Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is nu mijn hypotheek geroyeerd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LvanStaalduinen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Mijn vraag. Ik heb de hypotheek van mijn huidige woning volledig afgelost en ontving recentelijk van de bank een schrijven met hierin de mededeling: "U heeft uw hypotheek met nummer <…> volledig afgelost. Uw hypotheek is hierbij beëindigd".
Vraag: is hiermee de hypotheek van mijn huidige woning geroyeerd (voor wat ik begrijp betekent dit: doorgehaald bij het Kadaster) of dien ik alsnog deze hypotheek afzonderlijk te royeren.
Aanvulling: Ik heb inmiddels een overbruggingshypotheek bij een andere bank voor een nieuwbouwwoning. Deze bank heeft hypotheek genomen op zowel deze nieuwbouwwoning als op mijn huidige woning.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via LvanStaalduinen op 08-11-2025 22:14)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28
vanaalten schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:01:
Hoe kom je er eigenlijk achter of een hypotheek geroyeerd is of niet?
Dat kan je voor 3,70 euro opvragen via https://www.kadaster.nl/p...nformatie?toon-product=67

Alle reacties

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:56

Speedmaster

Make my day...

Nee, je moet nu zelf een notaris inschakelen voor het opmaken van een akte voor het kadaster

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
Zover ik weet kan alleen een notaris een hypotheek royeren.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ben eigenlijk benieuwd naar het achterliggende doel van je vraag. Wat maakt het uit dat een beëindigde hypotheek in het kadaster nog zou bestaan?

En hoe neemt een nieuwe bank een hypotheek op een woning zonder dat je bij de notaris bent geweest? Of ben je bij de notaris geweest voor de nieuwe hypotheek maar is niet tegelijkertijd de oude doorgehaald?

Vragen.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nee, dat gebeurt niet automatisch. Maar aangezien je nu een nieuwbouwwoning hebt aangeschaft zou ik niet apart een royementsakte laten opstellen, maar het gewoon meenemen bij de verkoop van deze woning. Die moet vrij van beslagen geleverd worden en de notaris zal dan ook altijd de huidige hypotheek royeren.

Waarschijnlijk mag de koper van dit huis de notaris kiezen en daarmee ben je wel overgeleverd aan de prijzen van die notaris. Een aparte royementsakte bij een notaris naar eigen keuze kan goedkoper zijn. Er zijn notarissen die in 1 akte meerdere hypotheken royeren. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou juist nu lekker de goedkoopste internet notaris zoeken die het doet. Anders zit je inderdaad vast aan notaris van de kopers.

En natuurlijk op totale kosten van je verhuizing is het niks, maar het blijft gratis verdient geld.

• TTommie
  • Laatst online: 23:30

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Het is niet ongewoon om in het verkoopcontract op te nemen dat je tot een max bedrag van xxx bijdraagt aan de kosten van de notaris van de koper.

Juist om dit soort grappen te voorkomen als de koper een notaris heeft die met een vork een factuur opstelt.

Mr. T.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

franssie

Save the albatross

Glashelder schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:30:
Ben eigenlijk benieuwd naar het achterliggende doel van je vraag. Wat maakt het uit dat een beëindigde hypotheek in het kadaster nog zou bestaan?

En hoe neemt een nieuwe bank een hypotheek op een woning zonder dat je bij de notaris bent geweest? Of ben je bij de notaris geweest voor de nieuwe hypotheek maar is niet tegelijkertijd de oude doorgehaald?

Vragen.. :)
Dat is wel degelijk relevant om meerdere redenen.
Bij een andere hypotheek, te vestigen
Bij een later onstaan geschil waarbij hypotheeknemer denk recht te kunnen uitoefenen.

Schrappen van de hypotheek is echt wel belangrijk om gezeur in de toekomst te voorkomen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:19
Gewoon zelf bij een online notaris laten roteren. Kost je 80 euro ofzo en klaar is kees

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 16:23

Acties:
  • Beste antwoord

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28
vanaalten schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:01:
Dat kan je voor 3,70 euro opvragen via https://www.kadaster.nl/p...nformatie?toon-product=67

• LvanStaalduinen
  • Laatst online: 22:50
Ik ben even overweldigd door het aantal en de kwaliteit van de antwoorden. Eenieder alvast bedankt. Opvragen bij het kadaster en mogelijk daarna een online notaris de hypotheek van mijn huidige woning laten royeren lijkt de veiligste en een alleszins goedkope oplossing te zijn.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Via vereniging eigen huis kan je dit eenvoudig laten doen. Kost rond de 90 euro en dan doen ze het in batches samen met een zooi anderen die dezelfde vraag hebben. Kan dus zijn dat je een aantal weken oid moet wachten op bevestiging, maar wel by far goedkoopste optie, en echt haast heeft t toch niet.

