Nieuwe build — future-proof of overkill? Twijfel over X870

Pagina: 1
Acties:

• Blackfox
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02:04
TL;DR:
Twijfel over:
- X870
- PCIe 5.0 nut
- 20 Gb/s USB-header via PCIe-kaart
- RX AMD XT vs XTX

Hey mensen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe build en kan wel wat advies gebruiken.
Mijn doel is om iets te bouwen dat future-proof is, maar ik twijfel of ik niet te ver ga (denk aan X870-moederbord, RAM-snelheid, enz.).

De pc zal gebruikt worden voor:

- 🎮 Gamen: GTA V (en straks VI), RDR2, Starfield, Fallout, Factorio, Satisfactory, Minecraft
- 🧱 Licht 3D-modelleren: voor Unity en 3D-printing
- 🎞️ Lichte video-editing: gewoon voor fun

De kast heb ik trouwens al: tweedehands maar nieuwstaat, €120.
Ram dacht ik 2dehands ook nieuwstaat te kopen voor €175.
Monitor: Samsung Odyssey 49" 144 Hz (5120 × 1440p)

Waar ik over twijfel:
- Is X870 het waard voor future-proofing (CPU/GPU-upgrades)?
- Gaat PCIe 5.0 me iets opleveren in de praktijk?
- Moet ik een PCIe-kaart kopen om de 20 Gb/s front-USB-header optimaal te gebruiken?
- Is dit oke voor mijn monitor? Ik hoef niet alleen maar 144fps, zolang het boven de 70 a 80 blijft lijkt mij oke.
- Eventueel nog tips om prijs/prestatie te optimaliseren — of dingen die ik beter niet doe?

Alle feedback is welkom 🙏

Build (concept):
OnderdeelModelAdviesprijs TweakersJouw prijs
MoederbordASRock X870 PRO-A WiFi€ 199
CPUAMD Ryzen 9 7900X€ 319
KoelerArctic Liquid Freezer III 360 Pro€ 103.70
RAMCorsair Vengeance RGB DDR5 2×32 GB 6000 CL30€ 319.99€ 175
OpslagSamsung 990 PRO 2 TB M.2 SSD€ 169.94
VoedingCorsair RM850e (2025)€ 159
BehuizingFractal Design North XL TG€ 175.86€ 120
GPUAMD Radeon RX 7900 XTX€ 600 - 700
Totaal€ 2100€ 295
Prijsdoel zou ik liever +- 1800 zitten, en ik dacht eerst mijn rx 580 te gebruiken en pas iets later de gpu aan te schaffen. Ik beschik over een rx580 uitvoering: Asus Arez Dual series Radeon RX 580 OC edition 8GB GDDR5 van mijn oude computer.

Doel:
Een stille, stabiele en krachtige pc die jaren mee kan zonder direct te upgraden. Ik hoop rond de 5 - 8 jaar.
Wat denken jullie — klopt de richting, of kan ik ergens beter besparen of juist investeren?
Probleem is de monitor omdat dat niet echt 1440p is maar eerder richting 4k

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
Dus het geheugen, monitor, en de behuizing heb je al en die hoeven niet in het budget van ~1800 euro te zitten?

• Blackfox
De monitor had ik inderdaad al, dus die valt buiten het budget.

De behuizing en het RAM wil ik wél graag meerekenen, omdat die gewoon binnen de build vallen.

Voor het RAM heb ik momenteel een deal afgesproken (moet het nog ophalen).
Ik weet dat 64 GB wat overkill is voor mijn gebruik, maar ik heb me een beetje laten meeslepen door de FOMO en de recente snelle prijsstijgingen 😅

Budget is rond de €1800, maar iets erover is ook prima, misschien dat ik nog wat andere deals tegenkom.
Ik heb geen echte tijdsdruk.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Volgens mij heb je niet zo veel aan de 7900X. Ik zou de 7700 nemen. Daarop volstaat een luchtkoelertje van 30 euro.

Als je PCIe kaarten bij gaat steken kan dat je PCIe lanes beïnvloeden. Als dat x8 wordt voor je GPU, dan is Gen 5 wel te verantwoorden. Net als bij meerdere SSDs, dan ga je lanes splitten.

