering professioneel kunnen plaatsen? Lijkt mij een geval van oneerlijke concurrentie.
Iedereen mag/kan zonwering professioneel plaatsen, maar als jij garantie van je kozijnboer wilt houden, moet je de zonwering laten installeren door diezelfde kozijnboer. Dat is hoogstwaarschijnlijk hoe die het bedoelt.

Maar, je zegt ook "de zonweringboer zegt dat hij dit professioneel kan oplossen. Soms in overleg met de kozijnenboer", wat mij een goede optie lijkt om uit te proberen. Ergo: laat de zonweringboer in gesprek gaan met de kozijnboer.

The devil is in the details.

• Sandertje1980
Hahn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:39:
Maar, je zegt ook "de zonweringboer zegt dat hij dit professioneel kan oplossen. Soms in overleg met de kozijnenboer", wat mij een goede optie lijkt om uit te proberen. Ergo: laat de zonweringboer in gesprek gaan met de kozijnboer.
Ik had inderdaad aan de kozijnenboer gevraagd of de zonweringboer met hun contact kon opnemen voor overleg, maar dat hield de kozijnenboer af, vergezeld met de mededeling dat ze alleen garantie kunnen behouden als de zonwering van eigen leverancier geplaatst wordt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dan vraag ik me af...
Stal je boort niet maar je doet de rail er op kitten met hitack...

Je boort niet.. Maar los komt het ook niet zo makkelijk.. Maar houd je dan wel je garantie?

404 Signature not found

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:11
Kijk eens in de garantievoorwaarden van je kozijnen wat daarin staat over het naderhand plaatsen van zonwering. Als die duidelijk genoeg is weet je gelijk wat de voorwaarden zijn om zonwering te plaatsen en Garantie te behouden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sandertje1980 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:39:
[...]

Nu ik erover nadenk: de kozijnenboer is geen partij in deze. Als er problemen ontstaan aan het kozijn na montage, is de zonweringboer aansprakelijk. Of zie ik het toch verkeerd?
Helaas is het niet zo zwart/wit in de praktijk. Even een extreem voorbeeld: je kunstof gaat overal scheuren en brokkelt af. Dat heeft niks met een eventueel zonnescherm te maken, maar je kozijnenboer zal wel zeggen dat je geen garantie meer hebt omdat je buiten hun om aanpassingen hebt gedaan. De zonneschermboer zegt dat het niks met de zonnewering heeft te maken. Oftewel: je hebt opeens discussie met 2 partijen.

Maar praktisch: heb je beide partijen al een offerte laten opstellen? Is het verschil zo groot dat het dit gedoe eventueel waard is? Hoe oud zijn deze kozijnen, heb je uberhaupt nog echte garantie er op?

Uiteindelijk zijn het gewoon kozijnen en na een paar jaar gaan die niet opeens kapot ofzo, dus wat maakt die garantie nu echt uit?

Is er echt geen andere partij die wel zonnewering op een andere manier kan plaatsen?

• PtrO
  • Laatst online: 22:41
Aluminium (ivm onderhoud) kokerbalkje verticaal van boven naar beneden op/langs de gevel vastzetten en daarop de screens plaatsen.
Terzijde is het garantie aspect imo vooral met wat daarbij (niet) misgaan ? en zo ja, dan ook aangetoond moet worden dat een gebrek door de aanvulling was.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
PtrO schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:15:
Aluminium (ivm onderhoud) kokerbalkje verticaal van boven naar beneden op/langs de gevel vastzetten en daarop de screens plaatsen.
Terzijde is het garantie aspect imo vooral met wat daarbij (niet) misgaan ? en zo ja, dan ook aangetoond moet worden dat een gebrek door de aanvulling was.
er is dus geen gevel, alles is kozijn. dat is het hele punt van dit topic.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je de zonwering niet boven het kozijn/op de boorden plaatsen?
Of als dat te hoog is, i.i.g de bevestiging daarboven verankeren?

En wat is het verschil in prijs tussen zonwering van de kozijnenboer en de ander?
Aikon schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:06:
Even een extreem voorbeeld: je kunstof gaat overal scheuren en brokkelt af. Dat heeft niks met een eventueel zonnescherm te maken,
Ja, dit is het probleem.
In principe sta je in je dan in je recht, maar beide zullen niet meegaand zijn, de kozijnenboer zal schemeren met 'ik heb nog gewaarschuwd'. Het probleem is dan dat garantie alleen nog af te dwingen is via een rechtzaak.

