Geoceramica 80x80 op zandbed: slechte leveling en scheve voe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:41
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs 80x80 cm Geoceramica tegels (4 cm dik) laten leggen op een zandbed. Het resultaat valt me eerlijk gezegd behoorlijk tegen en ik twijfel nu of dit binnen de “norm” valt, of dat dit gewoon niet netjes is uitgevoerd.

Wat mij opvalt:

• De tegels zijn niet strak of vlak gelegd
• In meerdere hoeken blijft direct water staan na regen
• De voegen sluiten niet mooi op elkaar aan; sommige lijnen lopen zichtbaar scheef
• Op plekken liggen randen hoger of lager dan de tegels ernaast
• De voegen zelf zien er rafelig en ongelijk uit

Mijn stratenmaker geeft aan dat dit “normaal” is bij dit type tegels op zandbed en dat ik het moet accepteren.
Ik vergelijk het echter met ons vorige terras én dat van vrienden, waar dezelfde soort tegels veel strakker lagen en er geen water in hoeken bleef staan.

Ik twijfel nu:
• Is dit echt het maximale wat je mag verwachten van 4 cm Geoceramica op zand?
• Of is dit gewoon niet goed gelegd?
• Hoe kan ik dit het beste aanpakken richting de stratenmaker?

Foto’s ter verduidelijking heb ik toegevoegd.

Alle tips, ervaringen of onderbouwde adviezen zijn welkom. 🙏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0OFdfrOzsZjWNnhJ0fijlyofZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRwnwHYwczus1MurF2Crmtpb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXL-zyh_CxUsaSbHd8qimWJXIxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wh58KSm33Hm2Ff4m0RfEzw9v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fryIgMBNq886huu01iO-rsyJZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbjUpWyxLsX8QTZlQA2ZCbdK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RwTQ5NO122D-AF5rdImRKMg--4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhRSbK6MrIMNfhlf5ZZUmBd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM6qvaNgzRqDhTg7j8Sp1b0viSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aKwbHFBiqAjHE6DFuMULnI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ogca6cyOG8ooEBgRnS2VO3fCe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr8K77zoYCxT5NkwgA7P5GYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhdNARshyDT53uYhRQHdDr9leKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1dM4CL0NWKdgpChhZ7qZBgt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ypKPaMJDEGv5VjWDor99Cthnm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlu23Kl2sJyUaflCJWADAEq7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:10
Heeft dit een relatie met het topic Tegels niet helemaal, waar om foto's werd gevraagd?
Het is dan mischien handig dat je in dat forum verder gaat.....

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:25
Ik vind vooral het voegwerk slordig. Je zou de zijkanten van de tegels helemaal niet meer moeten zien. Waarmee is het gevoegd? Als het goed vol is gevoegd vallen die mm verschillen niet meer op.

Ik heb deze tegels ook, het water blijft hier soms ook wat staan, maar dat heeft vooral met ligging tuin en seizoen te maken (noordwest, in herfst/winter blijft het vochtig, met zon erop is het zo weg).

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
snifrrr schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:57:
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs 80x80 cm Geoceramica tegels (4 cm dik) laten leggen op een zandbed. Het resultaat valt me eerlijk gezegd behoorlijk tegen en ik twijfel nu of dit binnen de “norm” valt, of dat dit gewoon niet netjes is uitgevoerd.

Wat mij opvalt:

• De voegen sluiten niet mooi op elkaar aan; sommige lijnen lopen zichtbaar scheef

Mijn stratenmaker geeft aan dat dit “normaal” is bij dit type tegels op zandbed en dat ik het moet accepteren.
Ik vergelijk het echter met ons vorige terras én dat van vrienden, waar dezelfde soort tegels veel strakker lagen en er geen water in hoeken bleef staan.

Ik twijfel nu:

Foto’s ter verduidelijking heb ik toegevoegd.

Alle tips, ervaringen of onderbouwde adviezen zijn welkom. 🙏

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De grotere tegels zijn altijd een heel klein beetje hol of bol waardoor, als je te weinig afschot toepast, water in de tegel blijven staan. Bovendien lijkt het niet haaks te zijn.

Ik vermoed dat dit gevoegd is met Gatorsand? Beter was Varistone Aqua LM.

Het had zeker netter gelegd kunnen worden. Zeg ik als stratenmaker. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-11 20:07
Ik had ook miniem verschil in de afstandhouders van de geoceramica 60x60 waardoor de voegen ook niet altijd mooi strak in lijn zaten. Vond het jammer maar heb me er bij neergelegd en zie het nu niet meer. Ik denk dat het navegen van de voegen vergeten is zodra het enigszins droog is. Daarvoor zijn ze nog erg grof en daarmee worden ze wel mooi vlak.

• pjot1
  • Niet online
plattie83 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:58:
Ik had ook miniem verschil in de afstandhouders van de geoceramica 60x60 waardoor de voegen ook niet altijd mooi strak in lijn zaten. Vond het jammer maar heb me er bij neergelegd en zie het nu niet meer. Ik denk dat het navegen van de voegen vergeten is zodra het enigszins droog is. Daarvoor zijn ze nog erg grof en daarmee worden ze wel mooi vlak.
Klopt. Dat komt ook voor. Maar dan is het aan de stratenmaker om dat weg te werken.