Heb het zelf in April ofzo gedaan.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:06
franssie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:06:
[...]

Dat is wel degelijk relevant om meerdere redenen.
Bij een andere hypotheek, te vestigen
Bij een later onstaan geschil waarbij hypotheeknemer denk recht te kunnen uitoefenen.

Schrappen van de hypotheek is echt wel belangrijk om gezeur in de toekomst te voorkomen.
Welk recht zou een hypotheeknemer kunnen uitoefenen als de hypotheek afgelost is? Ik kan me daar niets bij voorstellen

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:52
Royement is de doorhaling van de inschrijving in het openbare register van het Kadaster. Een hypotheekinschrijving betekent niet dat er ook nog een openstaande hypotheekschuld is, dat kan je in het Kadaster niet zien (alleen voor welk bedrag de hypotheek ooiit ingeschreven was). Over het algemeen vind je in de hypotheekakte een royementsvolmacht waarmee het notariskantoor is gemachtigd om namens de bank de hypotheekinschrijving door te halen als de lening is afgelost. En een notaris zal een woning niet leveren aan een koper als er geen bewijs van aflossing van de lening is. Het royement van de bijbehorende inschrijving wordt meestal gelijk met de leveringsakte geregeld. Pas nadat het royement is ingeschreven wordt de hypotheek van de koper ingeschreven. Hier heb je zelf allemaal geen omkijken naar, de kosten worden op de nota van afrekening door de notaris verrekend.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Houd er rekening mee dat er gemiddeld een vertraging van 3-4 maanden zit op de info die je hier opvraagt. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor het opvragen van de koopsom van een recente verkoop. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• mr.Millenarian
Michael Knight schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:47:
[...]

Houd er rekening mee dat er gemiddeld een vertraging van 3-4 maanden zit op de info die je hier opvraagt. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor het opvragen van de koopsom van een recente verkoop. :)
Eigendoms- en hypotheekinformatie is tot op de dag actueel. Dat is van belang voor de rechtszekerheid.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

mr.Millenarian schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:32:
[...]

Eigendoms- en hypotheekinformatie is tot op de dag actueel. Dat is van belang voor de rechtszekerheid.
De laatste paar keer dat ik dat online opvroeg in de afgelopen 3 jaar, stonden de documenten van de vorige eigenaar er nog op bij het Kadaster. Na circa 3/4 maanden werd die info pas vernieuwd. Hetzelfde geldt voor koopsominfornatie via de hotline (sms naar 8118) die ook na 3 á 4 maanden pas actueel is. :)

• mr.Millenarian
Michael Knight schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:15:
[...]

De laatste paar keer dat ik dat online opvroeg in de afgelopen 3 jaar, stonden de documenten van de vorige eigenaar er nog op bij het Kadaster. Na circa 3/4 maanden werd die info pas vernieuwd. Hetzelfde geldt voor koopsominfornatie via de hotline (sms naar 8118) die ook na 3 á 4 maanden pas actueel is. :)
Bij een dienst als een gemiddelde koopsom kan ik me dat voorstellen (die gegevens vraag ik nooit op, dus daarweet ik niets over) maar de gegevens over wie rechthebbende is van een perceel en of er hypotheken/beslagen zijn ingeschreven en zo ja welke zijn echt op dagverwerking bij.

Van de site van het Kadaster:

https://www.kadaster.nl/producten/woning/eigendomsinformatie

De gegevens die u opvraagt, komen uit de Basisregistratie Kadaster (BRK). Hierin staat een overzicht van de bijgewerkte gegevens van dat moment. De gegevens in de BRK veranderen wanneer nieuwe gegevens over de rechten of toestand van een stuk grond in dit register worden opgeslagen. De gegevens in de kaart worden dagelijks bijgewerkt. De informatie die u ontvangt, is dus maximaal 1 dag oud.

In de opgevraagde gegevens staat vermeld op welk moment u de gegevens hebt aangevraagd.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

mr.Millenarian schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:04:
[...]

Bij een dienst als een gemiddelde koopsom kan ik me dat voorstellen (die gegevens vraag ik nooit op, dus daarweet ik niets over) maar de gegevens over wie rechthebbende is van een perceel en of er hypotheken/beslagen zijn ingeschreven en zo ja welke zijn echt op dagverwerking bij.