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het blijft natuurlijk een dun stukje plastic waar je schroeven in draait, ik snap wel dat de kozijnenboer geen garantie biedt als een externe partij willekeurig schroeven plaatst terwijl er wellicht specifieke plekken zijn waar de schroeven horen te komen. En als die kozijnenboer zonwering heeft met schroefgaten op de juiste plek, dan kun je dus al een boel ellende voorkomen.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:57
Sandertje1980 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:47:
[...]

Ik had inderdaad aan de kozijnenboer gevraagd of de zonweringboer met hun contact kon opnemen voor overleg, maar dat hield de kozijnenboer af, vergezeld met de mededeling dat ze alleen garantie kunnen behouden als de zonwering van eigen leverancier geplaatst wordt.
Ook logisch, want het is gedoe/ tijd waar geen omzet tegenover staat.

Je heb het nog niet gezegd maar vermoedelijk zijn de screens via de kozijnenboer iets duurder en vind je het daarom 'onrechtvaardig'? Als je het oneerlijke concurrentie vind kan je dat melden bij de ACM, maar ik denk dat dat vergeefse moeite is.

De kozijnenboer bied je zoals ik het lees twee opties:
1. Installatie via hen, met behoud van garantie (duurder)
2. Installatie via een ander, waarna garantie vervalt (goedkoper)

En het klinkt alsof je van beide opties de leukste dingen wil ;) Mss kan het met een list waardoor je niet hoeft te boren, b.v. met een extra profiel zoals @PtrO tipt. Maar imo zijn dit je opties en zou ik er niet te lang over nadenken voor je een keus maakt.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:15
Voor je een keuze maakt: sluit een rechtsbijstand verzekering af. Mocht er daarna een garantie conflict ontstaan, heb je tenminste goedkoop juridische professionals die je kunnen helpen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan toch een (houten)frame maken en vastmaken aan boven- en onderkant van de woning en daaraan de zonwering monteren. Dat zou in principe sterk genoeg moeten zijn. Dan hoef je ook niet in het kozijn te gaan boren en als het kozijn ooit vervangen moet worden, hebben ze geen last ervan.
Zo te zien zal er niet heel veel wind opstaan dus zoveel kracht komt er ook niet op.
Zoals bijvoorbeeld dit: https://aluminiumpergola.nl/producten/aluminium-frames/

Alleen zou ik het niet doen ivm de deur omdat de zonwering naar beneden komt waardoor je steeds er tegen aan kan lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door itsalex op 09-11-2025 12:10 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu zegt kozijnenboer: "we mogen enkel onze eigen zonwering plaatsen, omdat deze dan geplaatst wordt conform onze eigen richtlijnen".

Dat vind ik vreemd en lijkt mij ook niet rechtvaardig. Waarom zou alleen de eigen leverancier een zonwering professioneel kunnen plaatsen? Lijkt mij een geval van oneerlijke concurrentie.
De kozijnenboer is verstandig, die weet dat er bij problemen met door derden aangebrachte zaken alleen maar heibel van komt.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 12:08
Accretion schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:19:
Kun je de zonwering niet boven het kozijn/op de boorden plaatsen?
Of als dat te hoog is, i.i.g de bevestiging daarboven verankeren?
Veel screens zijn rits screens en lopen dus ook aan de zijkant nog door.
En voor die balkjes moeten meestal een gaatje of 3 worden geboord.

Denk niet dat de screen leverancier de garantie over gaat nemen van de kozijnen leverancier.
Je zal dus moeten gaan kijken hoe groot het prijsverschil is denk ik?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Als je het eens over een andere boeg gooit?
Geen idee of het kan, maar zo'n hoek leent zich goed voor een pergola-achtig iets met een harmonicadoek als zonwering.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:15
ouweklimgeit schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:23:
Het blijft natuurlijk een dun stukje plastic waar je schroeven in draait, ik snap wel dat de kozijnenboer geen garantie biedt als een externe partij willekeurig schroeven plaatst terwijl er wellicht specifieke plekken zijn waar de schroeven horen te komen. En als die kozijnenboer zonwering heeft met schroefgaten op de juiste plek, dan kun je dus al een boel ellende voorkomen.
Ik ken geen kozijnenboeren die schroeven of boren in kunststof kozijnen. Als je dat doet loop je een aardig risico dat de isolatiewaarde verminderd, het kozijn niet meer luchtdicht is, er water naar binnen kan komen en de metalen verstevigingen gaan roesten.