Volgens mij kan die 20Gbit front USB gewoon in de aansluiting van je moederbord.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• Blackfox
Dekar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:08:
Volgens mij heb je niet zo veel aan de 7900X. Ik zou de 7700 nemen. Daarop volstaat een luchtkoelertje van 30 euro.

Als je PCIe kaarten bij gaat steken kan dat je PCIe lanes beïnvloeden. Als dat x8 wordt voor je GPU, dan is Gen 5 wel te verantwoorden. Net als bij meerdere SSDs, dan ga je lanes splitten.

Volgens mij kan die 20Gbit front USB gewoon in de aansluiting van je moederbord.
Okay, dankjewel! Dan heb ik inderdaad de CPU + koeling voor de prijs van anders alleen de CPU.

Heb je bepaalde modellen in gedachten? Bedoel je zoiets als de Arctic Freezer 36 of de Thermalright Peerless Assassin 120?

Waarom zou je trouwens de 7700 verkiezen boven de 7700X? Die is momenteel zelfs goedkoper, afgezien van het stroomverbruik lijkt het me.

Wat betreft de USB-header: het bord ondersteunt maar 5 Gbit, maar dat zal waarschijnlijk meer dan genoeg zijn. Ik laat me soms gewoon iets te veel beïnvloeden door de neiging om onnodige cijfertjes te maxen 😅

En dankjewel voor de extra uitleg over PCIe 5 — dat verduidelijkt het een stuk!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Ja de 7700X is ook heel goed inderdaad en in prijs zeer aantrekkelijk.

De freezer 36 houd die makkelijk koel en is erg makkelijk te monteren. Ook hangt die niet boven je RAM, mocht daar ooit wat mee zijn. Top koeler.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
De uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Tray zit qua prijs tussen de 7700 en 7700X in. Kan ook een leuke optie zijn.

• Blackfox
Fijn om te horen over de RAM-ruimte bij de Freezer 36, dat leek me inderdaad een mogelijk probleem bij bijvoorbeeld de Noctua.

De 9700X tray lijkt inderdaad een sterke contender.
Ik ga de drie even goed in de gaten houden nu Black Friday eraan komt 👀

Dankjewel allebei voor het meekijken en meedenken!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blackfox schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:48:
[...]

Wat betreft de USB-header: het bord ondersteunt maar 5 Gbit, maar dat zal waarschijnlijk meer dan genoeg zijn. Ik laat me soms gewoon iets te veel beïnvloeden door de neiging om onnodige cijfertjes te maxen 😅
Sowieso kan dat later altijd nog, maar voor nu: Gebruik je USB op hoge snelheden, bijvoorbeeld voor externe schijven? Zo ja dan kan je dit overwegen. Maar is het enige wat op je USB zit je muis en toetsenbord, dan is dat redelijk zinloos natuurlijk.

• Ad309
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06-11 22:16
Wow een 49 inch monitor, dat is behoorlijk of komt dat steeds vaker voor dat mensen zo'n groot beeldscherm hebben?
Mijn huis tv is ongeveer net zo groot met 55 inch en mijn pc monitor is 24 inch.
Toen ik destijds gamede was het 14 inch en daarna 15 inch en een stuk later 19inch......

• spiderman
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:45
X3D CPU sinds je gamet (lees hieronder) (heeft veel grotere cache):
uitvoering: AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray

Die hebben een 92MB cache wat veel beter is voor gamen. Je zegt wel dat je video's bewerkt en daar zouden de niet X3D chips beter in moeten zijn. Ik neem aan dat je CPU encoding en geen GPU encoding doet. AMD hun GPU encoding die is niet zo goed als die van Nvidia maar RTX grafische kaart kost natuurlijke wel veel meer (buiten je budget).

Dus je kan best kiezen tussen die twee, als gamen belangrijker is voor jou neem dan X3D chip, anders een niet X3D zoals die die @Miyazono zei bijvoorbeeld.

Ik zou een 9070XT nemen voor FSR4 en effecten, die gaat denk ik langer meegaan dan een 7900XTX:
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

Moeilijke keuze sinds je op hoge resolutie speelt en dus veel VRAM verbruikt zal worden. 9070XT is wel laatste generatie en effecten zijn beter. De 7900XTX is wel een klein % sneller in benchmarks.

