• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:33
De topictitel is echt heel slecht, maar ik wist niet hoe ik dit anders moest verwoorden, het ligt in ieder geval wat ingewikkelder.

Mijn vrouw is blijvend afgekeurd en ontvangt daarvoor een Wajong uitkering. Echter heeft ze toch altijd gewerkt om ook aanvullend salaris te krijgen, hoe meer je namelijk zelf verdiend, hoe meer je wordt aangevuld op je wajong uitkering. De werkgever heeft hier ook een aantal voordelen aan, zoals de No-Risk Polis.

Helaas is mijn vrouw toch ziek geworden en kan nu niet werken. Ze krijgt haar salaris doorbetaald door haar werkgever en wordt hierbij aangevuld met een WIA uitkering (dat loopt via No Risk polis van het UWV).

Het gekke is nu alleen, omdat de WIA uitkering als tweede salaris wordt gezien mag daar geen loonheffinskorting op worden toegepast en betaald ze daar dus meer belasting over, wat ervoor zorgt dat ze onderaan de streep alsnog minder overhoudt. Dat voelt voor haar als onrecht, omdat de werkgever nu maximaal vergoed wordt, maar ze alsnog minder salaris overhoudt.

Om het nog erger te maken, een andere collega (zonder No risk polis van het UWV) is ook ziek geweest, en die kreeg haar volledige salaris via de werkgever betaald en hield dus onderaan de streep meer over dan mijn vrouw nu doet.

Mijn vraag is, wat is hier aan te doen? Is dit nou eenmaal wat het is?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:19

servies

Veni Vidi Servici

Als het puur om teveel betaalde belasting gaat: die krijg je wel weer terug.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
Bij de jaarlijkse belastingaangifte wordt het meestal rechtgetrokken, omdat dan alle inkomsten bij elkaar worden opgeteld. Als je daar niet op wilt wachten, kun je bij de Belastingdienst een voorlopige teruggaaf aanvragen. Let er wel op dat je schatting zo nauwkeurig mogelijk moet zijn, anders moet je later terugbetalen.

• Heaget
Bedankt voor jullie reacties! Als bij de belastingaangifte alle inkomsten worden opgeteld, waarom zou je dan niet in eerste instantie op een tweede inkomen ook loonheffing toepassen? Is dat puur en alleen om te voorkomen dat mensen elke keer naheffingen krijgen?

Salaris en belasting is echt niet mijn "strong suit" dus ik probeer dit zo goed mogelijk uit te vogelen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heaget schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:16:
Bedankt voor jullie reacties! Als bij de belastingaangifte alle inkomsten worden opgeteld, waarom zou je dan niet in eerste instantie op een tweede inkomen ook loonheffing toepassen? Is dat puur en alleen om te voorkomen dat mensen elke keer naheffingen krijgen?
Exact

Hoi!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meer andersom. Als ze nu tegelijkertijd haar salaris en een uitkering krijgt, kan je maar 1x loonheffingskorting toepassen. Zou dat 2x gebeuren dan zou je bij de belastingaangifte een hele hoop moeten terugbetalen.

Anders zou je ipv 1x fulltime een baan hebben, gewoon 5x een baan van 1 dag per week hebben en 5x loonheffingskorting gebruiken.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:38
Sissors schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:23:
[...]

Anders zou je ipv 1x fulltime een baan hebben, gewoon 5x een baan van 1 dag per week hebben en 5x loonheffingskorting gebruiken.
Wat is het verschil met 1 baan voor 5 dagen met loonheffingskorting?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:28

ThunderNet

Flits!

dehardstyler schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:26:
[...]

Omdat de loonheffingskorting tot een bepaald bedrag is, en werkgever 1 weet niet hoeveel salaris er betaald word door de andere eventuele werkgevers.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:55
Salaris en belasting is echt niet mijn "strong suit" dus ik probeer dit zo goed mogelijk uit te vogelen.
Heel veel bedrijven en instanties passen gewoon veel te veel belasting toe; niet met opzet, maar gewoon doordat hoe de belastingregels zijn opgesteld en administratiegemak.