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-11 20:07
pjot1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:17:
[...]

Klopt. Dat komt ook voor. Maar dan is het aan de stratenmaker om dat weg te werken.
Eens, dit had veel beter gekund en gemoeten.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:24
Het is niet heel slecht gelegd maar het kon wel beter. Ook het voegwerk kan zeker beter maar dat kun je nog na voegen.
Ik heb dit soort tegels ook liggen (ook 4cm dik). Bij mij zijn ze in een gestabiliseerd zandbed gelegd d.w.z. zand met cement gemengd maar dan droog en met een speciaal voegmiddel gevoegd zodat er geen onkruid tussen de voegen kan groeien.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:18
4cm is niet heel dik voor alleen een zandbed, gestabiliseerd zandbed zou beter passen

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Heb je het door een bedrijf laten doen of door een "beunhaas" op zaterdag? Want bij een bedrijf heb je nog aanspraak op garantie. Bij een "beunhaas" mag het accepteren of toch proberen er samen uitkomen.
Een terras hoort niet vlak te liggen. 2% afschot is normaal. Je kan naar 1% gaan maar dan moet je accepteren dat het niet altijd goed gaat. Wat al in het andere draadje is aangeven:
Scheve voegen is natuurlijk irritant. Hoe het gelegd is is even de vraag. Er zit mogelijk ook verschil tussen de tegels zelf. Die hebben natuurlijk ook een afwijking. Die zijn ook nooit 100% de aangegeven maat. Het is wel vervelend als je het ziet.
Ligt aan wat er onder het zand zit en hoe het verdicht is e.d. Er zijn veel variabelen die wij nu niet weten.
Wat wil je bereiken? Alles eruit en opnieuw bestraten? Bij een bedrijf kan je natuurlijk voorstellen om een expert te laten komen indien je alles goed wil hebben.

• pjot1
  • Niet online
vogelmans schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:05:
Het is niet heel slecht gelegd maar het kon wel beter. Ook het voegwerk kan zeker beter maar dat kun je nog na voegen.
Ik heb dit soort tegels ook liggen (ook 4cm dik). Bij mij zijn ze in een gestabiliseerd zandbed gelegd d.w.z. zand met cement gemengd maar dan droog en met een speciaal voegmiddel gevoegd zodat er geen onkruid tussen de voegen kan groeien.
@Arend_Akelig
Door de ondertegel is een gestabiliseerd zandbed in principe niet nodig. Mits het natuurlijk goed is aangepakt dus goed grondwerk en een goede verdichting. Neemt niet weg dat het geen kwaad kan. ;)

Voor onkruid hoef je het ook niet te doen. Onkruid komt van boven. En in een polymeervoeg zal niet zo snel iets groeien.
RonnieKo schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:05:
[...]

Heb je het door een bedrijf laten doen of door een "beunhaas" op zaterdag? Want bij een bedrijf heb je nog aanspraak op garantie. Bij een "beunhaas" mag het accepteren of toch proberen er samen uitkomen.

[...]

Een terras hoort niet vlak te liggen. 2% afschot is normaal. Je kan naar 1% gaan maar dan moet je accepteren dat het niet altijd goed gaat. Wat al in het andere draadje is aangeven:

[...]

Scheve voegen is natuurlijk irritant. Hoe het gelegd is is even de vraag. Er zit mogelijk ook verschil tussen de tegels zelf. Die hebben natuurlijk ook een afwijking. Die zijn ook nooit 100% de aangegeven maat. Het is wel vervelend als je het ziet.

[...]

Ligt aan wat er onder het zand zit en hoe het verdicht is e.d. Er zijn veel variabelen die wij nu niet weten.

[...]

Wat wil je bereiken? Alles eruit en opnieuw bestraten? Bij een bedrijf kan je natuurlijk voorstellen om een expert te laten komen indien je alles goed wil hebben.
2% afschot is wel heel veel voor een terras. Vuistregel is 0,5% voor goten, 1% voor terrassen en paden, 2% voor parkeerplaatsen en trottoirs en 3% ronding voor een rijbaan.

Het klopt dat de tegels nooit 100% zijn. Het lijkt met de jaren steeds slechter te worden en dan zit het vooral in de ondertegel. MBI is wat dat betreft ook niet meer wat het geweest is. Het zou ook b-keus kunnen zijn. Maar nogmaals, als een 'leek' het ziet, dan moet een stratenmaker het helemaal zien. Dan kan je het alsnog wegwerken door de tegels iets van mekaar te leggen. Maar op de foto's lijkt het alsof het niet helemaal haaks is waardoor het dus gaat kartelen.

@snifrrr
Uit welke regio kom je? Mag ook in pb. Misschien dat ik je kan helpen/adviseren. Het zou leuk zijn als je ook even wat feedback kan geven op de gestelde vragen/opmerkingen. :)

Btw, ik zie ook geen kantopsluiting? :?

• vogelmans
[quote]pjot1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:09:
[...]