Voeding kan beter NZXT heeft eentje van 1200w voor dezelfde prijs als de jouwe. Corsair en NZXT gebruiken dezelfde OEM (CWT) uitvoering: NZXT C1200 Gold ATX 3.1, Zwart

Moederbord chipsets zoals B650, B850, X870 zit niet veel verschil tussen. Natuurlijk bij higher end chipset heb je altijd meer lanes / bandwidth en X870 en B850 hebben officiële PCIe 5 ondersteuning desondanks maakt dat voor grafische kaarten momenteel en in de toekomst waarschijnlijk weinig uit. Maar goed een X870 moederbord kost 50€ meer dan een B650 en sinds dit geen budget build is zou je gerust kunnen zeggen dat het het waard is. Natuurlijk heb je bij zo'n moederborden ook betere VRM's en dergelijke.

Koeler zie ik weinig probleem mee maar wel oppassen natuurlijk sinds het een water koeler is. Mijn begrip is dat de nieuwere AMD chips die wat higher end zijn hogere kloksnelheid / boost hebben dus die kunnen wat warmer worden, denk dat een water koeler zoals je hebt gekozen op zich wel een goed ding is.

RAM is ook goed, 64GB is wel een beetje overdreven vind ik persoonlijk maar goed dit is ook geen budget build. Je hebt ook een zeer hoge resolutie scherm dus ga je ook wat meer RAM gebruiken tijdens te gamen. Ik neem aan dat je met zo een hoge resolutie wel meer dan meeste zal gebruiken dus dat is ook goed. Het setje waar die je hebt gekozen en de timings die zijn ook ideaal.

DDR5 werkt het beste in dual channel dus koop je x4 16GB dan gaat het trager lopen dan x2 32GB. Dus als je zeker wilt maken dat je later genoeg gaat hebben is het best dat je in één keer beslist zodat je later niet gaat moeten upgraden.

- Is X870 het waard voor future-proofing (CPU/GPU-upgrades)?

Lees hieronder + het voordeel van X870 over bijvoorbeeld B650 is min of meer toelaatbaar. X870 moet PCIe 5 ondersteunen (lees hieronder) (sommige B650 moederborden doen dit ook), heeft waarschijnlijk wat betere VRMs, wat meer lanes maar weinig waar je een verschil van gaat merken.

Het is 50€ verschil wat op zich niet zoveel is in een 2000€ build. Dus als je dat echt wil doen kan dat maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat er nu, of later een reden gaat tot zijn.

- Gaat PCIe 5.0 me iets opleveren in de praktijk?
Ik denk dat we geen GPU gaan zien de de bandbreedte van PCIe volledig gaat opgebruiken binnen de 5-10 jaar. PCIe 5 heeft een bandbreedte van 32 GT/s per lane terwijl PCIe 4 een bandbreedte van 16 GT/s per lane heeft. Meeste PCIe sloten hebben natuurlijk 16 lanes dus x16 PCIe 4 heeft een bandbreedte van 31GB/s en PCIe 5 een bandbreedte van 63 GB/s.

Als het goed is gebruikt een RTX 5090 1.79 GB/s. Dus het komt nog niet eens dicht bij hoeveel nodig voor de bandbreedte van PCIe 3, 4 of 5 vol is. Daarom maakt het niet zoveel uit. Je ziet wel dat je met PCIe 4 of 5 1-3% meer prestaties hebt in benchmarks maar dat kan natuurlijk ook omdat het nieuwere moederborden met betere chips zijn.

- Moet ik een PCIe-kaart kopen om de 20 Gb/s front-USB-header optimaal te gebruiken?

B650, B850, X870 zou ondersteuning voor 20GB/s USB moeten hebben dus nee.

- Is dit oke voor mijn monitor? Ik hoef niet alleen maar 144fps, zolang het boven de 70 a 80 blijft lijkt mij oke.
Ja.

- Eventueel nog tips om prijs/prestatie te optimaliseren — of dingen die ik beter niet doe?

Software matig: PBO en EXPO aanzetten. Game optimalisaties gebruiken en misschien Steam OS gebruiken.