Ook om achteraf nare verrassingen te voorkomen, niet iedereen weet in zo'n situatie hoeveel deze persoon echt te besteden heeft -- zoals je vraag aangeeft.

Wil je weten hoeveel te besteden is, tel dan de bruto componenten op en vul deze in op een website waar netto loon berekend kan worden, bijvoorbeeld in het "Salaris" veld op https://services.raet.nl/proformalite en verder niks invullen.

Het verschil in wat op de rekening binnen komt, en wat zo'n calculator laat zien, krijgt die persoon hoogstwaarschijnlijk bij de volgende belastingaangifte terug.

• Sissors
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:26:
[...]

Loonheffingskorting is een hard bedrag van €5600 waarover geen belasting wordt betaald. Zou je het 5x hebben, dan heb je dus ~€28000 waarover je geen belasting betaald.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:38
Sissors schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:32:
[...]

Loonheffingskorting is een hard bedrag van €5600 waarover geen belasting wordt betaald. Zou je het 5x hebben, dan heb je dus ~€28000 waarover je geen belasting betaald.
Ahh ik dacht dat dat gewoon naar rato zou gaan dan.

• grasmanek94
dehardstyler schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:32:
[...]

Ahh ik dacht dat dat gewoon naar rato zou gaan dan.
Als je dat bij je werkgevers voor elkaar zou krijgen, om alles 1/5e toe te passen, zou het nog wel eens kunnen werken (geen nare/hoge naheffing bij de belasting voor volgend jaar). Er bestaat voor zover ik weet geen administratiepakket die zoiets kan verwerken dus probeer maar een werkgever te vinden die dat zal doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 06-11-2025 09:34 ]

• Sissors
  • Niet online
grasmanek94 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:27:
[...]

Heel veel bedrijven en instanties passen gewoon veel te veel belasting toe; niet met opzet, maar gewoon doordat hoe de belastingregels zijn opgesteld en administratiegemak.

Ook om achteraf nare verrassingen te voorkomen, niet iedereen weet in zo'n situatie hoeveel deze persoon echt te besteden heeft -- zoals je vraag aangeeft.
Het klopt dat ze meestal liever iets te veel dan te weinig belasting zullen inhouden, want dan krijg je het terug en heb je niet een vervelende rekening bij de belastingaangifte.

Tegelijkertijd weten gewoon heel veel mensen in Nederland niet hoe hoog de belastingen zijn, door het ondoorzichtige systeem met inkomensafhankelijke heffingskortingen. Daarom denken er veel dat het bijzondere tarief daadwerkelijk bijzonder is, terwijl het gewoon de marginale belastingen zijn.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:17

liberque

Vrijzinnig!

Het gekke is nu alleen, omdat de WIA uitkering als tweede salaris wordt gezien mag daar geen loonheffinskorting op worden toegepast
Over een WIA uitkering krijg je nooit loonheffingskorting. Het is immers geen loon, maar een uitkering.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:13
grasmanek94 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:34:
[...]

Als je dat bij je werkgevers voor elkaar zou krijgen, om alles 1/5e toe te passen, zou het nog wel eens kunnen werken (geen nare/hoge naheffing bij de belasting voor volgend jaar). Er bestaat voor zover ik weet geen administratiepakket die zoiets kan verwerken dus probeer maar een werkgever te vinden die dat zal doen ;)
Je zit nog met je schalen en de korting is daar afhankelijk van. Met meerdere inkomens is het dus heel lastig kloppend te krijgen. Wel kun je een voorlopige aanslag invullen met daarin de verwachte totalen, maar dan moet je wel goed weten wat je doet. Want voor je het weet vraag je teveel terug en mag je dat later weer terugbetalen. En voor het totaal maakt dat niet uit, maar voor veel mensen is het gewoon lastig als ze achteraf terug moeten betalen.

