Nieuwe build, mobo chipset keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan0031
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:28
Edit: andere topic ook gelezen ( Nieuwe build — future-proof of overkill? Twijfel over X870 ), daar staat een afbeelding in die me al helpt, maar toch:

Waarschuwing: ik heb een nogal verhalende schrijfstijl. Hopelijk leest het vlot :).

Ergens de komende dagen wil ik een nieuwe pc aanschaffen (nou ja, in onderdelen). Waarschijnlijk bij Megekko zodat alles bij 1 winkel vandaan komt. Zoals altijd met grote uitgaven heb ik last van paralysis by analysis. Hoe meer ik lees, hoe meer ik verdwaal in dingen die wellicht helemaal niet relevant voor me zijn (terwijl mn gebruik volgens mij niet zo bijzonder is).

Even in staccato mn plannen:
CPU: 9800x3D (ja, net als 'iedereen', voor mij relevant ivm flightsimmen wat van single threaded prestaties houdt. Met een duurdere CPU hoop ik extra lang met de pc te kunnen doen)

GPU: 5070Ti (AMD had gekund, maar geeft soms issues met 1 van mn sims, 5080 kan misschien maar biedt niet super veel meerwaarde voor mij omdat ik hoogstwaarschijnlijk voor 1440 ga)

M2: 2x 2TB (neig nu 'gewoon' naar pcie 4.0 ssd)

De rest kom ik wel uit (64gb ram, Kingston beast of gskill flare ivm hoogte / Corsair rmx 850 of 1000 voeding / fractal epoch case / thermal right koeler).

Maar dat moederbord... Ik lees over lanesplitting, chipsets, chipset lanes, cpu lanes etc. Ik zie tabellen met vergelijkingen maar krijg dat niet vertaald naar mijn situatie. Ik hoef niet perse wifi, gebruik geen usb 4, maar wil gewoon een degelijk mobo (dan lees ik over VRM's en 6 of 8 layer pcb's) dat me lang van dienst kan zijn, met voldoende USB aansluitingen (8+) voor al mn joysticks, knoppen panelen etc.

Dan dénk ik dat ik de gpu op pcie5.0x16 wil.

Dan dénk ik dat die 2e M2 geen beperkingen op moet leggen aan andere onderdelen (mn gpu).

Dan dénk ik dat ik Asrock skip omdat ik over wat issues met de 3D chips lees.

Op reviews afgaand kom ik dan bv uit bij de MSI X870 Tomahawk.

Klopt dat? Of ligt daar nog een buitenkans om zonder relevante nadelen nog wat geld te besparen (bv door een B850 bord te kiezen?)

Qua budget: voldoende, maar niet meer dan nodig (dus die 300 voor de Tomahawk is op zich best, als het minder kan is dat leuk).

Andere tips zijn welkom, maar ik denk dat ik er redelijk uit ben verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan0031 op 07-11-2025 21:35 ]

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Over het moederbord; richt je niet teveel op de chipset, maar op wat de aansluitingen/features zijn. Zoals ook in dat topic dat je linkt wordt genoemd, is de chipset tussen de x6xx serie en x8xx serie eigenlijk gelijk, maar zit het vooral in verplichtingen die AMD oplegt om in combinatie met een bepaalde chipset te gebruiken. Hier worden de verschillen bovenaan tussen B50/X670/B850/X870 mooi uitgelegd: review: AMD X870-moederborden - Update - De beste AM5-borden met USB4 en PCIe...

Over het algemeen is een B650 bord voor jou prima als ik jou zo lees dus... ik heb nog wat suggesties ;)
- Voor 1440P flight sim is in het algemeen de 7800X3D prijs/kwaliteit een hele mooie, je noemt je budget niet maar 9800X3D is relatief duur.
- RTX 5070 is de ultieme 1440P gaming kaart, dus prima keus, eventueel is RX 9070 XT meer bang for the buck omdat je blij Flight sim weinig/niets aan raytracing hebt
- 32GB is echt genoeg voor gaming, je gebruikt simpelweg niet meer dus is meer kopen zeker in deze dure geheugentijd gewoon zonde van het geld tenzij je echt zeer ware plugins draait ook in flight sim, streaming doet en al dat soort dingen meer. Dan kan het zinvol zijn.
- PCI-e: waarom 2 losse schijven? 1x 4TB is net zo duur, maar biedt het voordeel dat je later makkelijk nog eens iets bij kan prikken want meeste moederborden hebben 2 sloten en die zitten dan meteen vol. Moederborden met meer SSD sloten kan je kopen, maar dat maakt het duurder én het gaat ook de lanes van je GPU opslurpen vaak. Kortom: zonde. Je kan die 4TB eventueel gewoon partitioneren in 2x 2TB als je dat wil. PCI-e 5.0 4x kun je eventueel doen omdat het niet veel duurder is, maar alsnog is PCI-e 4.0 voor gaming meer dan zat. Ze zijn relatief toch nog duur en je hebt daar echt alleen iets aan met content creation.
- PCI-e 5.0 heb je voor je GPU niet nodig (alleen RTX 5090 is snel genoeg om een minieme bottleneck t.ov. 4.0 te hebben, maar ook dat is marginaal), maar ook hier geldt dat het relatief best te betalen is dus net als met de ssd, je kan ervoor kiezen
- De X chipsets bieden vooral méér opties (extra en snellere usb poorten, snellere netwerkaansluitingen en/of wifi, meer SSD sloten etc.) Maar dat alles is dus vaak niet nodig zolang je het bij een basis game setup houdt.

Momenteel vind ik dit bord een slimme keus prijs/kwaliteit:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Tweakers excellent award, PCI-e 5.0 voor de GPU én 1 PCI-e 5.0 voor de SSD, Wifi 6E, 2.5Gb LAN kortom een typisch voorbeeld hoe een B650 moederbord uitgerust kan zijn met prima features.

De x8xx chipset betaal je simpelweg momenteel relatief nog veel voor, terwijl die dan dus (vrijwel) hetzelfde aan features als hierboven aanbiedt. Tuurlijk kun je hiervoor gaan maar ik lees zelf nergens dat er noodzaak is om dat te moeten doen.

youtube.com/@hisrep

• Jan0031
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:28
Dank voor je uitgebreide reactie!

Cpu: ik doe lang met mijn systemen en knutsel er tussendoor weinig aan. Mijn idee met die 9800 is dat ik dan net iets meer rek heb.

Schijf: ik ben oud... Altijd aparte disk gehad voor OS. Je hebt gelijk, 1 is prima 🤣.

Gpu: een van mijn sims geeft gedoe met AMD. 5070ti it is.

Ram: met name DCS weet 64Gb soms wel te waarderen. Ook weer een toekomst ding. Jammer dat de prijzen zijn gestegen idd.

Ik ga dat mobo eens bekijken, nogmaals bedankt!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:03
X870 is veelal overkill en b850 is een prima keuze. Maar bovenstaand B650 Asus bord biedt eigenlijk hetzelfde als de meeste B850 borden dus dat is zeker een goede keuze voor die prijs.

Ik heb zelf een Gigabyte B850 aorus elite wifi-7 die ik kan aanraden, mocht snellere wifi belangrijk zijn.

Ik heb ook een B650 versie van Gigabyte, prestatie verschillen zijn er niet tussen de chipsets.