Dit is verre van een prijs / prestatie build maar een high end build. Als je een prijs prestatie build wil doe je B650, "low end" AMD CPU (7600 bijvoorbeeld), 32GB CL30 DDR5, 1000w PSU, luchtkoeler en neem je die RX 580 mee en speel je op 1080p / 1440p (denk niet dat die kaart dat aan kan maar ben niet zeker, misschien op low settings) of neem je een 9060XT. Sinds je op 5k wil spelen wordt dat hem wel niet.

[ Voor 255% gewijzigd door br00ky op 07-11-2025 16:18 . Reden: Het is niet de bedoeling je posts random leeg te halen. ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ad309 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:09:
Wow een 49 inch monitor, dat is behoorlijk of komt dat steeds vaker voor dat mensen zo'n groot beeldscherm hebben?
Mijn huis tv is ongeveer net zo groot met 55 inch en mijn pc monitor is 24 inch.
Toen ik destijds gamede was het 14 inch en daarna 15 inch en een stuk later 19inch......
Het zijn 2x27" naast elkaar, dus je TV heeft een hele andere verhouding.

Dat gezegd zou ik persoonlijk veel eerder voor een 21:9 gaan dan een 32:9, maar ieder zijn ding natuurlijk :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is weinig verschil tussen de AM5 chipsets. Het zijn fysiek exact dezelfde Promontory 21 chips en het verschil zit in welke features moet een moederbord hebben om een bepaalde naampje te mogen dragen.

Bij MSI zijn ze weinig subtiel over het is allemaal B650.

Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/global/picture/news/2024/mb/x870-20240923-1.jpg
https://www.msi.com/blog/...otherboards-for-amd-ryzen

En een high-end chipset is chip achter chip zoals je een stekkerdoos achter een stekkerdoos kan koppelen of een switch achter een switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOEnMvaW7yE4ENpQRarfWBCK1jU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kNr1XM0d4QsU0LWjBqPaZST.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan bij AM5 niet voorbij de 4 lanes aan PCIe 4.0 tussen CPU en chipset.

De vraag is hoeveel IO wil je?

Ik heb interesse in dual 25Gbps netwerkkaart om een NAS met dermate veel bandbreedte te koppelen alsof het een SSD op het moederbord is. Dan kan ik kiezen tussen 16 lanes voor de grafische kaart splitsen in 2 keren 8 lanes op een hele dure moederbord. Of Intel overwegen voor dubbele bandbreedte tussen CPU en chipset. Of volgende generatie AMD CPU's (Zen 6) kan mogelijk een nieuwe chipset brengen, eentje die met 4 lanes aan PCIe 5.0 aan de CPU gekoppeld is.

• spiderman
rapture schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:08:
Er is weinig verschil tussen de AM5 chipsets. Het zijn fysiek exact dezelfde Promontory 21 chips en het verschil zit in welke features moet een moederbord hebben om een bepaalde naampje te mogen dragen.

Bij MSI zijn ze weinig subtiel over het is allemaal B650.

[Afbeelding]
https://www.msi.com/blog/...otherboards-for-amd-ryzen

En een high-end chipset is chip achter chip zoals je een stekkerdoos achter een stekkerdoos kan koppelen of een switch achter een switch.

[Afbeelding]

Je kan bij AM5 niet voorbij de 4 lanes aan PCIe 4.0 tussen CPU en chipset.

De vraag is hoeveel IO wil je?

Ik heb interesse in dual 25Gbps netwerkkaart om een NAS met dermate veel bandbreedte te koppelen alsof het een SSD op het moederbord is. Dan kan ik kiezen tussen 16 lanes voor de grafische kaart splitsen in 2 keren 8 lanes op een hele dure moederbord. Of Intel overwegen voor dubbele bandbreedte tussen CPU en chipset. Of volgende generatie AMD CPU's (Zen 6) kan mogelijk een nieuwe chipset brengen, eentje die met 4 lanes aan PCIe 5.0 aan de CPU gekoppeld is.
Ik zie de waarde niet in van een 25Gbps netwerkkaartje op een desktop voor te gamen.

Interessant punt dat alle chipsets gelijk zijn en dat de firmware bepaalde features niet toegankelijk maakt dat was ik even vergeten.