@Arend_Akelig
Door de ondertegel is een gestabiliseerd zandbed in principe niet nodig. Mits het natuurlijk goed is aangepakt dus goed grondwerk en een goede verdichting. Neemt niet weg dat het geen kwaad kan. ;)

Voor onkruid hoef je het ook niet te doen. Onkruid komt van boven. En in een polymeervoeg zal niet zo snel iets groeien.

[...]

Onder de Ceramica tegel zit GEEN betonnen ondertegel. Bij deze tegel is het keramiek gedeelte (4 cm!) dikker dan een standaard tegel waardoor er geen ondertegel onderzit (althans bij die van mij).
Onkruid komt inderdaad van boven maar bij een gesloten polymeervoeg kan onkruid niet wortelen, bij een voeg van los geel zand wel.
Ondertussen ligt mijn terras alweer 4 jaar en geen enkel sprietje onkruid te zien en ook zijn de tegels nergens verzakt vanwege de stevige onderlaag.

• pjot1
  • Niet online
vogelmans schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:25:
[quote]pjot1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:09:
[...]

@Arend_Akelig

[...]

Onder de Ceramica tegel zit GEEN betonnen ondertegel. Bij deze tegel is het keramiek gedeelte (4 cm!) dikker dan een standaard tegel waardoor er geen ondertegel onderzit (althans bij die van mij).
Onkruid komt inderdaad van boven maar bij een gesloten polymeervoeg kan onkruid niet wortelen, bij een voeg van los geel zand wel.
Ondertussen ligt mijn terras alweer 4 jaar en geen enkel sprietje onkruid te zien en ook zijn de tegels nergens verzakt vanwege de stevige onderlaag.
Dan heb je geen Geoceramica. ;) Ik heb ze zelf ook nog nooit gezien; alleen van 2 en 3cm zonder ondertegel. Deze moeten wel in een gestabiliseerd zandbed leggen.

Bovendien moet je keramische tegels met voeg leggen. Anders heb je kans dat ze stuk gaan door temperatuurverschillen. Daarom kan je dus ook geen cementgebonden voeg gebruiken. En zoals ik dus al aangaf een polymeerzand. Liefst Varistone Aqua LM.

Ik vermoed dat TS Gatorsand heeft gebruikt. Tenminste, dit zijn bekende gebreken van dat spul. Ik zou gatorsand alleen adviseren met straatwerk dat je af kan trillen.

• vogelmans
pjot1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:34:
[...]

Dan heb je geen Geoceramica. ;) Ik heb ze zelf ook nog nooit gezien; alleen van 2 en 3cm zonder ondertegel. Deze moeten wel in een gestabiliseerd zandbed leggen.

Bovendien moet je keramische tegels met voeg leggen. Anders heb je kans dat ze stuk gaan door temperatuurverschillen. Daarom kan je dus ook geen cementgebonden voeg gebruiken. En zoals ik dus al aangaf een polymeerzand. Liefst Varistone Aqua LM.

Ik vermoed dat TS Gatorsand heeft gebruikt. Tenminste, dit zijn bekende gebreken van dat spul. Ik zou gatorsand alleen adviseren met straatwerk dat je af kan trillen.
Bij nader inzien zijn mijn ceramische tegels inderdaad 3cm dik maar zonder ondertegel gelegd in gestabiliseerd zandbed en inderdaad gevoegd met de polymeer Varistone, die is kunsthars gebonden. Dit voegmiddel wordt hard maar schijnt toch flexibel te blijven en onkruid heeft geen kans om wortel te schieten.

• pjot1
  • Niet online
vogelmans schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:00:
[...]

Bij nader inzien zijn mijn ceramische tegels inderdaad 3cm dik maar zonder ondertegel gelegd in gestabiliseerd zandbed en inderdaad gevoegd met de polymeer Varistone, die is kunsthars gebonden. Dit voegmiddel wordt hard maar schijnt toch flexibel te blijven en onkruid heeft geen kans om wortel te schieten.
Dat is wat ik zei. ;)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:09:
[...]
2% afschot is wel heel veel voor een terras. Vuistregel is 0,5% voor goten, 1% voor terrassen en paden, 2% voor parkeerplaatsen en trottoirs en 3% ronding voor een rijbaan.
1% kan. Zo vlak leggen geeft vaak problemen met verzakkingen e.d. Het water moet je goed kwijt. Daarom is 2% niet verkeerd. Beter iets te veel dan te veel water op de verharding.
Maar nogmaals, als een 'leek' het ziet, dan moet een stratenmaker het helemaal zien. Dan kan je het alsnog wegwerken door de tegels iets van mekaar te leggen. Maar op de foto's lijkt het alsof het niet helemaal haaks is waardoor het dus gaat kartelen.
Zeker. Daarom is de vraag is het een "beun" geweest of is het door een bedrijf gedaan.
[...]
Btw, ik zie ook geen kantopsluiting? :?
Inderdaad die mis ik ook. Het zal zo niet blijven liggen als er geen stabilisatie of beton onder gebruikt is. Daarom is zeker ook de vraag: Beun of bedrijf?
Pagina: 1