[removed]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dit is inderdaad om te voorkomen dat mensen achteraf ineens onverwacht grote bedragen aan de belastingdienst moeten gaan terug betalen bij de jaarafrekening.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:13
liberque schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:37:
[...]

Over een WIA uitkering krijg je nooit loonheffingskorting. Het is immers geen loon, maar een uitkering.
Als de werkgever mee wil werken kun je momenteel nog de WIA laten uitkeren aan de werkgever die het daarna via het loon weer doorstuurt. Dan mogen alle kortingen wel worden toegepast (voor nu, er zijn plannen om dit aan te pakken)

[removed]

• grasmanek94
redwing schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:37:
[...]

Je zit nog met je schalen en de korting is daar afhankelijk van. Met meerdere inkomens is het dus heel lastig kloppend te krijgen. Wel kun je een voorlopige aanslag invullen met daarin de verwachte totalen, maar dan moet je wel goed weten wat je doet. Want voor je het weet vraag je teveel terug en mag je dat later weer terugbetalen. En voor het totaal maakt dat niet uit, maar voor veel mensen is het gewoon lastig als ze achteraf terug moeten betalen.
ja inderdaad alle "8" (eenverdiener, geen kinderen) schalen moeten dan ingekort worden naar 20% van de totale range, en alle kortingen moeten ook in een kortere range af/opgebouwd worden, het kan, niemand zal het doen.

En wat hoge belasting betreft, boven de 36.000 eur bruto per jaar is alles wel gewoon "hoogbelast" (49%+, eenverdiener, geen kinderen). Verdient iemand 50k dan is dat uurtje extra werken altijd de helft voor de belastingdienst.

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 06-11-2025 09:42 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40

Herman

FP ProMod
Desgewenst kun je een voorlopige aangifte doen over 2025. Als de voorlopige aanslag is opgelegd, krijg je de teruggave maandelijks op je rekening gestort.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:17

liberque

Vrijzinnig!

redwing schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
[...]

Als de werkgever mee wil werken kun je momenteel nog de WIA laten uitkeren aan de werkgever die het daarna via het loon weer doorstuurt. Dan mogen alle kortingen wel worden toegepast (voor nu, er zijn plannen om dit aan te pakken)
Daar is dan ook de No-risk voor: de werkgever betaalt door tot max 2 jaar of einde contract en krijgt daarvoor een deel vergoed van het UWV. Echter dan heeft de werkgever dit wel tijdig moeten regelen met het UWV. Dan krijg je wel de loonheffingskorting. Dat mevrouw wordt aangevuld door het UWV toont dat dit niet goed door werkgever is geregeld.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:10
Wat @Herman zegt: Doe voorlopige aangifte. Doe dat wel met realistische bedragen zodat je in 2026 bij de definitieve aangifte NIEt voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Als je er voor je dagelijks leven niet echt van afhankelijk bent zou ik het trouwens niet doen. Je kunt beter bij je aangifte in 2026 in 1 keer een groter bedrag terug krijgen dan 12 kleintjes door het jaar heen. In het eerste geval heb je het gevoel een "extraatje", in het 2e geval loopt het vaak met de grote hoop mee en heb je aan het einde van het jaar niet het gevoel van een extraatje.......

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:31
Je kan zelf aangeven bij het uwv of de uitkering direct of via de werkgever moet worden uitbetaald.

• Heaget
redwing schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ga hier morgen direct mee aan de slag want dit klinkt als een hele goede oplossing!
liberque schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:43:
[...]

Daar is dan ook de No-risk voor: de werkgever betaalt door tot max 2 jaar of einde contract en krijgt daarvoor een deel vergoed van het UWV. Echter dan heeft de werkgever dit wel tijdig moeten regelen met het UWV. Dan krijg je wel de loonheffingskorting. Dat mevrouw wordt aangevuld door het UWV toont dat dit niet goed door werkgever is geregeld.
Dat het niet goed is geregeld verbaast me niet, het is dan ook de reden waarom mijn vrouw ziek thuis zit. Bedankt voor de tip, ik ga hier zeker mee aan de slag.
Pagina: 1