• Sandertje1980
Even nog wat verduidelijking:

Mijn vrouw wil niet meer met de kozijnenboer in zee. We hebben destijds een akkefietje met ze gehad. Zij was niet tevreden over de afhandeling en de manier waarop zij met onze klachten omgingen. Ik heb dat probleem ook hier gepost:

Kozijn verkeerd ingemeten

Een pergola, markies of andere vorm van uitschuifscherm is helaas geen optie. Het gaat om de zolder, een ruimte waar we niet vaak zijn. Kans is groot dat we vergeten de zonwering in te klappen bij wind en regen. Bij een screen is dat meestal geen probleem, maar bij een pergola wel. Het balkonnetje is door turbulentie veel minder beschut dan het lijkt.

Het plaatsen van bevestigingsbalken voor het kozijn lijkt mij ook geen optie. Dan zouden deze balken aan het balkon bevestigd moeten worden. Het balkon is het dak van de 1e verdieping. Misschien kan het wel, maar dat lijkt mij een operatie die voor een eenvoudige screen nogal veel voeten in de aarde heeft.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:33
Dan kun je nog naar de optie van sun-eclips kijken, nadeel is wel dat je die niet zo even op laat rollen, en zitten er dus zolang je ze er niet afhaalt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ouweklimgeit schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:23:
Een kozijn is wel meer dan 1 laagje plastic :)
Dat is het juist, meerdere lagen kunststof met isolatie er tussen en een speciale constructie zodat je geen kou aan de binnenkant hebt via rechtstreeks contact.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:57
Sandertje1980 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:27:
Even nog wat verduidelijking:

Mijn vrouw wil niet meer met de kozijnenboer in zee. We hebben destijds een akkefietje met ze gehad. Zij was niet tevreden over de afhandeling en de manier waarop zij met onze klachten omgingen. Ik heb dat probleem ook hier gepost:

Kozijn verkeerd ingemeten

Een pergola, markies of andere vorm van uitschuifscherm is helaas geen optie. Het gaat om de zolder, een ruimte waar we niet vaak zijn. Kans is groot dat we vergeten de zonwering in te klappen bij wind en regen. Bij een screen is dat meestal geen probleem, maar bij een pergola wel. Het balkonnetje is door turbulentie veel minder beschut dan het lijkt.

Het plaatsen van bevestigingsbalken voor het kozijn lijkt mij ook geen optie. Dan zouden deze balken aan het balkon bevestigd moeten worden. Het balkon is het dak van de 1e verdieping. Misschien kan het wel, maar dat lijkt mij een operatie die voor een eenvoudige screen nogal veel voeten in de aarde heeft.
Nou, makkelijk dan toch?

1. Door een andere partij iets er op laten klussen, met de hier al genoemde risico’s
2. Geen screens

• PtrO
No Hands schreef op zondag 9 november 2025 @ 06:58:
[...]

er is dus geen gevel, alles is kozijn. dat is het hele punt van dit topic.
Je kunt toch van boven naar beneden vanaf je latei tot onderkant waar het kozijn op staat, een kokerprofiel monteren ?.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FoDk9jDATgzkuHRkPVFXsmU3Yk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CvHiddOCR0ZFvllJGv5Iikse.png?f=user_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
PtrO schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:30:
[...]

Je kunt toch van boven naar beneden vanaf je latei tot onderkant waar het kozijn op staat, een kokerprofiel monteren ?.
[Afbeelding]
Dat is een mogelijkheid maar ik zou daar aan de onderkant geen gaten willen boren om iets vast te zetten zo vlak boven de rand van een dakterras.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PtrO
No Hands schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:37:
[...]

Dat is een mogelijkheid maar ik zou daar aan de onderkant geen gaten willen boren om iets vast te zetten zo vlak boven de rand van een dakterras.
Helder, en dan kan je dat ook (chemisch) plakken.
Maar goed, ik vermoed dat je iets wil met alleen het kozijn dat zonder dat aan te raken of te bewerken, niet gaat lukken.
Suc6

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:30
Ik denk dat je u te veel zorgen maakt.
Dat doen ze wel vaker, als je dat goed doet geen enkel probleem.
Die installateur gaat daar ongetwijfeld netjes mee om en doet geen zotte dingen.

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:23

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

En aan de binnenkant, Keje bijvooorbeeld?
Heb ik ook. Pik donker binnen en klik je zo
met een magneet vast.

Gasloos

Pagina: 1