[ Voor 209% gewijzigd door br00ky op 07-11-2025 16:22 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

spiderman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:17:
Ik zie de waarde niet in van een 25Gbps netwerkkaartje op een desktop voor te gamen.
Als je gameplay opneemt of je bent een streamer/YouTuber, dan wil je de TeraBytes snel kunnen overpompen om wat plek op de lokale SSD vrij te maken en later terug naar de desktop voor het trimmen of bewerken van de video's.

• spiderman
rapture schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:25:
[...]

Als je gameplay opneemt of je bent een streamer/YouTuber, dan wil je de TeraBytes snel kunnen overpompen om wat plek op de lokale SSD vrij te maken en later terug naar de desktop voor het trimmen of bewerken van de video's.
Dus terwijl je gamet dan? Je schrijft het over naar een NAS? Kan dat niet via USB 4 dan in dit geval?

Je zegt om plaats vrij te maken. Dus je neemt op, slaat het lokaal op en zet het dan over? Of je probeert direct naar je NAS te schrijven? Is dat ook niet zeer slecht voor je SSD om er rechtstreeks terabytes op te schrijven (en zijn die opnames dan zo groot?) 8k ofzo???

[ Voor 196% gewijzigd door br00ky op 07-11-2025 16:18 ]

• spiderman
Meeste moederborden hebben 2,5Gbps dus dat is 312.5 MB/s zou je normaal 18.75GB per minuut kunnen overzetten over ethernet.

Met USB 4 bijvoorbeeld 40Gbps zou je dan 5 GB/s kunnen overzetten dus 300GB per minuut.

Zelfs met een goedkoper moederbord met USB 3.2 Gen 2 zou je dus de helft van dat hierboven dus 150GB per minuut kunnen overzetten.

Is het hele punt van een NAS trouwens niet dat je de data daar leest niet er terabytes naar zit over te zetten en terug?

[ Voor 234% gewijzigd door br00ky op 07-11-2025 16:18 ]

• Blackfox
Sissors schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:40:
[...]

Sowieso kan dat later altijd nog, maar voor nu: Gebruik je USB op hoge snelheden, bijvoorbeeld voor externe schijven? Zo ja dan kan je dit overwegen. Maar is het enige wat op je USB zit je muis en toetsenbord, dan is dat redelijk zinloos natuurlijk.
Ja soms externe ssd's, maar niet genoeg om dat te verantwoorden. Zeker als ik nog de usb4 op de achterkant heb. Ik moet meer onthouden dat ik ook later idd toevoegingen kan doen

• Blackfox
Ad309 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:09:
Ja haha, maar nu gewoon echt heel breed.
Sissors schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:59:
[...]

Het zijn 2x27" naast elkaar, dus je TV heeft een hele andere verhouding.

Dat gezegd zou ik persoonlijk veel eerder voor een 21:9 gaan dan een 32:9, maar ieder zijn ding natuurlijk :)
Ik vind dit wel fijn omdat ik het eigenlijk eerder als 3 gebruik dan als 2. Zeker met windows powertools heb ik best wel fijne controle over welke schermen ik waar wil en hoe groot. 1 scherm code, 1 scherm preview van code en opzoekwerk, en dan 3de stuk bv van boven spotify en van onderen nog iets anders.

• Blackfox
Edit: Spiderman, jouw post leek even verdwenen, maar gelukkig weer leesbaar.

Dankjewel Spiderman, wat een uitgebreide reactie.
spiderman schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:29:
Dus je kan best kiezen tussen die twee, als gamen belangrijker is voor jou neem dan X3D chip, anders een niet X3D zoals die die @Miyazono zei bijvoorbeeld.
Is het verschil in cache echt groot genoeg om die meerprijs te verantwoorden?
Op cpu.userbenchmark zie ik niet een enorm verschil, maar die houdt waarschijnlijk ook niet echt rekening met de v-cache.
Ik zou een 9070XT nemen voor FSR4 en effecten, die gaat denk ik langer meegaan dan een 7900XTX:
uitvoering : Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