Van de site van het Kadaster:

https://www.kadaster.nl/producten/woning/eigendomsinformatie

De gegevens die u opvraagt, komen uit de Basisregistratie Kadaster (BRK). Hierin staat een overzicht van de bijgewerkte gegevens van dat moment. De gegevens in de BRK veranderen wanneer nieuwe gegevens over de rechten of toestand van een stuk grond in dit register worden opgeslagen. De gegevens in de kaart worden dagelijks bijgewerkt. De informatie die u ontvangt, is dus maximaal 1 dag oud.

In de opgevraagde gegevens staat vermeld op welk moment u de gegevens hebt aangevraagd.
Ja, wanneer het opgeslagen wordt, is het binnen een dag verwerkt. Laat die fase ervoor dus soms enkele maanden duren. Zoals gezegd heb ik meermaals die ervaring gehad. Maar als het bij jou altijd direct verwerkt is geweest, is dat ook goed om te weten :)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Nou, wanneer het opgeslagen wordt? Een akte gepasseerd dus.

Als een akte wordt gepasseerd, voert de notaris die direct in en de volgende dag is het verwerkt en op te vragen. Dat zou écht geen 3-4 maanden moeten duren.

Maar je moet wel zeker weten dat een akte is gepasseerd natuurlijk. De koopsominformatie zie je dus ook pas als de levering heeft plaatsgevonden (daags erna) en dus niet als de koopovereenkomst tussen koper en verkoper wordt gesloten.

Overigens is het antwoord op de oorspronkelijke vraag reeds gegeven; je moet doorgaans zelf zorg dragen voor royement (doorhaling) van het hypothecair onderpand.

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 11-11-2025 13:38 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
mr.Millenarian schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:37:
Het royement van de bijbehorende inschrijving wordt meestal gelijk met de leveringsakte geregeld.
Onjuist. In een royementsakte passen maximaal dertig inschrijvingen. Een slimme notaris gaat niet iedere keer per royement een akte opmaken en inschrijven. Dat is veel te duur en niet effectief.
Pas nadat het royement is ingeschreven wordt de hypotheek van de koper ingeschreven.
Onjuist. Volgens art. 2 van het Reglement royement dient een royement plaats te vinden binnen drie maanden na het passeren van de akte waarvoor het royement was vereist.

De hypotheek van de koper wordt tegelijkertijd met de levering ingeschreven. Het royement van de oude hypotheek van de verkoper staat daar los van.

• mr.Millenarian
Wispe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:19:
[...]

Onjuist. In een royementsakte passen maximaal dertig inschrijvingen. Een slimme notaris gaat niet iedere keer per royement een akte opmaken en inschrijven. Dat is veel te duur en niet effectief.

[...]

Onjuist. Volgens art. 2 van het Reglement royement dient een royement plaats te vinden binnen drie maanden na het passeren van de akte waarvoor het royement was vereist.

De hypotheek van de koper wordt tegelijkertijd met de levering ingeschreven. Het royement van de oude hypotheek van de verkoper staat daar los van.
Je hebt gelijk, ik herinner me nu ook dat ik wel royementsakten heb gezien, waarin inderdaad een hele lijst met doorhalingen tegelijkertijd worden ingeschreven. Ik bedoelde aan te geven dat een hypothecaire inschrijving in het Kadaster geen zekerheid geeft over de vraag of een lening is afgelost of niet. En omgekeerd: als de lening is afgelost maar nog wel ingeschreven in het Kadaster, dan kan je als (voormalig) schuldenaar niet meer worden aangesproken.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
mr.Millenarian schreef op zondag 16 november 2025 @ 01:07:
[...]

En omgekeerd: als de lening is afgelost maar nog wel ingeschreven in het Kadaster, dan kan je als (voormalig) schuldenaar niet meer worden aangesproken.
Dat is een beetje kort door de bocht. In de hypotheekakte staat vrijwel altijd een boekenclausule en daarmee wordt de vordering van de bank vastgesteld aan de hand van de administratie van de bank, behoudens tegenbewijs van de schuldenaar. Dus als de bank aan komt proppen met een schuld, moet je als schuldenaar bewijzen dat die schuld er niet (meer) is, anders kun je gewoon worden aangesproken.

Beetje mierenneukerij, maar daar staan wij als notariële juristen om bekend. :)
Pagina: 1