Voeding kan beter NZXT heeft eentje van 1200w voor dezelfde prijs als de jouwe. Corsair en NZXT gebruiken dezelfde OEM (CWT) uitvoering : NZXT C1200 Gold ATX 3.1, Zwart
Dankjewel voor de tips! NZXT kende ik nog niet zo goed, dus dat is zeker een fijne toevoeging.
RAM is ook goed, 64GB is wel een beetje overdreven vind ik persoonlijk maar goed dit is ook geen budget build. Je hebt ook een zeer hoge resolutie scherm dus ga je ook wat meer RAM gebruiken tijdens te gamen. Ik neem aan dat je met zo een hoge resolutie wel meer dan meeste zal gebruiken dus dat is ook goed. Het setje waar die je hebt gekozen en de timings die zijn ook ideaal.
Ja, 64 GB is inderdaad wat overdreven.
Ik heb me een beetje laten beïnvloeden door de angst voor de stijgende prijzen door de AI-hype 😅
Ik heb nu een nieuwstaat tweedehands setje opgehaald van 2×32 GB.
Uiteindelijk heb ik hiervoor gekozen omdat ik — net als bij mijn huidige AM4-build — het RAM later nog in een server kan gebruiken, waar meer geheugen juist een voordeel is.
Gaat PCIe 5.0 me iets opleveren in de praktijk?
Ik denk dat we geen GPU gaan zien de de bandbreedte van PCIe volledig gaat opgebruiken binnen de 5-10 jaar. PCIe 5 heeft een bandbreedte van 32 GT/s per lane terwijl PCIe 4 een bandbreedte van 16 GT/s per lane heeft. Meeste PCIe sloten hebben natuurlijk 16 lanes dus x16 PCIe 4 heeft een bandbreedte van 31GB/s en PCIe 5 een bandbreedte van 63 GB/s.

Als het goed is gebruikt een RTX 5090 1.79 GB/s. Dus het komt nog niet eens dicht bij hoeveel nodig voor de bandbreedte van PCIe 3, 4 of 5 vol is. Daarom maakt het niet zoveel uit. Je ziet wel dat je met PCIe 4 of 5 1-3% meer prestaties hebt in benchmarks maar dat kan natuurlijk ook omdat het nieuwere moederborden met betere chips zijn.
Wow, ik wist niet dat dat verschil zo klein was.
Dan is het dus vooral het idee van USB4 dat aantrekkelijk lijkt, maar waar je in de praktijk nog weinig aan hebt omdat er bijna geen apparaten zijn die het benutten.
Moet ik een PCIe-kaart kopen om de 20 Gb/s front-USB-header optimaal te gebruiken?

B650, B850, X870 zou ondersteuning voor 20GB/s USB moeten hebben dus nee.
Om een of andere verbazingwekkende reden lijkt het moederbord dat ik op het oog heb de enige te zijn zonder USB 3.2 2x2-support op de front header, en alleen een 5 Gb-header te hebben.
Zou dat iets zijn dat nog via een BIOS-update verbeterd kan worden?
Eventueel nog tips om prijs/prestatie te optimaliseren — of dingen die ik beter niet doe?

Software matig: PBO en EXPO aanzetten. Game optimalisaties gebruiken en misschien Steam OS gebruiken.

Dit is verre van een prijs / prestatie build maar een high end build. Als je een prijs prestatie build wil doe je B650, "low end" AMD CPU (7600 bijvoorbeeld), 32GB CL30 DDR5, 1000w PSU, luchtkoeler en neem je die RX 580 mee en speel je op 1080p / 1440p (denk niet dat die kaart dat aan kan maar ben niet zeker, misschien op low settings) of neem je een 9060XT. Sinds je op 5k wil spelen wordt dat hem wel niet.
Ga ik zeker even serieus bekijken. Ik zie nu wel beter dat ik meer koop dan ik echt nodig heb.
Ik vind het gewoon lastig om lager te mikken, omdat de tussenstapjes steeds zo klein lijken.

7700 → 7700X +10 euro → 9700X +20 euro → 7900X +25 euro
(niet exact die prijzen, maar je snapt wat ik bedoel 😅)

En dan nog een moederbord dat 50 euro duurder is... dat tikt dan allemaal snel aan.
Ik moet proberen het wat los te laten, maar dat blijft lastig haha.

[ Voor 177% gewijzigd door Blackfox op 07-11-2025 22:05 ]

• Blackfox
rapture schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:08:
Ik wist niet dat dat zo werkte, dus het is niet zozeer dat je de nieuwste nodig hebt voor meer opties, maar misschien een bord zoekt met een langere rij chipsets.
Ik denk dat ik mij vooral te veel laat beinvloeden op wat ik misschien ooit nodig zou kunnen hebben, en daardoor niet de meest tactische keuze maak. Ik wil future proofen dat ik niet alles moet vervangen over 3 jaar, maar heb waarschijnlijk de helft niet nodig. Daarom is dit een lastige vraag haha, hoeveel wil ik...

- Genoeg usb's (10 ofzo) of snelle poort voor een hub
- Hoge ethernet dat ik goed zit voor komende 8 jaar
- Sloten voor GPU, optionele extra usb of andere nodige poorten.

Maar door je vraag besef ik wel meer dat ik nu wat overdrijf

• spiderman
Blackfox schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:09:
Edit: Spiderman, jouw post leek even verdwenen, maar gelukkig weer leesbaar.

Dankjewel Spiderman, wat een uitgebreide reactie.

Is het verschil in cache echt groot genoeg om die meerprijs te verantwoorden?
Op cpu.userbenchmark zie ik niet een enorm verschil, maar die houdt waarschijnlijk ook niet echt rekening met de v-cache.
Op hogere resoluties zoals 4k, 5k maakt het verschil minder uit in de meeste GPU gebaseerde games omdat de GPU trager zijn werk doet dan de CPU die hangt dus achter.

Nu in bepaalde CPU gebaseerde games zeker met veel willekeurigheid of grote games zoals City Skylines is er een groot verschil.

Sinds je build al 2000€ is zie ik weinig punt in om dan een te proberen besparen op een CPU. Daarom dat ik een X3D aanraadde. Het kan ook goed zijn dat als L3 cache in de toekomst belangrijker wordt dus het is meer "future proof" zoals je vroeg. Waarschijnlijk in de toekomst ga je daar meer baat bij zien maar voor de moment op hoge resolutie en meeste games is er inderdaad weinig verschil. In ieder geval is de 7800X3D bijvoorbeeld de beste "gaming" processor die je op het moment kan hebben. Sinds deze chips plaats moeten maken voor de cache heb je doorgaans wel minder cores, kloksnelheid dus alles "niet gaming" gaat doorgaans wel beter lopen op die chips.

Je moet wel zorgen dat je een goede GPU hebt als je zo een high end chip kiest. Anders zit je met een bottleneck. Bijvoorbeeld RX 580 of 9060 XT hangt je GPU achter je CPU dus maakt het geen verschil of je snellere chip hebt, tenzij natuurlijk de game zeer CPU gebaseerd is.

Als je texturen en raytracing en hoge instellingen aanzet heb je daar veel aan.

Dus op 4k, 5k GPU gebaseerde games heb je er op de moment weinig aan maar mogelijk in de toekomst. CPU gebaseerde spelletjes helpt het wel veel.
Dankjewel voor de tips! NZXT kende ik nog niet zo goed, dus dat is zeker een fijne toevoeging.
Ja, 64 GB is inderdaad wat overdreven.
Ik heb me een beetje laten beïnvloeden door de angst voor de stijgende prijzen door de AI-hype 😅
Ik heb nu een nieuwstaat tweedehands setje opgehaald van 2×32 GB.
Uiteindelijk heb ik hiervoor gekozen omdat ik
— net als bij mijn huidige AM4-build — het RAM later nog in een server kan gebruiken, waar meer geheugen juist een voordeel is.
Op 5k waarschijnlijk handig. Ik snap wel niet dat je desktop RAM voor een server gebruikt. Op servers kan je wel beter ECC lagere snelheid zonder overclock gebruiken. In ieder geval goede prijs voor twee.
Wow, ik wist niet dat dat verschil zo klein was.
Dan is het dus vooral het idee van USB4 dat aantrekkelijk lijkt, maar waar je in de praktijk nog weinig aan hebt omdat er bijna geen apparaten zijn die het benutten.
Ik zie weinig reden tot een USB 4 poort vanvoor van 40Gbps. 20Gbps is 2,5GB/s dus kan je 150GB in een minuut overdragen en 40 dubbel dus 300GB.

Tenzij je met een SATA dock zit en constant terabytes hier en daar oversleept kan ik me geen reden bedenken dat je dat nodig zal hebben.

De behuizing die je nu hebt heeft vanvoor trouwens x1 10Gbps en x2 5Gbps poorten dus zelfs al heeft je moederbord daar ondersteuning voor kan je dat met deze kast toch niet eens gebruiken.
Om een of andere verbazingwekkende reden lijkt het moederbord dat ik op het oog heb de enige te zijn zonder USB 3.2 2x2-support op de front header, en alleen een 5 Gb-header te hebben.
Zou dat iets zijn dat nog via een BIOS-update verbeterd kan worden?
Ik neem aan dat dat het meeste is dat die USB lane kan dragen. Omdat een chipset 40Gbps ondersteund betekent niet dat de USB / PCB lanes dat ook kunnen dragen als daar geen ondersteuning voor is.

@rapture maakt een goed punt maar ik heb geen idee waarom hij het daar over had. Een NAS, download je meestal direct naar daar sla je data op. Nu spreekt hij over een game opname maken en dan terabytes over ethernet slepen. Hij gebruikt dus een NAS om data te droppen, terug te zetten te bewerken en dan terug te zetten. Ten eerste waarom is de "footage" die hij opneemt terabytes (klinkt hypothetisch)? Hoe geraak je aan terabytes in opnames? Hij schrijft het naar zijn SSD opnieuw en opnieuw, niet goed voor die schijf.

Ik snap ongeveer wat hij wilt bereiken maar meeste NAS oplossingen draaien zeer specifieke software en zijn eerder om films van te kijken of kleine hoeveelheid data op te gooien denk dat er veel betere manieren zijn om te bereiken wat hij wilt bijvoorbeeld een SATA dock ofzo dus.
Ga ik zeker even serieus bekijken. Ik zie nu wel beter dat ik meer koop dan ik echt nodig heb.
Ik vind het gewoon lastig om lager te mikken, omdat de tussenstapjes steeds zo klein lijken.

7700 → 7700X +10 euro → 9700X +20 euro → 7900X +25 euro
(niet exact die prijzen, maar je snapt wat ik bedoel 😅)

En dan nog een moederbord dat 50 euro duurder is... dat tikt dan allemaal snel aan.
Ik moet proberen het wat los te laten, maar dat blijft lastig haha.
Je hebt meer nodig dan andere omdat je op 5k speelt maar als je het beste van het beste wil is er weinig punt in te besparen op selectieve onderdelen.

Koop je de een RTX 5090 en bespaar je op CPU zit je misschien met een bottleneck. Koop je een goedkoop moederbord heb je misschien VRM's die te warm worden.

Je kiest best tussen budget prijs prestatie opties of als je dan toch 2000€ gaat uitgeven neem je gewoon het beste vind ik dan.

Kijk je naar een RTX 5090 tegen een 9070 XT heb je bijvoorbeeld in sommige games dubbel de FPS en in andere 20% meer. Buiten de ray tracing en effecten is dat jou 1000€ meer waard is een vraag die enkel jij kan beantwoorden in ieder geval als je dan wil "future proofen" is het best dat je in eens voor alles high end opties kiest zodat je er de komende jaren zeker mee door kan.

YouTube: RX 9070 XT vs RTX 5090 - Comparison in 11 Games | 4K

• spiderman
Duur X3D:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte X870 EAGLE WIFI7 (rev. 1.0)€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 651,99€ 651,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 106,29€ 106,29
1VoedingenNZXT C1200 Gold ATX 3.1, Zwart€ 164,90€ 164,90
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 134,73€ 134,73
Totaal€ 1.585,91
Duur niet X3D:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 283,99€ 283,99
1MoederbordenGigabyte X870 EAGLE WIFI7 (rev. 1.0)€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 651,99€ 651,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360€ 106,29€ 106,29
Totaal€ 1.560,90
"Budget":
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 132,70€ 132,70
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 137,99€ 137,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 43,26€ 43,26
Totaal€ 613,58
Tweedehands GPU een RTX 3080 of iets vergelijkbaars (check benchmarks in 4K) 350€ dus totaal 963€
Pagina: 1